Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3274022
Lizzy schreef:Na mij reageerde er iemand die Westie's heeft en een stamboomdatabase waar meer dan 400.000 honden in staan. Zij schreef dat ze gelooft dat de data incorrect is. Dit is de reactie van Carol:

Carol Beuchat : There is no reason to question the data. These are actual measurements of homozygosity made on the DNA. You can actually look at the data and SEE the SNPs that are homozygous (I posted some examples in this group on 25 November if you scroll down).

Pedigree analysis produces an estimate of COI that is a probability based on the pedigrees. Pedigree estimates are often lower than DNA measurements because any mistakes in the database or missing information will result in an underestimation of the COI. The pedigree-based prediction also assumes that all of the animals in the very first generation of the database are unrelated and not inbred, so that the COI value is what is expected to accumulate SINCE that first generation (which is also why only using 5 or 10 generations of data is so unreliable).

I have written several blog posts about the bad situation terriers are in (check the blogs on the ICB website or search for terrier), and I also have a completely independent set of data drawn from MyDogDNA which also indicates that inbreeding in Westies is extremely high.

(http://www.instituteofcaninebiology.org ... reeds.html - scroll down)

To convince you, have a look at the "runs of homozygosity" - blocks of homozygous markers from the same data as the original post. There is a tutorial (part 1 and part 2) here that you should look at first (but it's not as complicated as it looks) -

http://www.instituteofcaninebiology.org ... l-pt1.html

Then look at the picture, which shows the data for Chinook, Berners, Westies, and Scotties. (red is heterozygous, blue is homozygous).

I don't doubt for an instant that these data are not representative of Westies. Of course, the clever thing to do would be run the DNA on some dogs that you have good pedigreed info on and we can actually compare.

Carol Beuchat Have a look at the data for Westies from MyDogDNA. You can see that even though the inbreeding is very high, the populations in different countries are a bit different, and also that the clusters are tightest for the US and UK dogs (i.e., there is less genetic variation). This indicates that there is some genetic diversity in the breed, but there is no way to tell from their scatter plot how much. The ICB Breeder Tool will compute the actual "genetic distance" between any two dogs - the fraction of their genomes that are the same. That information for Westies would allow breeders to reduce inbreeding by making some strategic breeding choices. But you can see by the ROH data, trying to "improve" the breed when everybody is homozygous for the same genes is going to be next to impossible.

https://www.mydogdna.com/crm/index.html ... ationships

Dan schrijft iemand: I still would like the total sample size for Westies. A sample of greater than 100 dogs is still extremely small, given the large number of westies found around the world.

Carol Beuchat : I think they used 10 dogs per breed for all but one or two (for which there were 9), but the link to download the paper is below and you can check. These dogs were AKC registered (so US breeding for the most part). As you saw with the MDD data, dogs in different countries have genetic differences, but if you look at the inbreeding (on the other tab of westie data), they are ALL significantly inbred.

As I said, from all the data I've seen, I don't have any reason to suspect that there are large populations of Westies someplace with inbreeding levels of 10% except perhaps from puppy mills, which are less likely to be producing highly inbred dogs because inbreeding depression would reduce their profit.

I could certainly have a look at your pedigree database. I would be very interested to see if there are populations that are less inbred, because they would provide opportunities for improving genetic diversity.

