Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door El_Kato
#3238217
Tja met mijn eerste hond was ik ook altijd heel makkelijk, zij was ook heel makkelijk. Manu was een heel stuk moeilijker en pittiger van hem heb ik geleerd veel allerter te zijn en ik zal dan ook met Mexi of Rana nu nog steeds niet bv een smalle brug oversteken als er al iemand met een hond loopt, dan wacht ik even.

Waar ik me altijd over verbaas zijn de eigenaren van kleine hondjes… :-X Vanmorgen met Rana nog in het bos kwam ik toen we bijna terug bij de parkeerplaats waren een stel tegen met 2 dwerg teckels (van die kleintjes). Bij kleine honden houd ik Rana altijd bij me ze is niet heel groot maar best wel massief en ik wil niet dat er wat gebeurt dat ze er bv op staat ofzo want ze is ook nogal lomp en met die rare lange lijven… We lopen voorbij en een van de teckels komt soort van buurten maar niet heel dichtbij en we zijn er een stukje voorbij komt het mormel blaffend en grommend achter ons aan. Word niet terug geroepen, gaat na een brul van mij gelukkig weg ( hij wilde iets met het balletje van Rana en daar houd ze niet zo van en ik ook niet trouwens) en dan word er flauw iets van zijn naam en waarom doe je dat toch altijd geroepen… Als je het weet houd hem dan bij je :???:

Heb het in hetzelfde bos ook wel eens met 2 chiwawas gehad. 2 vriendinnen druk van de klets klets, een witte herder aan de riem en de chiwawas los. Beiden komen grommend en blaffend op Rana af en ze probeerden haar soort van op te jagen. Rana zag ik steeds ongemakkelijker worden en doorlopen kon niet echt omdat 1 van de chiwawas haar steeds probeerde te blokkeren. Vrouwen staan kletsend toe te kijken alsof het leuk was… heb een brul gegeven of ze ze terug wilde roepen omdat Rana het een keer zat is en als ze hap doet haar hondjes er misschien niet zo goed van af komen. Een corrigerende knauw van haar kan bij zo'n 2 kg wegend mormel serieus schade toebrengen en ik wil gewoon niet dat dat gebeurt. Niet voor mij, niet voor Rana en ook niet voor de eigenaar die toch ook van zijn hondje zal houden…
Gebruikersavatar
Door Pauline
#3238226
Mijn teckelmormel bijt ook als hij de kans krijgt en ik heb juist last van mensen met grote honden die dan zeggen: "Oh maar dat valt vast nog wel mee en die van mij doet niets terug". Maar ik WIL het NIET! En daarom zal ik never nooit mijn jongens (bij Joep kan dat zelfs nu nog, die heeft nooit problemen) los laten in een afgezet stuk waar van alles lopen kan en mag. Ik ben heel eerlijk, ik loop wel daar waar er bijna geen honden lopen en waar ze niet los mogen. En ja, daar laat ik ze wel los lopen, heel burgerlijk ongehoorzaam ik weet het. Maar we zijn inmiddels zover dat er niet meer gejaagd wordt en ze mogen sowieso niet verder dan een metertje of 5 uit de buurt.
Door Lil
#3238230
Pauline schreef:Mijn teckelmormel bijt ook als hij de kans krijgt en ik heb juist last van mensen met grote honden die dan zeggen: "Oh maar dat valt vast nog wel mee en die van mij doet niets terug". Maar ik WIL het NIET! En daarom zal ik never nooit mijn jongens (bij Joep kan dat zelfs nu nog, die heeft nooit problemen) los laten in een afgezet stuk waar van alles lopen kan en mag. Ik ben heel eerlijk, ik loop wel daar waar er bijna geen honden lopen en waar ze niet los mogen. En ja, daar laat ik ze wel los lopen, heel burgerlijk ongehoorzaam ik weet het. Maar we zijn inmiddels zover dat er niet meer gejaagd wordt en ze mogen sowieso niet verder dan een metertje of 5 uit de buurt.
Ja dat is wat ik dus ook doe. Hondlief kan waar het mag niet los en hierdoor wordt mij duidelijk dat waar het ideaal lijkt het dus niet kan door gedrag van anderen. Ik kwam al op vroege tijden, maar toen ik dit las inclusief tijdstip dacht ik hmmmm he vroeg is ook niet veilig. Ik houd de weilanden die ik gebruik heel schoon. Honden moeten eerst al hun behoeftes gedaan hebben voordat ik een grasveld/weiland betreed om ze los te laten. Enige dat ze doen is dan erover rennen. O ja en grazen...
Door pallas
#3238289
Kaela schreef:Wij hebben hier vlakbij twee omheinde veldjes (ik heb ze met regelmaat wel op de foto hier gehad). Ik durf daar alleen op idiote tijden heen, ivm loslopend spul buiten de omheinde velden.

