Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3217720
frodo quin schreef:Daar ben je mis, de kat van je buur mag wel in je tuin lopen, die heeft dat wettelijk recht. De katteneigenaar is wel volledig aansprakelijk voor wat die kat bij jou zoal komt uitvreten.
De kat heeft het wettelijk recht om in andermans tuin te lopen? Dat lijkt me toch wel een beetje ál te gek. Als dat zo zou zijn, zou je je tuin dus ook niet af mogen sluiten voor katten en ze ook niet mogen verjagen.
Iedere eigenaar van welk dier dan ook heeft de wettelijke plicht ervoor te zorgen dat zijn dieren geen overlast veroorzaken!
Gebruikersavatar
Door Hope
#3217741
Doranto schreef:De kat heeft het wettelijk recht om in andermans tuin te lopen? Dat lijkt me toch wel een beetje ál te gek. Als dat zo zou zijn, zou je je tuin dus ook niet af mogen sluiten voor katten en ze ook niet mogen verjagen.
Iedere eigenaar van welk dier dan ook heeft de wettelijke plicht ervoor te zorgen dat zijn dieren geen overlast veroorzaken!
Ik denk dat je best maatregelen mag nemen om de kat van de buurman uit je tuin te houden, maar als de kat de tuin in kan dan is katmans niet strafbaar, en de eigenaar evenmin.
#3217767
Doranto schreef:De kat heeft het wettelijk recht om in andermans tuin te lopen? Dat lijkt me toch wel een beetje ál te gek. Als dat zo zou zijn, zou je je tuin dus ook niet af mogen sluiten voor katten en ze ook niet mogen verjagen.
Iedere eigenaar van welk dier dan ook heeft de wettelijke plicht ervoor te zorgen dat zijn dieren geen overlast veroorzaken!
Zoals Hope ook al zei: Je mag wel proberen voorkomen dat een kat je tuin komt, maar een kat mag gaan en staan waar hij/zij wil. Jij mag bij de kat van jouw eigendom weg te houden ook geen schade aan de kat aanrichten. Ze wordt beschouwd als een vrij dier en mag dus gaan en staan waar ze wil, ook al is dat jouw domein. Ik vermoed dat dat komt hoe de relatie mens kat tot voor kort was.

Eerlijk, neen zeker niet. ik mag niet in jouw tuin komen rondneuzen, een hond ook niet, maar een kat wel. Katten kunnen wel degelijk voor overlast zorgen door bv het terras onder te sproeien, ruzie te veroorzaken tussen de katten van een ander gezin die tot daarvoor de beste vriendjes waren, bedreigde diersoorten doden (nog iets wat jij niet mag, maar je kat wel),... Als je er als eigenaar voor kiest om een kat vrij naar buiten te laten, neem dan wel zo veel mogelijk je verantwoordelijkheid en dan niet enkel castratie, maar zorg zoals Hope vertelde dat je buren bij jou terecht kunnen als er een probleem is, want katteneigenaars die dan maar vinden dat jij als mens zonder katten je tuin moet afzetten als je hun katten er niet in wil, daar wordt je onozel van.
Door Lil
#3217771
frodo quin schreef:Zoals Hope ook al zei: Je mag wel proberen voorkomen dat een kat je tuin komt, maar een kat mag gaan en staan waar hij/zij wil. Jij mag bij de kat van jouw eigendom weg te houden ook geen schade aan de kat aanrichten. Ze wordt beschouwd als een vrij dier en mag dus gaan en staan waar ze wil, ook al is dat jouw domein. Ik vermoed dat dat komt hoe de relatie mens kat tot voor kort was.

