Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3361987
Nou ja, als je er een hekel aan hebt, prima. Ieder zijn mening en je hoeft er niet van te houden.
Maar das toch geen reden om het te verpesten voor wie het wel geweldig vind? Laat die dan toch gewoon doen.

Halloween is ook niets voor mij, ik vind al die griezelversieringen ook echt niet leuk. Maar dat wil toch niet zeggen dat ik vind dat het maar voor iedereen verboden moet worden. Iets met laten leven.

Surinaams accent hebben we in België trouwens niet. Zou niet weten hoe dat klinkt.
Pieten praten hier gewoon.
En ze zijn ook echt zwart. Als in zwarte schoensmeer zwart.
Er is trouwens voor de meesten (en voor mij) maar 1 echte sint en Piet. Jan Decleir en Frans Van der Aa ( Dag Sinterklaas) . Al de rest moet daar maar op proberen lijken... ::)
En veel dienaar is zwarte Piet tegenwoordig ook niet meer. Gewoon een eeuwig grappig en ondeugend kind. Dus dan snap ik het probleem al helemaal niet.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3361989
Zwarte piet is in de loop der jaren al enorm veranderd. Oorbellen zie je al lang niet altijd meer, Surinaams accent hebben de pieten hier in Noord Nederland naar mijn weten ook niet gehad. De roe is over het algemeen ook verdwenen. Alle kinderen willen graag op zwarte piet lijken en het is dus juist een positief figuur geworden ipv iemand om bang voor te zijn. Op curaçao lijken ze een stuk minder moeite te hebben met zwarte piet ::)
Vroeger ook veel naar dag sinterklaasje gekeken waar het paard van sinterklaas geen 'amerigo' heet maar 'mooi weertje' :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3361991
Welnee. Het paard van Sinterklaas heet bij ons Slechtweervandaag. Altijd geweest.
En na een tijd klinkt dat ook niet meer vreemd. :cool:
Was me er niet van bewust dat dat niet overal zo was... :???:

Roe heb ik ook nooit geweten.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3361994
dinky89 schreef:Zwarte piet is in de loop der jaren al enorm veranderd. Oorbellen zie je al lang niet altijd meer, Surinaams accent hebben de pieten hier in Noord Nederland naar mijn weten ook niet gehad. De roe is over het algemeen ook verdwenen. Alle kinderen willen graag op zwarte piet lijken en het is dus juist een positief figuur geworden ipv iemand om bang voor te zijn. Op curaçao lijken ze een stuk minder moeite te hebben met zwarte piet ::)
Vroeger ook veel naar dag sinterklaasje gekeken waar het paard van sinterklaas geen 'amerigo' heet maar 'mooi weertje' :biggrin2:
Ja die maken er een feestje van, ( met smienk, oorbellen costuum), behalve die ene die in Nederland zonodig de boel hier moest gaan verzieken voor iedereen, het had ook allemaal op een andere manier gekunt hoor ::)
Hou je niet van sinterklaas feest, prima ga wat anders doen, klaar, doe ik ook.

En ml heeft me aangestoken, keelpijn, snotter, ugh uhh. >:( zo geen zin in.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3361996
Pauline schreef:Ik heb mijn trip naar Londen moeten annuleren omdat onze ouwe jongen dinsdag heel ziek werd. Vreselijk diarree, constant het hele huis onder, als een dood vogeltje lag hij erbij. Gisteren met hem naar de dierenarts en met het e.e.a. aan lapmiddelen en medicatie gaat het gelukkig alweer een stukje beter vandaag. Vannacht niet 6x de keuken schoongemaakt, maar slechts 3x! Hij oogt weer meer monter, maar slaapt nog wel veel.

Ik durfde echt niet te gaan, Eddie kan prima op hem passen maar steeds een kamer, kleed, keuken vol diarree schoonmaken is samen toch beter te doen. En dan speelt Joris leeftijd uiteraard ook een rol. Ik was zo bang dat ik in Londen zou zijn en dat het echt mis zou gaan..

Volgens jaar nieuwe ronde, nieuwe kansen!

