Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door dinky89
#3467953
Rijhulpsystemen zoals lane assist (en straks alks, automatic Lane Keeping system) en auto pilot zijn enorm gehecht aan lijnen op de weg. Zijn die er niet, dan krijgen ze meer moeite met de juiste keuzes maken ::)
Ik ben erg blij dat mijn huidige auto die fratsen er nog niet op heeft zitten. Alleen zo'n start/stop systeem zoals Ronald benoemd. Overigens kan ik daar ook geen peil op trekken wanneer hij bij stoppen de auto wel of niet uitschakelt :???: Ene keer doet hij dat wel en andere keer op dezelfde plaats niet. ::)
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3467955
Kaela schreef:Klopt. Het was laatst ook in het nieuws. Vooral de lane assist is gemaakt op type wegen die we in NL niet veel hebben. Op de snelweg werkt het in principe prima, maar op onze binnenwegen niet.

Ik zet ze elke keer weer uit. Ik vind zowel de lane assist als de front assist mateloos irritant. En hoezo onveilig, ik heb mijn rijbewijs gehaald vriend. Veiligheid zit hem in goed opletten, niet in een systeem wat mensen nog meer aanmoedigt hun aandacht minder bij de weg te houden.
Op de snelweg werkt het ook niet, probeer maar eens op de spitsstrook te rijden. Bij een afslag of tankstation uitrit loopt daar een dwarse witte lijn en hop je auto wordt naar links gesmeten :-X
In bebouwde kom heeft ie me ook al bijna tegen tegenliggers aangesmeten :-X
Echt fantastisch systeem .
Ik schrik me iedere keer te pleuris als ik hem ben vergeten uit te zetten. We hebben ook van die geschilderde parkeervakken waar je dus als er niks staat overheen moet rijden.... je raadt het al zeker leuk met tegenligger.

We hebben zelfs een leenwagen gehad die afremde aan de hand van snelheidsborden. Staat er een bord bij afrit snelweg van 50 en jij rijdt gewoon door op de snelweg ( op cruise control) trapt dat ding vol op de rem :-X
Lekker joh!

En inderdaad die "veiligheidsopties" kun je niet standaard uitzetten. Volgens mij wil de EU zelfs dat het überhaupt niet kan. Die wil nog meer van die fratsen, bijv irritante pieptoon als je te snel rijdt... leuk als de auto verkeerde snelheden oppikt :-X
Die lui rijden zeker nooit zelf


Ik hoop dat ze het gemaakt krijgen bij jou auto Eelke.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3467956
dinky89 schreef: za 10 feb 2024, 08:52 Rijhulpsystemen zoals lane assist (en straks alks, automatic Lane Keeping system) en auto pilot zijn enorm gehecht aan lijnen op de weg. Zijn die er niet, dan krijgen ze meer moeite met de juiste keuzes maken ::)
Ik ben erg blij dat mijn huidige auto die fratsen er nog niet op heeft zitten. Alleen zo'n start/stop systeem zoals Ronald benoemd. Overigens kan ik daar ook geen peil op trekken wanneer hij bij stoppen de auto wel of niet uitschakelt :???: Ene keer doet hij dat wel en andere keer op dezelfde plaats niet. ::)
Oo bij een leaseauto in het verleden hebben we ook gehad, dat als je hard remde het start stop systeem geactiveerd werd, ook op de snelweg............

