Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3214004
Geen ervaring, maar wel een gedachte: de borstontsteking wordt veroorzaakt door bacteriën buiten het lichaam. Indien er enig verband bestaat tussen een mastitis en een pitonprik, dan kan dat dus m.i. niet gelegen zijn in het wat rustiger 'schoon' worden van de baarmoeder, maar in de mate waarin de plaats waar de moeder ligt bevuild wordt. In die zin zou ik me kunnen voorstellen dat als 'de troep' er snel uit is, de kans op een mastitis lager is. Maar ik denk dat dit eventuele verschil er al niet meer is als je de kist 2 x daags verschoont en de teef zo nodig wat helpt bij haar hygiene (bij langharige honden wordt vaak geknipt voor - en/of gespoeld na de bevalling, zelf heb ik soms de buik van mijn teefje met een washandje warm water gewassen, gewoon vanuit het gevoel van lekker verzorgen).

Lizzy, van al wat jij vertelt hier over de mate waarin jij de hygiene in huis bewaakt, moet je gewoon ont-zet-ten-de dikke pech gehad hebben, had geen piton of wat dan ook dit voorkomen. En dan was het ook nog eens een KNOEPERT.. Ik begrijp dat je angst hebt dit ooit weer te treffen en álles doen wilt om dat te voorkomen, maar ik denk dat meer dan je al deed niet bij draagt.
#3214009
Hmm, oxytogine en melkgift.
Wij hadden keer een teef, die kort na een keizersnede opdroogde. Paniek al om. Oxytocine spuiten, eindje lopen en de pupjes zogen.
Drie dagen volhouden en ja, de melkgift kwam weer zuinigjes op gang. Ik heb en had zeker niet de indruk, dat één keer oxytocine spuiten dagen lang melkgift te weeg bracht. Het ging per keer een korte gift, meer niet.
Mensen moeders, die kolven en dan een wat zuinige gift hebben, snuffen oxytocine en dan komt er ook voor die ene keer wat meer melk, maar niet voor een langere periode.
Het lijkt me niet, dat piton spuiten een langdurige invloed zal hebben op de melkgift.

Hanny
#3214024
Parelridder schreef:Geen ervaring, maar wel een gedachte: de borstontsteking wordt veroorzaakt door bacteriën buiten het lichaam. Indien er enig verband bestaat tussen een mastitis en een pitonprik, dan kan dat dus m.i. niet gelegen zijn in het wat rustiger 'schoon' worden van de baarmoeder, maar in de mate waarin de plaats waar de moeder ligt bevuild wordt. In die zin zou ik me kunnen voorstellen dat als 'de troep' er snel uit is, de kans op een mastitis lager is. Maar ik denk dat dit eventuele verschil er al niet meer is als je de kist 2 x daags verschoont en de teef zo nodig wat helpt bij haar hygiene (bij langharige honden wordt vaak geknipt voor - en/of gespoeld na de bevalling, zelf heb ik soms de buik van mijn teefje met een washandje warm water gewassen, gewoon vanuit het gevoel van lekker verzorgen).

