Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3208238
Oke, we ergeren ons aan blijkbaar het gebrek aan diepgang enz.

Mag ik dan wat mensen eraan herrinneren dat deze journalist de link van barfplaats niet nodig heeft, want die kende ze wel. Ze wilde info, maar werd door wat mensen weggehoond om wellicht de onjuiste omschrijving van barf.

http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopi ... 3&t=131726


Blijkbaar is ze op zoek gegaan naar mensen die wel hun verhaal kwijt wilden en voila....
#3208240
Ik erger me vooral dat het klakkeloos door de NOS is overgenomen en ieder half uur onderdeel is van het radiojournaal.

Ben ook meteen in de pen gekropen vanmorgen.
Beste redactie,
Het verbaast mij enorm dat in jullie kwalitatief normaliter redelijke krant ineens een eenzijdig artikel staat dat gericht is tegen rauw voer.
Laat me allereerst duidelijk maken dat ik niet blij ben met de hype, de prijzen van rauw voer zijn enorm gestegen en het wordt steeds lastiger om in te kopen, mijn bezwaar ligt dus bij mijn financiën.
Zoals iedereen die doorzoekt en vraagt weet, ligt ook het bezwaar van de industrie en dierenartsen bij de financiën. Het is met rauw voer bv. heel eenvoudig om goedkoop een dieet op maat samen te stellen, voor slechts een fractie van de kosten van het dure dieetvoer dat alleen bij de dierenartsen te krijgen is maak je dus een individueel voer dat beter aanslaat.
Zelf heb ik de ellende gehad dat ik drie katten had in het verleden, uit dezelfde combinatie. Deze katten hadden alle drie PKD, een erfelijke nierziekte. In deze periode had ik nog nooit van rauw voer gehoord. Kat nummer een ging dood bij een leeftijd van 2 jaar. Mijn dierenarts heeft toen sectie verricht en PKD vastgesteld. Bij de andere twee katten werden met bloedonderzoek ook afwijkende waarden in de nieren vastgesteld en aangezien het een erfelijke ziekte is was PKD de logische conclusie.
In die tijd kwam ik in aanraking met BARF, zelf samengesteld rauw voer. Kat nummer twee was al wat ouder, en aangezien het met katten een tijd in beslag neemt om ze te laten wennen wilde ik er voor hem niet aan. Deze kreeg dus dure dieetbrokken van de dierenarts. Gelukkig had ik een dierenarts die wel voorstander was van rauw voer (en die zijn er enorm veel, als Aliëtte Jonkers haar best had gedaan een gebalanceerd artikel ipv een infomercial voor brokkenfabrikanten te schrijven had ze die ook gevonden) en kat nummer drie kreeg een zelf samengesteld dieet.
Kat nummer twee is acht jaar oud geworden, kat nummer drie is inmiddels veertien jaar oud and going strong.
Brokken zijn enorm belastend voor de organen, bij een dierenleven is dit in feite niet zo belangrijk, aangezien de organen veel minder lang mee hoeven te gaan dan bij een mensenleven, eer er sprake is van orgaanfalen bij een gezond dier heeft die zijn eindleeftijd al lang bereikt. Zelfs dieetbrokken voor een orgaanaandoening zijn een stuk belastender voor dat orgaan dan een natuurlijk alternatief. Voor gezonde dieren maakt het dus niet veel uit. Maar voor dieren die klachten hebben of krijgen is BARF zeker een beter alternatief. Je ziet aan de vacht van de dieren (de spiegel van de orgaanfitness) of ze brok of BARF krijgen, let er maar eens goed op.
Uiteraard is het belangrijk om je te verdiepen in het zelf samenstellen van natuurlijke diervoeding en kan het mis gaan wanneer mensen maar wat aanrommelen, jullie artikel rammelt echter van onwaarheden en bangmakerij. Mensen die daar onzeker over zijn kunnen beter gewezen op de mogelijkheid KVV te voeren, dit is gemalen samengesteld rauwvoer en wordt door steeds meer diervoeding fabrikanten geleverd, let hierbij op de vermelding dat het compleet voer betreft. Het goedkoopste merk (dat gewoon in de meeste supermarkten in de vriezer ligt) is al een beter alternatief voor de duurste brok.
Ik vind het enorm jammer dat er zo'n eenzijdige infomercial is geplaatst door de Volkskrant alsof het een redactioneel stuk betreft. Het zet voortaan vraagtekens bij ieder door de redactie geschreven artikel, want waarom zouden de andere artikelen dan wel evenwichtig zijn?
Met vriendelijke groet,
Bennie Vaasen.
#3208243
Angelique schreef:Oke, we ergeren ons aan blijkbaar het gebrek aan diepgang enz.

Mag ik dan wat mensen eraan herrinneren dat deze journalist de link van barfplaats niet nodig heeft, want die kende ze wel. Ze wilde info, maar werd door wat mensen weggehoond om wellicht de onjuiste omschrijving van barf.

http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopi ... 3&t=131726


Blijkbaar is ze op zoek gegaan naar mensen die wel hun verhaal kwijt wilden en voila....
Ja, dit is pijnlijk......

Maar ze had natuurlijk ook de moeite kunnen nemen om een van de wel positief reagerende mensen te contacten. Of contact op te nemen met een Tannetje Koning. Of Marieke Stoker. Of Brenda Ooms. Of mij. Of jou. Dus kwaliteits-kritiekje van mij blijft toch wel staan hoor.
#3208251
De wereld is groter dan barfplaats, als ze geïnteresseerd was geweest in het schrijven van een artikel waarbij alle kanten zouden zijn belicht had ze genoeg dierenartsen en fabrikanten kunnen vinden die pro rauw zijn. Is het echt hetzelfde artikel als in de Telegraaf? Dan is het zeker een infomercial waar de kranten betaald krijgen om hem te plaatsen.
#3208252
Qoute:

Uit wetenschappelijk onderzoek weten we dat veel mensen vanuit hun overtuiging dat vers vlees gezond is die risico's lukraak negeren.

