Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3244635
Lizzy schreef:Heeft iemand een idee hoe we onze honden kunnen beschermen tegen dit soort griezels??
Ik denk dat dat heel moeilijk is. De honden waar je het meest bang voor bent zijn de honden die onbereikbaar zijn of toch zo goed als en die zal je buiten bewustzijn moeten krijgen vrees ik, dus wurgen of zo en daar moet je ook nog de kracht voor hebben. Een teasergun zou eigenlijk super zijn, maar dan ben jij wel diegene die in de problemen komt en nog niet een beetje ook. Ik las trouwens ergens van iemand die een prikband (of was het een spijkerband) gebruikte voor zijn hond, maar dan met de prikkers naar buiten om de hals te beschermen tegen aanvallers. Op zich geen slecht plan, maar de rest van de hond kan natuurlijk nog makkelijk aan gort gebeten worden. Wat ik vroeger wel bij had om mezelf te beschermen was een flesje spuitdeo, maar ik weet niet of dat dat voor een hond ook effectief zou zijn.
#3244639
Anneloog schreef:Gruwelijk Senta en ja helaas klopt wat je zegt. Nogmaals ik heb geen ervaring met bijt incidenten maar wel met conflicten en een financiële klap. Ben zelf dus met rechtsbijstand bezig om het civiel te verhalen. Nadat aangiftes niet werden door gezet. En wijkagent aangaf er klaar mee te zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk


Hier dito. Wijkagent weet er van doet niks. Omdat dat hun werk niet is, wss verschilt het per gemeente want ik ben zelf ooit eens heel streng aangepakt nadat mijn hond een andere hond omver had gerend. Heb het keurig met de tegenpartij opgelost en tóch een officiele waarschuwing binnen 24 uur van de hondenbrigade. En terecht!

Nu doen ze dat niet meer, zelfde gemeente.
Parelridder schreef:Jemig, wat is er gebeurd..?? Ik vond een artikel op het www. Er staat geen datum bij, maar het lijkt recent. Hierin staat ondermeer dat de politie wettelijk verplicht is een aangifte op te nemen. Zie de procedure bij bijtincidenten door honden: http://www.uu.nl/file/26767/download?token=n-BB5fSr
Hoe gaat het met 't puppy..??
Even heel kort om jou verhaal niet te 'overspoelen'
3 aanvallen in een half jaar tijd van één loslopende zeer agressieve Pittbull. Eerste keer een vleeswond. Gezeik met de rekening, want ja civiel. Ik heb flink moeten dreigen, omdat ik anders geen cent had gekregen, hond heeft 3 maanden moeten revalideren.
2e keer, heb ik hem dr af kunnen trappen.
En gisteren klapte hij er dus weer op, heb gevochten voor het leven van mijn honden waarbij mijn pup de benen nam (Achteraf gezien gelukkig want die had verstrikt kunnen raken want de mijnen zitten daarentegen wel vast!)

Pup heeft drie drukke autowegen over moeten steken.
Politie doet WEER niks. Moeten eerst doden vallen. In het artikel staat ook dat de gemeente aansprakelijk is,. en die maken geen indruk!

Ludmilla, loop maar lekker een blokje om, zoek het maar niet meer op.
Je heb dr niets aan en heb genoeg aan je zelf en je pup. Verdorie je kan dr niet eens van genieten!!! Sterkte!!
Lizzy schreef:Heeft iemand een idee hoe we onze honden kunnen beschermen tegen dit soort griezels??
Ik zit te overwegen om een teaser aan te schaffen.Verboden wapen. Maar ik ga mijn beesten niet moedwillig laten slopen door een loslopende hond waar niets maar dan ook niets aan wordt gedaan.

