Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3205330
Janneke schreef:Tja, mogelijk dat ik verder denk. Kijk ik verder. Misschien ook door mijn achtergrond. Ik weet het niet. Maar ik neem geen genoegen met een website, wat gezondheidsuitslagen en een kennismakingsgesprek. De plek die ik juist mijd zijn de shows. Ik ben dus gaan kijken bij een kringgroep waar een van de fokkers traint die mij geholpen heeft bijvoorbeeld. Ik ben bij een aankeuring geweest. Ik denk dat je als pupkoper wat minder naïef zou kunnen zijn. Op het internet staat meer info dan alleen van de partijen die er belang bij hebben.
En met jouw eerste hond was jij niet naïef? Je klinkt hierboven als iemand die al aardig thuis is in de hondenwereld. Maar dat kunnen we niet verwachten van mensen die hun eerste hond aanschaffen.
#3205331
Afgelopen week heb ik de hond van kennissen eten gegeven omdat ze die dag weg waren.
De hond eet RC brok speciaal voor Duitse herders. ( ik ga geen discussie met hen meer aan, ik voer gewoon die brok aan hun hond).
maar wat zie ik op de zak brokken voor afbeelding? Een Duitse herder met zo'n afgezakte rug! Nou ja..hoe stom!
#3205333
Lizzy schreef:En met jouw eerste hond was jij niet naïef? Je klinkt hierboven als iemand die al aardig thuis is in de hondenwereld. Maar dat kunnen we niet verwachten van mensen die hun eerste hond aanschaffen.
Ja, toen al niet naief. Daarom schreef ik mogelijk ook vanwege mijn achtergrond. Tja dat weet ik dus niet. Blijkbaar niet. Maar dat verbaasd me dus. Zeker nu met al die social media, het internet. Waarom alleen kijken naar het positieve?
Zoiets als zo'n filmpje van die DH moet toch blijven hangen bij mensen. Of al die verhalen over puppen uit het Oostblok. En toch tuinen mensen er elke keer in. En dat begrijp ik niet. Ik snap dus oprecht niet dat mensen zo naïef kunnen zijn.
#3205334
Janneke schreef:Ja, toen al niet naief. Daarom schreef ik mogelijk ook vanwege mijn achtergrond. Tja dat weet ik dus niet. Blijkbaar niet. Maar dat verbaasd me dus. Zeker nu met al die social media, het internet. Waarom alleen kijken naar het positieve?
Zoiets als zo'n filmpje van die DH moet toch blijven hangen bij mensen. Of al die verhalen over puppen uit het Oostblok. En toch tuinen mensen er elke keer in. En dat begrijp ik niet. Ik snap dus oprecht niet dat mensen zo naïef kunnen zijn.
Maar ik heb het over mensen die dus niet via marktplaats een pup kopen. Die niet via het Oostblok een pup kopen. Die dus netjes naar de RV gaan en een aangesloten fokker selecteren. Daar mag je wat van verwachten. Tenminste, daar zou je wat van mogen verwachten. En ik vind niet dat je het feit dat dit niet het geval is in de schoenen van een pupkoper kan schuiven.
#3205336
Lizzy schreef:Maar ik heb het over mensen die dus niet via marktplaats een pup kopen. Die niet via het Oostblok een pup kopen. Die dus netjes naar de RV gaan en een aangesloten fokker selecteren. Daar mag je wat van verwachten. Tenminste, daar zou je wat van mogen verwachten. En ik vind niet dat je het feit dat dit niet het geval is in de schoenen van een pupkoper kan schuiven.
Ik schrijf ook nergens dat het de schuld is van de pupkoper. Wel geef ik aan dat ik het te makkelijk vind om tegenwoordig alleen daar op af te gaan. Dat je als pupkoper zelf ook kunt denken, uitzoeken en bedenken dat sommige dingen, ook al beweert een fokker anders, echt niet gezond zijn.
Ik haalde die Oostblok puppen aan als een soort vergelijk. Sorry, dat was niet duidelijk. Mensen lezen er over, het is regelmatig in de media en toch....... Idem met dat filmpje. Die DH wint dus het zal wel geweldig zijn want de fokker, DA, etc zegt..... Alsof mensen dan stoppen met denken omdat een ander het zegt.

