Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3266792
pearlsofpassion schreef:
Nieuwe kiemen zijn vaak erg pathogeen omdat ze niet aangepast zijn aan de nieuwe gastheer en deze niet aan hen. Vandaar dat er sneller doden vallen en kiemen pathogener zijn dan goed voor hen. Als kiem en gastheer een tijdje een relatie hebben gaat dat over in een competitie waarbij gastheer de kiem probeert te doden en kiem zo lang mogelijk tracht te overleven zonder de gastheer te doden. Dat is zoals jager en prooi, steeds op elkaar aanpassen.
Dat ze vaak van andere dieren komen heeft daar niets mee te maken. Er is een relatie tussen dat dier en de kiem. Die kiem kan nog steeds super pathogeen zijn voor ons.
Uiteraard weet zo'n kiem niet op wie hij valt. Dat is met alles zo bij natuurlijke selectie. Het is een toevallig proces maar de uitkomst lijkt wel intentioneel te zijn. Het praat eenvoudiger om gewoon met dat doel te praten, ik ging er vanuit dat iedereen ondertussen wel weet hoe natuurlijke selectie werkt.
Waar denk je dan dat die nieuwe kiemen vandaan komen? Meestal van andere dieren. Niet zomaar uit de lucht vallen. Dat bedoel ik te zeggen.
Daarbij: dat aanpassen gaat deels op maar niet altijd. Er zijn kiemen die als normale gastheer een dier hebben en alleen als ze bij toeval op een mens vallen daar problemen geven. Omdat het dier de normale gastheer is, is er geen noodzaak voor de aanpassing tussen mens en kiem en is het maar de vraag of de kiem wel ooit minder schadelijk zal worden. Je ziet dat ook bij Ebola; dat past zich niet aan want heeft genoeg aan de apen waarin het circuleert. Nou zouden we dat af kunnen wachten en kijken hoe de evolutie is? Maar ik denk dat ik dan toch voor de ontwikkeling van een vaccin ben.

Voor bacterie infecties ligt het nog ingewikkelder: veel minder zwart-wit in de opvatting van aanpassing aan gastheer. Neem groep A streptokokken: geen vaccinatie mogelijk, kan in het ene geval super schadelijk zijn en in het andere geval zonder enige symptoom. Dat ligt niet alleen aan de kiem maar ook aan de afweer van de gastheer. En dan zozeer of die goed is of niet: mensen kunnen een prima afweer hebben, maar alleen als ze tegen die ene kiem aanlopen die net een verkeerder interactie aangaat met hun afweer in de problemen komen. Het zou mooi zijn als we vantevoren die mensen konden identificeren die tegen een groot probleem op gaan lopen en specifiek die mensen enten. Maar dat kunnen we nog niet, we kunnen dat nog niet genoeg voorspellen.

En wat jij zegt over windpokken: ik vind dat een goed punt en ik vraag me ook af of je daartegen moet gaan enten. Maar het is alleen een probleem als je denkt dat enten schadelijk is. Als je dat niet denkt, dan is het geen probleem dat je dat je moet vaccineren. :)

Over de volwassenen: zijn die dan volledige geent met 3x BMR? ik dacht dat het mn speelde bij mensen met enting die onvolledig was (1x) of mensen uit het cohort dat tussen wal en schip valt (dus niet geent en niet doorgemaakt)
#3266827
Men spreekt van gevaccineerde mensen. In detail weet ik dat ook niet hoor.

En Ebola? Je moet het nu niet belachelijk trekken he. Natuurlijk moet je daartegen vaccineren.

Verder vind ik dat je mijn woorden een beetje verdraait. Ik zeg helemaal niet dat als er een schadelijke nieuwe kiem opduikt ( of van een ander dier overkomt, maakt niet uit) men zou moeten afwachten tot die minder schadelijk wordt. Dat kan decennia duren!
Ik heb het over het omgekeerde. Nl dat als je te veel tegen kiemen vaccineert die door die lange relatie met de mens relatief onschadelijk zijn, je ze schadelijker kan maken. En dat lijkt me niet wenselijk.
Jij vraagt naar het mechanisme, ik leg uit. Meer niet.
#3266877
Siberienne schreef: En wat jij zegt over windpokken: ik vind dat een goed punt en ik vraag me ook af of je daartegen moet gaan enten. Maar het is alleen een probleem als je denkt dat enten schadelijk is. Als je dat niet denkt, dan is het geen probleem dat je dat je moet vaccineren. :)
Waarom vraag je je dat af? Want als ik je goed begrepen heb, ga jij er vanuit dat enten niet schadelijk is? (Tenzij je allergisch of ziek bent).
#3267076
pearlsofpassion schreef:Men spreekt van gevaccineerde mensen. In detail weet ik dat ook niet hoor.

En Ebola? Je moet het nu niet belachelijk trekken he. Natuurlijk moet je daartegen vaccineren.

Verder vind ik dat je mijn woorden een beetje verdraait. Ik zeg helemaal niet dat als er een schadelijke nieuwe kiem opduikt ( of van een ander dier overkomt, maakt niet uit) men zou moeten afwachten tot die minder schadelijk wordt. Dat kan decennia duren!
Ik heb het over het omgekeerde. Nl dat als je te veel tegen kiemen vaccineert die door die lange relatie met de mens relatief onschadelijk zijn, je ze schadelijker kan maken. En dat lijkt me niet wenselijk.
Jij vraagt naar het mechanisme, ik leg uit. Meer niet.
Excuses, was niet mijn bedoeling. Ik begreep je verkeerd.
Ik kom op de inhoud nog wel terug maar ik ben moe vandaag en even geen zin ;) want ik moet nog iets uitzoeken voordat ik iets verkeerds opschrijf wat ik me meen te herinneren ;) ;)
#3267078
Boeffie Blafmans schreef:Waarom vraag je je dat af? Want als ik je goed begrepen heb, ga jij er vanuit dat enten niet schadelijk is? (Tenzij je allergisch of ziek bent).
Het lijkt mij nu niet zinvol het op te nemen in het rijksvaccinatie programma. Niet effectief genoeg. En omdat het zo'n besmettelijk virus is en er zo'n groot reservoir van is: iedereen die het ooit doorgemaakt heeft, draagt het bij zich, kan zich weer uiten door gordelroos (hoewel wat gelukkig veel minder besmettelijk is). Vaccinatie sluitend krijgen is daarom heel moeilijk. En dan krijg je dus juist wat PoP aangeeft: dat mensen die niet gevaccineerd zijn of bij wie het vaccin niet werkt, een grote risico gaan lopen om het op volwassen leeftijd mee te maken.

Vaccineren op oudere leeftijd, bv voor mensen die verhoogd risico lopen en het niet doorgemaakt hebben lijkt me wel zinvol. Een programma waarbij je alle kinderen op bv 12 jarige leeftijd zou controleren en zo nodig vaccineren zou een optie zijn, maar zoiets is echt heel duur en ik vraag me af of dat opweegt tegen de besparing die vaccinatie met zich meebrengt. En ja, geld is ook belangrijk want je kan het maar 1x uitgeven en het budget voor gezondheidszorg is niet oneindig.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door