Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Borke
#3268264
Met een huisstofmijtallergie en derhalve een gesaneerd huis, is de akoestiek hier in de woonkamer slecht.
Woonkamer/keuken van ca. 55 m2, tegels op de vloer, geen kleden, geen gordijnen, leren stoelen, weinig frutsels, geen planten.
Zonder nu meteen stoffen meubels neer te zetten en kleden op de vloer te leggen, wil ik toch graag iets aan de akoestiek doen.
Ik surf me suf, allemaal bedrijven met mooie beloftes en ik zie door de bomen het bos niet meer.

Heeft iemand ervaring met het verbeteren van de akoestiek in huis zonder het stoffiger te maken? Ik wil dus perse geen kleden hebben.
Hebben jullie tips?
Door Tanna
#3268268
Wat prettig kan zijn voor de akoestiek is open boekenkasten, en dan ook helemaal vol met boeken. Toen ik nog in studio's van kamerformaat werkte hadden we dat altijd. Maar ja, jij zit dan weer met stof, dus dat is niet de oplossing.
Misschien heb je hier iets aan? Alhoewel daar waarschijnlijk een hoog kostenplaatje bij komt kijken.

http://www.akoestiekwinkel.nl/woning/ak ... verbeteren
Door Lil
#3268271
Tanna schreef:Wat prettig kan zijn voor de akoestiek is open boekenkasten, en dan ook helemaal vol met boeken. Toen ik nog in studio's van kamerformaat werkte hadden we dat altijd. Maar ja, jij zit dan weer met stof, dus dat is niet de oplossing.
Misschien heb je hier iets aan? Alhoewel daar waarschijnlijk een hoog kostenplaatje bij komt kijken.

http://www.akoestiekwinkel.nl/woning/ak ... verbeteren
Dan is een kleed beter stofvrij te houden. Die platen die vangen mega veel stof kan ik je zeggen.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3268303
Wie is er allergisch voor huisstofmijt?
Hier heb ik gewoon gordijnen, die spray ik elke maand in met neemboomolie en dat geeft niet meer jeuk voor Nelson dan toen de gordijnen weg waren.
Door Borke
#3268306
Ik heb iemand benaderd voor een geluidsmeting akoestiek, maar die kwam uiteindelijk niet. Liefst laat ik dan iemand komen die ook een oplossing kan bieden en ik twijfel een beetje aan al die mooie beloftes.

Src_esther: wat bedoel je met mospanelen?

Hope: ik ben allergisch voorhuisstofmijt.
Spray jij olie in je gordijnen?
Worden ze daar niet vet van?
Wel interessant te horen dat het bij Nelson niet uitmaakt.
Hoe vaak was jij die gordijnen, of doe je dat niet met die spray?
#3268311
Borke schreef:Src_esther: wat bedoel je met mospanelen?
Als je zoekt op 'mos akoestiek wand' kun je wel het een en ander vinden. Ik heb er geen ervaring mee, maar akoestisch is het goed spul, dat weet ik wel. Let op dat je wel levend moet hebben er zijn er ook met dood mos, da's niet goed. Heb je toch een 'plant' in huis.

Kurk zoals Samjo heeft, is goede optie.

Wij hadden vilt (wol) van ca. 1,5cm tegen een wand, als een soort behang, werkt ook goed. Ik weet echter niet wat huisstofmijt van wol vindt.
#3268372
Grote foto's op canvas schijnen ook te schelen. D'r zijn ook speciale platen voor, vertelde de man die kwam voor de audio installatie van mijn man maar ik ben de naam ervan vergeten. Is wel een vraag die je dus ook bij een winkel in (dure) audio apparatuur zou kunnen stellen.

Wij hebben in de serre een Expozer hangen (foto op een frame) en het scheelde in de galm ook al wel. Maar ik met zeggen dat de gordijnen daar wel het grootste verschil maakte...
Door Borke
#3268388
Met de ervaringen en informatie van Hope, denk ik nu toch aan akoestische gordijnen. Je hebt lichtdoorlatende vitrage. Op zich zonde om het uitzicht naar buiten te blokkeren, maar ze hoeven overdag natuurlijk niet helemaal dicht.

Die moswanden vind ik lastiger. Ik kan me goed indenken dat het werkt, maar ook dat het zijn invloed heeft op de luchtvochtigheid in huis en die is nu net perfect. Luchtvochtigheid is van belang als je een huisstofmijtallergie hebt.

