Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3246840
Mandarijn schreef:Ik vind het ontzettend knap dat deze sporters ondanks hun beperkingen zo ver zijn gekomen. Zij moeten nog harder werken dan een valide sporter om zo ver te komen (heb ik het idee). Ik heb daar alleen maar respect voor. En daarbij vind ik dat wij Nederlanders, deze mensen in Nederland toch al gauw wegzetten in een hokje en denken dat ze niks kunnen. Daar kan ik mij zo kwaad om maken! Dus naar mijn mening wordt er veels te weinig uitgezonden om deze sporters hun platform te geven. Hierdoor blijven mensen met een beperking onbekend en onbemind om het maar zo te zeggen.
Eens!

Maar neem nu Mart Smeets. Die zegt vrolijk dat hij pas Paralymics op tv wil als ze bij rolstoelbasketbal een dunk kunnen maken :-X
#3246860
Hope schreef:Eens!

Maar neem nu Mart Smeets. Die zegt vrolijk dat hij pas Paralymics op tv wil als ze bij rolstoelbasketbal een dunk kunnen maken :-X
Ik wil Mart Smeets pas weer op tv zien als hij zelf in een rolstoel gaat basketballen…
#3246861
Hope schreef:Maar neem nu Mart Smeets. Die zegt vrolijk dat hij pas Paralymics op tv wil als ze bij rolstoelbasketbal een dunk kunnen maken :-X
:-X

dat vind ik dus zo vreselijk denigrerend naar minder valide mensen. Op zo'n moment ben je dus echt een omhoog gevallen l*l!!
#3246993
Mandarijn schreef:En "we" hebben weer goud!!! Nu bij de dressuur. De ruiters hebben nu al 4 medailles. Dat is dus echt stukken beter dan bij de Olympische Spelen!!! Zelfs in het zwembad doen we het helemaal super!!!
Natuurlijk is het beter, maar de verdeling is natuurlijk ook wel erg anders.
Regulier heb je 4 ruiters en die rijden in 1 groep drie wedstrijden. Elke wedstrijd heeft 1 podium.
Para kent vijf groepen (grades) en NL is vertegenwoordigd in vier grades. Elke grade heeft voor elke groep een podium. Vandaag is er kür op muziek. Regulier mochten er drie ruiters die proef rijden. Die rijden dus ook tegen elkaar.

Vandaag, para, rijden er vijf ruiters in vier grades.

Dat maakt tijdens de hele paralympics natuurlijk een groot verschil. Voor veel sporten is dat namelijk hoe het werkt, zodat mensen met een lichte beperking niet sporten tegen mensen met een zware beperking.
Blijven de prestaties natuurlijk even goed van, maar het maakt ook dat er simpelweg wel meer kansen zijn om te winnen.
#3247001
Hope schreef:Natuurlijk is het beter, maar de verdeling is natuurlijk ook wel erg anders.
Regulier heb je 4 ruiters en die rijden in 1 groep drie wedstrijden. Elke wedstrijd heeft 1 podium.
Para kent vijf groepen (grades) en NL is vertegenwoordigd in vier grades. Elke grade heeft voor elke groep een podium. Vandaag is er kür op muziek. Regulier mochten er drie ruiters die proef rijden. Die rijden dus ook tegen elkaar.

Vandaag, para, rijden er vijf ruiters in vier grades.

Dat maakt tijdens de hele paralympics natuurlijk een groot verschil. Voor veel sporten is dat namelijk hoe het werkt, zodat mensen met een lichte beperking niet sporten tegen mensen met een zware beperking.
Blijven de prestaties natuurlijk even goed van, maar het maakt ook dat er simpelweg wel meer kansen zijn om te winnen.
Ja ik zag dat er bij de verschillende sporten grades/klasse waren. Maar als leek zegt mij dat dus niks. Er wordt ook geen uitleg gegeven. Wat ik begreep is dat er gekeken wordt hoe zwaar je handicap is en in welke grade of klasse je dan wordt ingedeeld. Maar dan nog is het een fantastisch resultaat zo'n medaille. Je moet het toch "eventjes" laten zien.

Edit: en vooraf aan de Olympische Spelen werden er al verschillende medailles als zeker gerekend en dat werden allemaal teleurstellingen (zwemmen, dressuur, atletiek, bmx) dus des te mooier is het dat de paralympische ploeg wel medailles binnen slepen. Ik hoop dat dat bijdraagt aan meet zendtijd!!!
#3247023
Mandarijn schreef:Ja ik zag dat er bij de verschillende sporten grades/klasse waren. Maar als leek zegt mij dat dus niks. Er wordt ook geen uitleg gegeven. Wat ik begreep is dat er gekeken wordt hoe zwaar je handicap is en in welke grade of klasse je dan wordt ingedeeld. Maar dan nog is het een fantastisch resultaat zo'n medaille. Je moet het toch "eventjes" laten zien.

