Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3255510
Ik heb erg korte achillespezen en als ik loop gaan die na een kleine km verkrampen. Elke stap een beetje meern Dan moet ik die wel even rekken om die eruit te krijgen.
Ik zie niet in wat ik anders kan doen behalve gaan strompelen. Dat is wel een gebrek aan training uiteraard, ik ben niet gemaakt om te lopen, ga liever zwemmen of fietsen.

Met skiën hetzelfde verhaal. Hoe vaak heb ik in het begin, toen ik het nog niet goed kon en te veel druk op mijn kuiten zetten, niet de kant van de piste in gedoken om mijn botten uit te doen en een kramp uit mijn kuit te trekken. Het werd anders gewoon zwart voor mijn ogen van de pijn en ik verloor uiteraard de controle over mijn ski's.
Sinds ik een paar weken voor de skireis dagelijks even rek heb ik zelden nog problemen... De pezen of kuiten geven dan beter mee zeker...

Mij is ook verteld dat koude net helpt tegen kuitkrampen, en ik moet zeggen dat ik die ervaring toch ook heb. Tijdens mijn eerste zwangerschap heb ik ze ook erg vaak 's nachts gehad. En als ze er keer op keer opnieuw in schoten, hielp het toch om er een nat koud washandje op te leggen....
Bij de tweede heb ik het niet afgewacht en preventief magnesium geslikt en maar 2 keer meer kramp gehad. En dat waren dan kleintjes. Niet zo van die waarbij ik enkel maar plat achterover kon klappen en schreeuwen van de pijn... :-X

Is dat dan anders dan rekken bij training? Want het gaat toch over het oprekken van de spier?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3255545
Als je kijkt naar rekken zie je dat het vaak verkeerd gebeurd. Met een te koud lijf, te heftig, verkeerde houding, te veel beweging erin, te kort, te lang en verkeerde frequentie.

Maar dat is te leren en een goede trainer leert goed rekken. En dan weet je ook wanneer en hoe je rekt. Als ik rek tijdens de warming up, rek ik veel minder ver als wanneer ik goed warm ben. Dat zijn dingen die je goed uitgelegd moeten worden.

Twee jaar terug heb ik start-to-run van de atletiekuni gedaan. En daar heb ik de shint splints opgelopen, omdat het schema véél te rap opgebouwd werd. Rekken daar werd ook verkeerd geleerd. Te kort en vaak maar 1 keer per spier. 1 keer rekken is geen rekken, dan doe je het voor niets.

Ik ben het wel met Hope eens dat het dan eerder heel slecht dan nuttig is. Maar zo vreselijk moeilijk is het ook niet aan te leren en dan is het naar mijn mening wél heel goed. Ik doe nu vrij pittig krachttraining en dan hardlopen en van beide sporten worden je spieren eerder korter dan langer. En daar ga je op den duur wel last van krijgen. Ik kon niet meer met mijn vingers bij de grond als ik mijn hamstrings rekte, terwijl ik dat altijd heb gekund. Dus nu rek ik vaker en kan ik het weer.

Op het werk gaan ze yoga aanbieden, ik ga eens kijken of dat wat is als balans tegenover het krachttrainen en hardlopen.
Gebruikersavatar
Door Lizetta
#3255573
Niet voor hardlopen, maar wel veel wandelen (en dan echt op tempo) en met m'n paard bezig zijn: icebreaker. Maar eigenlijk bijna alle merken die merinowol gebruiken zijn fijn. Warm wanneer nodig, koel wanneer nodig ( ik draag de shirts ook zomers) en heel goed ventilerend
Gebruikersavatar
Door Hylos
#3255594
Als het rond het vriespunt komt smeren we bij voetbal wel gewoon eens wat vets op de bovenbenen. Dat helpt wel een beetje tegen de kou. Bij een blessure idd smeren met spul dat warm wordt.

Als je een goede warming up doet en goed rekt zie ik geen problemen hoor. Heb wel met -10 opt veld gestaan in korte broek en tshirt. En met voetbal sta je toch ook regelmatig even stil.. al zijn het geen 4 minuten dat is idd wel erg lang.
Warming up is dan wel met trainingsbroek en jasje en daarna moet alles uit.
Gebruikersavatar
Door Jura&Mahru
#3255604
Weet niet of het al genoemd is, maar ik heb een aantal van die Buff-hoofddoekjes. Kan je als hoofdband om je oren doen, of als sjaal gebruiken, en als het te warm wordt wilkkel je die makkelijk om je pols. Vind het ideaal voor in de winter!
Er zijn ook goedkope versies te vinden, maar niet alle stofjes zijn even fijn vind ik.
Door Siberienne
#3255620
Ja precies: buffs zijn heel handig, gebruik ik ook als muts & colletje

En over rekken: realiseerde me niet dat ik het als zaligmakend neer had gezet? Ik betwijfel alleen of het de kans op blessures daadwerkelijk vergroot. Er is veel onzin al over nut en noodzaak van rekken geschreven maar ook over of het schadelijk zou zijn of niet. Waarom zou het de kans op blessures vergroten? Dat snap ik niet.