En dan verwijst ze naar het onderzoek: http://dmm.biologists.org/content/9/12/1445
Dus ze heeft nog niet gereageerd op de lage coi van de Sloughi? Want dit antwoord gaat over een omgekeerde vraag, dat de coi van de westie in het echt lager zou zijn? 10 honden vind ik sowieso best weinig ...
#3274041
Erna schreef:De standaard van de Rhodesian is geschreven met de standaard van de Dalmatische hond in de hand. Dus eigenlijk zou je blik andersom moeten zijn. Wanneer je de Rhodesian ziet, zou je aan een dalmaat moeten denken. :-)
Oh, aardig om te weten. Maar het ging mij er dus om dat als je die LUAs bekijkt, die overwegend niet doen denken aan de RR maar aan de pointer en dat ik me daardoor kan voorstellen dat de dalmaatfans de LUAs niet appreciëren... Welk ras eerst was, doet er wat dat betreft niet toe, het gaat om het verschil.
Wat ik zo verbazend vind, is dat het exterieur van de pointer na zoveel generatie nog zo dominant is. Misschien dat de keus voor een pointer niet helemaal de juiste was? En outcross met 1 reu... Pfff, dat is wel een heel smalle basis.
#3274064
Lizzy schreef:Nee, daar heeft ze niet op gereageerd. Tien honden is weinig maar beter dan 1 :biggrin2: . Ik weet natuurlijk niet hoe random die 10 genomen zijn....

Die 10 honden per ras gaat over de SNP niet over the WGS.
Quote uit artikel:
The breed average inbreeding coefficient (F) was calculated three ways: (1) pedigree analysis from five generations, ten generations or the entire breed reference pedigree; (2) from SNP genotype homozygosity analysis averaged over multiple dogs per breed; and (3) from WGS homozygosity analysis of one dog per breed.
Edit*
En ergens anders in het artikel staat:
Ten dogs from each of 80 breeds, determined to be unrelated within three generations, were genotyped by the Ostrander lab using the Illumina Canine HD SNP chip (Illumina, San Diego, CA).
Dus ze hebben 10 honden gekozen die in de eerste 3 generaties niet aan elkaar verwant zijn. Dus niet een heel nest of neven/nichten.

En over de WGS:
WGSs were compiled using data from 90 purebred dogs representing 80 distinct breeds. Seventy-two breeds were represented by one sequenced dog each, two dogs were sequenced for each of six breeds (Chow Chow, Bernese Mountain Dog, Greyhound, Rottweiler, Scottish Terrier, West Highland White Terrier), and three dogs were sequenced for each of two breeds (Flat-coated Retriever, Irish Water Spaniel)
Laatst gewijzigd door mizzsylver op za 07 jan 2017, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
#3274077
Lizzy schreef:
Juist. Verdomd. Nou, dat is toch gewoon belachelijk weinig?
ja dat is zeker weinig, maar heb ge-edit en die 10 honden zijn onverwant in de eerste 3 generaties. Dat maakt het al iets representatiever. Maar het blijft weinig. Ik snap het ook wel want het is gewoon rete duur om dat DNA te testen, en dit was blijkbaar genoeg om te kunnen publiceren.
#3274081
mizzsylver schreef:ja dat is zeker weinig, maar heb ge-edit en die 10 honden zijn onverwant in de eerste 3 generaties. Dat maakt het al iets representatiever. Maar het blijft weinig. Ik snap het ook wel want het is gewoon rete duur om dat DNA te testen, en dit was blijkbaar genoeg om te kunnen publiceren.
Gek idee misschien, maar is het niet zo dat als je 10 honden neemt die allen in de eerste drie generaties onverwacht zijn aan elkaar en toch zo’n laag COI hebben, je eigenlijk ook van die drie voorgaande 3 generaties kunt zeggen dat ze een een laag COI hebben? Dus dat die 10 honden elk eigenlijk 14 honden kunnen representeren (2 ouders + 4 grootouders + 8 overgrootouders) die op zijn minst een even laag COI hebben? In het DNA van de geteste hond zit immers ook iets van het DNA van de voorouders?