Wat jammer van de trip Pauline, maar ik kan me er alles bij voorstellen dat je Joris zo niet achter wil laten. Beterschap voor het ventje :-*
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3361998
dinky89 schreef:Zwarte piet is in de loop der jaren al enorm veranderd. Oorbellen zie je al lang niet altijd meer, Surinaams accent hebben de pieten hier in Noord Nederland naar mijn weten ook niet gehad. De roe is over het algemeen ook verdwenen. Alle kinderen willen graag op zwarte piet lijken en het is dus juist een positief figuur geworden ipv iemand om bang voor te zijn. Op curaçao lijken ze een stuk minder moeite te hebben met zwarte piet ::)
Vroeger ook veel naar dag sinterklaasje gekeken waar het paard van sinterklaas geen 'amerigo' heet maar 'mooi weertje' :biggrin2:

Dat paard heet pas vanaf 1990 Amerigo, enkel omdat het paard wat toen gebruikt werd bij de landelijke intochten die naam droeg. Nadat knollie met pensioen is gegaan, is de naam gebleven.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3362001
Pauline schreef:Ik heb mijn trip naar Londen moeten annuleren omdat onze ouwe jongen dinsdag heel ziek werd. Vreselijk diarree, constant het hele huis onder, als een dood vogeltje lag hij erbij. Gisteren met hem naar de dierenarts en met het e.e.a. aan lapmiddelen en medicatie gaat het gelukkig alweer een stukje beter vandaag. Vannacht niet 6x de keuken schoongemaakt, maar slechts 3x! Hij oogt weer meer monter, maar slaapt nog wel veel.

Ik durfde echt niet te gaan, Eddie kan prima op hem passen maar steeds een kamer, kleed, keuken vol diarree schoonmaken is samen toch beter te doen. En dan speelt Joris leeftijd uiteraard ook een rol. Ik was zo bang dat ik in Londen zou zijn en dat het echt mis zou gaan..

Volgens jaar nieuwe ronde, nieuwe kansen!
Oo beterschap met je ouwe mannetje. :-* Het is nooit ok als je diertjes ziek zijn laat staan zo'n oudje. Volgens mij kun je dan ook niet meer echt genieten van je trip. :-\
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3362004
Angelique schreef:Dat paard heet pas vanaf 1990 Amerigo, enkel omdat het paard wat toen gebruikt werd bij de landelijke intochten die naam droeg. Nadat knollie met pensioen is gegaan, is de naam gebleven.
Vandaar dat ik niet anders weet aangezien ik in 1989 geboren ben :biggrin2:
pearlsofpassion schreef:Welnee. Het paard van Sinterklaas heet bij ons Slechtweervandaag. Altijd geweest.
En na een tijd klinkt dat ook niet meer vreemd. :cool:
Was me er niet van bewust dat dat niet overal zo was... :???:

Roe heb ik ook nooit geweten.
Ah, dan is herinnering iets vertroebeld ;) klopt idd dat het na tijdje niet meer vreemd klinkt.

@Pauline: enorm balen van je trip naar Londen :-( wel een hele logische en begrijpelijke keuze om bij je zieke ventje te blijven :-* hopelijk is hij snel weer de oude
Gebruikersavatar
Door Pauline
#3362019
Bedankt meiden!
"Gelukkig" ben ik zelf ook inmiddels ook ziek.... Snotterig, zere keel en koppijn.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3362021
Beterschap Plien! Hopelijk voor Eddie hoef jij niet op het vloerkleed te kakken :P
Gebruikersavatar
Door Pauline
#3362024
koekje schreef:Beterschap Plien! Hopelijk voor Eddie hoef jij niet op het vloerkleed te kakken :P
;D

Ik doe mijn best!
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3362025
Ik heb me net ziek gemeld voor de komende 2 dg (voor het eerst sinds ik hier werk, dus na 2,5 jaar), op mn ziekenhuisopnames na... ik slaap weinig tot niet, zat vanochtend om 04.45 uur al beneden, daarvoor al ruim 2 weken rond 06 uur :'( ...... en toch voel ik me schuldig :-\ :-[ .... ben ik nou gek????? Ik ben nu zo moe; smiddags slapen lukt me dus niet..

IK WIL GEWOON MINIMAAL 7 UUR SLAPEN!!!!!! En dan kom ik aan mn slaapuren en functioneer ik normaal :-\ ....
Door src_esther
#3362048
dinky89 schreef:Zwarte piet is in de loop der jaren al enorm veranderd. Oorbellen zie je al lang niet altijd meer, Surinaams accent hebben de pieten hier in Noord Nederland naar mijn weten ook niet gehad. De roe is over het algemeen ook verdwenen. Alle kinderen willen graag op zwarte piet lijken en het is dus juist een positief figuur geworden ipv iemand om bang voor te zijn. Op curaçao lijken ze een stuk minder moeite te hebben met zwarte piet ::)
Vroeger ook veel naar dag sinterklaasje gekeken waar het paard van sinterklaas geen 'amerigo' heet maar 'mooi weertje' :biggrin2:
Heeft er misschien mee te maken dat daar witte mensen 'zwarte piet' niet als scheldwoord gebruiken?...

