Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door mariekes_katten
#3209008
Tja....principieel vind ik dat ik altijd moet stemmen als er iets te kiezen valt...dus ik zal wel gaan stemmen.
Ook al vind ik het een geldverslindend verhaal en vraag ik me af hoe belangrijk nou juist dit onderwerp is...?

Mijn eerste gedachte was om Ja te stemmen, omdat handel goed is en de partij waar ik me het meeste bij thuis voel voor is.

Dan krijg je alle stemmingmakerij in de media waar ik niet gevoelig voor wil zijn, maar blijkbaar toch ben.
Er groeit bij mij een steeds sterkere weerstand tegen alles wat Brussel is, dus wil ik misschien tegen stemmen.

Alleen gaat het refrendum daar niet over...
Dus dan misschien toch ja stemmen?

Dan die berichten over de veel slappere regels in de Oekraine over dierenwelzijn en dat stuit me enorm tegen de borst.
Toch Nee stemmen?

Aan de andere kant als ze kleine stapjes naar verbetering willen zetten, moeten we dat dan niet honoreren?
Dus Ja stemmen?
Ook om ze wat los te weken van Rusland?

Normaal twijfel ik niet zo, weet ik snel wat ik wil.
Dit vind ik echter heel lastig.

Wat ik mis is duidelijke en eerlijke informatie en dan beknopt.
Niet van die ellenlange verhalen die ik overal zie.
Dan ook informatie die - voor zover dat bestaat - objectief is.
Daar kom ik als gewone burger dus niet achter...
Precies, dit.
Ik heb geen flauw idee waar het eigenlijk over gaat.
Wat mij betreft is Oekraïne een Europees land en hartelijk welkom bij de club.
Maar deze EU is zo'n stuurloze, overbureaucratische moloch dat een verdrag met wéér een land niet valt uit te leggen. Laat staan als je inzoomt op aparte voorwaarden en clausules in het verdrag.
Ik heb helemaal geen zin om dit referendum en Oekraïne te misbruiken om een lange neus te maken naar Brussel.
Maar ik vind het ook heel erg onverstandig om een niet-zo-erg-smeulend conflict tussen Oekraïners en Russen binnen de EU-belangensfeer te trekken. Ook al is het 'maar' een associatieverdrag en gaat het daar 'eigenlijk' niet over. Totdat buurman Poetin jouw Oekraïens-Nederlandse kippen komt jatten natuurlijk...
En zo kan ik nog wel ff doorgaan.

De stembus mag het zonder mij doen.
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#3209014
pluk schreef:Ik dacht, hé dat is leuk... er is een kieskompas voor.... even invullen... krijg je deze uitkomst ::)
nou, daar heb ik wat aan :biggrin2:
Afbeelding
Hier dus ook. Is er wel een andere uitkomst? :D
Daar kan ik dus echt niets mee. :-\

Ik ga er morgen nog eens over nadenken. En nog veel meer lezen. Maar hoeveel moet je lezen?

Nooit gedacht dat ik het nog eens zou overwegen, niet stemmen. Maar dit is serieus de eerste keer. :-[
Gebruikersavatar
Door Mieke L.
#3209018
-Annemarie- schreef:Hier dus ook. Is er wel een andere uitkomst? :D
Daar kan ik dus echt niets mee. :-\

Ik ga er morgen nog eens over nadenken. En nog veel meer lezen. Maar hoeveel moet je lezen?

Nooit gedacht dat ik het nog eens zou overwegen, niet stemmen. Maar dit is serieus de eerste keer. :-[
Ik heb me daar inmiddels overheen gezet. Uit volle overtuiging ga ik niet stemmen. Niet uit desinteresse of luiheid maar omdat ik niet geloof in referenda.
Door Borke
#3209020
Ik heb nog nooit niet gestemd.
Nu ga ik het heel bewust doen!
Wat heeft het voor zin als ik niet weet wat te stemmen?
Mij geeft het rust!

Niets geeft zoveel rust als een genomen besluit :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Mieke L.
#3209021
Borke schreef:Ik heb nog nooit niet gestemd.
Nu ga ik het heel bewust doen!
Wat heeft het voor zin als ik niet weet wat te stemmen?
Mij geeft het rust!

Niets geeft zoveel rust als een genomen besluit :biggrin2:
ja lekker hè? :biggrin2: :biggrin2:
Door Borke
#3209022
Mieke L. schreef:ja lekker hè? :biggrin2: :biggrin2:
Oh zeker!
In plaats van er de hele avond en morgen en overmorgen over te tobben :biggrin2:

Voor mij gaf dat kiescompas de doorslag, dus wederom bedankt BP - alweer een probleem voor me opgelost :cool:
Gebruikersavatar
Door Mieke L.
#3209023
Borke schreef:Oh zeker!
In plaats van er de hele avond en morgen en overmorgen over te tobben :biggrin2:

Voor mij gaf dat kiescompas de doorslag, dus wederom bedankt BP - alweer een probleem voor me opgelost :cool:
ha ha BP rocks! :rock:
Door Martine-Tom
#3209026
-Annemarie- schreef:Hier dus ook. Is er wel een andere uitkomst? :D
Daar kan ik dus echt niets mee. :-\

Ik ga er morgen nog eens over nadenken. En nog veel meer lezen. Maar hoeveel moet je lezen?