Seriously????????? Het is wetenschappelijk onderzocht dat BARFers de hygiene maatregelen rondom vlees negeren???????????? Hoe dan, wanneer dan, door wie dan en bij wie dan???????????????????
#3208270
Ik begrijp dat sommigen zich ergeren, maar ik begrijp het wel.
In mijn ogen heb je twee groepen vers voerders. De ene groep die zich serieus verdiept, inleest, zich bewust is van de risico's (want ja, die zijn er nu eenmaal, net zoals bij het voeren van brok) en zich bezig houdt met hygiene. De eigenaar die een keurige vriezer vol heeft liggen met een veilig, voedzaam menu en weet wat hij doet.

Maar er is ook een andere groep en ik zie die tendens echt verschijnen. De groep die alleen spiervlees geeft, of eenzijdige kvv. Ik zie advertenties voorbij komen op facebook van rauwe voeding die compleet zou zijn maar dat gewoon echt niet is. Ik zie mensen waarvan hun hond allergisch is en die hun hond dan biefstuk gaan voeren want 'rauw vlees is zo gezond'.
Er staan op social media discussies over hoe vaak mensen die rauw voeren de voerbak uitwassen en er zijn mensen die doen dat nooit. Want de hond maakt dat wel schoon. Ik zie mensen die in hun huis op de vloer voeren zonder kleed of zeil en niet dweilen achteraf omdat er niets te zien is. Materiaal dat zowel voor de hond als in de eigen keuken wordt gebruikt.

Het is niet slecht dat er gewaarschuwd wordt voor hygiene en tekorten. Het is jammer dat iedere versvoerder de term barf gebruikt (lees: misbruikt) en dat alle dierenartsen en journalisten alles over 1 kam scheren.
#3208276
Hope schreef:Ik begrijp dat sommigen zich ergeren, maar ik begrijp het wel.
In mijn ogen heb je twee groepen vers voerders. De ene groep die zich serieus verdiept, inleest, zich bewust is van de risico's (want ja, die zijn er nu eenmaal, net zoals bij het voeren van brok) en zich bezig houdt met hygiene. De eigenaar die een keurige vriezer vol heeft liggen met een veilig, voedzaam menu en weet wat hij doet.

Maar er is ook een andere groep en ik zie die tendens echt verschijnen. De groep die alleen spiervlees geeft, of eenzijdige kvv. Ik zie advertenties voorbij komen op facebook van rauwe voeding die compleet zou zijn maar dat gewoon echt niet is. Ik zie mensen waarvan hun hond allergisch is en die hun hond dan biefstuk gaan voeren want 'rauw vlees is zo gezond'.
Er staan op social media discussies over hoe vaak mensen die rauw voeren de voerbak uitwassen en er zijn mensen die doen dat nooit. Want de hond maakt dat wel schoon. Ik zie mensen die in hun huis op de vloer voeren zonder kleed of zeil en niet dweilen achteraf omdat er niets te zien is. Materiaal dat zowel voor de hond als in de eigen keuken wordt gebruikt.

Het is niet slecht dat er gewaarschuwd wordt voor hygiene en tekorten. Het is jammer dat iedere versvoerder de term barf gebruikt (lees: misbruikt) en dat alle dierenartsen en journalisten alles over 1 kam scheren.
+1
En dan nog de soms tenenkrommende vragen die je voorbij ziet komen in een vers groep.... Of de antwoorden van sommigen....
#3208277
Hope schreef:Ik begrijp dat sommigen zich ergeren, maar ik begrijp het wel.
In mijn ogen heb je twee groepen vers voerders. De ene groep die zich serieus verdiept, inleest, zich bewust is van de risico's (want ja, die zijn er nu eenmaal, net zoals bij het voeren van brok) en zich bezig houdt met hygiene. De eigenaar die een keurige vriezer vol heeft liggen met een veilig, voedzaam menu en weet wat hij doet.

Maar er is ook een andere groep en ik zie die tendens echt verschijnen. De groep die alleen spiervlees geeft, of eenzijdige kvv. Ik zie advertenties voorbij komen op facebook van rauwe voeding die compleet zou zijn maar dat gewoon echt niet is. Ik zie mensen waarvan hun hond allergisch is en die hun hond dan biefstuk gaan voeren want 'rauw vlees is zo gezond'.
Er staan op social media discussies over hoe vaak mensen die rauw voeren de voerbak uitwassen en er zijn mensen die doen dat nooit. Want de hond maakt dat wel schoon. Ik zie mensen die in hun huis op de vloer voeren zonder kleed of zeil en niet dweilen achteraf omdat er niets te zien is. Materiaal dat zowel voor de hond als in de eigen keuken wordt gebruikt.

Het is niet slecht dat er gewaarschuwd wordt voor hygiene en tekorten. Het is jammer dat iedere versvoerder de term barf gebruikt (lees: misbruikt) en dat alle dierenartsen en journalisten alles over 1 kam scheren.
+1

En wat te denken van de leveranciers, waar velen van ons ook bestellen!, die paardenribben en rundermergpijp onder het kopje "barf" verkopen?
Toen ik begon met barfdingetjes toevoegen aan het kvv menu kreeg ik bij een pro vers dierenwinkel ook zo maar runderknars aangeraden ::)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door