Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3451638
doranto schreef: di 25 okt 2022, 09:03 Ik had begrepen dat zolang er gesaldeerd wordt, het helemaal niet uitmaakt of je 's-nachts of overdag stroom verbruikt :???:
Of je zou op jaarbasis meer terug moeten leveren dan dat je verbruikt.
Dat is ook precies mijn idee dat zolang het verbruik en de opbrengsten tegen elkaar weg worden gestreept op de rekening (salderingsregeling) het niet uitmaakt wanneer je verbruikt.
#3451658
Bij ons maakt het nu wel uit, maar als we een 'slimme' meter krijgen net minder, beweren ze.
Wij hebben nu nog een dubbele meter met weekend/avond en eentje voor dagmeting. Die van de dag loopt uiteraard terug. De andere moeten we bijbetalen.
Niet goed, maar als we van dat dubbele tarief afwillen is het meteen een digitale die altijd rekent wat erop komt en wat eraf gaat ipv het uit te balanceren. Het wordt dan niet tegen elkaar weggestreept, maar elk apart verrekend. En dat lijkt ons nog steeds nog minder voordelig...
We proberen idd ook zoveel mogelijk overdag in de week te verbruiken.
Tot nu was dat geen probleem voor vb wasmachine, droogkast en afwasmachine, omdat ik overdag altijd thuis was, maar als ik overdag zou gaan werken wordt dat lastiger.
#3451659
Bij ons maakt het zeker wel uit of je stroom gebruikt als de zon schijnt of niet.
Als wij stroom gebruiken terwijl de zonnepanelen stroom genereren wordt dat eerst gebruikt en gaat die stroom niet langs de meter. Dat lever je dus niet terug maar gebruik je. Die stroom wordt nergens geregistreerd.

We hebben net de eindafrekening binnen omdat we zijn overgestapt naar een prijsvechter, krijgen best veel geld terug omdat we een paar maanden officieel nauwelijks stroom hebben gebruikt en wel terug geleverd en ondertussen een belachelijk hoog maandbedrag moesten betalen...
Deze eindafrekening was leuk.

Op het nieuwe huis (krijgen 3 nov. de sleutels) komen rond feb. ook weer zonnepanelen.

Karen
#3451750
Zolang er gesaldeerd wordt, maakt het echt niet uit. Alles wat je niet teruglevert aan het net omdat je het direct gebruikt, kan later niet verrekend worden met het verbruik als er geen zon is. Dit is alleen zinvol als je meer teruglevert dan verbruikt.
En ook dan in de stroom niet gratis, wel goedkoper. Even met de oude tarieven: we betaalden 25 cent voor een kW en als we terugleveren kregen we 11 cent. Dus dat scheelt 14 cent, dus interessant om met zon te wassen enz.
#3451760
Hier in Hongarije heeft meneer Orbán, toch al niet mijn vriend, besloten om particulieren die vanaf nu zonnepanelen laten installeren en door overproductie terugleveren aan het net, aan te merken als ondernemers. En ondernemers moeten belasting betalen over wat ze produceren en leveren. Met alle administratieve rompslomp die erbij hoort.

Idioot.
#3451777
MillyMol schreef: do 27 okt 2022, 15:00 Hier in Hongarije heeft meneer Orbán, toch al niet mijn vriend, besloten om particulieren die vanaf nu zonnepanelen laten installeren en door overproductie terugleveren aan het net, aan te merken als ondernemers. En ondernemers moeten belasting betalen over wat ze produceren en leveren. Met alle administratieve rompslomp die erbij hoort.

Idioot.
Zoiets is hier in Nederland ook hoor.
#3451781
evelyn02 schreef: do 27 okt 2022, 16:20 Wij leveren per jaar 3000 kWh (gebruiken er zelf 2000) terug maar worden niet als ondernemer aangemerkt hoor.
Als je zonnepanelen aanschaft, kun je de btw terug vragen. Je wordt dan door de belastingdienst gezien als ondernemer. Hoe het precies zit weet ik niet, maar bij ons regelt dat de fa. die de panelen kwam plaatsen. Wij maken nu gebruikt van de KOR of zoiets en de fa. verzorgt voor ons de aangifte. Als ik het goed begrepen heb, duurt dat een paar jaar en dan hoeft het niet meer.
#3451812
doranto schreef: do 27 okt 2022, 16:09 Zoiets is hier in Nederland ook hoor.
In NL wordt nog wel gesaldeerd toch? Hier in HU is van de ene op de andere dag afgekondigd om dat niet meer te doen bij nieuwe aansluitingen. Een reden daarvoor is niet gegeven. Sterker nog: ik moet betalen aan het energiebedrijf voor de stroom die ik terug lever als het meer is dan ik gemiddeld per dag verbruik.

En als niet-Hongaar heb ik sowieso al geen recht op subsidie bij de aanschaf. Dat is alleen voor Hongaren.
#3451865
evelyn02 schreef: do 27 okt 2022, 17:05 Alleen het eerste jaar heb je iets te maken met terugvragen van BTW. Daarna ben je weer een particulier. Tenminste wij doen sindsdien als particulier aangifte
In NL kan je idd een onderneming beginnen, de btw van de zonnepanelen terug vragen en daarna vrijgesteld worden voor de btw.
Tegenwoordig kan dat ook via de KOR.

Je blijft echter minimaal 5 jaar een ondernemer. Als je verder niks doet qua onderneming dan ben je alleen ondernemer voor de btw en kan je dus ook prima als particulier aangifte doen. Je hebt echter wel nog steeds een bedrijf op je naam staan.

Om van dit gedoe af te zijn, zijn de zonnepanelen vanaf januari zonder btw. Dat scheelt een hoop "ondernemingen".

Karen
#3459197
Na lang wikken en wegen toch maar besloten om ook zonnepanelen te kopen. Met de prijzen van afgelopen jaar was het echt niet grappig :-X Maarja appartement met 3 huizen boven ons dus wat doe je. Uiteindelijk besloten om ze op het schuur(tje) achter in de tuin te leggen. 8 stuks. Gisteren geleverd. Nu mag vriendlief ze installeren. Op elk paneel komt een eigen micro omvormer en het systeem is voorbereid op eventueel een thuisaccu.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door