Lizzy, van al wat jij vertelt hier over de mate waarin jij de hygiene in huis bewaakt, moet je gewoon ont-zet-ten-de dikke pech gehad hebben, had geen piton of wat dan ook dit voorkomen. En dan was het ook nog eens een KNOEPERT.. Ik begrijp dat je angst hebt dit ooit weer te treffen en álles doen wilt om dat te voorkomen, maar ik denk dat meer dan je al deed niet bij draagt.
Neuh, qua hygiëne hoef je niet bang te zijn dat dit een rol speelde. Ik maakte de werpkist 3 keer per dag schoon. En schoon is bij mij schoon. En bacteriën spelen ook niet altijd een hoofdrol. Bij Biscuit is alles begonnen met galactostasis. Teveel melk aanmaak dat niet goed weg kon. Het gebeurde op dag 7 en toen waren de nageltjes van de pups ook al lang en breed geknipt dus ook geen oorzaak. Je kunt bijv. ook te maken krijgen met anaerobic bacterieen. Die hebben geen zuurstof nodig om zich te vermenigvuldigen. En die kunnen gangreen mastitis veroorzaken. Dat wat Biscuit kreeg. Ik denk dat dingen soms ingewikkelder zijn dan 1 + 1. En bij Biscuit is er zoveel mis gegaan... Maar goed, alle beetjes die kunnen helpen om mastitis te voorkomen: daar ben ik wel in geïnteresseerd.
#3214044
Maar dat is dus precies wat ik probeerde te zeggen..
- Bij de mate waarin jij de hygiëne bewaakt kán het langer na vloeien (n.a.v. geen piton) het risico niet verhogen
- Dan kún je niet meer doen dan hopen op meer geluk, want de andere zaken die een rol kunnen spelen in het ontstaan van mastitis heb je niet in de hand.
Door Martine-Tom
#3214045
Lizzy schreef:Neuh, qua hygiëne hoef je niet bang te zijn dat dit een rol speelde. Ik maakte de werpkist 3 keer per dag schoon. En schoon is bij mij schoon. En bacteriën spelen ook niet altijd een hoofdrol. Bij Biscuit is alles begonnen met galactostasis. Teveel melk aanmaak dat niet goed weg kon. Het gebeurde op dag 7 en toen waren de nageltjes van de pups ook al lang en breed geknipt dus ook geen oorzaak. Je kunt bijv. ook te maken krijgen met anaerobic bacterieen. Die hebben geen zuurstof nodig om zich te vermenigvuldigen. En die kunnen gangreen mastitis veroorzaken. Dat wat Biscuit kreeg. Ik denk dat dingen soms ingewikkelder zijn dan 1 + 1. En bij Biscuit is er zoveel mis gegaan... Maar goed, alle beetjes die kunnen helpen om mastitis te voorkomen: daar ben ik wel in geïnteresseerd.
totaal geen verstand van maar als ik dit zo lees zou je geneigd zijn te denken dat door het geven van piton aan Bisc in deze specifieke situatie de melkgift gestimuleerd werd waardoor het 'overschot' aan melk weg had kunnen vloeien en mogelijk de mastitis had kunnen beperken.

Mateloos interessant om te lezen hoeveel invloed oxytocine heeft...
#3214048
Martine-Tom schreef:totaal geen verstand van maar als ik dit zo lees zou je geneigd zijn te denken dat door het geven van piton aan Bisc in deze specifieke situatie de melkgift gestimuleerd werd waardoor het 'overschot' aan melk weg had kunnen vloeien en mogelijk de mastitis had kunnen beperken.

Mateloos interessant om te lezen hoeveel invloed oxytocine heeft...
Nou, dat is dus een beetje het idee dat ik ook in mijn hoofd had Martine. Want het doet dus o.a. dit:

"is responsible for triggering the milk letdown reflex and for milk ejection".

En ik vind dat dus ook mateloos interessant. En als het maar een fractie verschil zou kunnen maken, wel of geen piton en het wel of niet krijgen van mastitis.... Ja, dan ben ik wel geneigd om er na de bevalling piton in te laten spuiten bij Turfje.
#3214053
Parelridder schreef:Maar dat is dus precies wat ik probeerde te zeggen..
- Bij de mate waarin jij de hygiëne bewaakt kán het langer na vloeien (n.a.v. geen piton) het risico niet verhogen
- Dan kún je niet meer doen dan hopen op meer geluk, want de andere zaken die een rol kunnen spelen in het ontstaan van mastitis heb je niet in de hand.
Maar oxytocine doet veel meer dan de baarmoeder opschonen. Ik zal de complete lijst even neertikken:

* It is responsible for starting uterine contraction.
* Is responsible for cleaniing out the uterine horns after whelping.
* It is response for triggering the milk letdown reflex and for milk ejection.
* It workds hand in hand with calcium to create contrations on the right frequency, duration and strength.
* It alters the cell membrane so that calcium can enter the muscle cells.
* Can be useful for bringing milk in if mum's lactation reflex is slow.
* Can be useful to encourage maternal actions and behaviours in the bitch.