Eerlijk, neen zeker niet. ik mag niet in jouw tuin komen rondneuzen, een hond ook niet, maar een kat wel. Katten kunnen wel degelijk voor overlast zorgen door bv het terras onder te sproeien, ruzie te veroorzaken tussen de katten van een ander gezin die tot daarvoor de beste vriendjes waren, bedreigde diersoorten doden (nog iets wat jij niet mag, maar je kat wel),... Als je er als eigenaar voor kiest om een kat vrij naar buiten te laten, neem dan wel zo veel mogelijk je verantwoordelijkheid en dan niet enkel castratie, maar zorg zoals Hope vertelde dat je buren bij jou terecht kunnen als er een probleem is, want katteneigenaars die dan maar vinden dat jij als mens zonder katten je tuin moet afzetten als je hun katten er niet in wil, daar wordt je onozel van.
Ja mega aso zijn sommige. Toen ik nog katten had kwamen die buiten en ik ben meerdere keren verhuisd. Ben altijd met buren gaan trainen als ze daar niet mochten komen (twee of drie keer zonder dat ze het merken veel water erover en ze kwamen er nooit meer). Maar het begint bij 1 heel belangrijk ding: maak je kat zindelijk! Ik had een "kattenbak" in eigen tuin (zandhoop) heb ze dat aangeleerd en ze gingen daar keurig poepen. De buurkatten helaas ook aan de hoeveelheid en vooral samenstelling van de drollen te zien. Nu is het opgeruimd en de katten komen niet meer (heb mij wel meteen uitgeleefd met kattenschrik, want had binnen 3 dagen na overlijden van whiskey een pissert in de tuin). Ik hoor wel andere buren opeens klagen over jaren geen overlast gehad en nu schijten katten in onze tuin. Dat zal; eerder deden ze dat op mijn bak en nu niet meer.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3217864
Lil schreef:Ja mega aso zijn sommige. Toen ik nog katten had kwamen die buiten en ik ben meerdere keren verhuisd. Ben altijd met buren gaan trainen als ze daar niet mochten komen (twee of drie keer zonder dat ze het merken veel water erover en ze kwamen er nooit meer). Maar het begint bij 1 heel belangrijk ding: maak je kat zindelijk! Ik had een "kattenbak" in eigen tuin (zandhoop) heb ze dat aangeleerd en ze gingen daar keurig poepen. De buurkatten helaas ook aan de hoeveelheid en vooral samenstelling van de drollen te zien. Nu is het opgeruimd en de katten komen niet meer (heb mij wel meteen uitgeleefd met kattenschrik, want had binnen 3 dagen na overlijden van whiskey een pissert in de tuin). Ik hoor wel andere buren opeens klagen over jaren geen overlast gehad en nu schijten katten in onze tuin. Dat zal; eerder deden ze dat op mijn bak en nu niet meer.
Oooh wat grappig, hier hebben de katten ook een vaste plek.
Door Lil
#3217886
Hope schreef:Oooh wat grappig, hier hebben de katten ook een vaste plek.
Dat is voor katten doodnormaal. Bijna alle binnenkatten leer je heel gemakkelijk aan op de bak te gaan, maar buiten leert men het niet aan. Gevolg: zeer zindelijke kat gaat buiten territorium dus bij de buren
Gebruikersavatar
Door Hope
#3217895
Lil schreef:Dat is voor katten doodnormaal. Bijna alle binnenkatten leer je heel gemakkelijk aan op de bak te gaan, maar buiten leert men het niet aan. Gevolg: zeer zindelijke kat gaat buiten territorium dus bij de buren
;D

Ik moet bekennen dat ik in dat opzicht niet aan de buren heb gedacht. Wel aan onszelf, ik heb geen zin in kattenstront als ik onkruid uit de perkjes aan het plukken ben. Dus hebben we hier nu keurige kattenvrije plantenperkjes en 1 kattenbak die ik gewoon regelmatig schoon maak. Lintje er omheen zodat Nelson dat niet doet en iedereen is blij.
Door Lil
#3217904
Hope schreef:;D

Ik moet bekennen dat ik in dat opzicht niet aan de buren heb gedacht. Wel aan onszelf, ik heb geen zin in kattenstront als ik onkruid uit de perkjes aan het plukken ben. Dus hebben we hier nu keurige kattenvrije plantenperkjes en 1 kattenbak die ik gewoon regelmatig schoon maak. Lintje er omheen zodat Nelson dat niet doet en iedereen is blij.
Zelf wil je het idd ook niet haha. Nu is buren bij mij veel dichter op de lip dan waar jij woont.
#3218109
Als je weet wie de eigenaar is, zou ik minstens eens met hem/haar gaan praten. Uitleggen wat er gebeurt is en dat je dus overlast hebt gehad zijnde het onderzeiken, maar dat je vooral heel bang bent dat je op een keer te laat komt.
Veel kans dat die eigenaar dan denkt: goh, katlief zal wel genoeg geschrokken zijn en niet meer langs gaan. Of dat werkelijk zo is, heb ik mijn twijfels bij. Aangereden katten die het kunnen navertellen, steken ook nog steeds de straat over en al die buurtkatten die ik door bangmaken uit mijn tuin heb proberen houden zijn ook altijd gewoon teruggekomen.