Kaela heeft een goed punt: je moet wel weten wat je moet rekken en hoe.

Daarnaast is er nog een leuk punt: veel mensen rekken "vanwege verkorte spieren". Maar is die spier wel verkort? Of heeft die een verhoogde spierspanning? Ik heb jaren last van mijn hamstrings gehad, stijf, kort heel irritant. Heel veel rekoefeningen gedaan. Maar het kwam toch steeds terug. Dry needling gehad, zat zoveel spanning op dat de naalden er krom uit kwamen.

Tot een sportarts tegen mij zei "zolang jouw romp als een mud aardappelen in je bekken hangt, kom jij niet van die klachten af. Want je lichaam zoekt stabiliteit en die haalt het nu uit je hamstrings. Je kan rekken tot je een ons weegt, maar je lichaam gaat die spieren nooit los laten". Dus was de boodschap: beweeglijkheid in de heupen vergroten en mijn romp trainen. Ik heb een set van oefeningen meegekregen die niet niet meevielen om te doen maar wel helpen. Ook strek oefeningen. Maar dus mn voor de romp en niet voor mijn hamstrings.

@Kaela: ik was nieuwsgierig, sprak gisteren toevallig die sportarts en vroeg hem wat hij eigenlijk als oefeningen meegeeft aan mensen met jouw soort klachten, daar zaten mn twee yoga oefeningen bij: de downward dog en de hero pose (niet te verwarren met de NL term heldenhouding: wat is de warrior pose). Zijn ervaring is dat problemen van shin splints vaak te maken met een gebrek aan beweeglijkheid in het bovenste spronggewricht (ook zo'n leuke, dat mensen vaak beweren dat enkels stabiel moeten zijn. Als je biomechanisch kijkt moeten enkel en heup beweeglijk zijn en de knie stabiel).
http://www.doyouyoga.com/downward-dog/
http://www.yogajournal.com/pose/hero-pose/
Mocht je ze willen proberen: waarschuwing bij de hero pose: heel rustig opbouwen en zodra je last voelt aan de binnenkant van je knieën de houding verlaten en het de volgende keer makkelijker maken.

@Hylos: ik vind persoonlijk smeersels die warm worden (midalgan, tijgerbalsam) beetje vaag: warm worden = doorbloeding van de huid vergroten. Meestal komt die versterkte doorbloeding helemaal niet in de spieren eronder en zeker als je met zo'n smeersel in de kou gaat sporten krijg je een raar effect: de doorbloeding van de huid verbeterd, waardoor je juist warmte verliest aldaar.
Vettigheid = extra isolatie, daar kan ik me wel wat bij voorstellen (ik smeer in de winter ook vaseline op mijn gezicht, zeker op wintersport als het echt koud is)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3255624
Siberienne schreef: Tot een sportarts tegen mij zei "zolang jouw romp als een mud aardappelen in je bekken hangt, kom jij niet van die klachten af. Want je lichaam zoekt stabiliteit en die haalt het nu uit je hamstrings. Je kan rekken tot je een ons weegt, maar je lichaam gaat die spieren nooit los laten". Dus was de boodschap: beweeglijkheid in de heupen vergroten en mijn romp trainen. Ik heb een set van oefeningen meegekregen die niet niet meevielen om te doen maar wel helpen. Ook strek oefeningen. Maar dus mn voor de romp en niet voor mijn hamstrings.

@Kaela: ik was nieuwsgierig, sprak gisteren toevallig die sportarts en vroeg hem wat hij eigenlijk als oefeningen meegeeft aan mensen met jouw soort klachten, daar zaten mn twee yoga oefeningen bij: de downward dog en de hero pose (niet te verwarren met de NL term heldenhouding: wat is de warrior pose). Zijn ervaring is dat problemen van shin splints vaak te maken met een gebrek aan beweeglijkheid in het bovenste spronggewricht (ook zo'n leuke, dat mensen vaak beweren dat enkels stabiel moeten zijn. Als je biomechanisch kijkt moeten enkel en heup beweeglijk zijn en de knie stabiel).
http://www.doyouyoga.com/downward-dog/
http://www.yogajournal.com/pose/hero-pose/
Mocht je ze willen proberen: waarschuwing bij de hero pose: heel rustig opbouwen en zodra je last voelt aan de binnenkant van je knieën de houding verlaten en het de volgende keer makkelijker maken.