Wil je dus iets veranderen dan zal dat mijns inziens bij alle partijen moeten. Fokkers, RvB, etc moeten hun ego's aan de kant zetten en andere belangen na gaan streven. Pupkopers zouden bewust kunnen zijn (moeten) van het feit dat sommige raskenmerken niet kunnen of discutabel zijn. En dan heb ik het dus over die platte neus bij een pekinees bijvoorbeeld. Het lijkt mij dat iedereen kan bedenken dat dat niet goed kan zijn. En dan kun jij je als pupkoper afvragen of je mee moet werken aan het in stand houden er van.
#3205337
Monique77 schreef:Gisteren weer eens op een show Sjors en Rox uitgebracht, en wat denk je ?

Mankende honden die geplaatst worden, honden die echt link uitvallen die geplaatst worden, honden die GEEN loopje konden laten zien omdat ze te hyper waren geplaatst ....

Welkom op de honden show wereld :-X
Oh fijn, dan ben je meteen weer genezen....

Ik dacht dat bij uitvallen en niet lopen je niet geplaatst kon worden; dat werd mij altijd gezegd tijdens de ringtraining...
#3205362
Lil schreef:Oh fijn, dan ben je meteen weer genezen....

Ik dacht dat bij uitvallen en niet lopen je niet geplaatst kon worden; dat werd mij altijd gezegd tijdens de ringtraining...
Daar denken de keurmeesters heel anders over op het moment geloof ik .... En die honden stonden ook nog achter bordje nr 1 of 2 ::)
#3205364
Diego schreef:Afgelopen week heb ik de hond van kennissen eten gegeven omdat ze die dag weg waren.
De hond eet RC brok speciaal voor Duitse herders. ( ik ga geen discussie met hen meer aan, ik voer gewoon die brok aan hun hond).
maar wat zie ik op de zak brokken voor afbeelding? Een Duitse herder met zo'n afgezakte rug! Nou ja..hoe stom!
Zag zojuist reclame op FB voorbij komen voor stickers met hondenrassen, en je raad het al .... De herder had een afgezakte rug ::)
En als je daar dat iets van zegt negeren mensen je gewoon, want het is toch heel normaal ?
#3205380
Monique77 schreef:Gisteren weer eens op een show Sjors en Rox uitgebracht, en wat denk je ?

Mankende honden die geplaatst worden, honden die echt link uitvallen die geplaatst worden, honden die GEEN loopje konden laten zien omdat ze te hyper waren geplaatst ....

Welkom op de honden show wereld :-X
Gelukkig is het bij de meeste van de rassen niet zo....
Nog steeds erg trots op mijn 'fitte' showkampioentjes en het zal me er ook niet van weerhouden om in te schrijven.
In elke sport heb je rotte vissen helaas.

Vorig weekend werden de door mij gefokte hondjes Reserve beste teef en de reu 3de in de openklasse op Crufts en daar ga ik me echt niet om schamen!
#3205411
^^ Daar zou ik maar gewoon heel terecht apetrots op zijn!


Over het algemeen denk ik dat we de pupkoper die bij de Rv-aangesloten fokker koopt niet allemaal weg mogen zetten als naïef of gemakzuchtig enz. Immers (ik ga even "we"jen" hoor) hebben we jarenlang (vanaf de jaren 80 ongeveer) geroepen dat als je een goede hond wilde, je deze via de rv moest kopen. Alsof dat een soort van garantie gaf op het kopen van een goede hond. Want als iemand een wrakje had gekocht, was de boodschap.....voortaan toch maar een "echte" kopen. Net als dat je een auto bij een Bovaggarage koopt je ervan uitgaat dat die wel goed is en men denk dat een HUS met keurmerk wel goed is, een gedragspeut idem, zo ook een webwinkel met keurmerk enz.
Met dit soort keurmerken heeft men getracht het kaf van het koren te scheiden, maar moeten we helaas vaak concluderen dat dat niet gelukt is. Net zoals het niet lukt dat een Rv garant staat dat de aangesloten fokkers allemaal even leuk, lief, betrokken, goed geïnformeerd en met als ultiem levensdoel...het welzijn van de pups. Maar dan nog, ik ken echt mensen die zo zijn, maar die tegelijkertijd stekelblind zijn voor de fouten van hun honden. TJA.
Goed, dan ben je zoekende en je gaat naar de Rv en daar lees je dat de aangesloten fokkers aan alle eisen voldoen en wat de Rv allemaal voor moois op het vaandel heeft staan. Dat de honden die via hun komen wel gezond zijn en dat die wrakkies allemaal van buiten de rv's komen. Diezelfde Rv's die zich acuut in stilzwijgen en onschuld hullen als er bij jouw hond iets faliekant mis is gegaan en het ook een wrakkie blijkt te zijn. En wat krijg je dan achter je broek aan...je bent te makkelijk geweest, eigen schuld dik bobbeltje.

