Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door hamada
#3285929
Maar is deze ziekte/besmetting niet ook de reden waarom vaak gevraagd wordt om honden niet te laten poepen in weilanden, en er bijv. in Oostenrijk overal in wandelgebieden met koeien gevraagd wordt de ontlasting op te ruimen? toen wij in Tirol op vakantie waren, hingen er zelfs overal langs wandelpaadjes hondenpoepzakjes voor wandelaars met verzoek op te ruimen. En dat is al weer een aantal jaren geleden.
Gebruikersavatar
Door pike
#3285970
hamada schreef:Maar is deze ziekte/besmetting niet ook de reden waarom vaak gevraagd wordt om honden niet te laten poepen in weilanden, en er bijv. in Oostenrijk overal in wandelgebieden met koeien gevraagd wordt de ontlasting op te ruimen? toen wij in Tirol op vakantie waren, hingen er zelfs overal langs wandelpaadjes hondenpoepzakjes voor wandelaars met verzoek op te ruimen. En dat is al weer een aantal jaren geleden.
Ik denk dat dit te maken heeft met Neospora.
Gebruikersavatar
Door pike
#3285988
MarijeEnBoomer schreef:Maarja moet je nou je teef en reu gaan testen voor de dekking?
Is dat niet een beetje een paniekreactie? Het zou wel interessant zijn om te weten waar in het land die besmette Poolse honden zijn aangetroffen.
#3285990
Daarom vraag ik het ook ;)
Je leest al dat men zegt dat je moet testen.
Je besmet met een dekking mogelijk de reu of de teef he dus voor beide partijen is het tricky.
En je werkt niks of weinig maar heb wel dode pups op +/- 7 weken van de dracht.
Door madrike
#3286432
hamada schreef:Maar is deze ziekte/besmetting niet ook de reden waarom vaak gevraagd wordt om honden niet te laten poepen in weilanden, en er bijv. in Oostenrijk overal in wandelgebieden met koeien gevraagd wordt de ontlasting op te ruimen? toen wij in Tirol op vakantie waren, hingen er zelfs overal langs wandelpaadjes hondenpoepzakjes voor wandelaars met verzoek op te ruimen. En dat is al weer een aantal jaren geleden.
Dit heeft te maken met neospora!
Een eencellige parasiet verwant aan toxoplasma bij de kat.

Koeien worden er zelf niet ziek van maar geven de parasiet door aan hun ongeboren kalf dat meestal
te vroeg doodgeboren wordt (verworpen) en heel zelden met een hersenafwijking geboren wordt.

De hond is helaas de verspreider van deze parasiet.
Door likken aan vruchtwater of het opeten van de nageboortevan een besmette koe krijgt de hond
deze parasiet binnen. De hond verspreid de parasiet via zijn ontlasting. (Een koe niet!) naar andere koeien.
Daarom het verzoek om ontlasting van de hond in weilanden op te ruimen en honden niet in contact te
laten komen met landbouwhuisdieren.
Gebruikersavatar
Door pike
#3286480
madrike schreef:Dit heeft te maken met neospora!
Een eencellige parasiet verwant aan toxoplasma bij de kat.

Koeien worden er zelf niet ziek van maar geven de parasiet door aan hun ongeboren kalf dat meestal
te vroeg doodgeboren wordt (verworpen) en heel zelden met een hersenafwijking geboren wordt.

De hond is helaas de verspreider van deze parasiet.
Door likken aan vruchtwater of het opeten van de nageboortevan een besmette koe krijgt de hond
deze parasiet binnen. De hond verspreid de parasiet via zijn ontlasting. (Een koe niet!) naar andere koeien.
Daarom het verzoek om ontlasting van de hond in weilanden op te ruimen en honden niet in contact te
laten komen met landbouwhuisdieren.
Dat is niet helemaal waar. De grootste bron van besmetting ligt bij de moederkoe. Die brengt het over naar het kalf. Daarna komt de hond pas om de hoek kijken. En dat is dan in de eerste plaats de hond(en) van de boer zelf want die zijn met name in de gelegenheid om vruchtwater te likken of nageboorte te eten. Koeien lopen tegenwoordig amper nog buiten, laat staan dat ze daar kalveren.

