Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door smulpaap
#3272943
Wij waren in Belgie , daar helemaal niets . Heerlijk rustig
En ik schreef het al eerder . Het is hier opvallend stil dit jaar
Op oudejaarsdag hebben we drie keer iets gehoord , verder niets
Vorig jaar leek het wel oorlog , niet normaal !
Door tt-tjes
#3273066
Dreetje schreef:Welke olie gebruik je? Lijkt me ook wel een goed
idee voor de volgende jaarwisseling.
Weet ff de naam zo niet. Kan het wel voor je nakijken.Voor Balou en Chendo heb ik 5% gebruikt en voor Bono 2,5%.
Door BlissSpirit
#3273096
Pffff, ja hoor, ze begonnen hier weer in de straat. Honden weer over de rooie en èèn van onze shetjes is kreupel. Dus jas weer aan en erop af.
Uitgelegd en lijkt erop dat ze het begrepen hebben.
Maar ja, het leed is natuurlijk al geleden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Hope
#3273164
Het slechte weer lijkt ook niet erg handig te zijn geweest. Alsof er nog een hoop vuurwerk niet is afgestoken of zo. Hier soms zo uit het niets een dreun, heel irritant.
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3273179
Hope schreef:Het slechte weer lijkt ook niet erg handig te zijn geweest. Alsof er nog een hoop vuurwerk niet is afgestoken of zo. Hier soms zo uit het niets een dreun, heel irritant.
>:( >:(
Vanmiddag met de bakfiets weg, op grasveldjes mag Jacy dan los, dikke knal, wel even spannend.. Hij reageert niet, maar heeft wel door dat hij dan 'even' niet hoeft te luisteren.. ::) :-\ Gelukkig ging hij weer gauw op het gras toen ik vroeg wat hij deed.... ::) :biggrin2:
#3273192
N.a.v. de tips en ervaringen hier heb ik op natuurhuisje.nl gezocht, onder 'in the middle of nowhere', om te boeken voor december 2017. Mijn honden zijn niet doodsbang, er mogen best knallen te horen zijn, maar Daantje is na de aanval door de Sarplaninac nog niet hersteld in haar eerdere onverstoorbare vertrouwen in dat het veilig is. En dat merk je dus ook t.a.v. vuurwerk..
Het is hier de 31e 's avonds urenlang echt oorverdovend, letterlijk, ook binnenshuis. Er schiet vuurwerk richting woonkamer raam, wat zowel qua geluid als flits Daantje dan merkbaar ongerust maakt. En de dagen voorafgaand aan de jaarwisseling liepen en fietsten er zodanig veel groepjes jongens rond die vuurwerk wierpen, dat ik genoodzaakt was haar in een rustiger dorp uit te laten, omdat ze nu zichtbaar kwetsbaar is om angst voor vuurwerk te ontwikkelen. Buiten dat kan iedere hond vuurwerkangst krijgen als er onverwachts een keiharde knal pal achter zich plaats vindt én ben ik huiverig dat er een idioot vuurwerk op ons gaat mikken (er liepen bijv. jongens met bivakmuts en maskers rond die vuurwerk afstaken, dat voelde voor mij heel onveilig).
Kortom, jammer dat ik van huis moet vluchten, maar liever een relaxte week waarin we ons veilig voelen, dan principieel in die ellende blijven.
Op natuurhuisje.nl vond ik een snoezig vakantieboerderijtje in Vriescheloo wat zó aantrekkelijk was qua sfeer dat het niet eens meer als vluchten voelde. Ideaal! Niet weg 'moeten', maar een stekkie waarop ik me verheugde. Op dik 3 km. er vandaan was losloopgebied en het zou 'in the middle of nowhere' staan en de foto's en tekst bevestigden dat beeld.
Voor alle zekerheid vroeg ik de eigenaren naar hun ervaring tot nu toe et vuurwerk in de omgeving. Het zou erg mee vallen, maar er konden natuurlijk best jongens zijn die 's avinds wat afstaken. Nou, geen punt! Als het geen oorverdovend lawaai is en het voornamelijk de 31e is en 's avonds, dan zou dat voor ons echt meer dan uitstekend zijn.
Op advies van een vriendin vroeg ik nog even hoe het met carbid in de omgeving zat en legde daarbij uit (zonder waardeoordelen, om conflicten over vuurwerkbeleving te vermijden) hoe oud jaar er hier uit ziet en dat ik dát dus wil vermijden voor de honden. Ineens sloeg de sfeer volkomen om.. We waren niet meer welkom!
Natuurlijk was daarmee mijn zin in dat verblijf ook weg, maar ik wilde wel weten wat er nou gebeurd was, waarom het uiterst hartelijke eerste contact ineens omgeslagen was. Wat bleek: de mensen hebben 4 kinderen, waarvan 3 jongens, die nogal enthousiast vuurwerk afsteken en men weet niet waar ze dat allemaal doen en wil ze daarin ook niet begrenzen. Overigens, ik heb niet gevraagd of zij hun kinderen daar in willen sturen, de man zei geheel uit zichzefl dat hij 'geen politie agentje wilde spelen' t.o.v. zijn kinderen.
Om klachten te voorkomen, mogen we n.a.v. mijn verhaal over de groepen jongens die met tassen vuurwerk rond trekken om onderweg af te steken, de woning niet huren. De eigenaar wilde hierover namelijk geen reactie in hun gastenboek, zei hij expliciet :???:
Heel, héél apart, die ommezwaai en werkelijk tegenstrijdige berichten over de omgeving van hun vakantieboerderijtje..