Ik kom hierop omdat het immers ook mogelijk is om m.b.v. een swab van onszelf te bepalen waar onze roots liggen (we zijn inmiddels in staat vast te stellen in welk dorp of op welk eiland ons eigen individuele DNA duizend jaar geleden is gevormd).
#3274083
src_esther schreef:Oh, aardig om te weten. Maar het ging mij er dus om dat als je die LUAs bekijkt, die overwegend niet doen denken aan de RR maar aan de pointer en dat ik me daardoor kan voorstellen dat de dalmaatfans de LUAs niet appreciëren... Welk ras eerst was, doet er wat dat betreft niet toe, het gaat om het verschil.
Wat ik zo verbazend vind, is dat het exterieur van de pointer na zoveel generatie nog zo dominant is. Misschien dat de keus voor een pointer niet helemaal de juiste was? En outcross met 1 reu... Pfff, dat is wel een heel smalle basis.
Nou ik denk dat dat wel meevalt. De legende verteld sowieso dat de dalmaat mede is ontstaan uit de Pointer dus is het ook niet gek dat je Pointer terugziet en dan niet alleen in Lua.
#3274094
MillyMol schreef:Gek idee misschien, maar is het niet zo dat als je 10 honden neemt die allen in de eerste drie generaties onverwacht zijn aan elkaar en toch zo’n laag COI hebben, je eigenlijk ook van die drie voorgaande 3 generaties kunt zeggen dat ze een een laag COI hebben? Dus dat die 10 honden elk eigenlijk 14 honden kunnen representeren (2 ouders + 4 grootouders + 8 overgrootouders) die op zijn minst een even laag COI hebben? In het DNA van de geteste hond zit immers ook iets van het DNA van de voorouders?

Ik kom hierop omdat het immers ook mogelijk is om m.b.v. een swab van onszelf te bepalen waar onze roots liggen (we zijn inmiddels in staat vast te stellen in welk dorp of op welk eiland ons eigen individuele DNA duizend jaar geleden is gevormd).
Nee want coi is niet erfelijk. Je kunt uit 2 ouders met een heel hoog coi een pup fokken met een coi van 0. Dus de coi van die ene hond zegt niks over de coi van de voorouders.
#3274248
*Gabriëlle* schreef:Westie en inteelt.... :-X

http://westieinfo.com/DB/pes_potomci.php?id=224

Dit zijn alleen de nesten die op deze site geregistreerd staan werkelijke aantal zal hoger zijn, ik heb het niet gered het aantal nesten geheel te tellen, ik vind het diep diep triest.
Ik wil geen westie hebben/fokken waar deze reu achter zit, en die zijn nauwelijks meer te vinden.
192
Met welke gezondheidsproblemen kampt de westie?
#3274250
*Gabriëlle* schreef:Westie en inteelt.... :-X

http://westieinfo.com/DB/pes_potomci.php?id=224

Dit zijn alleen de nesten die op deze site geregistreerd staan werkelijke aantal zal hoger zijn, ik heb het niet gered het aantal nesten geheel te tellen, ik vind het diep diep triest.
Ik wil geen westie hebben/fokken waar deze reu achter zit, en die zijn nauwelijks meer te vinden.
187......die heeft zijn geld wel opgebracht ::)

Dit was in de gloriedagen van het "Ceasarreke", kun je altijd weer zien wat een hype met een ras doet.
#3274251
:-X :-X

Ik denk overigens dat ieder ras wel voorbeelden heeft van zulke reuen...... Ja ja, ooit was er een tijd dat men voorstander was van Matador breeding. Je fokte het goeie erin en het slechte eruit :-X . En van dat 'briljante' idee plukken we natuurlijk nu nog steeds de zure vruchten. Wie van ons herinnert zich Dr George Padgett nog?
#3274267
Lizzy schreef::-X :-X

Ik denk overigens dat ieder ras wel voorbeelden heeft van zulke reuen...... Ja ja, ooit was er een tijd dat men voorstander was van Matador breeding. Je fokte het goeie erin en het slechte eruit :-X . En van dat 'briljante' idee plukken we natuurlijk nu nog steeds de zure vruchten. Wie van ons herinnert zich Dr George Padgett nog?

Ik ken ,m nog. Geloof niet dat wij 200-nesten reuen hebben, maar 100 zeker wel (tijdens de hype dan)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door