Volgens mij kan ik uren doorl*llen over falende electronica/ software van nieuwe auto's ;D
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3467965
dinky89 schreef: za 10 feb 2024, 08:52 Rijhulpsystemen zoals lane assist (en straks alks, automatic Lane Keeping system) en auto pilot zijn enorm gehecht aan lijnen op de weg. Zijn die er niet, dan krijgen ze meer moeite met de juiste keuzes maken ::)
Ik ben erg blij dat mijn huidige auto die fratsen er nog niet op heeft zitten. Alleen zo'n start/stop systeem zoals Ronald benoemd. Overigens kan ik daar ook geen peil op trekken wanneer hij bij stoppen de auto wel of niet uitschakelt :???: Ene keer doet hij dat wel en andere keer op dezelfde plaats niet. ::)
Dat ligt gewoon aan of je batterij voldoende overschot heeft of niet.
Door - pien -
#3467969
dinky89 schreef: za 10 feb 2024, 08:52 Rijhulpsystemen zoals lane assist (en straks alks, automatic Lane Keeping system) en auto pilot zijn enorm gehecht aan lijnen op de weg. Zijn die er niet, dan krijgen ze meer moeite met de juiste keuzes maken ::)
Ik ben erg blij dat mijn huidige auto die fratsen er nog niet op heeft zitten. Alleen zo'n start/stop systeem zoals Ronald benoemd. Overigens kan ik daar ook geen peil op trekken wanneer hij bij stoppen de auto wel of niet uitschakelt :???: Ene keer doet hij dat wel en andere keer op dezelfde plaats niet. ::)
Daar verbaas ik me bij mijn auto nou ook over, de ene keer gaat de motor wel uit en de andere keer niet.
En elke keer opnieuw starten gaat vast níet ten koste van iets :???: ? Gaat het alleen om de uitstoot, en niet om het onderdeel wat vaker wordt gebruikt (startmotor gok ik) en ook een keer kapot gaat en dan weer vervangen moet en waar ook weer productie-gedoe aan-vast-zit-met-uitstoot? Of is daar wel goed over nagedacht :g:
Door eelke
#3467970
Kaio schreef: za 10 feb 2024, 08:53 Op de snelweg werkt het ook niet, probeer maar eens op de spitsstrook te rijden. Bij een afslag of tankstation uitrit loopt daar een dwarse witte lijn en hop je auto wordt naar links gesmeten :-X
In bebouwde kom heeft ie me ook al bijna tegen tegenliggers aangesmeten :-X
Echt fantastisch systeem .
Ik schrik me iedere keer te pleuris als ik hem ben vergeten uit te zetten. We hebben ook van die geschilderde parkeervakken waar je dus als er niks staat overheen moet rijden.... je raadt het al zeker leuk met tegenligger.

We hebben zelfs een leenwagen gehad die afremde aan de hand van snelheidsborden. Staat er een bord bij afrit snelweg van 50 en jij rijdt gewoon door op de snelweg ( op cruise control) trapt dat ding vol op de rem :-X
Lekker joh!

En inderdaad die "veiligheidsopties" kun je niet standaard uitzetten. Volgens mij wil de EU zelfs dat het überhaupt niet kan. Die wil nog meer van die fratsen, bijv irritante pieptoon als je te snel rijdt... leuk als de auto verkeerde snelheden oppikt :-X
Die lui rijden zeker nooit zelf


Ik hoop dat ze het gemaakt krijgen bij jou auto Eelke.
Tis niet echt de mijnes, want private lease, dus als ze het niet gemaakt krijgen moeten ze zorgen voor een andere ::)
De vervangende heeft in ieder geval nog geen alarm geslagen onderweg, veel rustiger rijden.

Dat start stop krijg ik ook nooit goed voor elkaar. Na een minuut of wat start ie vanzelf weer, terwijl ik dan wel nog een tijdje stilstaan heb te gaan. Maar goed, das niet zo gevaarlijk.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3467978
In onze auto's ligt het meestal eraan hoe hard je de rem inhoud, of de motor uitgaat of niet. Als je harder inhoud gaat ie uit.
Tenminste dat idee heb ik. Maar meestal zet ik dan systeem uit. Als je een druk kruispunt op wilt draaien duurt het altijd net iets te lang voor je motor start......
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3467985
pearlsofpassion schreef: za 10 feb 2024, 12:01 Dat ligt gewoon aan of je batterij voldoende overschot heeft of niet.
En of je airco bijvoorbeeld hard moet werken of niet.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3467991
eelke schreef: za 10 feb 2024, 13:43 Tis niet echt de mijnes, want private lease, dus als ze het niet gemaakt krijgen moeten ze zorgen voor een andere ::)
De vervangende heeft in ieder geval nog geen alarm geslagen onderweg, veel rustiger rijden.