Ik weet niet of dat honden stoort maar er zijn ook spuitbussen met geurmiddelen om katten weg te houden. Cat-keep-off of zoiets. Er zijn er verschillende. Dat schijnt vaak wel te werken. Gewoon aan je schuttingen aanbrengen, desnoods aan de buitenzijde, is al voldoende. Of jehet vaak moet herhalen, weet ik niet, maar ik wil het wel eens vragen aan iemand die het met succes gebruikt. Op struiken wss iets vaker dan op een vaste schutting.
#3218115
Het enige wat bij ons in de loop der jaren succesvol was om vreemde katten uit de tuin te weren, was water. De tuinslang volledig uitgerold klaar hebben liggen en het spuitstuk instellen op de allerfelste straal. Dan die kat met de waterstraal achtervolgen door de tuin totdat hij helemaal doorweekt is.
Ontzettend zielig voor die kat, maar het aternatief van een vechtpartij met onze katten (die we ooit ook showden en fokten) of honden is ook niets. Verder vertik ik het om mijn eigen huisdieren uit onze afgezette tuin te houden, omdat een ander zijn kat in onze tuin laat klimmen.

Bij ons maakt dat natspuiten extra indruk, omdat het vrijwel onmogelijk is om die tuin uit te komen als een kat er eenmaal in is. Bij jullie tuin is de vluchtweg gemakkelijker te bereiken. Dus zal het ook minder effect hebben.
#3218117
Ja, ik ga maar weer eens een wandelingetje maken langs de huizen hier, vragen van wie de katten zijn. En uitleggen dat het echt einde oefening is als mijn honden ze te pakken krijgen. Ik heb dat ooit bij 2 katten/1 eigenaar al eerder gedaan. Weet je wat die zei "moeten ze maar niet zo dom zijn om in jouw tuin te springen". Ik verheug me dus nu al op mijn rondje. Want mijn ervaring is dat het ze of geen kont interesseert of je bonje aan je broek hebt hangen.

Tuinslang. Op de gevaarlijkste van het stel uitgeprobeerd. Die was dezelfde dag nog terug. Ik krijg ze niet nat genoeg nee. Want ze zijn hier zo de tuin uit.... (onze 2 honden hadden ze in precies dat deel van de tuin gedreven waar ze er wel moeilijk uit kunnen en zover reikt onze tuinslang ook niet).
Door Lil
#3218119
geurspul moet je na een flinke bui opnieuw aanbrengen helaas. Met goed weer blijft het zeker twee weken in orde.

Tuinslang gaat niet werken, een emmer water, dus in 1 keer hoppa 10 of 15 liter over ze heen. Al het andere tuinslang of gieter of zo dat gaat hem niet worden, ze springen weg als ze 1 druppel voelen en zijn dan niet echt geschrokken.
Dus kat opwachten/ benaderen zodat hij het niet door heeft en niet wegspringt en klats in 1 keer die hele emmer op de kop houden zodat hij echt druipend nat wordt. Dat helpt uitstekend als het je lukt, maar de uitvoering kan lastig zijn.
#3218131
Zoals ik al schreef , wij hebben prikkeldraad bovenop de schutting . dat hebben we de betreffende buren verteld ..... als de kat zich verwond
Of als uw kat zeiknat thuiskomt ...... of als uw kat schade aan onze vijver toebrengt dan kan u de rekening tegemoet zien
We hebben nl nog wel een boom staan waar de katten in kunnen springen , en we vertikken het om die boom weg te halen omwille van de katten
Wij kregen ook wel reacties in de trant van dan moet ie maar niet zo dom zijn .
Hier werkt de tuinslang prima .
#3218139
Een emmer lukte mij echt niet. Hat water valt trager dan de kat beweegt. Als ze dan al zo dichtbij kwam of ik ze kon benaderen.
Bij mij was het enkel omdat ze mijn eigen katten aanvielen, dus ik had ook niet echt het geduld om ze echt te besluipen op zo'n moment. Maar ik denk ook niet dat me dat gelukt zou zijn.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door