Moet je eens kijken als de politie daar lucht van krijgt, dan gaan ze wél aan het werk en pakken ze mij op wegens verboden wapen bezit. Wedden?
#3244640
Lizzy schreef:Heeft iemand een idee hoe we onze honden kunnen beschermen tegen dit soort griezels??
:'( :'( Nee..
Ik liep net met Jip snel naar huis toen ik een loslopende Stafford op het veldje achter het huis aan zag komen. Ik loop daar normaal nooit, maar omdat Jip natuurlijk contacten moet opdoen en ik nu niet echt van huis kan, maak ik gebruik van dat 'hondenveldje'. Nou, ik weet weer waarom ik er anders nooit kom; te veel honden met m.i. te weinig grenzen. En af en toe dus een ras waarvan ik denk "Misschien is dit een aardige, maar ik durf het niet te proberen". Enfin, Jip onder de arm en met de pas er in naar huis, onderweg kijkend naar waar ik haar eventueel in veiligheid kan brengen, mocht hij ons achterna komen (dat soort gedachten had ik nooit tot donderdag). Ik dacht aan mijn idee dat als ik donderdag op het gillen gereageerd had met vluchten, ook al zag ik nog niet de reden van gillen, dat ik dan Daan op een auto dak had kunnen zetten misschien. Dus ik keek rond naar een hoge auto, zag er eentje, en stelde me voor hoe ik daar Jip op zou kunnen houden en realiseerde me ineens dat Staffords moeiteloos op zo'n auto komen, dus dat het bij zo'n hond niet zou werken.
Ik heb het nu gezien - die blik, dat gedrag - jij ook, ik denk niet dat je iets kunt, anders dan tijdig ergens binnen raken. Ergens in of op waar dat type hond niet bij kan. En dat is slecht te organiseren, je kunt niet lopen alsof je stoelendans doet..

Dé (en enige) oplossing is dat mensen die een agressieve hond hebben consequent voldoende maatregelen treffen om ongelukken te voorkomen: kennel in de tuin die consequent op slot gaat als de hond daarin verblijft, indien men de hond soms in de tuin wil houden. Daarnaast een 3-deurs-sluis, om de hond te stoppen als deze uit huis of kennel de tuin in weet te glippen. Muilkorf zodra het huis wordt verlaten. Aanlijnplicht zodra het huis wordt verlaten.
Als je dat als baas kunt bieden en de hond daarmee een hondwaardig leven heeft.. En anders een plek en eigenaar zoeken waar de hond wél geschikt voor is. Dat is voorwaarde om te kunnen (her)plaatsen, dus voorwaarde om te kunnen blijven bestaan.
#3244641
Lizzy schreef:Heeft iemand een idee hoe we onze honden kunnen beschermen tegen dit soort griezels??
Niet.

Ik speel serieus met het idee niet meer te gaan lopen. We hebben terrein genoeg.
De lol is er echt af. Hier is een losloopgebied waar je geterroriseerd word door een groep windhonden, meerdere serieuze bijtincidenten en niemand die wat doet. In de buurt lopen honden vrij over straat, waakhonden, die de hele straat bewaken. Een bordeaux-dog van een kilo of tig een herder en twee klapkaken. De klapkaken zitten achter een hek maar wat als de ketting een keer breekt, iemand niet goed heeft afgesloten of ze bedenken zich hoe ze erover moeten springen. :-X
In het bos kom ik ook geregeld schorem tegen waar ik echt bang voor ben en dat loopt gewoon los.
Pepperspray, haarlak, het gaat niet helpen. Je hebt zelfs kans dat je alleen maar méér agressie krijgt. Een teaser of zakmes is geen optie. Menig breedbekhond loopt met dito eigenaar en wat als die zijn spierballen gebruikt? Of erger?