Tot nog toe heb ik wel de ervaring dat hier niet zomaar iemand erbij komt. Het is me wel eens gevraagd, zou het kunnen? Maar nooit zomaar. Het helpt misschien ook dat er 2 veldjes naast elkaar zijn gemaakt, waardoor er eigenlijk altijd nog een veld vrij is. Als ik de nieuwe buren te eng vind (laatst een engelse staff die enorm fixeerde toen die langs gewandeld kwam en Oscar ging toen al over de zeik) maak ik me ook uit de voeten. Zo heel hoog zijn de hekken nou ook weer niet en ik hoef Oscar niet over de kook te hebben.

Op een ander veldje, dicht bij Pallas in de buurt, komt men juist wel te pas en te onpas het veld op. Dat is echt een ontmoetingsplek en daar kom ik dan ook niet meer.
Wij hadden eerst in het park een paar prettige clubjes toen er nog geen hekken waren. Honden die aangelijnd waren lieten we met rust, daar hield je rekening mee. Honden die niet luisterende konden gingen niet los, want dan was het baasje ze kwijt. Je kon met je hond alle kanten op als het even niet zo leuk werd en dus was er bijna nooit hommeles.
Toen het park op de schop ging hebben we hemel en aarde bewogen om een losloopdeel voor de honden te behouden. Petitie en veel overleg met koppige gemeente. We hebben het gekregen, een relatief groot stuk zelfs. Maar er moest en zou een hek omheen komen. :-\
Met als gevolg dat daar dus iedereen komt die zijn hond niet onder controle heeft en de bijbehorende bazen :-X .
Gooi er maar in, soms klikt men de hond al los halverwege het park ( hij weet de weg wel..) :o

Ik heb nog voor een tweede in en uitgang weten te zorgen, maar die werd dus pal naar de aanwezige ingang geplaatst, dus weg kans om veilig weg te gaan als er zo'n etter naar binnen komt. Die gast bij de gemeente snapte niet waar het voor was.

Kortom, mooi stukje maar ik kom er dus noooit meer. Weg leuke groep, weg sociale contacten voor je hond :(

Voordeel: het geteisem uit de buurt zit achter het hek. Niet gezegd dat het dan veilig is, want de laatste keer dat ik gaten had met Didot en Nox was er gewoon eentje over het hek geklommen in zijn drift. Dan sta je daar met scoot en twee aangelijnde honden die niet weg kunnen :-X
Het erlangs lopen is ook een feest, want dan sjeest de groep naar het hek al grommend en blaffend.

Wij rijden/lopen dus ruim een half uur voordat we ergens zijn waar er wel open velden zijn, gelukkig is Ddiot nog erg fit.
Door Lil
#3238332
Hope schreef:Ik heb ook het idee dat hekken het probleem groter maken.
Mensen denken dat de hond toch niet weg kan en laten dus ook honden zonder fatsoenlijke "recall" los.
Tja ik oefen met honden die het nog niet kunnen in zulke hokken. Zo van achtertuin, hok, 3/4 omheind veld, stukje doodlopende weg in veld en zo stapje verder naar helemaal los. Ik praat over formaat achtertuin hok en geen giga onoverzichtelijk ding.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3238345
Lil schreef:Tja ik oefen met honden die het nog niet kunnen in zulke hokken. Zo van achtertuin, hok, 3/4 omheind veld, stukje doodlopende weg in veld en zo stapje verder naar helemaal los. Ik praat over formaat achtertuin hok en geen giga onoverzichtelijk ding.
Hier praten we over een gebied met ven. Loop je om het ven over de pad ben je een dik kwartier onderweg.
Door Lil
#3238346
Hope schreef:Hier praten we over een gebied met ven. Loop je om het ven over de pad ben je een dik kwartier onderweg.
Zo'n vermoeden had ik dat jij groter bedoelde dan ik. ;)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3238441
Tja, ik gebruik zo'n veld ook omdat Oscar voor geen ene zak luistert als ie los loopt. Dan weet ik zeker dat ie niet jagen kan en geen andere honden lastig kan vallen. Doordat Oscar zo weinig losloopt is zijn recall echt bagger slecht geworden.

Maar ik wil dan ook echt alleen op zo'n veld zijn, juist zodat we geen overlast veroorzaken. En als er andere mensen komen die erbij willen, dan bedank ik ze voor het vragen, lijn Oscar aan en maak plaats voor ze. Dat vind ik wel zo netjes en ach op die kleine velden is het na een kwartiertje tot half uurtje ook echt wel leuk geweest.

Toen we nog op het losloopeiland liepen (water is een 1000% beter hek voor Oscar :biggrin2: ), trainde ik me nog de blubber op de recall, omdat daar ook andere honden liepen. Toen ging dat nog prima. Dat was ook iets van een kwartiertje als je rondliep, dus dat is inderdaad zo groot dat je gewoon echt wel een goede recall moet hebben. Vind ik dan, als je het leuk wilt doen met elkaar.
Door Lil
#3238447
Kaela schreef:Tja, ik gebruik zo'n veld ook omdat Oscar voor geen ene zak luistert als ie los loopt. Dan weet ik zeker dat ie niet jagen kan en geen andere honden lastig kan vallen. Doordat Oscar zo weinig losloopt is zijn recall echt bagger slecht geworden.

