Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
#3252670
Angelique schreef:Dat moet je ook doen als je er niks op verdiend.
Maar dan valt er dus niks opzij te leggen. Gaat een pup dan wat mankeren, kun je dan je spaarrekening plunderen of een lening afsluiten of heel erg rood gaan staan of je auto verkopen of iets.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3252672
pearlsofpassion schreef: Terwijl men er als leek bij honden toch eerst vanuitgaat dat het om een rashond gaat als je met een nieuwe aanwinst aan komt zetten. Hoeveel dat dan kost weten ze vaak wel niet.
Grappig. Toen ik mijn 1ste honden had (uit het asiel) was het ook echt een unicum als mensen met een rashond liepen. Het was echt grotendeels kruising, boomloosras enz. En die kruisinkjes kocht je dan vaak nog voor een tientje of 25 gulden, of je kreeg ze gewoon voor niks mee, net als bij katten toendertijd.

Wat zo'n rashond (wel een sjieke hé, zoals b.v. een Weim, niet zo'n al ingeburgerde Dh of bouvier) toen koste hoefde je je nooit lang af te vragen, want de meeste die je trof wilde dat maar al te graag rondtoeteren.
Door Lizzy
#3252673
hannabelgje schreef:Kattenfokkers moeten ook stambomen, chips, onderzoeken e.d betalen uiteraard. En niet alle pups eten meer natuurlijk. Een chihuahua pup eet minder dan een kitten van een siamees bijvoorbeeld. En een kattenfokker moet 13 weken een kitten voeren ipv 8 en een kitten krijg je met 13 weken volledig geënt mee.
Zoals ik al eerder aangaf maakt het mij niet uit of een fokker er geld aan over houdt als hij een nestje fokt. Het zou alleen wel fijn zijn om daar eerlijk over te zijn. Ik hoor alleen verhalen over dat het meer kost dan oplevert en dat die 1200 euro eigenlijk veel te weinig is om de daadwerkelijke kosten te dekken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Afhankelijk van wat je allemaal meetelt als fokker verdien je natuurlijk echt wel wat op je pups. Hoe het met kittens zit weet ik niet. Maar zou je er niet op verdienen en alleen quitte spelen of er op toe moeten leggen: fokte fokkers geen 1 of 2 of 3 nesten per jaar. En als jij €2000 voor je pups vraagt, je krijgt er 7 en je doet dat 2 keer per jaar: kun je mij niet wijsmaken dat je van die €28.000 niks overhoud. Dat lijkt me gewoon echt onzin. En idem voor al je €900 voor je pups vraagt en er 8 hebt en dat 3 keer per jaar, kun je mij niet wijsmaken dat je van die €21.000 niks overhoud.

Maar, je kunt dus af en toe ook vette pech hebben.

Zonder idiote dingen als verwarming en benzinegeld mee te tellen heeft mijn vorige nest mij €10.000 gekost en heeft het me €4600 opgeleverd, do the math, ik ben er €5400 bij ingeschoten. Dat kan een keer gebeuren, all part of the game.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3252675
Lizzy schreef:Afhankelijk van wat je allemaal meetelt als fokker verdien je natuurlijk echt wel wat op je pups. Hoe het met kittens zit weet ik niet. Maar zou je er niet op verdienen en alleen quitte spelen of er op toe moeten leggen: fokte fokkers geen 1 of 2 of 3 nesten per jaar. En als jij €2000 voor je pups vraagt, je krijgt er 7 en je doet dat 2 keer per jaar: kun je mij niet wijsmaken dat je van die €28.000 niks overhoud. Dat lijkt me gewoon echt onzin. En idem voor al je €900 voor je pups vraagt en er 8 hebt en dat 3 keer per jaar, kun je mij niet wijsmaken dat je van die €21.000 niks overhoud.

Maar, je kunt dus af en toe ook vette pech hebben.

Zonder idiote dingen als verwarming en benzinegeld mee te tellen heeft mijn vorige nest mij €10.000 gekost en heeft het me €4600 opgeleverd, do the math, ik ben er €5400 bij ingeschoten. Dat kan een keer gebeuren, all part of the game.

Maar je had wel 2 gratis pups ;D ;D
Door Lizzy
#3252679
Angelique schreef:Maar je had wel 2 gratis pups ;D ;D
Hahahaha, ja, daar heb jij gelijk in! En met die teven ga ik gewoon ieder 4 nesten fokken. En ik doe een beetje postcode-selectie, 8 pups per nest x €900 x 8 nesten = toch €57.600! Gaan natuurlijk nog wel zat kosten vanaf, maar daar houd ik wel wat aan over hoor! Kijk, zo komt splinter wel door de winter :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door choopy
#3252686
Hier heb ik tot op heden 1x de volle mep betaald voor een rashond.

