Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door doranto
#3232489
Thessa en Shanti schreef:Het verschil zit hem denk ik in dat wij haar hebben en de meeste honden een vacht. Haar groeit door totdat het haarzakje op is, valt dan uit en er komt een nieuwe haar. Een vacht groeit tot een bepaalde lengte om daarna een tijd zo te blijven. Een vachthaar hoort niet de hele tijd door te groeien zoals ons haar en zal daardoor anders op beschadiging reageren.
Dat komt aardig in de richting denk ik.
Een haar kent een groeifase en een rustfase. Na de rustfase wordt het door nieuw haar uit de huid gedrukt.
Je kunt bij vachten de rui verstoren door het haar te knippen. Het haar krijgt een nieuwe (maar zwakkere) groei-impuls doordat het is afgeknipt. Door deze verstoring komt het nieuwe haar door, terwijl het oude vaak nog blijft zitten. Hierdoor moet de voeding die normaliter voor 1 haar bedoelt is over meerdere haren worden verdeelt. De vacht wordt dan dichter (meerdere haren uit 1 haarzakje), maar daardoor dus slapper en de kleur minder intens (valer). Wacht men echter lang genoeg, dan zal de vacht zich weer vanzelf herstellen. Dat kan echter, afhankelijk van de vacht, zomaar tot een jaar duren.
Gebruikersavatar
Door Ina
#3232502
Doranto schreef:Dat komt aardig in de richting denk ik.
Een haar kent een groeifase en een rustfase. Na de rustfase wordt het door nieuw haar uit de huid gedrukt.
Je kunt bij vachten de rui verstoren door het haar te knippen. Het haar krijgt een nieuwe (maar zwakkere) groei-impuls doordat het is afgeknipt. Door deze verstoring komt het nieuwe haar door, terwijl het oude vaak nog blijft zitten. Hierdoor moet de voeding die normaliter voor 1 haar bedoelt is over meerdere haren worden verdeelt. De vacht wordt dan dichter (meerdere haren uit 1 haarzakje), maar daardoor dus slapper en de kleur minder intens (valer). Wacht men echter lang genoeg, dan zal de vacht zich weer vanzelf herstellen. Dat kan echter, afhankelijk van de vacht, zomaar tot een jaar duren.
Ik denk dat als Misty een jaar niet geknipt wordt, ze over haar eigen vacht gaat stuikelen :(

Of zou het zo zijn dat er een maximum aan groei in de haren zit?
Ze ruit opzichte niet..... zo af en toe zie je een wolkje, maar omdat ze geen ondervacht hebben hoeft die dus ook niet uit te vallen.
Het is puur dekhaar......en ik heb het idee dat dat gewoon door zou blijven groeien en alleen maar enorm gaan klitten en vervilten :???:
Gebruikersavatar
Door doranto
#3232506
Ina schreef:Ik denk dat als Misty een jaar niet geknipt wordt, ze over haar eigen vacht gaat stuikelen :(

Of zou het zo zijn dat er een maximum aan groei in de haren zit?
Ze ruit opzichte niet..... zo af en toe zie je een wolkje, maar omdat ze geen ondervacht hebben hoeft die dus ook niet uit te vallen.
Het is puur dekhaar......en ik heb het idee dat dat gewoon door zou blijven groeien en alleen maar enorm gaan klitten en vervilten :???:
De vachtkenmerken die jij nu opnoemt, zijn bij uitstek die van vachten die je wél kunt knippen zonder noemenswaardige veranderingen.
Door TomsBorders
#3232510
Anne in Duitsland schreef:Nou, als ik naar m'n eigen pruik kijk... Ik ga zelden naar de kapper, maar op een gegeven moment bereikt mijn haar een lengte waarbij het onderste stuk dunne slierten gaat vormen. Terwijl die haren toch als gewoon gezond haar uit mijn hoofd zijn gekomen. Maar op die lengte lijkt het haar dus dunner te worden, waardoor het gaat slierten. Dan weet ik dat ik naar de kapper moet. Geen idee of dat bij een hondenvacht ook zo werkt?
eigenlijk is het dunnerworden van haar een mechanisch proces, omdat de haren continue tegen elkaar aanwrijven, en zeker op het einde van het haar, verdunnne de haren. Op een gegeven moment zijn ze zo ver dat ze niet dunner kunnen worden en gaan ze splijten. Daarnaast zijn er weinig (geen) shampoo's die het positief beïnvloeden zeg maar. Krullen van het haar heeft te maken met een bepaalde spanning en de dwarsdoorsnede van de haar. Echte krullen zijn deltavormig in dwarsdoorsnede en als er mensen/dieren zijn die iets in de richting van die vorm hebben, hebben dus meer aanleg voor krullen, het komt ook wel eens voor dat het halverwege de haar iets extremer die vorm aanneemt (het haarzakje is wat verder gevorderd in de keratine productie) en dat betekent dat het knippen van de eindes er voor kan zorgen dat de daadwerkelijke vorm naar voren komt (krul). nou doe ik zelf erg weinig aan vachtverzorging voor mijn hond dus heb er geen praktische ervaring mee, maar ik onderzoek regelmatig dieren en mensen haren dus dat kan ik in ieder geval als info verschaffen
Gebruikersavatar
Door doranto
#3232515
TomsBorders schreef:eigenlijk is het dunnerworden van haar een mechanisch proces, omdat de haren continue tegen elkaar aanwrijven, en zeker op het einde van het haar, verdunnne de haren. Op een gegeven moment zijn ze zo ver dat ze niet dunner kunnen worden en gaan ze splijten. Daarnaast zijn er weinig (geen) shampoo's die het positief beïnvloeden zeg maar. Krullen van het haar heeft te maken met een bepaalde spanning en de dwarsdoorsnede van de haar. Echte krullen zijn deltavormig in dwarsdoorsnede en als er mensen/dieren zijn die iets in de richting van die vorm hebben, hebben dus meer aanleg voor krullen, het komt ook wel eens voor dat het halverwege de haar iets extremer die vorm aanneemt (het haarzakje is wat verder gevorderd in de keratine productie) en dat betekent dat het knippen van de eindes er voor kan zorgen dat de daadwerkelijke vorm naar voren komt (krul). nou doe ik zelf erg weinig aan vachtverzorging voor mijn hond dus heb er geen praktische ervaring mee, maar ik onderzoek regelmatig dieren en mensen haren dus dat kan ik in ieder geval als info verschaffen
Jij mag met stip door voor de kleurenmagnetron! :thumbup: ;D
Door Lil
#3232539
Doranto schreef:De vachtkenmerken die jij nu opnoemt, zijn bij uitstek die van vachten die je wél kunt knippen zonder noemenswaardige veranderingen.
Nu je het zegt: een (kruising) yorkie moet inderdaad geknipt worden, want ja anders struikelen ze inderdaad erover.
(liever niet geschoren, maar de vacht is heel erg onpraktisch als je twee keer per dag je hond hond laat zijn en los door bos en modder laat rennen).
Door Martine-Tom
#3232541
Lil schreef:Nu je het zegt: een (kruising) yorkie moet inderdaad geknipt worden, want ja anders struikelen ze inderdaad erover.
(liever niet geschoren, maar de vacht is heel erg onpraktisch als je twee keer per dag je hond hond laat zijn en los door bos en modder laat rennen).
Mijn york had een maandelijkse date met de tondeuse. Ging prima hoor ;)
Door Lil
#3232546
Martine-Tom schreef:Mijn york had een maandelijkse date met de tondeuse. Ging prima hoor ;)
Kimba ook, maar dat hoort zo niet. En daar trek ik mij altijd heel veel van aan (not) :P