Die foto's op panelen zag ik ook. Misschien een idee om een grote in het open trappenhuis te hangen wat in de woonkamer uitkomt.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3268397
Borke schreef:Met de ervaringen en informatie van Hope, denk ik nu toch aan akoestische gordijnen. Je hebt lichtdoorlatende vitrage. Op zich zonde om het uitzicht naar buiten te blokkeren, maar ze hoeven overdag natuurlijk niet helemaal dicht.

Die moswanden vind ik lastiger. Ik kan me goed indenken dat het werkt, maar ook dat het zijn invloed heeft op de luchtvochtigheid in huis en die is nu net perfect. Luchtvochtigheid is van belang als je een huisstofmijtallergie hebt.

Die foto's op panelen zag ik ook. Misschien een idee om een grote in het open trappenhuis te hangen wat in de woonkamer uitkomt.
Ik zou mos dan dus weer niet aandurven. Vochtig en onmogelijk schoon te houden lijkt mij. Dat idee zou ik toch hebben dan in elk geval ::)
Gordijnen hoeven voor akoestiek niet dicht. Doe ze wel dicht bij insprayen zodat je alles raakt. En zet je ramen open ::) dat spul stinkt echt alsof je een kudde stinkdieren in je huiskamer hebt lopen maar met een uur ventileren gaat dat echt helemaal weg.
Op de verpakking staat dat je moet sprayen, een maand later herhalen en dan pas weer na een jaar. Ik moet zeggen dat ik dat nog niet geprobeerd heb en elke maand tot neushoogte (voor Nelson) spray. Dat is zeg maar tot eigen heuphoogte. De rest doe ik alleen na de was. Zo heb ik het geleerd van de dermatoloog.

Is een ionisator trouwens niet iets voor jou? Mijn moeder heeft daar echt geweldige resultaten mee behaald in huis.
Door Borke
#3268425
Hope schreef:Ik zou mos dan dus weer niet aandurven. Vochtig en onmogelijk schoon te houden lijkt mij. Dat idee zou ik toch hebben dan in elk geval ::)
Gordijnen hoeven voor akoestiek niet dicht. Doe ze wel dicht bij insprayen zodat je alles raakt. En zet je ramen open ::) dat spul stinkt echt alsof je een kudde stinkdieren in je huiskamer hebt lopen maar met een uur ventileren gaat dat echt helemaal weg.
Op de verpakking staat dat je moet sprayen, een maand later herhalen en dan pas weer na een jaar. Ik moet zeggen dat ik dat nog niet geprobeerd heb en elke maand tot neushoogte (voor Nelson) spray. Dat is zeg maar tot eigen heuphoogte. De rest doe ik alleen na de was. Zo heb ik het geleerd van de dermatoloog.

Is een ionisator trouwens niet iets voor jou? Mijn moeder heeft daar echt geweldige resultaten mee behaald in huis.
Mos dat gaan wij zeker niet doen.

Een ionisator heb ik al: https://www.allergiezorg.nl/lightair-50-signature
Die staat bij de slaapkamer en kledingkast.

Die huisstofmijtallergie heb ik aardig onder controle met het saneren van het huis.
Echter juist daardoor is de akoestiek zo slecht in de woonkamer.
Zeker nu de bench met dik kussenden kleed, hondenmand met schapenvacht en kattenkrabpalen ook weg zijn.

Hoe vaak was jij de gordijnen?
Strijk jij ze dan ook... :D
Gebruikersavatar
Door Hope
#3268454
Borke schreef:Mos dat gaan wij zeker niet doen.

Een ionisator heb ik al: https://www.allergiezorg.nl/lightair-50-signature
Die staat bij de slaapkamer en kledingkast.

Die huisstofmijtallergie heb ik aardig onder controle met het saneren van het huis.
Echter juist daardoor is de akoestiek zo slecht in de woonkamer.
Zeker nu de bench met dik kussenden kleed, hondenmand met schapenvacht en kattenkrabpalen ook weg zijn.

Hoe vaak was jij de gordijnen?
Strijk jij ze dan ook... :D
Ja, dat ken ik. Hier nu een dik hondenkussen met daarover een waterdichte matrasbeschermer en een waterdichte hoes erover. Zo krijg je geen huisstofmijt er van. Kleed is hier ook weg en dat blijft ook zo.
Mand hebben we van riet, dat is ook natuurlijk en dempt het geluid wel wat.

Ik was de gordijnen niet vaak, zo'n drie keer per jaar ongeveer. Ik hang ze vrij nat op en laat ze dan uitgehangen drogen, ik heb een te grote hekel aan strijken ;D
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door