En tuurlijk heeft een koper een onderzoeksplicht, maar als je als leek komt aanzetten, waar moet je dan beginnen. Zat fokkers waar geen fout woord over te vinden is, al is het maar omdat mensen er niet eens durven te klagen enz. Niet iedereen weet de weg op inet en hoe filter je daar het een en ander uit. Ga op een show babbelen en over iedere fokker/shower krijg je wel een "leuk" verhaaltje te horen. Waar de een goede ervaringen mee heeft, heeft de ander slechte ervaringen enz. en aan het eind van de showbabbeldag ben je nog geen steek opgeschoten. (ik noem even show, maar het kan net zo goed een clubwandeling zijn). Maar dan nog...er stapt een wildvreemde op je af en vraagt naar die of die fokker....nou, dan ga ik nergens op in hoor.


Wat ik over het algemeen wel vind is dat men zcih beter kan inlezen over wat je bij een ras kan verwachten. Maar ook daarvoor geldt voor een deel dat "iedereen" roeptoeterd dat de ellende alleen bij broodfokhonden zit.
#3205412
Angelique schreef:^^ Daar zou ik maar gewoon heel terecht apetrots op zijn!


Over het algemeen denk ik dat we de pupkoper die bij de Rv-aangesloten fokker koopt niet allemaal weg mogen zetten als naïef of gemakzuchtig enz. Immers (ik ga even "we"jen" hoor) hebben we jarenlang (vanaf de jaren 80 ongeveer) geroepen dat als je een goede hond wilde, je deze via de rv moest kopen. Alsof dat een soort van garantie gaf op het kopen van een goede hond. Want als iemand een wrakje had gekocht, was de boodschap.....voortaan toch maar een "echte" kopen. Net als dat je een auto bij een Bovaggarage koopt je ervan uitgaat dat die wel goed is en men denk dat een HUS met keurmerk wel goed is, een gedragspeut idem, zo ook een webwinkel met keurmerk enz.
Met dit soort keurmerken heeft men getracht het kaf van het koren te scheiden, maar moeten we helaas vaak concluderen dat dat niet gelukt is. Net zoals het niet lukt dat een Rv garant staat dat de aangesloten fokkers allemaal even leuk, lief, betrokken, goed geïnformeerd en met als ultiem levensdoel...het welzijn van de pups. Maar dan nog, ik ken echt mensen die zo zijn, maar die tegelijkertijd stekelblind zijn voor de fouten van hun honden. TJA.
Goed, dan ben je zoekende en je gaat naar de Rv en daar lees je dat de aangesloten fokkers aan alle eisen voldoen en wat de Rv allemaal voor moois op het vaandel heeft staan. Dat de honden die via hun komen wel gezond zijn en dat die wrakkies allemaal van buiten de rv's komen. Diezelfde Rv's die zich acuut in stilzwijgen en onschuld hullen als er bij jouw hond iets faliekant mis is gegaan en het ook een wrakkie blijkt te zijn. En wat krijg je dan achter je broek aan...je bent te makkelijk geweest, eigen schuld dik bobbeltje.

En tuurlijk heeft een koper een onderzoeksplicht, maar als je als leek komt aanzetten, waar moet je dan beginnen. Zat fokkers waar geen fout woord over te vinden is, al is het maar omdat mensen er niet eens durven te klagen enz. Niet iedereen weet de weg op inet en hoe filter je daar het een en ander uit. Ga op een show babbelen en over iedere fokker/shower krijg je wel een "leuk" verhaaltje te horen. Waar de een goede ervaringen mee heeft, heeft de ander slechte ervaringen enz. en aan het eind van de showbabbeldag ben je nog geen steek opgeschoten. (ik noem even show, maar het kan net zo goed een clubwandeling zijn). Maar dan nog...er stapt een wildvreemde op je af en vraagt naar die of die fokker....nou, dan ga ik nergens op in hoor.