Mijn eerste hond Djilly is door mijn ouders betaald, geen idee wat ze ervoor betaald hebben in 1999.
Darky was een zoon van Djilly en is bij mij gebleven, prijs van de pups was toen €600,00 (2003)
Djody is uit het 2e nestje van Djilly, ook toen was de prijs €600,00 (2005)

Met Djody heb ik in 2008 een nestje gehad, prijs was nog steeds €600,00, al heb ik de prijs toen laten zakken naar €450,00 omdat de pups niet voor de fokkerij ingezet mochten worden ivm een virusinfectie bij moederhond tijdens de dracht.
Bora is toen bij mij gebleven omdat die de meeste afwijkingetjes had.

Voor de nestjes die mijn ouders in 2010 en 2012 hebben gefokt, lag de pupprijs op €700,00

Djessy is in 2013 bij mij gekomen en heb ik €875,00 voor betaald.
De huidige prijs van de bordercollie ligt nu op zo'n €850-€1100
Door Lizzy
#3252691
Rashonden fokken kost in de regel gewoon meer geld als een oepsie-doepsie-marktplaats-nestje. Wij zitten gewoon met kosten zoals gezondheidstesten, DNA afname, chippen, stamboomuitgifte, dekgeld, reizen/progesteron prikken/echo en de hele mikmak. En ik vind het dan ook totaal geen schande dat een rashondpup ergens tussen de €700 en €1200 kost. En bij sommige rassen vind ik zelfs €1500 gerechtvaardigd, aangezien die bijv. gemiddeld maar 2 of 3 pups per nest krijgen. En ik vind de vergelijking met look-a-likes en kruisingen gewoon niet op gaan. Rashondenfokkers hebben gewoon meer kosten. Maar je kunt dat zo flauw maken als dat je zelf wilt. Ik zie wel eens fokkers die het bezoeken aan shows noemen als kosten die ze hebben voor het nest. Nou, dat is natuurlijk gewoon keiharde onzin. Showen doen ze omdat ze het leuk vinden en dit een hobby is maar bij de gemiddelde rashond heb je na 1 of 2 of een paar showtjes je kwalificaties. Ik zie ook wel eens fokkers die telefoonkosten (bellen met pupkopers) meerekenen. Ik denk dan wel eens "ben je ZO onzeker over de pupprijs die je vraagt?".
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3252694
Lizzy schreef:Rashonden fokken kost in de regel gewoon meer geld als een oepsie-doepsie-marktplaats-nestje. Wij zitten gewoon met kosten zoals gezondheidstesten, DNA afname, chippen, stamboomuitgifte, dekgeld, reizen/progesteron prikken/echo en de hele mikmak. En ik vind het dan ook totaal geen schande dat een rashondpup ergens tussen de €700 en €1200 kost. En bij sommige rassen vind ik zelfs €1500 gerechtvaardigd, aangezien die bijv. gemiddeld maar 2 of 3 pups per nest krijgen. En ik vind de vergelijking met look-a-likes en kruisingen gewoon niet op gaan. Rashondenfokkers hebben gewoon meer kosten. Maar je kunt dat zo flauw maken als dat je zelf wilt. Ik zie wel eens fokkers die het bezoeken aan shows noemen als kosten die ze hebben voor het nest. Nou, dat is natuurlijk gewoon keiharde onzin. Showen doen ze omdat ze het leuk vinden en dit een hobby is maar bij de gemiddelde rashond heb je na 1 of 2 of een paar showtjes je kwalificaties. Ik zie ook wel eens fokkers die telefoonkosten (bellen met pupkopers) meerekenen. Ik denk dan wel eens "ben je ZO onzeker over de pupprijs die je vraagt?".
Je vergeet de koffie en de koekjes :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Hope
#3252700
Voor wij contact hadden met de fokker van Nelson hebben wij lang gewacht op een ander nest.
Ze hadden dezelfde eigenschappen als de fokker waar we uiteindelijk gekocht hebben: vers gevoerd etc. We hadden er echt een klik mee en we waren dan ook maar wat blij toen ze belde dat de teef dragend was van zo'n zes pups. Het was leuk om wat mee te krijgen van de dracht, contact te hebben met elkaar, de spanning van wat er geboren zou worden.
Er werden er 8 geboren. Ze waren allemaal dood. De fokker stopte ermee, ze vond het gewoon niet leuk meer. Ze had al eerder wat pech gehad en er had toch vaak geld bij gemoeten. Ze vond het ook moeilijk om pupkopers te vinden die bij haar pasten. Nu ik dit topic zo lees kan ik dat begrijpen.
Via haar kwamen we uiteindelijk bij de fokker van Nelson, de teef had een dag eerder geworpen dan haar teefje. Dat was puur toeval en had het niet zo goed geklikt tussen de eigenaar/fokster en de moederhond hadden wij rustig verder gezocht. Maar het is me altijd bijgebleven. Het verdriet, de verslagenheid. Het opgeven van een hobby omdat er zoveel kosten bij kwamen kijken en ze zoveel gedoe ermee had.