Dat bleek meteen ook t.o.v. hun overige info te gelden: Ik was op zoek naar een stekkie om in de zomer een weekje met de honden vakantie te vieren. Op hun website schrijven ze over een meertje in het bos waar je kunt zwemmen en dat je er in de bossen bijna niemand tegen komt. Ik vroeg me af of het een toeristische omgeving is (ik ken die regio nog niet) of dat het qua drukte weinig uit maakt of je in de zomervakantie komt of even daarvoor. Hier in de buurt is dat een wereld van verschil. Ze zeiden dat ze geen benul hadden van of het druk was in het bos en dat ze heel nerveus werden van de gedachte dat ik het kennelijk van belang vond dat het geen heel druk bezocht gebied is.

Nou ja, kortom, Vriescheloo wordt het niet. Echt beroerd na me zó verheugd te hebben n.a.v. de foto's van het schilderachtige boerderijtje, de info van Staatsbosbeheer over loslopen daar en de geschetste sfeer van vrijheid op de site. Ook teleurstellend, die plotselinge ommezwaai van aanbod en sfeer.

N.a.v. deze ervaring denk ik: vraag GOED door over vuurwerk (en carbid) als je dat poogt te 'ontvluchten'. De info op het www kan sterk afwijken van de daadwerkelijk geboden situatie.
Daarnaast is me opgevallen dat er veel huisjes als 'in the middle of nowhere' worden aangeboden, terwijl de meesten daarvan in een bungalowpark, achter het huis van de eigenaar en/of vrijstaand in een gewone straat staan..
Ik heb er even de buik van vol, bah wat een domper was dit, wonderlijke mensen. Maar desondanks.. tips voor tóch zo'n hutje zijn van harte welkom!!!
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#3273197
Heel apart. Ik heb altijd goede ervaringen met natuurhuisjes. Over het algemeen komt het huisje goed overeen met wat er op de site staat en zeker de huisjes in Frankrijk en België zijn ook echt vrijstaand.
In het oosten van Nederland word, in tegenstelling tot de randstad, nou eenmaal met Carbid geschoten. Dat geeft een pestklap, maar als je dat weet waarom boek je dan een huisje in die omgeving? Ga dan naar Duitsland of Frankrijk, waar je zeker weet dat er geen vuurwerk word afgeschoten. Nederland is zo overvol, er zijn bijna geen plekken meer waar je alleen op de wereld bent, helaas.