Toen ik twee jaar terug ging rennen met start-to-run was ik slap door mijn hele lijf. En niet te zuinig ook. Halverwege de training kon ik al niet meer fatsoenlijk rechtop lopen. Geen wonder dus dat het helemaal mis is gegaan (al zeggen ze dat iedereen het kan, hoe ongetraind je ook bent, ik vind dat echt heel slecht).
Sinds ik krachttraining doe is dat sterk verbeterd. Al merk ik nu dat ik dermate fanatiek train dat het langzaamaan elkaar in de weg gaat zitten. Dat geeft niet, naar die balans zijn we op zoek en daar komt vanzelf een toekomst bestendig plan uit. Maar het verschil is enorm, een sterk bovenlijf, een goede core stability en een goede balans in je lijf doen enorm veel om goed te kunnen lopen.

Die yoga oefeningen zien er interessant uit, alleen ik heb echt nul ervaring met yoga. Ga binnenkort een workshop doen en ik hoop dat het iets is wat bij me past, omdat het me een hele mooie aanvulling lijkt op wat ik nu doe. Dank je wel voor het navragen, ik hou ze in mijn achterhoofd!
Gebruikersavatar
Door Hope
#3255627
De sportsbalm werkt echt anders. Hij voelt niet warm en de huid wordt ook niet rood. Dus de aanname dat het alleen de doorbloeding van de huid stimuleert klopt denk ik niet.

Over rekken. Mensen die vóór het bewegen gaan rekken, met koude spieren, of mensen die tijdens de training met een warm lijf in de wind tegen een boom aan staan duwen: die vergroten echt het risico op blessures. Overrekken, scheuren etc. Maar ook balansverlies (vallen) tijdens het rekken en met een te zwaar afgekoeld lijf de training weer volop oppakken.

Daarnaast heb je verschillende vormen van rekken waarbij met name het statisch rekken niet goed is voor de spier. Je moet gewoon heel goed weten wat je doet en waarom, en de risico's van rekken in de kou afwegen tegen de voordelen.
Door Siberienne
#3255631
Hope schreef:De sportsbalm werkt echt anders. Hij voelt niet warm en de huid wordt ook niet rood. Dus de aanname dat het alleen de doorbloeding van de huid stimuleert klopt denk ik niet.

Over rekken. Mensen die vóór het bewegen gaan rekken, met koude spieren, of mensen die tijdens de training met een warm lijf in de wind tegen een boom aan staan duwen: die vergroten echt het risico op blessures. Overrekken, scheuren etc. Maar ook balansverlies (vallen) tijdens het rekken en met een te zwaar afgekoeld lijf de training weer volop oppakken.

Daarnaast heb je verschillende vormen van rekken waarbij met name het statisch rekken niet goed is voor de spier. Je moet gewoon heel goed weten wat je doet en waarom, en de risico's van rekken in de kou afwegen tegen de voordelen.

Nee, ik had het ook niet over jouw balsem, die vind ik juist wel interessant omdat die geen warme huid geeft, ik reageerde op Hylos die het had over het smeren met warm aanvoelende dingen bij blessures.

Ik rek trouwens heel vaak met een koud lijf. Omdat ik dagelijks meerdere rek en strek oefeningen doe, maar die zijn meer gericht op bindweefsel dan op spieren, en die kun je prima koud doen.
Een spier verrekken door koud rekken heeft meer te maken met rekken zonder naar je lijf te luisteren in mijn ogen. Maar goed, er zijn ook best veel mensen die niet weten wat hun lijf eigenlijk aan het uitspoken is denk ik wel eens - ikzelf incluis hoor, heb ook moeten leren luisteren. In het begin dacht ik bij yoga: "hier voel ik een beperking, dus he, flink doorduwen." maar zo werkt het niet helemaal :)

Dat verkeerd rekken de kans op blessures vergroot, ja daar kan ik wel inkomen....
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3255633
Ik heb in de beginperiode 6 keer per dag moeten rekken, koud en statisch. En als ik nu last heb, pak ik dat weer op. Eigenlijk zou ik gewoon steeds moeten blijven rekken, maar het is saai om te doen en als ik geen last heb vergeet ik het weer. Maar goed, koud en statisch rekken zijn dus niet per definitie slecht.

Balansverlies tijden het rekken en dus vallen vind ik wat overtrokken. Je moet gewoon een fatsoenlijk paaltje of hek uitzoeken en normaal gaan staan. Als je op je snuit gaat omdat je zonder goede steun gaat rekken ben je gewoon een beetje dom, dat ligt niet aan het rekken.
Door Siberienne
#3255636
Kaela schreef:Ik heb in de beginperiode 6 keer per dag moeten rekken, koud en statisch. En als ik nu last heb, pak ik dat weer op. Eigenlijk zou ik gewoon steeds moeten blijven rekken, maar het is saai om te doen en als ik geen last heb vergeet ik het weer. Maar goed, koud en statisch rekken zijn dus niet per definitie slecht.