Wat ik niet begrijp is dat volwassenen zo enorm conservatief doen als het om een kinderfeestje gaat waarbij de feestvarkens (de kinderen dus!) het geen ene reet uitmaakt hoe die Piet er uit ziet. Enige dat kinderen willen is niet de roer, niet mee in de zak - tenminste de meesten - en wel heel veel strooigoed en kadootjes. Gewoon een leuk feestje. Volwassen voor- en tegenstanders verpesten het nu, hoewel de voorstanders vinden dat alleen de tegenstanders het verpesten. :???: Als kinderen beweren dat het ze wel uitmaakt hoe een Piet er uit ziet, is dat door volwassenen inge'fluisterd'. Breek me de bek niet open over de loyaliteit van kinderen voor hun ouders.
Door M@rina
#3362054
src_esther schreef:Heeft er misschien mee te maken dat daar witte mensen 'zwarte piet' niet als scheldwoord gebruiken?...

Wat ik niet begrijp is dat volwassenen zo enorm conservatief doen als het om een kinderfeestje gaat waarbij de feestvarkens (de kinderen dus!) het geen ene reet uitmaakt hoe die Piet er uit ziet. Enige dat kinderen willen is niet de roer, niet mee in de zak - tenminste de meesten - en wel heel veel strooigoed en kadootjes. Gewoon een leuk feestje. Volwassen voor- en tegenstanders verpesten het nu, hoewel de voorstanders vinden dat alleen de tegenstanders het verpesten. :???: Als kinderen beweren dat het ze wel uitmaakt hoe een Piet er uit ziet, is dat door volwassenen inge'fluisterd'. Breek me de bek niet open over de loyaliteit van kinderen voor hun ouders.
Ik plaatst de hele discussie in de categorie, ik ben voor Feyenoord dus ben jij een jood als je voor Ajax bent, of jouw geloof in slechter dan het mijne. Het gaat om wat mensen er van maken. Het stelling nemen tegenover elkaar. De discussie wordt op een respectloze manier gevoerd, het gaat niet om de kern van de zaak, het gaat om je punt maken en het liefst zonder naar elkaar te luisteren. Van beide kanten wordt het naar mijn mening verkeerd aangepakt en dan kom je eigenlijk tot niets.

Het zal mij een rotzorg zijn hoe Zwarte Piet eruit ziet en de kinderen nog minderen als er maar cadeautjes en snoepgoed in hun schoen verschijnt. De verandering komt er toch wel, zoals de gekke rode lippenzijn al verdwenen, met een raar accent praten en de roe is ook al naar de prullenbak verhuisd naast de oorbellen, geen haan die er naar gekraaid heeft...
Door BlissSpirit
#3362055
Het zal kinderen misschien niet uitmaken hoe een piet eruit ziet, zwart, bruin, paars of groen en het zal mij ook een biet zijn, al vind ik de ophef over zwarte Piet wel lichtelijk overdreven en ben eigenlijk wel klaar met die discussie.
Maaaaar dat je erg op moet passen met roetveeg pieten is mij van de week wel erg duidelijk geworden. Een collegaatje van mij stond met haar kleindochter in het winkelcentrum en we stonden ff te kletsen. Zegt ze tegen die kleine meid, vraag maar aan zwarte piet (lees roetveeg piet) of je ook een paar pepernoten voor je broertje mee mag nemen. Zegt de kleine wijsneus met een heel verontwaardigd gezicht: Oma, dat is zwarte piet helemaal niet, dat is de conciërge van onze school. Kind is 5.
Dus dat zegt mij genoeg. Kinderen zijn niet gek.
Zo ook onze bewoners, was even op het werk bij de Sinterklaas viering, werk bij dementerende ouderen op een gesloten afdeling en een dochter van een bewoner en een collegaatje waren een paar keer door een niet al te vieze schoorsteen gezakt en dus redelijke roetveeg pieten en ook een paar van onze bewoners wisten precies te vertellen wie het waren, ook al deden ze nog zo gek. En andere jaren toen we nog gewoon "zwarte pieten" hadden, waren het net kleine kinderen en was het super spannend voor ze en was er niemand die ze herkende, zelfs hun eigen moeder niet.
Dus tja.......

Verstuurd vanaf mijn Mi A1 met Tapatalk
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door