Ik vind je recensie over een huisje waar je dus nog nooit bent geweest overigens niet zo netjes op een openbaar forum. Mijn mening hoor, maar zij kunnen zich hier niet verdedigen en de recensie staat nu wel op internet.
Door Lizzy
#3273200
Ik ben wel blij met de waarschuwing. Ze bieden natuurlijk ook geen vuurwerkvrije plekken bij natuurhuisjes. En kennelijk hoef je dat dus ook niet perse te verwachten, ook al is het midden in het bos. De verwachtingen kunnen maar duidelijk zijn. En misschien heeft die meneer gedacht "hier ga ik gezeik mee krijgen, met deze mevrouw" en heeft hij het verhuur alsnog afgeblazen. Ik kan hem ook geen ongelijk geven geen huisje aan iemand te verhuren die perse 100% vuurwerkvrij wil hebben als je dat niet kan garanderen. Overigens geldt dit dus ook voor Landal he. Ik las een review dat Landal zelfs geen mensen die vuurwerk afsteken op een vuurwerkvrijpark aanpakken. Maar ook daar heb je dus last van omgevingsgeluiden en als ze buiten de poort van het Landalpark gaan staan knallen en jij hebt daar net voor 1000 euri een vuurwerkvrijhuisje gehuurd, ben je gewoon niet blij. Lijkt me goed om vooraf te weten, zoiets.

Volgens mij, als je vuurwerkvrij wilt moet je naar Frankrijk. Daar is het gewoon verboden en daarmee is het gewoon klaar.
Door Parelridder
#3273218
Els&Flow schreef:Heel apart. Ik heb altijd goede ervaringen met natuurhuisjes. Over het algemeen komt het huisje goed overeen met wat er op de site staat en zeker de huisjes in Frankrijk en België zijn ook echt vrijstaand.
In het oosten van Nederland word, in tegenstelling tot de randstad, nou eenmaal met Carbid geschoten. Dat geeft een pestklap, maar als je dat weet waarom boek je dan een huisje in die omgeving? Ga dan naar Duitsland of Frankrijk, waar je zeker weet dat er geen vuurwerk word afgeschoten. Nederland is zo overvol, er zijn bijna geen plekken meer waar je alleen op de wereld bent, helaas.

Ik vind je recensie over een huisje waar je dus nog nooit bent geweest overigens niet zo netjes op een openbaar forum. Mijn mening hoor, maar zij kunnen zich hier niet verdedigen en de recensie staat nu wel op internet.
Ik weet dus niet van carbid in die regio en daarom vroeg ik er naar: als een huisje 'in the middle of nowhere' staat is het voor mij niet vanzelfsprekend dat daar nabij vuurwerk of carbid zal zijn. En nogmaals, van wat knallen verderop hebben mijn honden geen last.
T.a.v. buitenland: mijn honden hebben geen rabies vaccinatie, want we gan de grens nooit over. Ik zou die niet willen geven puur en alleen om het vuurwerk te ontvluchten.

Het huisje waar we heen zouden is een plaatje! Ik wilde er niet voor niets ook graag in de zomer een weekje heen! Het contact sloeg volkomen om toen bleek dat ik idd zocht wat ze schreven te bieden en dat is in het kader van 'vuurwerkvrij' m.i. belangrijke info. Ik had uit mijzelf nooit door gevraagd n.a.v. de eerste zeer geruststellende info dat het allemaal erg mee valt daar met de knallen, heb dat slechts gedaan nadat een vriendin me dat adviseerde. En uit het resultaat geleerd dat dit belangrijk kan zijn om te doen, dat het geschetste plaatje dan toch wel heel anders kan worden.

P.s. Er staan div. vakantiehuisjes in Vriescheloo, welke dit is, wie de eigenaren zijn, dat staat niet vermeld. Bovendien is mijn waarschuwing/advies niet gericht op dít huisje, maar op vakantiehuisjes in z'n algemeen: vraag goed door, maak concreet wat je hoopt te vermijden, check of de gesuggereerde afgelegen ligging ook daadwerkelijk geboden wordt. Mijn honden zullen echt heel veel gemakkelijker dealen met harde knallen om hun eigen thuis, dan op onbekend terrein. Dus als er serieuze kans is dat er direct naast het huisje vuurwerk afgestoken wordt, dan zit ik liever thuis met hen.
Door Parelridder
#3273221
Lizzy schreef:Ik ben wel blij met de waarschuwing. Ze bieden natuurlijk ook geen vuurwerkvrije plekken bij natuurhuisjes. En kennelijk hoef je dat dus ook niet perse te verwachten, ook al is het midden in het bos. De verwachtingen kunnen maar duidelijk zijn. En misschien heeft die meneer gedacht "hier ga ik gezeik mee krijgen, met deze mevrouw" en heeft hij het verhuur alsnog afgeblazen. Ik kan hem ook geen ongelijk geven geen huisje aan iemand te verhuren die perse 100% vuurwerkvrij wil hebben als je dat niet kan garanderen. Overigens geldt dit dus ook voor Landal he. Ik las een review dat Landal zelfs geen mensen die vuurwerk afsteken op een vuurwerkvrijpark aanpakken. Maar ook daar heb je dus last van omgevingsgeluiden en als ze buiten de poort van het Landalpark gaan staan knallen en jij hebt daar net voor 1000 euri een vuurwerkvrijhuisje gehuurd, ben je gewoon niet blij. Lijkt me goed om vooraf te weten, zoiets.