http://www.gddiergezondheid.nl/diergezo ... e-neospora
Door madrike
#3286512
pike schreef:
Dat is niet helemaal waar. De grootste bron van besmetting ligt bij de moederkoe. Die brengt het over naar het kalf. Daarna komt de hond pas om de hoek kijken. En dat is dan in de eerste plaats de hond(en) van de boer zelf want die zijn met name in de gelegenheid om vruchtwater te likken of nageboorte te eten. Koeien lopen tegenwoordig amper nog buiten, laat staan dat ze daar kalveren.

http://www.gddiergezondheid.nl/diergezo ... e-neospora
pike schreef:

Daarom schreef ik ook de hond is helaas de verspreider van deze parasiet.
Een koe kan het alleen doorgeven aan haar ongeboren kalf niet aan andere dieren.
Maar ook dat stond al in mijn tekst!
Het zijn de uitwerpselen van een met neospora besmette hond die in het gras d.w.z het voer van
de koeien zorgen voor verspreiding van boerderij naar boerderij.
En laten we even niet vergeten dat er gelukkig nog steeds veehouders zijn die (net als wij)
de koeien/vaarzen gewoon lekker buiten laten lopen.
Daarom vragen wij, al dan niet met behulp van bordjes, hondenuitwerpselen op te ruimen en
honden niet te laten snuffelen/likken aan nageboortes etc.
Ons bedrijf is neospora (en bruccelose) vrij en dat houden we graag zo!
Gebruikersavatar
Door pike
#3286584
Dat is dan heel mooi als je dat met zekerheid kunt stellen en ik hoop uiteraard voor jullie dat dat zo blijft. En geweldig dat jullie koeien nog buiten lopen, maar ze kalveren toch niet in het weiland of wel? Want dat is dan de enige plek waar andermans honden een besmetting op kunnen lopen en vervolgens verspreiden.

Ik heb onlangs een artikel gelezen waarin staat dat in 80% van de veehouderijen neospora een sluimerend bestaan lijdt en dat besmetting van moeder op kalf de meest voorkomende vorm van besmetting is. Ik heb zitten zoeken waar ik dat gelezen heb en het uiteindelijk teruggevonden:
http://www.melkvee.nl/nieuws/1364/neosp ... ende-kraan

En hierin staat:
" goed beschouwd zijn honden helemaal niet de grootste veroorzaker van Neospora. Met stip op één staat de overdracht van moeder op kalf. Daarna is er een hele tijd niets. Dan komt de eigen hond als boosdoener. Dan is er weer een hele tijd niets. En helemaal onderaan bungelt andermans hond.”

en

"Een koe die besmet is via een hond, kan er overheen groeien, al duurt dat een half tot anderhalf jaar. Maar een koe die besmet is via haar moeder, houdt het haar hele leven. In sommige koefamilies blijkt het ongemerkt al decennia lang te spelen, zonder tussenkomst van een hond.”

Ik zal bordjes met aanlijnverzoek wegens neospora altijd respecteren dat staat buiten kijf, en ik vind ook dat hondenpoep ook als die "schoon" is niet in de boer zijn hooi/weiland thuishoort net zo min als kattenpoep in mijn tuin. Maar waar komen mijn honden vruchtwater en nageboorte van de koe tegen? In elk geval niet in het weiland hier vlakbij waar ook bordjes staan maar waar ik sinds ik hier woon (juni) niet een keer een koe gezien heb. Wel twee loslopende honden op het erf.
#3286594
Hier lopen bij de meeste (niet alle) boeren de koeien, vaarsen en pinken overdag buiten vanaf het moment dat het gras in het voorjaar lang genoeg is tot het late najaar en als de nachten niet al te koud zijn ook 's nachts, dit laatste omdat die koeien regelmatig in de sloot belanden en een koud nachtje sloot niet zo'n goed plan is.
Het gebeurt een paar keer per jaar dat een koe in de wei haar kalf krijgt, dus vruchtwater en nageboorte in de wei dat kan zeker vooral als de koe de nageboorte niet opvreet. Maar de kans dat een hond erbij komt lijkt mij vrij klein. Er zijn ook nog genoeg roofvogels die zo'n hapje maar al te graag opruimen.
Overigens is het hier niet toegestaan door de weides te wandelen met een hond.
Door madrike
#3286600
Maar nu refereer je aan een artikel uit 2011?

