Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Ina
#3285544
Misschien even iets genuanceerder (voordat de buitenlandse honden weer alle schuld krijgen :???: en nee. ik heb absoluut geen foute broodfok hondjes, maar wel Spanjaardjes die ook nog al eens fout beschuldigd worden)

https://www.beroepsziekten.nl/beroepsziekten/brucellose


"De bacteriën kunnen aanwezig zijn in geiten, schapen, kamelen (B. melitensis), varkens (B. suis) en rundvee (B. abortus); vooral in nageboorte en in geaborteerd vee. Ook honden, paarden en konijnen kunnen worden besmet, maar besmette en besmettelijke dieren hoeven geen ziekteverschijnselen te vertonen.\"

"Brucellose is een van de meest voorkomende beroepsmatige infecties in laboratoria omdat enkele bacteriën al voldoende zijn voor een infectie.
Risicoberoepen zijn alle beroepen waarbij sprake is, of kan zijn, van contact met bovengenoemd dieren of dierproducten. Het is een ziekte die voornamelijk voor kan komen bij boeren, slachthuispersoneel, slagers, vleesinpakkers, landbouwtechnici en laboranten."
#3285545
Kuikuhnek schreef:Kan ook met nette geïmporteerde honden lijkt me, of niet?

Jawel, als het intact is. Maar de hoeveelheid "nette" geimporteerde honden zal peanuts zijn tegenover de vrachtladingen met illegale pups.
#3285552
Angelique schreef:
Ja, maar die worden meestal gecastreerd afgeleverd en dan verspreiden het dan wat lastig.
"Brucella Canis wordt uitgescheiden via de urine, speeksel, ontlasting, neus- en ooguitvloeiing."

Ik lees elders dat sperma hoge concentraties bevat maar besmetting is dus langs meer wegen mogelijk.
#3285561
Ina schreef:Misschien even iets genuanceerder (voordat de buitenlandse honden weer alle schuld krijgen :???: en nee. ik heb absoluut geen foute broodfok hondjes, maar wel Spanjaardjes die ook nog al eens fout beschuldigd worden)

https://www.beroepsziekten.nl/beroepsziekten/brucellose


"De bacteriën kunnen aanwezig zijn in geiten, schapen, kamelen (B. melitensis), varkens (B. suis) en rundvee (B. abortus); vooral in nageboorte en in geaborteerd vee. Ook honden, paarden en konijnen kunnen worden besmet, maar besmette en besmettelijke dieren hoeven geen ziekteverschijnselen te vertonen.\"

"Brucellose is een van de meest voorkomende beroepsmatige infecties in laboratoria omdat enkele bacteriën al voldoende zijn voor een infectie.
Risicoberoepen zijn alle beroepen waarbij sprake is, of kan zijn, van contact met bovengenoemd dieren of dierproducten. Het is een ziekte die voornamelijk voor kan komen bij boeren, slachthuispersoneel, slagers, vleesinpakkers, landbouwtechnici en laboranten."
Rustig rustig.
Men heeft het over oostblokpups, geen Spanjaardjes. En specifiek over de B. canis die dus nieuw zou zijn en van daar komen. Niet deze vormen in andere dieren.
Gebruikersavatar
Door Ina
#3285577
pearlsofpassion schreef:Rustig rustig.
Men heeft het over oostblokpups, geen Spanjaardjes. En specifiek over de B. canis die dus nieuw zou zijn en van daar komen. Niet deze vormen in andere dieren.
:) I know, I know... ben niet boos ;) , maar bij de 'import/rescue' discussie gaan mijn haren al een beetje overeind staan :-[ , excuus


Hoe krom ook, gelukkig dat deze geïnfecteerde honden ontdekt zijn en de ziekte onderkend is, lijkt me toch iets wat je moet proberen bij de wortel te bestrijden
#3285636
Ina schreef:Misschien even iets genuanceerder (voordat de buitenlandse honden weer alle schuld krijgen :???: en nee. ik heb absoluut geen foute broodfok hondjes, maar wel Spanjaardjes die ook nog al eens fout beschuldigd worden)

https://www.beroepsziekten.nl/beroepsziekten/brucellose


"De bacteriën kunnen aanwezig zijn in geiten, schapen, kamelen (B. melitensis), varkens (B. suis) en rundvee (B. abortus); vooral in nageboorte en in geaborteerd vee. Ook honden, paarden en konijnen kunnen worden besmet, maar besmette en besmettelijke dieren hoeven geen ziekteverschijnselen te vertonen.\"

"Brucellose is een van de meest voorkomende beroepsmatige infecties in laboratoria omdat enkele bacteriën al voldoende zijn voor een infectie.
Risicoberoepen zijn alle beroepen waarbij sprake is, of kan zijn, van contact met bovengenoemd dieren of dierproducten. Het is een ziekte die voornamelijk voor kan komen bij boeren, slachthuispersoneel, slagers, vleesinpakkers, landbouwtechnici en laboranten."
Jawel, maar in de NL veestapel komt brucella niet voor - al zal er vast wel een keer een incident zijn geweest ooit, aangezien er natuurlijk ook met vee gesleept wordt op een niet zo handige manier...
Er zijn ongeveer 4 brucella gevallen bij mensen per jaar, waarvan het meerendeel terug te voeren is of op buitenlandse reizen of op eten van het buitenland (http://www.rivm.nl/Documenten_en_public ... rspreiding)

Historisch feitje; James herriot had brucellose, https://fourpawsandwhiskers.blogspot.nl ... ce-on.html

Verder: TS bedankt voor de link, ik had het nog niet gezien,
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door