maar nu wil ik dus wel dat ze geknipt wordt. Ik merk gewoon dat nu er vacht op staat ze veeeeeel beter tegen hitte kan en mijn vermoeden is dat het voor kou ook beter gaat gelden. Ook lijkt regen haar minder uit te maken. En uiteraard is ze met vacht beter beschermt tegen Jones poten en tanden tijdens het spelen (ok dat vindt ze zelf vast geen goede reden want zij is degene die altijd uitdaagt tot ruw spelen).
Nu is pas voor het eerst de vacht heel erg mooi gegroeid en niet scheef of raar; waarschijnlijk omdat ik haar braaf drie keer per week borstel en kam en omdat ze extreem gelijkmatig geschoren is geweest (de trimster in mijn dorp heeft 40 jaar ervaring en die van pa die heeft die leeftijd nog niet eens haha).
Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#3232700
TomsBorders schreef:eigenlijk is het dunnerworden van haar een mechanisch proces, omdat de haren continue tegen elkaar aanwrijven, en zeker op het einde van het haar, verdunnne de haren. Op een gegeven moment zijn ze zo ver dat ze niet dunner kunnen worden en gaan ze splijten. Daarnaast zijn er weinig (geen) shampoo's die het positief beïnvloeden zeg maar. Krullen van het haar heeft te maken met een bepaalde spanning en de dwarsdoorsnede van de haar. Echte krullen zijn deltavormig in dwarsdoorsnede en als er mensen/dieren zijn die iets in de richting van die vorm hebben, hebben dus meer aanleg voor krullen, het komt ook wel eens voor dat het halverwege de haar iets extremer die vorm aanneemt (het haarzakje is wat verder gevorderd in de keratine productie) en dat betekent dat het knippen van de eindes er voor kan zorgen dat de daadwerkelijke vorm naar voren komt (krul). nou doe ik zelf erg weinig aan vachtverzorging voor mijn hond dus heb er geen praktische ervaring mee, maar ik onderzoek regelmatig dieren en mensen haren dus dat kan ik in ieder geval als info verschaffen
Wat weet je toch veel!!
Gebruikersavatar
Door Ina
#3232730
Doranto schreef:De vachtkenmerken die jij nu opnoemt, zijn bij uitstek die van vachten die je wél kunt knippen zonder noemenswaardige veranderingen.
Pfiew.... gelukkig maar voor Misty.... het is bij haar al drama na een week of 10 :o

... maar nu vraag ik me dus wel af.... als ik haar niet zou laten knippen, zou haar vacht dan dus 'oneindig' doorgroeien... dus inderdaad totdat het afslijt omdat het over de grond zeult ?
Gebruikersavatar
Door doranto
#3232736
Ina schreef:Pfiew.... gelukkig maar voor Misty.... het is bij haar al drama na een week of 10 :o

... maar nu vraag ik me dus wel af.... als ik haar niet zou laten knippen, zou haar vacht dan dus 'oneindig' doorgroeien... dus inderdaad totdat het afslijt omdat het over de grond zeult ?
Iedere haar is op een gegeven moment uitgegroeid en valt dan na een rustperiode uit / wordt vervangen. Wanneer dat is is afhankelijk van het ras. Als het over de grond gaat slepen zal het inderdaad eerder afslijten dan dat het wordt vervangen. Knippen is dan beter.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door