Wat ik over het algemeen wel vind is dat men zcih beter kan inlezen over wat je bij een ras kan verwachten. Maar ook daarvoor geldt voor een deel dat "iedereen" roeptoeterd dat de ellende alleen bij broodfokhonden zit.
+1
#3205419
ik blijf het verschrikkelijk jammer vinden dat er niet een soort van tussenfokker is. Eentje die honden fokt die goed gescreend zijn op gezondheidsproblemen en specifiek op gezondheid voor pupkopers. Geen showlijn of werklijn, niet exact volgens de rasstandaard maar lijkt goed op én vooral, gezond.
#3205420
Syrae schreef:ik blijf het verschrikkelijk jammer vinden dat er niet een soort van tussenfokker is. Eentje die honden fokt die goed gescreend zijn op gezondheidsproblemen en specifiek op gezondheid voor pupkopers. Geen showlijn of werklijn, niet exact volgens de rasstandaard maar lijkt goed op én vooral, gezond.
Die zijn er wel hoor, hard zoeken, maar ze zijn er :)
#3205431
dan is het ontzettend zonde dat er voor die fokkers voor de gangbare pupkopers niet wat meer tamtam word gemaakt.

We hebben onze pup van Marktplaats. Nadat we besloten hadden een hond te willen zijn we eerst 2 maanden bezig geweest met uitzoeken wat voor hond. Een stabij via de rasverenigingen kost 800 euro, een bedrag wat we nogal hoog vonden, zeker aangezien we een gezinshond zochten, niet een showhond. Dus via Google gezocht naar stabij nestjes en dan kom je al snel op marktplaats uit. Ik heb geloof ik een maand lang alle nieuwe nestjes op marktplaats afgebeld voor ik iemand vond die me acceptabele antwoorden gaf op mijn vragen, de meeste stabijtjes van Marktplaats groeien echt op als erfhond in de schuur en dat wilden we niet. Mama was aanwezig, lieve hond met(a) gekeurde heupen. Pupjes in de keuken en een gelegenheidsnestje, geen broodfok.

Ook via Marktplaats kan je enigszins kritisch kijken en vragen, hoef je ook niet het eerste het beste pupje te nemen.
#3205437
Syrae schreef:dan is het ontzettend zonde dat er voor die fokkers voor de gangbare pupkopers niet wat meer tamtam word gemaakt.

We hebben onze pup van Marktplaats. Nadat we besloten hadden een hond te willen zijn we eerst 2 maanden bezig geweest met uitzoeken wat voor hond. Een stabij via de rasverenigingen kost 800 euro, een bedrag wat we nogal hoog vonden, zeker aangezien we een gezinshond zochten, niet een showhond. Dus via Google gezocht naar stabij nestjes en dan kom je al snel op marktplaats uit. Ik heb geloof ik een maand lang alle nieuwe nestjes op marktplaats afgebeld voor ik iemand vond die me acceptabele antwoorden gaf op mijn vragen, de meeste stabijtjes van Marktplaats groeien echt op als erfhond in de schuur en dat wilden we niet. Mama was aanwezig, lieve hond met(a) gekeurde heupen. Pupjes in de keuken en een gelegenheidsnestje, geen broodfok.

Ook via Marktplaats kan je enigszins kritisch kijken en vragen, hoef je ook niet het eerste het beste pupje te nemen.

Beetje raar verhaal dit. Dus omdat een hond boven je budget is, is het ineens...ik hoef geen showhond. Stabij's zijn ook nog niet eens echt showhond bij uitstek. De meesten worden huishond....zoals het overige gros van de rashonden ook. Jij zocht gewoon een stabij(na) voor weinig. Is prima hoor, jouw keuze, maar die riedeltjes hierboven over tusenfokkers die dan meer tamtam moeten maken voor zichzelf gaan echt nergens over.
Kijk enkel al naar hoeveelheden van 1 ras in nederland met stamboom en hoeveel er op show staan.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door