Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door yazzie
#3207397
Enne... welk recent wetenschappelijk artikel meldt dat werklijnen gezonder zijn? :o Misschien heb ik iets gemist maar dat lees ik dan graag. ;)

Train je ook met je honden?
Gebruikersavatar
Door de Meiden
#3207402
*Lia* schreef:Hier een voorbeeld:

http://www.freiheit-westerholt.de/startseite/

Dus bovenstaand is een normale Duitse Herder Kennel. (Ik ken hun al meer dan 30 jaar)

Onderstaande reu komt uit bovenstaande kennel. En nu is het ineens een "oud" Duitse Herder. Even op "honden" klikken.

http://www.vansantvliethoeve.com/page/home
Het gaat mij niet om het woordje oud of dat ze langharig zijn, maar de bouw, ik zie in deze kennel ook weer de afhangende rug, het lange dijbeen, okè wel in stand gezet, dat benadrukt het beeld nog meer...
De "oud"duitsers die ik heb ontmoet in de loop der jaren waren over het algemeen wat " rechthoekiger" van bouw, vandaar mijn vraag ....... :)
Door yazzie
#3207408
Een standfoto zoals bij de Duitse herder zegt helemaal niks over de rug. Zo worden ze nou eenmaal neergezet. Een röntgenfoto zegt echt veel en veel meer.
Door Chiki
#3207419
yazzie schreef:Enne... welk recent wetenschappelijk artikel meldt dat werklijnen gezonder zijn? :o Misschien heb ik iets gemist maar dat lees ik dan graag. ;)

Train je ook met je honden?
Ik beweer niet dat werklijnen gezonder zijn.
Wij train(d)en met onze honden. Mijn vriend is nog actief binnen de IPO, ikzelf momenteel niet ivm drukke baan en een hond op leeftijd.
Overigens ben ik niet echt kapot van het fenomeen combifok. Kan best leuk uitpakken maar voor de liefhebber is het "vlees nog vis". Een kynologenliefhebber wil nooit een halve bok en geen werkhondenmens wil een halve kynoloog met het karakter van een krant :D (om in duitseherdertaal te spreken)
Laatst gewijzigd door Chiki op di 29 mar 2016, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Chiki
#3207423
Afbeelding
Even voor de beeldvorming. De bovenstaande hond is een jaar of 10 tot 15 geleden redelijk veel gebruikt voor de fokkerij in Nederland, vooral met het oog op karakterverbetering. Hiervoor heb je uiteraard aankeuringen nodig. Vreselijk om te moeten doorstaan en nog vreselijke wat je van de schoonheidsliefhebbers naar je oren geslingerd krijgt over het uiterlijk van je "africhtingsbok". Dat deze hond van zijn 3e tot zijn 8e mee heeft gedraaid op het hoogste binnen de africhting, zonder ooit een enkele blessure zegt genoeg over zijn gezondheid :). Hij is 12 jaar geworden, een dijk van een sport- en een huishond!

Met een zoon:
Afbeelding
Door src_esther
#3207431
Chiki schreef:Afbeelding
Even voor de beeldvorming. De bovenstaande hond is een jaar of 10 tot 15 geleden redelijk veel gebruikt voor de fokkerij in Nederland, vooral met het oog op karakterverbetering.
Knappe heer. Karakterverbetering kan nog altijd geen kwaad bij de DH, als ik ze tegenkom zijn het vaak geen vriendelijke dames en heren.
Chiki schreef:Hiervoor heb je uiteraard aankeuringen nodig. Vreselijk om te moeten doorstaan en nog vreselijke wat je van de schoonheidsliefhebbers naar je oren geslingerd krijgt over het uiterlijk van je "africhtingsbok".
En dat zeggen liefhebbers van een soort kikkerhond?
Chiki schreef:Met een zoon:
Afbeelding
Mooi stel.