Ik heb trouwens zelf ook dingen niet goed gedaan hoor. Ik gaf Biscuit iedere dag geweekte havermout met geitenmelk en honing. En havermout stimuleert de melkgift en daar had ze dus al genoeg van :-X . Wist ik veel. Nou, ik had dat wel moeten weten, ik had het boek van JdBL gelezen :-\ . En verder heb ik op advies de tieten gekoeld terwijl je juist met warmte kompressen moet werken. En heb ik op advies (om de boel niet teveel te stimuleren, toen we doorkregen dat ze teveel melk aanmaakte) de tieten niet ontdaan van melk, meerdere keren per dag terwijl ik dat wel had moeten doen. Dit trouwens op het moment dat ik de pups niet meer bij Biscuit liet drinken en Biscuit droog moest leggen. En het advies snapte ik dus wel en het klonk me ook logisch maar dat was toch achteraf geen goed plan. Geen ervaring en meerdere tegenstrijdige adviezen zijn bijna letterlijk killing.
#3214069
Zo, eindelijk een laptop zodat ik ook wat kan schrijven :)
Ja, ik denk net als wat Martine schrijft. Op het moment dat een dier oxy krijgt laat het de melk schieten, wordt ook ingezet bij melkvee (jonge dieren die geen melk laten gaan als ze nieuw gemolken worden). Dus op het moment dat er iets in in het melkpakket wat je niet vertrouwd, zou het volgens mij zeker helpen om de melk/druk er makkelijker af te krijgen. Maar piton werkt relatief kort en weg is weg. Dus je kan het niet preventief inzetten. En ik denk ook dat dat niet zoveel zin heeft. Ik denk dat je gewoon de melkklieren heel goed in de gaten moet houden. En als je denkt/merkt/ harde schijven ed, dan pas actie ondernemen.
Domenica had juist weer een hele andere ervaring. Zij probeerde kostte wat het kost de melk eruit te krijgen, maar daardoor bleef ze die tiet stimuleren. Haar teefje knapte op toen ze daarmee stopte. Toen ontstond er stuwing en door de stuwing verminderde de melkproductie... door de mindere melkproductie droogde de tiet op.
Mijn ervaring is tiet warm maken en dan leegmasseren, en dan daarna koelen om de ontsteking eruit te krijgen.
Maar alles bij elkaar is er dus geen standaard antwoord. Het is per situatie zo verschillend !
Kijk laat je stuwing ontstaan om de tiet te laten opdrogen- kan goed gaan- maar komt er een anerobe bacterie in ben je de klos... aan de andere kant... blijf je de stuwing weghalen (en mogelijk tiet weefsel daarmee kneuzen) kan het ook problemen geven...
Ik denk dat het daarnaast belangrijk is om het niet te onderschatten. Zeker na jouw verhaal en een poesje waarvan zowat de halve melklijst afviel ben ik reuze voorzichtig ! Ik heb jouw toen die plek van Venna laten zien. Eerder zou ik het misschien hebben aangekeken. Nu ben ik gelijk AB gaan halen !
#3214092
Uit eigen borstvoedingervaring weet ik dat je bij harde plekken en stuwing zeker de druk eraf moet halen. Als je haar wil droogleggen haal je geregeld een beetje af maar haal je de tiet niet volledig leeg. Plots compleet stoppen met melk afhalen is vragen om ontsteking dus toch af en toe de druk eraf halen. Dan nog zal de gift snel teruglopen hoor.
Harde plekken ga je inderdaad opwarmen om de melk te laten lopen en de verstopping te laten oplossen en wegmasseren. Zolang als nodig is en tiet volledig leeg, meer dan leeg zelfs. Ik ben er bij mezelf wel een paar keer een uurtje mee bezig geweest. Daarna afkoelen om de ontsteking tegen te gaan. Zo kan je heel wat vermijden.

Als er al een ontsteking op zit zou ik die eerst oplossen op bovenstaande manier en dus de melk eraf blijven halen en je pas wanneer dat genezen is zorgen maken over het afbouwen van de melkgift. Je hebt bij een hond ook niet meteen op alle borsten mastitis veronderstel ik? En dan kan je bij de andere gezonde tieten wel al minder melk afhalen. De melkgift zal daar ook al wat van teruglopen, dat is niet elke tiet apart. Maar een ontstoken tiet vol laten zitten is volgens mij echt geen optie.