Maar ik wil dan ook echt alleen op zo'n veld zijn, juist zodat we geen overlast veroorzaken. En als er andere mensen komen die erbij willen, dan bedank ik ze voor het vragen, lijn Oscar aan en maak plaats voor ze. Dat vind ik wel zo netjes en ach op die kleine velden is het na een kwartiertje tot half uurtje ook echt wel leuk geweest.

Toen we nog op het losloopeiland liepen (water is een 1000% beter hek voor Oscar :biggrin2: ), trainde ik me nog de blubber op de recall, omdat daar ook andere honden liepen. Toen ging dat nog prima. Dat was ook iets van een kwartiertje als je rondliep, dus dat is inderdaad zo groot dat je gewoon echt wel een goede recall moet hebben. Vind ik dan, als je het leuk wilt doen met elkaar.
Ja dat bedoel ik. In een klein hok loop je naar je hond als hij niet komt. Groter gebied ga je alleen naar toe als het luistert. Helemaal mee eens. Luisteren doet het wel, nu nog sociaal naar vreemde honden (mensen is al goed gelukt vind ik).
#3238503
Ik heb laatst een wat al te letterlijk losloopgebied..meegemaakt..Plantsoentje hier in de buurt tussen de huizen..kom ik soms langs afhankelijk van mijn route..Daar worden s morgens vroeg 2 JRT's "losgelaten"..niets omheind gebied..gewoon deur open..JRT's eruit..deur weer dicht..
En daar kom ik..met mijn 50 kilo zware Amerikaanse Bulldog reu (enorme breedbek :biggrin2: ) ..Ik denk ik wijzig mijn route..niet vanwege mijn hond maar vanwege de felheid van deze hondjes, maar net voordat ik de bocht kon maken had ik..of eigenlijk Boy een omsingeling van 2 JRT's te pakken...De ene mega blaffend en springerig..de andere dame..was weliswaar grijs maar mega hitsig..Geen eigenaar te bekennen en ik had uiteindelijk een zielig hoopje / hoop "breedbek"met een hond op zijn rug...en 1 helemaal verliefd aan zijn edele delen.. :-\
Ik ben uiteindelijk doorgelopen met veel gedoe..maar was ze letterlijk een hele straat verder nog niet kwijt..zeker de hitsige dame niet..die bleef tegen Boy zijn achterkant aanspringen...Ze probeerde de hele weg op hem te rijen..wat ik ook probeerde..ik kreeg ze niet weg..vond het op een gegeven moment ook eng worden want de hondjes raakten zo wel ver van huis.
Het is uiteindelijk gewoon goed gekomen..heb ook achteraf wel erg moeten lachen om het ongewilde triootje dat Boy moest ondergaan..maar ik heb ook even gedacht.."wat nu als hij een knauw gegeven had naar de teef die in zijn ballen hing"..Qua kracht en formaat kan 1 venijnige beet al verkeerd uitpakken..Dan had ik in de krant gestaan of mogelijk de eigenaar van de JRT met hoe vreselijk die wel niet aangevallen is... ;) ..dus omheind of niet..losloopgebied of zelf gecreerd losloopgebied..hou gewoon je hond in de gaten en wees voorbereid op de komst van andere honden en bedenk hoe je hier mee om moet / wil gaan..
#3238798
Ik zou mijn kleine honden niet zomaar bij grote honden in een omheind losloopveld doen.
Nala en Simba hebben angst agressie en blaffen ook veel.
Dan loop ik liever om.
Zou ik ze wel los hebben in het losloopveld en er komt een andere hond die er ook in wil, maak ik plaats voor doe hond(en).
Ik kan het door cursus vrij goed buigen nu, maar gaat niet altijd goed.
En de omheind losloopveld in de buurt is een dikke drekboel als het veel heeft geregend.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3238838
Nee, dat soort kleine hokken, daar komen wij niet. Wat ben ik dan toch vreselijk blij met ons eigen losloopgebiedje in de wei van de paarden.

Volgens mij is het steeds vaker zo dat als er "losloop" op een bordje staat, eigenaar dan vinden dat hun hond er los mag. Of dat hij nu luistert of niet, het is een losloopgebied en dus gaat Fikkie los. Leuk of niet leuk voor anderen.
Door Lil
#3238845
Hope schreef:Nee, dat soort kleine hokken, daar komen wij niet. Wat ben ik dan toch vreselijk blij met ons eigen losloopgebiedje in de wei van de paarden.

Volgens mij is het steeds vaker zo dat als er "losloop" op een bordje staat, eigenaar dan vinden dat hun hond er los mag. Of dat hij nu luistert of niet, het is een losloopgebied en dus gaat Fikkie los. Leuk of niet leuk voor anderen.
Ik juist wel zodat ze er alleen in kunnen... Maar op die plek niet meer! Ga wel weer illegaal loslaten... En ja ik zou een moord doen voor een stuk priveterrein groot en veilig genoeg om te sjezen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door