Nee, ik denk serieus dat er niets is wat je kan doen om je hond te beschermen. Heb er al veel over nagedacht maar ik weet niet niet.
#3244643
frodo quin schreef:Ik denk dat dat heel moeilijk is. De honden waar je het meest bang voor bent zijn de honden die onbereikbaar zijn of toch zo goed als en die zal je buiten bewustzijn moeten krijgen vrees ik, dus wurgen of zo en daar moet je ook nog de kracht voor hebben. Een teasergun zou eigenlijk super zijn, maar dan ben jij wel diegene die in de problemen komt en nog niet een beetje ook. Ik las trouwens ergens van iemand die een prikband (of was het een spijkerband) gebruikte voor zijn hond, maar dan met de prikkers naar buiten om de hals te beschermen tegen aanvallers. Op zich geen slecht plan, maar de rest van de hond kan natuurlijk nog makkelijk aan gort gebeten worden. Wat ik vroeger wel bij had om mezelf te beschermen was een flesje spuitdeo, maar ik weet niet of dat dat voor een hond ook effectief zou zijn.
In de praktijk gaat een busje haarlak of zo niet werken; de hond komt op je af, als je die tegemoet komt en je zou meteen voor de zekerheid spuiten, voor 'ie bij jouw hond is, (doe je dat?) loop je risico dat het heethoofd zich onmiddellijk tegen jou keert. Ik was ter plekke verbijsterd dat ik die hond überhaupt durfde vast te pakken, in een poging hem tegen te houden, dus je kunt verbazend dapper worden (maar zo iets weet je denk ik niet op voorhand, je kunt ook bevriezen van angst, dat heb je niet in de hand denk ik) maar dan nog.. ga je de hond al op voorhand aanvallen met de spray, met alle risico's van dien? Als hij eenmaal aan valt is de adrenaline zó hoog, dan komt die pijn niet meer door. Buien dat: je moet rekening houden met de windrichting, anders komt het helemaal niet in de ogen. En als die hond in de jouwe hangt, in hoeverre hinder je dan minstens je eigen maatje daarmee (als die ook verblind wordt, kan die nergens meer heen of schiet nog meer in paniek..).
Omgekeerde spijkerband zou ik nóóit doen: iedere lolbroek die in alle onschuld komt spelen kan serieus letsel oplopen, door speels happen of vrolijk opspringen of te dicht tegen elkaar aan samen racen (verlies van een oog..?). Ik wil nou juist een hond die géén letsel veroorzaakt.
#3244649
Parelridder schreef:
Dé (en enige) oplossing is dat mensen die een agressieve hond hebben consequent voldoende maatregelen treffen om ongelukken te voorkomen: kennel in de tuin die consequent op slot gaat als de hond daarin verblijft, indien men de hond soms in de tuin wil houden. Daarnaast een 3-deurs-sluis, om de hond te stoppen als deze uit huis of kennel de tuin in weet te glippen. Muilkorf zodra het huis wordt verlaten. Aanlijnplicht zodra het huis wordt verlaten.
Als je dat als baas kunt bieden en de hond daarmee een hondwaardig leven heeft.. En anders een plek en eigenaar zoeken waar de hond wél geschikt voor is. Dat is voorwaarde om te kunnen (her)plaatsen, dus voorwaarde om te kunnen blijven bestaan.
Tja, het spijt me echt om jou topic te vervuilen, maar al die maatregelen zullen niet voldoende zijn. Je kan geen 100% bieden. Dat gaat niet, dat lukt niet in het leven. Al maak je een 3-deurs sluis, al doe je hem normaal gesproken altijd een muilkorf aan en lijn je aan. Er is geen 100%. De lijn kan breken, de drie deuren van de sluis worden een keer open gezet omdat er iets naar binnen moet worden gesjouwd, of er gebeurd iets onverwachts of of of, verzin het maar.

Enkel en alleen als een hond geen onverzadigbaar agressie en moord probleem heeft kun je dit overwegen, maar voor honden die "over lijken gaan" is het gewoon niet genoeg. Die azen op de kleinste mogelijkheid en die zullen heb grijpen zodra ze de kans hebben.