Edit: en vooraf aan de Olympische Spelen werden er al verschillende medailles als zeker gerekend en dat werden allemaal teleurstellingen (zwemmen, dressuur, atletiek, bmx) dus des te mooier is het dat de paralympische ploeg wel medailles binnen slepen. Ik hoop dat dat bijdraagt aan meet zendtijd!!!
Ik weet alleen de indeling van de paardensport.
Je hebt Grade 1a, 1b, 2, 3 en 4.
In grade 1a zitten de ruiters met de zwaarste beperkingen, in grade vier de ruiters met de lichtste.
Voor NL hebben we Nicole den Dulk in 1b. Ze heeft een hoge dwarslaesie en haar proef bestaat uit stap en wat onderdelen draf. Haar paard luisterd volledig naar haar stem, want hulpen geven met benen of zo kan ze niet. Om niet te praten over het lef dat je moet hebben om zonder gevoel in je onderlichaam op een dier te gaan zitten met een eigen wil. Diep respect.
Demi Vermeulen en Rixt van der Horst zitten in Grade 2 (net als mijn man). Je spreekt dan echt nog steeds over hele flinke beperkingen, vaak ook in evenwicht en balans. In Grade 2 zit meer draf. Galop en zijgangen in draf mogen in de kür maar zijn niet verplicht.
Sanne Voets zit in Grade 3 (net als ik). De beperkingen geven minder functieverlies. Je ziet hier ook veel ruiters met hersenletsel. Blinden rijden ook Grade 3. Ben je "alleen" blind en wil je in Grade 3 uitkomen moet je verplicht een blinddoek om. Grade 3 kent stap, draf en galop, zijgangen in draf en tempowisselingen stap-galop.
Frank Hosmar zit in Grade 4. Hij heeft een ongeluk gehad met glas en alle pezen van zijn linkerhand doorgesneden. Dit is de klasse voor ruiters met de lichtste beperkingen. Deze proeven kennen stap, draf, galop, zijgangen in stap en galop, eenvoudige wissels etc.

Het is daarnaast zo dat er gekeken wordt naar functieverlies tijdens het sporten. En dat is waar het voor veel mensen vaak een ingewikkeld plaatje wordt.
Ik zit in 3. Daarin zit ook iemand die geboren is zonder onderarmen (hoger dan de elleboog). Dat lijkt oneerlijk, ik heb al mijn ledematen tenslotte. Maar mijn slechte ledematen geven eenzelfde functiebeperking te paard dan iemand die zijn onderarmen mist maar wel twee goede benen heeft.
Manlief zat ooit in het team (van Sydney) met iemand in dezelfde Grade. Die man miste een arm en een been. Manlief heeft twee armen en twee benen. Voor buitenstaanders leek dat oneerlijk.
Maar wat ze vergaten was dat manlief twee hele slechte benen had plus een slechte arm. En dat hij op paard niet méér kon dan de man met 1 arm en 1 been.

Er worden daarom speciale keuringen gehouden. Eerst in je eigen land, later ook via een internationale keuring. Je medische gegevens worden bekeken en je word aangekondigd en niet aangekondigd geobserveerd. Pijn is niet meetbaar en word dus niet meegenomen in de keuringen. Krachtverlies e.d. wel.
Tijdens de keuring krijg je ook te horen welke aanpassingen je mag gebruiken. Bijvoorbeeld een zweepje als je een slecht been hebt, of twee zweepjes bij twee slechte benen. Elastieken om de voeten in stijgbeugels te houden, of een speciale teugel als je handen niet geheel kunnen sluiten.
Dat alles moet ervoor zorgen dat het eerlijke wedstrijden zijn waarin mensen met gelijke uitgangspunten tegen elkaar strijden. Ingewikkeld en interresant tegelijk, vind ik.
#3247045
Wat ik helemaal bizar vind zijn de sporten waarbij je altijd je handen gebruikt uitgevoerd door mensen zonder armen. Zo is er een tafeltennissen zonder handen en een handboogschutter zonder armen :o

Bij hardlopen zoals Marlou van Rhijn heb je de klasse t43/44 en dat staat dan voor 1 of 2 bladen.
Dan houd mijn kennis van de klassen ook wel op ;)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door