Groet, Esther
Door yazzie
#3207433
Ja ik weet het, heel jammer dat er zo op honden gereageerd wordt terwijl ze serieus van waarden zijn voor het ras. Als je geen reu met titel hebt, vooraan loopt op shows, telt je hond gewoon niet mee. En inderdaad, combifok is voor velen een stap te ver. Terwijl ik toch echt mooi gebouwde werkhonden heb gezien en ook zeer zeker temperamentvolle showhonden. Maarja met een hond uit werklijnen loop je vrijwel standaard achteraan op shows en met je showhond moet je je in de africhting dubbel bewijzen en krijg je puntaftrek voor het kwispelen van de staart (onrustig beeld). Op zo'n manier vergaat het plezier je ook wel.
Door Chiki
#3207435
Thanks Esther :)
Ben alleen bang dat "karakterverbetering" in de context van Werklijn fokkerij niet direct staat voor vriendelijkere karakters :biggrin2: .
Het is verbetering van de moed, drift en belastbaarheid van de hond. Meer temperament wat de werkeigenschappen in bv IPO of KNPV ten goede komt.
Door yazzie
#3207436
Mijn egen hond is ook een kyno, uitmuntende kwalificatie en zeer uitgesproken op aankeuring. Maarja, geen aslese of kampioenstitels dus in ogen van de kynofokkers middelmatig. En voor fokkers uit werklijnen blijft het dan toch een kyno... Tsja. ..
Gebruikersavatar
Door pike
#3207438
*Lia* schreef:Hier een voorbeeld:

http://www.freiheit-westerholt.de/startseite/

Dus bovenstaand is een normale Duitse Herder Kennel. (Ik ken hun al meer dan 30 jaar)

Onderstaande reu komt uit bovenstaande kennel. En nu is het ineens een "oud" Duitse Herder. Even op "honden" klikken.

http://www.vansantvliethoeve.com/page/home
Dat klopt niet helemaal. Ze noemen Raoul geen oudduitse herder maar een langstokhaar. Dit in tegenstelling tot hun andere honden die ze wel oudduits noemen.
Door src_esther
#3207442
Chiki schreef:Thanks Esther :)
Ben alleen bang dat "karakterverbetering" in de context van Werklijn fokkerij niet direct staat voor vriendelijkere karakters :biggrin2: .
Het is verbetering van de moed, drift en belastbaarheid van de hond. Meer temperament wat de werkeigenschappen in bv IPO of KNPV ten goede komt.
Niets mis met moed, drift en belastbaarheid als de hond goed is 'afgericht'. Het is niet vals en angstig... en dan nog onopgevoed, dat is wat ik meestal tegenkom.

Groet, Esther
Door Chiki
#3207444
src_esther schreef:Niets mis met moed, drift en belastbaarheid als de hond goed is 'afgericht'. Het is niet vals en angstig... en dan nog onopgevoed, dat is wat ik meestal tegenkom.

Groet, Esther
Helemaal mee eens!!!
Door Chiki
#3207447
pike schreef:Dat klopt niet helemaal. Ze noemen Raoul geen oudduitse herder maar een langstokhaar. Dit in tegenstelling tot hun andere honden die ze wel oudduits noemen.
Ik zie in de gauwigheid kennelnamen voorbij komen in de combinaties, met Duitse Herder showlijnfokkersprodukten ... :(

Het zal ongetwijfeld dat de zgn ODH fokkers geen materiaal gebruiken met extreme hoekingen in bouw en temperamentvolle karakters. Men richt zich op een ander soort gebruiker, gewoon omdat er markt voor is. En een dubbele pupprijs is dan mooi meegenomen.

Prima, maar ga geen verzonnen verhalen ophangen over een "nieuw ras" wat "beter" van gezondheid is en "beter" van karakter. Beter wordt alleen de beurs van de fokker..... ::)
Gebruikersavatar
Door pike
#3207450
de Meiden schreef:Maar toch heeft de oud duitser over het algemeen toch een andere bouw, meer een horizontale rug, en niet zo overdreven gehoekt...
Hoe "kan " dat dan? Ook de fokkerij?
Anno 1969. Stamboek Duitse Herder.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Door de Meiden
#3207698
pike schreef:Anno 1969. Stamboek Duitse Herder.

Afbeelding
Ja precies.... korter dijbeen , de ( haast ) verticaal staande hak onder het kruis, rechte horizontale rug... zijn er vandaag de dag nog fokkers die dit soort herders fokken?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door