Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3282691
Oké...... Mn man wilde mij een cadeau(tje) geven..... Een pastamachine.... Ik ben al een paar maanden bezig met nieuwe recepten, andere ingrediënten etc.... nu wil ik al een tijdje een pasta machine.... Mn man heeft afgelopen weekend gekeken, maar weet niet hoe of wat....

Ik wil in ieder geval kunnen maken:
Spaghetti, tagliatelle, lasagne en ravioli.... Na een beetje gegoogle, heb ik in ieder geval deze gevonden (mede omdat er een droogrek bij zit):
Cosy & Trendy Pastamachine set 6-in-1 (cookinglife.nl)

Heeft iemand een pastamachine en wat zijn de ervaringen????? Ik wil er in ieder geval niet meer dan €100,- aan uitgeven (incl droogrek) omdat ik het maar 1x per week gebruik.... Moet wel makkelijk in gebruik zijn,...

Dank jullie wel alvast!
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#3282731
Ja, hier een pastamachine, maar geen superdeluxe.
Verse pasta is heeeeerlijk! Echt, boven alles. Het is alleen wat meer werk. En soms heb je daar zin in, soms niet.
Dus als je graag verse pasta eet, en er een minuut of 20 extra voor over hebt is een pastamachine helemaal goed. :)
Door Martine-Tom
#3282736
-Annemarie- schreef:Ja, hier een pastamachine, maar geen superdeluxe.
Verse pasta is heeeeerlijk! Echt, boven alles. Het is alleen wat meer werk. En soms heb je daar zin in, soms niet.
Dus als je graag verse pasta eet, en er een minuut of 20 extra voor over hebt is een pastamachine helemaal goed. :)
JE kan het toch ook vers maken en drogen zodat het langer houdbaar is?
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3282789
Thanks tot zover ;) ...... Ik ga alles eens uitzoeken...... Kreeg ook van een collega door over dok den haag.... Hebben ze ook leuke dingen :D .......
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3284458
Ik heb em, mn pasta machine!!!!!! Het is geworden: Marcato atlas 150 wellness, zilverkleurig!!!!! Ik heb er ook meteen zo'n droogrek bij gekocht :D :D :D ...... Alleen, de vokgende vraag.... Waar halen jullie het meel om de pasta te maken???? Heb al wat zitten googlen, maar erg weinig te vinden.... Van het merk de cecco heb ik de harde meel gevonden, maar die is alleen bij Jumbo te krijgen en prijzig..... Verder las ik, dat zachte meel het meest te vergelijken is met patentbloem..... Klopt dat? Kan ik beter kijken of ik het kan bestellen o.i.d.???? Ik weet dat ze op mn werk ook merk pastameel verkopen, die ga ik zo kopen als ik mn dochter daar moet ophalen daar..... Ik ga kijken of ik deze week het apparaat al kan uitproberen.... Helemaal happy ;D .....
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3284508
Dank je MillyMol..... Was net op mn werk en dat merk dat ik had gezien, is 'La Tua Farina' en, gelukkig de 00 variant.... 500 gr voor €1,09.... Nu krijg ik ook nog 10% korting, dus betaalbaar ;) ..... Ik ga verder kijken op de link die je hebt gestuurd..... Ik begrijp alleen 1 ding niet.... De meesten laten het een paar uur drogen voordat men het gaat koken..... De 00 variant hoef je niet eerst te drogen; dus die kan meteen de pan in... Ik begreep dat als je de harde variant gebruikt, dat je dat alleen doet als je de pasta invriest..... Kan je de 00 variant ook invriezen of kan je dan beter dan de harde variant daarvoor gebruiken???
Door MillyMol
#3284561
CindyMayella schreef:Dank je MillyMol..... Was net op mn werk en dat merk dat ik had gezien, is 'La Tua Farina' en, gelukkig de 00 variant.... 500 gr voor €1,09.... Nu krijg ik ook nog 10% korting, dus betaalbaar ;) ..... Ik ga verder kijken op de link die je hebt gestuurd..... Ik begrijp alleen 1 ding niet.... De meesten laten het een paar uur drogen voordat men het gaat koken..... De 00 variant hoef je niet eerst te drogen; dus die kan meteen de pan in... Ik begreep dat als je de harde variant gebruikt, dat je dat alleen doet als je de pasta invriest..... Kan je de 00 variant ook invriezen of kan je dan beter dan de harde variant daarvoor gebruiken???
Ik snap niet zo goed waarom je pasta zou willen invriezen? Of wil je gekookte pasta gaan invriezen? Ik heb geen antwoord op je vraag helaas, want ik vries het nooit in.
De cijfers ’00’ staan voor de maling, niet voor de hardheid van de tarwesoort die gebruikt is. 00 is heel fijn gemalen.
De Italianen gebruiken twee namen voor het aanduiden van de hardheid van tarwekorrels:
-Grano tenero = zachte tarwe (alle granen behalve Durum & Manitoba)
-Grano duro = harde tarwe (Durum & Manitoba)

De meelsoort die vaak gebruikt wordt voor pasta is van harde tarwe gemalen: Farina di grano duro.

Voor zover ik weet zijn er twee redenen om verse pasta te drogen:
1. Om het makkelijk te kunnen snijden (tagliatelle, pappardelle). De deeglap die je uiteindelijk gedraaid hebt laat je bij voorkeur eerst een kwartiertje op een schone theedoek drogen. Doe je dat niet, dan blijven de repen pasta na het snijden aan elkaar plakken. (Laat de lappen ook niet te lang worden, anders kom je handen te kort en ligt voor je het weet alles op de grond. 60-70 cm is een prima lengte). Als je pasta draait om lasagnevellen te maken leg je de deeglap plat neer op een theedoek.
2. Om langere tijd te bewaren. Ik gebruik daarvoor zelf geen molentje (gebruik ik alleen voor de pasta die ik daarna ga koken), maar een theedoek, héél losjes als vogelnestjes. Want als tagliatelle op de molen droogt heb je onhandig lange strips die ook nog eens makkelijk breken is mijn ervaring.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door