Bij stuwing zou ik gewoon de puppen wat meer proberen aanleggen. Dat haalt het er ook wel vanaf zonder dat je ingrijpt op de natuurlijke regeling van de melkgift. Als ze er echter niet van willen drinken zal je er toch een beetje met de hand moeten afhalen.
Als er een te lage melkgift is, leeg de tieten dan zo vaak mogelijk, leg de puppen aan zodra ze wakker zijn. Zo drijf je de gift op en normaal komt dat dan wel goed. Niet meteen gaan bijvoeden.

Of oxytocine na de bevalling zou helpen met de het voorkomen voor de rest van de zoogperiode lijkt me sterk. Het is wel een heel hormonaal gedoe natuurlijk maar dat is toch kortwerkend. Veel aanleggen werkt ook oxytocine-opwekkend... Misschien dat een goede melkgift van in het begin van de zoogperiode zorgt voor een stabielere gift en minder kans op stuwing en harde plekken. :g: Iets anders kan ik niet bedenken...
Door Martine-Tom
#3214097
Lizzy schreef:Nou, dat is dus een beetje het idee dat ik ook in mijn hoofd had Martine. Want het doet dus o.a. dit:

"is responsible for triggering the milk letdown reflex and for milk ejection".

En ik vind dat dus ook mateloos interessant. En als het maar een fractie verschil zou kunnen maken, wel of geen piton en het wel of niet krijgen van mastitis.... Ja, dan ben ik wel geneigd om er na de bevalling piton in te laten spuiten bij Turfje.
gezien de korte werking denk ik niet dat dat zin heeft voor wat je ermee zou willen bereiken...
Als ze melk geeft lijkt me dat al voldoende...
#3214119
Lizzy schreef:Maar oxytocine doet veel meer dan de baarmoeder opschonen. Ik zal de complete lijst even neertikken:

* It is responsible for starting uterine contraction.
* Is responsible for cleaniing out the uterine horns after whelping.
* It is response for triggering the milk letdown reflex and for milk ejection.
* It workds hand in hand with calcium to create contrations on the right frequency, duration and strength.
* It alters the cell membrane so that calcium can enter the muscle cells.
* Can be useful for bringing milk in if mum's lactation reflex is slow.
* Can be useful to encourage maternal actions and behaviours in the bitch.

Wat ik er ooit van begrepen heb zet het zo'n beetje de hele bevalling in gang. Daarom wil het nog wel eens mis gaan bij 1 pup, omdat het lichaam dan net die prikkel mist van...wij willen naar buiten en er dan te weinig oxytocine wordt aangemaakt. Zelfde oorzaak bij het geen melk hebben van sommigen na een keizersnede (dat wordt dus bepaald vaak door het tijdstip van de keizersnede...was de bevalling al flink op gang, of was het er eentje "op afspraak".
Maar als de omstandigheden normaal zijn, dus een normaal aantal pups, melk is daar, placenta's zijn eruit, dan kan ik me bijna niet voorstellen dat een extra injectie nodig is om na een week mastitis te voorkomen. Zeker als je dan leest dat sommige rassen het veel makkelijker ontwikkelen dan anderen, dan spelen er veel meer dingen mee dan enkel die extra oxytocine (denk ik)
#3214121
Hope schreef:Ik heb hier geen verstand van hoor, ik denk gewoon even "harop".

Wat zijn de nadelen van het spuiten met piton? Bijwerkingen, neveneffecten...
Als die er niet zijn, dan is het toch de moeite van het proberen waard lijkt mij.
Het veroorzaakt een "weeenstorm, wat niet zo fijn is voor de teef. Daarbij...als je teveel spuit kun je juist het tegenovergestelde bereiken in de zin van dat je de baarmoeder in zo'n kramp/samentrekking spuit dat je rommel (of pup :-X ) er dan juist niet meer uit komen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door