Ja onze koeien mogen buiten van eind maart tot begin december.
(Ze mogen dan zelf kiezen of ze binnen of buiten zijn)
Ook onze koeien zul je niet altijd zien lopen simpelweg omdat wij erg veel weiland hebben
en onze koeien meestal in de weilanden dicht bij onze stallen lopen.

Dat betekent dat ze dan ook buiten kalveren.
En het zal helaas niet de eerste keer zijn dat wij andermans hond uit onze wei moeten jagen.
Maar niet alleen honden die in het weiland lopen kunnen besmet materiaal opnemen en verspreiden!
Denk aan vreemde honden die aan doodgeboren kalveren, die langs de weg gelegd zijn, komen.
Oh ja ook al zijn ze netjes afgedekt............Baasjes die die mooie groene kadaverstolp menen op te
moeten tillen om te zien wat er onder ligt.

Ik weet dat het doorgeven van neospora van koe naar ongeboren kalf gebeurt.
Maar...... Dit gebeurt niet als er op een bedrijf als het onze geen neospora voorkomt.
(En ja dat weten we zeker.....we doen al jaren mee aan het tankmelkonderzoek naar neospora)
Ook onze eigen honden kunnen geen besmetting veroorzaken. Waar zouden ze het vandaan moeten halen?
Ze komen niet in de buurt van'vreemde' koeien!

Je geeft zelf al aan;
Een koe die besmet is via een hond, kan er overheen groeien, al duurt dat een half tot anderhalf jaar. Maar een koe die besmet is via haar moeder, houdt het haar hele leven.

En daar zit nou net het probleem.........
Hondlief zit bij boerderij X aan de nageboorte/het vruchtwater/het verworpen kalf van een koe met neospora.
Vervolgens wandelt en poept deze hond, ongemerkt besmet met neospora, in onze wei.
Een van onze drachtige koeien krijgt via het gras neospora binnen en haar kalf en alle nakomelingen van dit
kalf hebben dus neospora. Dat is nu precies wat we willen voorkomen!!!!
Ook wij hebben weilanden waar nooit een koe loopt.........Juist dat zijn de weilanden waarvan het
gras wordt ingekuild of tot hooi wordt gemaakt voor de winter. Logisch toch dat daar bordjes staan.

Wel fijn om te weten dat jij iig wel zorgvuldig omgaat met het eten van onze koeien.

Wat zou het fijn zijn als iedereen dat deed.

Misschien moeten we ons nu maar verder gaan richten op brucellose waar dit topic over ging.
Gebruikersavatar
Door pike
#3286604
2011 ja dat klopt. Maar als die 80% het inmiddels net zo goed voor elkaar had als jullie dan waren er geen bordjes meer nodig want dan zouden ook geen honden meer besmet kunnen raken. Maar je moet je niet aangevallen voelen want zo bedoelde ik het zeer zeker niet. Ik wou enkel aangeven dat honden niet altijd verantwoordelijk zijn voor het verwerpen van een kalf door een besmette koe. Ik begrijp heel goed welk risico een besmette hond voor jullie (en andermans) bedrijf kan vormen. En ik wist niet dat er nog koeien zijn die buiten in het land hun kalfje mogen en kunnen krijgen. :cool:
Doet men echt de stolpen optillen? :o :-X Ik merk al ruim van te voren aan mijn honden dat er wat onder ligt en dan gaan we vast aan de andere kant van de weg lopen. En dan nog moet ik alle zeilen bijzetten om ze aan het lopen te houden ::)

Terug on topic dan maar
#3286613
Hier worden de kalveren met keizersnede geboren en dat gebeurt dus niet buiten in de wei.
Mijn hond komt niet in de buurt van weides waar vee staat simpelweg omdat ze dan vervelend gaat doen. Ze komt wel ooit in de randen van hooiland weides. Omdat daar dus geen vee staat.
Ik denk persoonlijk dat besmettingen meestal gebeuren door eigen honden. Vreemde honden zie ik echt niet vlug in de gelegenheid om bij nageboortes te komen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door