Balansverlies tijden het rekken en dus vallen vind ik wat overtrokken. Je moet gewoon een fatsoenlijk paaltje of hek uitzoeken en normaal gaan staan. Als je op je snuit gaat omdat je zonder goede steun gaat rekken ben je gewoon een beetje dom, dat ligt niet aan het rekken.

;D ;D ;D ik wou het niet zeggen maar...

Weet je dat de sportarts regelmatig jonge mensen (17 / 18 jr) te keuren krijgt voor de CIOS opleiding die niet op 1 been kunnen staan? Da's toch best lastig als je een sportopleiding wil gaan doen ...
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3255638
Siberienne schreef:;D ;D ;D ik wou het niet zeggen maar...

Weet je dat de sportarts regelmatig jonge mensen (17 / 18 jr) te keuren krijgt voor de CIOS opleiding die niet op 1 been kunnen staan? Da's toch best lastig als je een sportopleiding wil gaan doen ...
Ik kan het ook niet hoor! Heb een balans van drie keer niets. Als er geen hekjes, palen of bomen zijn dan gebruik ik mijn trainer. Of ik loop door tot er wel iets is waar ik gebruik van kan maken.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3255640
Kaela schreef:Ik heb in de beginperiode 6 keer per dag moeten rekken, koud en statisch. En als ik nu last heb, pak ik dat weer op. Eigenlijk zou ik gewoon steeds moeten blijven rekken, maar het is saai om te doen en als ik geen last heb vergeet ik het weer. Maar goed, koud en statisch rekken zijn dus niet per definitie slecht.

Balansverlies tijden het rekken en dus vallen vind ik wat overtrokken. Je moet gewoon een fatsoenlijk paaltje of hek uitzoeken en normaal gaan staan. Als je op je snuit gaat omdat je zonder goede steun gaat rekken ben je gewoon een beetje dom, dat ligt niet aan het rekken.
Maar jij hebt goede begeleiding, en dan is rekken in wat voor vorm ook, gewoon prima.

Ik zie hier in het bos elke week een groep ouderen lopen. Dat is de groep "actief door bewegen in de buitenlucht". Vanaf 65 jaar en ouder. Helemaal top, ze doen oefeningen en lopen in flink tempo een stevige wandeling. Die begeleidster zet die oudjes zonder warming up buiten in de kou in een kring. Iedereen moet met 1 hand de schouder vastpakken van de persoon links van hem/haar, en dan gaan ze rekken. Geen stevig hek of een boom, nee een oudje die staat te wankelen is dan je houvast. En hoe vaak ik daar mensen zie omkiepen :-X
Ze hebben de grootste lol erbij maar ik zit dan met samengeknepen billen te kijken. Dus ja, rekken gebeurd soms ook echt op manieren die gewoon niet handig zijn. Als je begeleiding hebt dan heb ik niks gezegd. En met goede begeleiding bedoel ik dan niet zo'n standaard cursus met 1 begeleider die iedereen fijn hetzelfde laat doen. Geen enkel lijf is hetzelfde dus je moet individueel willen en kunnen werken.
Door Siberienne
#3255642
Kaela schreef:Ik kan het ook niet hoor! Heb een balans van drie keer niets. Als er geen hekjes, palen of bomen zijn dan gebruik ik mijn trainer. Of ik loop door tot er wel iets is waar ik gebruik van kan maken.

Ik bedoel niet al rekkend hoor, maar gewoon staan en dan 1 voet optillen. Overigens : ik merk bij yoga - waar een aantal balansoefeningen op 1 been bij zitten - echt dat dat ook scheelt van dag tot dag hoe goed het gaat en dat mijn focus / concentratie daar een hele grote invloed op heeft. Da's dan wel weer grappig. Ben ik mentaal uit balans, dan fysiek ook.

Trouwens: wil je het andere uiterste nog eens zien van hardlopen:
Eigenlijk veel gezonder en afwisselender dan draven op asfalt ;) ;) ;) ;) ;) (wat is die man een atleet he? - ok en lichtelijk gestoord....

@Hope: is inderdaad niet zo fijn wat jij beschrijft. Moest wel meteen denken aan de ouderen in China die Tai Chi doen. Dat is mooi om te zien. Dit is de westerse kluts variant??
Gebruikersavatar
Door Hope
#3255646
Het is hun warming up en cooling down. Er wordt eerst echt alleen gerekt. Benen, armen, rug. Daarna wordt er wat gehupst op de plek en dan gaan ze lopen. Bij terugkomst hetzelfde verhaal. Lekker op de parkeerplaats bij het bos, niet bij de beschutting van de bomen of zo.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door