Volgens mij, als je vuurwerkvrij wilt moet je naar Frankrijk. Daar is het gewoon verboden en daarmee is het gewoon klaar.
Precies! Dat is wat ik geleerd heb: vraag naar wat tot nu toe de ervaring is rondom vuurwerk in die omgeving. Ook t.a.v. Landal. Dat geeft geen garantie voor de toekomst uiteraard, maar die heb je nooit.
Ik zoek overigens geen 100% vuurwerkvrij (mag wel natuurlijk, maar niet nódig). Ik zoek een plekje waar we de dagen voor oudejaarsdag kunnen wandelen zonder groepjes vuurwerk-werpers te passeren of in losloopgebied regelmatig te maken te krijgen met vuurwerk (want stel dat ze het geworpene gaan apporteren!! :-X ).
Op oudejaarsavond geknal is geen punt, maar dan hetzij alleen bij een enkel buurhuis en flink eind verderop en/of in volle hevigheid in het verderop gelegen dorp. Oftewel niet zodanig veel en luid dat je elkaar in huis niet kunt verstaan, het huis staat te trillen en dat uren lang.

En als je dat niet kunt bieden, doe je er goed an het huisje niet te verhuren aan iemand die dat zoekt! Ik ben wel erg geschrokken dat aanvankelijk gezegd werd dat het helemaal prima was, dat er nauwelijks vuurwerk was daar en toen ineens - n.a.v. even door praten over de situatie hier rondom de jaarwisseling, het met vuurwerk gooien door groepjes - ineens bleek dat er ook daar weldegelijk kinderen rond sjouwen met tassen vuurwerk, die ook direct om het huisje afgestoken wordt en carbid ook zo maar zou kunnen.
Als ik hun eerste bericht herlees begrijp je gewoon niet hoe de omgeving - specifiek t..v. vuurwerk - dan aanvankelijk zó geschetst kan worden.
Door src_esther
#3273223
Els&Flow schreef:Heel apart. Ik heb altijd goede ervaringen met natuurhuisjes. Over het algemeen komt het huisje goed overeen met wat er op de site staat en zeker de huisjes in Frankrijk en België zijn ook echt vrijstaand.
In het oosten van Nederland word, in tegenstelling tot de randstad, nou eenmaal met Carbid geschoten. Dat geeft een pestklap, maar als je dat weet waarom boek je dan een huisje in die omgeving? Ga dan naar Duitsland of Frankrijk, waar je zeker weet dat er geen vuurwerk word afgeschoten. Nederland is zo overvol, er zijn bijna geen plekken meer waar je alleen op de wereld bent, helaas.