Ik vind het echt niet terecht om als consument en leek maar gewoon simpelweg de vraagprijs van de pups bij elkaar op te tellen en te stellen dat iemand daar dan dus meteen veel mee verdiend. Dat veel zal wel meevallen als je het over meerdere nesten uittrekt. Een keer een heel klein nest, of een dood nest, of problemen bij de teef of noem maar op. We weten toch allemaal hoe hard het gaat als je eenmaal bij de da over de drempel bent?!
En dan blijft er wat geld over voor de fokker. Ja, dus? Die heeft daar toch ook tijd en aandacht aan geschonken? Als je bij
Leen Bakker een bankstel koopt weet je toch ook dat daar marge op zit? Waarom mag dat met een hond dan niet?
Door eelke
#3252702
Nahhh, ik heb even gekeken, de fokker van Gijs heeft in 2014 5 nesten gefokt... Gijs komt uit een nest van 7 geloof ik, en dat is niet heel bijzonder. Doe dan een gemiddelde van 6 x 1500,- (wellicht inmiddels wel hoger, Gijs is al bijna 6 jaar) da's 45000 :P dat is toch behoorlijk verdienen hoor, daar kun je van leven...
Dan heeft hij ook nog 4 reuen momenteel, ik weet niet of ze nu alle 4 dekken, maar daar zal ook nog wel een prima bedrag uit komen.

In dat geval kan ik prima mijn baan opzeggen ;)
Door Erna
#3252704
eelke schreef:Nahhh, ik heb even gekeken, de fokker van Gijs heeft in 2014 5 nesten gefokt... Gijs komt uit een nest van 7 geloof ik, en dat is niet heel bijzonder. Doe dan een gemiddelde van 6 x 1500,- (wellicht inmiddels wel hoger, Gijs is al bijna 6 jaar) da's 45000 :P dat is toch behoorlijk verdienen hoor, daar kun je van leven...
Dan heeft hij ook nog 4 reuen momenteel, ik weet niet of ze nu alle 4 dekken, maar daar zal ook nog wel een prima bedrag uit komen.

In dat geval kan ik prima mijn baan opzeggen ;)

Die fokker heeft geen kosten?
Door eelke
#3252705
Erna schreef:

Die fokker heeft geen kosten?
Tuurlijk wel, maar ik verdien bij lange na geen 45000, dus voor mijn salaris kan ik mijn baan er wel voor op zeggen ;)
Hou je er een derde aan over, heb je al het salaris van een parttimer he.
Door Erna
#3252707
Dit zijn zulke verkeerde aannames! Ik ben de laatste die zegt dat een fokker niets mag verdienen omdat ik juist vind dat een fokker best wat centen mag overhouden voor al het werk.

Maar even snel rekenen van 5 nesten x 6 pups = 45000 en hij heeft ook nog 4 reuen dus verdient een fokker hier dik aan is een onjuiste aanname!

Allereerst zullen alle kosten eraf moeten en die zullen schat ik zo in om en nabij de helft van dat bedrag behelzen. Dan weten we al helemaal niet of deze fokker met een UBN nummer (en dus als bedrijfsmatig wordt aangemerkt) fokt en als dat wel zo is mag hij in ieder geval BTW gaan afdragen en waarschijnlijk ook nog een stukje inkomstenbelasting.

Daarnaast hebt hebben van reuen zegt helemaal niets over het aantal dekkingen. Ik heb er hier ook 2 rondlopen, dekken doen ze niet. Ze kosten alleen maar. Ik heb ze omdat ik ze leuk vind!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door