Nooit gedacht dat ik het nog eens zou overwegen, niet stemmen. Maar dit is serieus de eerste keer. :-[
Ja er is een andere uitkomst, blijkbaar ben ik 50% tegen :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door EliScooby
#3209061
Waar denk ik de grote vrees zit van mensen met een laagbetaalde baan is dat hun baan nog meer op de tocht staat door nog goedkopere krachten dan Polen, Bulgaren of Roemenen. Er zijn, om bij de chauffeurs/logistiek te blijven, veel mensen die hun baan verloren zijn of ander werk hebben gekregen dat ze niet leuk vinden omdat een Pool, Bulgaar of Roemeen hun werk goedkoper kan. Dan kun je zeggen: Ok, je werkt dus gewoon te duur, je bent niet genoeg ontwikkeld, of je leeft boven je standaard, maar veel van die mensen kunnen niet anders en vechten ook voor hun bestaan.

Een van mijn directe collega's heeft veel zieltjes gewonnen onder de chauffeurs met bovenstaande argumenten en die hebben dus getekend voor een referendum. Ik denk ook best dat er een kans is dat zulke verschijnselen naar voren komen. De mensen die bij Pauw gehoord worden hoeven op geen enkele manier bang te zijn dat een Oostblokker hun baan inpikt. Het zijn wel de mensen die niet maar zo iets roepen, maar ik weet niet of ze zich realiseren dat er een heleboel mensen zijn die gewoon bang zijn voor hun eigen hachie en daarom nee zullen stemmen.

De fabrieksarbeider, stratenmaker, glasvezelaanlegger, noem maar op, wil gewoon zijn baan houden en niet nog een concurrent op de arbeidsmarkt erbij denk ik. Ik ben er nog niet uit of ik ga stemmen, maar neig naar nee. Deels omdat ik simpelweg niet weet of het een goed idee is, deels om naar de Europese bevolking te laten zien dat wanneer het volk letterlijk aan het woord komt, er toch niet naar geluisterd word.

Ik denk/hoop dat dit referendum en de uitslag ook onder een vergrootglas ligt op dezelfde manier waarop dat in Ierland gebeurde enkele jaren geleden.
Gebruikersavatar
Door Janneke
#3209094
Doranto schreef:En daar heb je dus de democratisch gekozen volksvertegenwoordiging voor.
Die dus schijt hebben aan hun burgers. Ook al zijn ze democratisch gekozen dan nog laten ze zien dat ze er niet naar handelen. Dat was al te zien bij de kabinetsformatie.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#3209252
Door middel van het referendum kunnen Nederlanders over dit verdrag advies geven. De uitslag is niet bindend, de regering mag dus zelf beslissen of het verdrag door Nederland ondertekend wordt.

Dit maakt dat ik niet ga..., wat ik ook stem, als ze het er niet mee eens zijn kunnen ze het gewoon naast zich neerleggen.
Door petralita
#3209319
Ik stem ook niet, zie het nu er ook niet van in. De meesten mensen die stemmen hebben geen idee wat ze stemmen. Voor en tegenstanders halen er toch uit wat het beste in hun straatje past. Een onafhankelijke keurige samenvatting is er toch niet.

As far as I know, bestaat het uit 2 delen, economie waar we niet op stemmen en politiek waar we wel op stemmen. Deel word al uitgevoerd en dat zal echt niet worden terug gedraaid. Daarnaast als nederland tegen stemt... Wat gebeurt er dan? Iets anders dan als we voor stemmen? Ik geloof er niks van. Wij zijn echt niet de factor waar het op hangt.

Daarnaast wat houd zo'n uitslag nu eigenlijk in. 30% stemt. 16% is tegen, 14% voor. En dan....? Is die 16% de vertegenwoordiging van nederland? Die exact weet waar ze op hebben gestemt? Dan heb ik liever te weinig opkomst. En daarnaast wat kan onze vertegenwoordiger nu zeggen over welk deel we tegen zijn of waar we voor zijn? Een dik pak afspraken en een enkel ja of nee. Kom nou zeg, daar kun je toch niks mee?

Laat ons stemmen op dingen die er toe doen, waar men weet waar het nu eigenlijk overgaat. En dit soort vage dingen, daar hebben we politiek voor. Ik vind dit echt weer het toppunt van geldverspilling.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door