Ik begrijp niet waar dit soort honden vroeger waren, toen ik in de jaren 90 als tiener met 3 honden op stap ging. Maar nu wemelt het ervan en ik geloof er gewoon in het geheel niet meer in dat het te beteugelen is als een hond eenmaal zover is.
#3244656
Kaela schreef:Tja, het spijt me echt om jou topic te vervuilen, maar al die maatregelen zullen niet voldoende zijn. Je kan geen 100% bieden. Dat gaat niet, dat lukt niet in het leven. Al maak je een 3-deurs sluis, al doe je hem normaal gesproken altijd een muilkorf aan en lijn je aan. Er is geen 100%. De lijn kan breken, de drie deuren van de sluis worden een keer open gezet omdat er iets naar binnen moet worden gesjouwd, of er gebeurd iets onverwachts of of of, verzin het maar.

Enkel en alleen als een hond geen onverzadigbaar agressie en moord probleem heeft kun je dit overwegen, maar voor honden die "over lijken gaan" is het gewoon niet genoeg. Die azen op de kleinste mogelijkheid en die zullen heb grijpen zodra ze de kans hebben.

Ik begrijp niet waar dit soort honden vroeger waren, toen ik in de jaren 90 als tiener met 3 honden op stap ging. Maar nu wemelt het ervan en ik geloof er gewoon in het geheel niet meer in dat het te beteugelen is als een hond eenmaal zover is.
Tja, waar ik opgroeide leerde ik dat er geen plek was voor valse honden. Ik denk dat we teveel willen oplossen, goedpraten, rechtbreien. Ik zeg niet dat het toen allemaal prima was, maar ik vrees dat de eigenaren destijds geen zin hadden in gezeik en snel(ler) kozen voor inslapen.
#3244664
Hope schreef:Tja, waar ik opgroeide leerde ik dat er geen plek was voor valse honden. Ik denk dat we teveel willen oplossen, goedpraten, rechtbreien. Ik zeg niet dat het toen allemaal prima was, maar ik vrees dat de eigenaren destijds geen zin hadden in gezeik en snel(ler) kozen voor inslapen.
Dat denk ik dus ook. En in mijn jeugd waren geen vechtrassen, wat ik zag lopen waren goldens, labjes, Caveliertjes teckeltjes...het leek allemaal wel harmonieuzer. Mensen hadden meer respect en naaiden elkaar niet op via internet. Mensen werkten nog voor hun geld.
Hope schreef:Een teaser of zakmes is geen optie. Menig breedbekhond loopt met dito eigenaar en wat als die zijn spierballen gebruikt? Of erger?
De teaser waar ik mee werk legt mensen voor een paar minuten even om. Dus die werken wel hoor, alleen zwaar verboden. Je zou niet eens met de gedachte mogen spelen.
Maar dat deze week mijn pup erbij betrokken raakte, maakte mij even volledig machteloos.
#3244668
Senta schreef:Dat denk ik dus ook. En in mijn jeugd waren geen vechtrassen, wat ik zag lopen waren goldens, labjes, Caveliertjes teckeltjes...het leek allemaal wel harmonieuzer. Mensen hadden meer respect en naaiden elkaar niet op via internet. Mensen werkten nog voor hun geld.


De teaser waar ik mee werk legt mensen voor een paar minuten even om. Dus die werken wel hoor, alleen zwaar verboden. Je zou niet eens met de gedachte mogen spelen.
Maar dat deze week mijn pup erbij betrokken raakte, maakte mij even volledig machteloos.
Mijn ouders hadden een hond. Mijn broer werd geboren, hond trok zijn lip op en was nog diezelfde dag weg. GT? Nooit van gehoord. Niemand die het gek vond en niemand die vroeg waar hij gebleven was.
Niet dat ik nu vind dat het overal en meteen maar zo moet maar de nuchterheid van toen mis ik soms gewoon.
#3244670
Hope schreef:Mijn ouders hadden een hond. Mijn broer werd geboren, hond trok zijn lip op en was nog diezelfde dag weg. GT? Nooit van gehoord. Niemand die het gek vond en niemand die vroeg waar hij gebleven was.
Niet dat ik nu vind dat het overal en meteen maar zo moet maar de nuchterheid van toen mis ik soms gewoon.
Jaaaaa, laten we terug gaan naar dit stenen tijdperk :-X :-X :-X :-X :-X