Dat start stop krijg ik ook nooit goed voor elkaar. Na een minuut of wat start ie vanzelf weer, terwijl ik dan wel nog een tijdje stilstaan heb te gaan. Maar goed, das niet zo gevaarlijk.
Dat is dus omdat na een minuut je batterij niet voldoende overhoudt om daarna nog veilig terug te kunnen starten. Dus start ie zelf terug. Volkomen normaal.
Dat houdt hij zelf in de gaten, of het wel kan.
Als je lange ritten doet en je batterij goed werkt en helemaal vol raakt, kan je normaal wel een kwartier voor een overweg blijven staan met het systeem.
Als je enkel korte ritten doet of in de kou rijdt, kan het goed zijn dat hij het nooit doet.

Het heropstarten verbruikt op deze manier minder energie dan gewoon starten. Het is een ander systeem en vandaar dus dat ie het enkel doet als het kan.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3467992
Kaio schreef: za 10 feb 2024, 15:38 In onze auto's ligt het meestal eraan hoe hard je de rem inhoud, of de motor uitgaat of niet. Als je harder inhoud gaat ie uit.
Tenminste dat idee heb ik. Maar meestal zet ik dan systeem uit. Als je een druk kruispunt op wilt draaien duurt het altijd net iets te lang voor je motor start......
Als je ontkoppelt gaat hij vanzelf terug starten. Dat kan je dus ook prima al een beetje vroeger doen.
Als je je net zo gedraagt als je met een normale auto zou doen, werkt het toch prima? Bij mij toch. En als de batterij te leeg is doet hij het niet. Tja, dan kan het gewoon niet. Heb je ook niets verloren. Dab doet hij gewoon als al de andere.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3468015
Misschien omdat het automaat is, die rijdt dan meteen. Geen idee, kan ook per merk verschillen denk ik. Ik vind het niet fijn bij drukke kruispunten of rotondes.
Trouwens in de zomer gaat dan ook altijd de airco uit. ( logisch die trekt de accu anders leeg)

Hier is het dus bij wegrijden, starten, lane assist uit, start stop uit :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pike
#3468021
Jemig daar gaat weer een wereld voor mij open. Maar ik weet het al. Als ik een nieuwe auto moet koop ik wel weer een ouderwets barrel. Auto's die zelf iets doen dat lijkt me echt 10x niks.
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3468025
pike schreef: zo 11 feb 2024, 16:25 Jemig daar gaat weer een wereld voor mij open. Maar ik weet het al. Als ik een nieuwe auto moet koop ik wel weer een ouderwets barrel. Auto's die zelf iets doen dat lijkt me echt 10x niks.
;D ik heb dat inderdaad al met de automatische ruitenwisser en verlichting op mijn auto, mag ik dat potverdikke zelf bepalen :biggrin2: ik rijd dus ook geen automaat: zelluf doen ::)
Gebruikersavatar
Door baileys
#3468093
Anne in Zweden schreef: vr 26 jan 2024, 12:39 Da's best lang geleden. :( Hopelijk is dat omdat ze minder pijn heeft en daardoor meer dingen kan doen met haar gezin. Dat hoop ik echt. :-\
Iemand nog iets van Sonja gehoord? Ze is al heel lang niet online geweest :'(
Door smulpaap
#3468097
baileys schreef: di 13 feb 2024, 18:00 Iemand nog iets van Sonja gehoord? Ze is al heel lang niet online geweest :'(
Ik keek laatst ook nog , 3 Jan was de laatste keer
Dus ja ? :'(
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door