Ik vind je recensie over een huisje waar je dus nog nooit bent geweest overigens niet zo netjes op een openbaar forum. Mijn mening hoor, maar zij kunnen zich hier niet verdedigen en de recensie staat nu wel op internet.
Ik lees toch vooral uit het bericht van parelridder dat je maar beter goed kunt doorvragen als je specifieke zaken belangrijk vindt.
En heel belangrijk, dat het begrip 'in the middle of nowhere' nogal een ruim begrip blijkt te zijn... Een reden om met Google Maps naar de locatie en de omgeving te kijken. Als het oudere beelden zijn, probeer ik te ontdekken of er plekken 'bouwrijp' worden gemaakt. Soms blijkt een huisje wel heel afgelegen te staan, maar loopt er vlakbij een drukke snelweg of veel gebruikt treintraject, zaken die toch fijn zijn om te weten...
Voorbeeld: in Frankrijk ooit zeer nabij een vakantiehuisje een kerncentrale gespot, dat huisje werd het dus niet...
Door Lil
#3273279
Lizzy schreef:Ik ben wel blij met de waarschuwing. Ze bieden natuurlijk ook geen vuurwerkvrije plekken bij natuurhuisjes. En kennelijk hoef je dat dus ook niet perse te verwachten, ook al is het midden in het bos. De verwachtingen kunnen maar duidelijk zijn. En misschien heeft die meneer gedacht "hier ga ik gezeik mee krijgen, met deze mevrouw" en heeft hij het verhuur alsnog afgeblazen. Ik kan hem ook geen ongelijk geven geen huisje aan iemand te verhuren die perse 100% vuurwerkvrij wil hebben als je dat niet kan garanderen. Overigens geldt dit dus ook voor Landal he. Ik las een review dat Landal zelfs geen mensen die vuurwerk afsteken op een vuurwerkvrijpark aanpakken. Maar ook daar heb je dus last van omgevingsgeluiden en als ze buiten de poort van het Landalpark gaan staan knallen en jij hebt daar net voor 1000 euri een vuurwerkvrijhuisje gehuurd, ben je gewoon niet blij. Lijkt me goed om vooraf te weten, zoiets.

Volgens mij, als je vuurwerkvrij wilt moet je naar Frankrijk. Daar is het gewoon verboden en daarmee is het gewoon klaar.
Landal is daar idd heel duidelijk in. Reden dat ik het niet durfde idem mbt carbid. Daar doet men niet aan dus ik heb geen idee wat mijn honden ervan vinden. Dan maar thuis blijven...
Door Cindy de Wolf
#3273302
Hier op de camping kan ik met recht zeggen na het 6e jaar hier dat het nagenoeg vuurwerkvrij is. De dagen voorafgaand aan 31 dec hoor je echt GEEN vuurwerk. Wel incidenteel een jagersknal maar dat is eenmalig en niet boem boem boem en dat kunnen ze dus prima handelen. Op 31 december hoor je echt NIETS aan vuurwerk. De camping heeft de regel dat er niet afgestoken mag worden tot 23.00 en zelfs dan hoor je heel vaak niets tot even voor 0.00 en dat duurt dan tot hooguit tot 0.30 uur en dan is het stil. En wat er te horen valt doet echt je ramen niet trillen. Ook kennen ze het begrip carbid schieten niet.

TSja en tav rabiës dat blijft natuurlijk een vrije keuze. Wij zijn nog nooit aangehouden dus het risico is in mijn ogen te verwaarlozen maar natuurlijk wel aanwezig.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3273309
Onze ervaring is juist goed, maar wij hadden dan ook de mazzel het vlakbij was en we dus zelf wel een inschatting konden maken. Aan carbid zijn wij gewend en als je op google maps kunt zien dat de boerderij het dichtste bij (dwars door de weilanden, dus hemelsbreed) op 800 meter ligt, dan mag je er wel op rekenen dat er niets in de directe nabijheid van het huisje gebeurd. Langslopende jeugd die de hele dag loopt te klieren zou voor ons bijvoorbeeld méér dan funest zijn.

Wij durfden precies om die reden een landal park oid ook niet aan, nog los van de hele hoge kosten (mede doordat het zo ongelukkig viel dit jaar). Heel veel van die parken liggen vlakbij dorpen en ze kunnen je niets garanderen.
Het is zeker wel een wijze les om goed door te vragen om zeker te zijn dat je krijgt wat je wilt. Vuurwerk-vrij bestaat in NL niet, maar het is wel van belang dat je het wel dermate luw krijgt als dat je voor ogen hebt.

Overigens, voor degenen die carbid niet kennen. Als je er naast staat is de knal oorverdovend, maar het is vanaf een eind (paar 100 meter) al snel een doffe klap. Wij zaten op ongeveer een km van carbit en het klonk alsof er autodeuren dichtsloegen. Het klinkt heel anders dan vuurwerk, veel doffer. Oscar kijkt er niet op of om van, zelfs niet van veel dichtbij (200-300 meter op de open weilanden). Wat uiteraard geen maatstaf is voor hoe eng het is, maar wel het verschil aangeeft. Gewoon ter info.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door