Sorry hoor, maar nuchterheid....?
#3244671
Hope schreef:Mijn ouders hadden een hond. Mijn broer werd geboren, hond trok zijn lip op en was nog diezelfde dag weg. GT? Nooit van gehoord. Niemand die het gek vond en niemand die vroeg waar hij gebleven was.
Niet dat ik nu vind dat het overal en meteen maar zo moet maar de nuchterheid van toen mis ik soms gewoon.


O echt waar???? Tegenwoordig als een hond wordt doodgeschoten omdat hij een bloedbad heeft achtergelaten wordt de agent al aangeklaagd voor dierenmishandeling, nog maar niet te spreken over het internet geblaat dat de hond er niks aan kon doen.......Zucht de tijden zijn echt veranderd.
#3244672
Ik heb vanochtend even drie keer moeten slikken na het lezen van je bericht, bah, wat ontzettend heftig waar jullie doorheen moeten. Ondanks dat ik hier nooit schrijf, wil ik toch even reageren.

Volgens mij is de politie (hondenbrigade) verplicht een aangifte te behandelen en ik zou dit dan ook echt doen als ik jou was. Wat nou als er nogmaals een incident gebeurd en dit staat niet geregistreerd...
Mocht je t zeker willen weten, kan ik het nog wel even navragen aan mijn vent? (Werkzaam bij de politie ;))
Daarnaast een goed dossier opbouwen wat er gebeurd is voor de eventuele verzekering, welke dagen je naar de dierenarts bent geweest, welke behandelingen en kosten. Je denkt dat je het nog wel weet na een paar dagen maar door de roes kan dat zomaar anders zijn.
Ik zou eerlijk gezegd denk ook nog wel een muilkorfplicht eisen, als ze hun hond eens niet houden of per ongeluk de lijn laten vallen.. Als ik het zo lees zijn ze nou niet betreft het voorbeeld van verantwoordelijkheid..

Is het iets om een oproep te doen in de buurt (via fb) of bij een hondenschool om haar weer kennis te laten maken met wat hondvriendelijke honden? Zo kun je wellicht beginnen bij wat kleinere en langzaam opbouwen naar wat grotere honden en ben je er van 'verzekerd' dat ze leuk zijn met andere honden. Ook het 'onverwachts' tegenkomen van honden kun je zo een beetje organiseren en weer laten wennen.

Wat je aan dit soort honden kan doen op zo'n moment, ik denk niet heel veel. Veel verantwoordelijke staffordeigenaren dragen een breakstick met zich mee om zo de kaken open te breken maar dan moet je wel de kennis hebben en bij de kaken kunnen komen.

Het wordt tijd dat deze rassen niet meer voor iedereen beschikbaar zijn (en dan ben ik zelf een klapkaakeigenaar), er lopen te veel mensen die niet weten wat ze aan hun (ontbrekende) lijn hebben.
#3244676
Nu wordt veel te veel gered, maar dood vanwege lip optrekken.... andere uiterste.

Terrein niet af, ja graag. Hoop binnenkort echt toegang te krijgen tot privéterrein voor losloop voor de mijnen, maar ze blijven wel aangelijnd wandelen en een beperkt stuk bos doen! Als je dit gaat mijden ga je andere problemen kweken. Je hond zal ooit toch van het terrein moeten ivm da of vakantie bijv. Ik neem ze mee, want opsluiten in kennel vind ik niets.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door