Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3190958
Als ik ga hardlopen met mn 3 borders tegelijk, dan heb ik tussen de honden nog een neklijntje zitten. Dus van halsband naar halsband. Zo blijven ze elk op hun eigen plek lopen en waaieren ze niet teveel uit.

Ik zelf heb 5 honden en ja, die lopen alle 5 tegelijk aan een riem. Maar die heb ik gewoon vast. Ze weten dat als we in de wijk lopen en ze vast zitten dat ze elk op hun eigen plek moeten lopen. Abby loopt altijd links, en Doortje altijd rechts. Dus niet andersom, ook niet om te snuffelen, gewoon helemaal niet. Er wordt ook niet gesnuffeld bij elke paal, we lopen gewoon door. Heel saai, maar dat zijn de regels ;) Als we bij het park zijn mogen ze allemaal los. Dan mogen ze plassen en poepen en gek doen zoveel als ze willen. Terug aan de riem weer hetzelfde. Ik zie mensen wel stunten met 2 of 3 honden, dat de riemen steeds in de knoop zitten, maar dat hoeft dus niet. Mijn Doortje loopt sinds kort pas met het groepje mee (is nu 13 maanden), tot die tijd heb ik haar voornamelijk alleen uitgelaten, om haar dus het netjes wandelen zonder trekken te leren en veel 1 op 1 aandacht en trainen te kunnen geven.
Ik heb 1 vaste logee een Duitse Staande, die vloog ook steeds van links naar rechts. In mijn groepje helemaal niet handig. Ik heb haar gewend aan de gentle leader en haar daarmee haar eigen plekje gegeven. Nu ze dat snapt kan ze weer gewoon aan de halsband en blijft ze idd op haar plekje lopen. (terwijl ze bij het eigen baasje weer alle kanten op vliegt).
Door Siberienne
#3190960
Hihi dat ben ik, zo'n goochelaar ;) krijg met 2 impulsieve sleurbeesten. Ze kunnen best netjes lopen hoor (even, in het dorp) maar ja, ze zijn (bijna) nooit los en dan mogen ze dus snuffelen in het buitengebied en ja, dan schieten ze ook wel eens heen en weer.

Maar goed, je hebt wel gelijk Miik, shadow loopt soms hele stukken naast mij en die heb ik dus bijna nooit aan de heupgordel omdat ik dan inderdaad over de lijn struikel. Die heb ik op de stukken waar ze mogen snuffelen ed veel liever aan een flexi.
Ik kan die met een musketon (klimhaak) aan de rind van de canadog heupgordel doen, maar dat doe ik alleen als ik dus even foto's wil maken ofzo (en ja, dan moet hij ook even zitten en wachten en dat kunnen ze dan allebei wel weer keurig, mits er geen ree oversteekt of haas wegholt...)

En hoewel een bungee lijn handig is aan de heupgordel, is die niet handig om een pup netjes te leren wandelen...
#3190964
Ik heb een heupgordel. Aangeschaft in de tijd dat Tous zijn jachtinstinct enorm was. Beide honden lopen aan een flexlijn en ik was bang dat Tous op een slecht moment de flex uit mijn handen zou trekken. Ik had het dan zo dat ik de flexlijn wel gewoon in mijn hand had maar aan het handsvat had ik een lijntje welke weer vast zat aan de heupgordel. Mocht hij de lijn dus uit mijn handen trekken dan bleef deze nog vast aan de heupgordel. De reden om het zo te doen was dat ik op die manier nog controle had over de lijn. Dus ik kon de lijn gewoon bedienen zeg maar.
Ik vond het niet ideaal zo te wandelen maar het went wel en ik vond het een prettig idee dat als ik de lijn zou laten schieten Tous er toch niet vandoor kon gaan. Verder vind ik het gewoon prettig beide honden gewoon de lijnen in de hand te hebben. Ze lopen wel ieder aan hun eigen kant, soms even samen snuffelen aan eenzelfde graspol maar opzich raken de lijnen zelden verstrikt. Je went er vanzelf aan en je krijgt er genoeg handigheid in ;)
Inmiddels kan ik rustig mijn handschoenen aan of uit trekken, fotootje maken, telefoneren etc. tijdens het wandelen met twee honden aan de flexlijn :biggrin2: (oh enne nu niet denken dat ik zo'n type ben die dan de honden ondertussen maar lekker aan de lange lijn alle kanten op laat schieten hoor...ik blijf opletten en indien nodig lopen ze keurig naast me met de rem op de flex ;) ;) )
#3190995
Ik heb een heupgordel uit Zweden, met een stevig elastiek erin verwerkt, voor als de hond onverwacht trekt. Had die meestal alleen nodig om Laika kort vast te maken wanneer we een andere hond tegenkwamen, maar vandaag heb ik hem voor het eerst gebruikt om met vier honden te wandelen: Lupi aan de heupgordel met een rollijn, de reuen elk aan een 25 meterlijn en Laika los. Dat functioneerde perfect, totaal geen vlechtwerken.
Bij twee honden zou ik echter gewoon twee losse lijnen nemen, en bij drie deed ik dat meestal ook (rollijnen overigens). Dat was wel punniken af en toe, bij drie, maar bij twee is het totaal niet lastig.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door