Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Martine-Tom
#3188053
Nicky en Pip schreef:Hm ik weet niet zeker of ik het echt heb. Ik denk ook in plaatjes.
Ik heb wel inderdaad hetzelfde als met het vitamine potje voorbeeld. En de films, muziek..
En gezichten, adressen, data, namen en de meest belachelijke dingen vergeet ik niet. Nooit eigenlijk kan ik best zeggen.

Leren kan ik wel makkelijk, maar de pagina scannen was niet zozeer voldoende. Wel wist ik wanneer ik het dan gelezen had omdat dan dat en dat liedje voorbij kwam, soms kwam ik dan helaas niet meer op de tekst maar zat wel het liedje heel het examen in mn hoofd :biggrin2:

Ik zal wel gewoon een "goed" geheugen hebben.
Hahaha

Ik wed ooit beschuldigd van spieken omdat ik tekst letterlijk opschreef zoals in het boek...ik werd niet geloofd omdat de zgn makkelijke vakken me lagere cijfers opleverden als de moeilijke, ik stond bekend als een slechte student en dan wel 10en halen voor wis en scheikunde...blijkbaar was dat niet geloofwaardig ;D
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3188119
Yep, hier ook een plaatjesdenker.
Weet altijd precies waar in een boek ik wat gelezen heb ook. Niet welke bladzijde, maar wel dat het linksonder in het midden van de zin stond :biggrin2:
#3188134
Geen fotografisch/eidetisch geheugen. Maar wel een heel goed geheugen, voor sommigen iets minder prettig want ik onthoud eigenlijk alles. Weet precies wat er gezegd is, en met een beetje pech ook nog in welke maand ik denk niet in plaatjes ofzo. Weet dus ook van alle mensen op mijn werk de naam (400+ mensen inmiddels) weet ik hun voornaam niet weet ik wel de achternaam. En van alle regelmatige bezoekers weet ik ook de naam, en anders het bedrijf waarvoor ze werkzaam zijn.

En ik onthoud ook alle informatie die ik (goed) doorlees.
Ik wordt dus ook regelmatig gevraagd of ik ergens al iets over gelezen heb en waar men dat kan vinden
Gebruikersavatar
Door Dian
#3188139
Ik vroeg pas nog: das toch niet normaal dat kinderen op de lagere school huiswerk krijgen?? Blijkt dat dat in mijn tijd ook al zo was, maar ik het op school al had opgepikt en thuis niets meer hoefde te doen :biggrin2: Ook kende ik bij bijvoorbeeld topo de originele nummers van de plaats er voor het gemak ook maar bij.......... Heb eerlijk gezegd nooit veel hoeven te doen voor school, alleen vreemde talen waren niet mijn ding...... :-X Thuis was het een gevleugeld gezegde dat ze mij maar moesten vragen waar iets lag, ik wist haast alles te liggen. Later op mijn werk zat ik in een kantoortuin met 12 mensen in 1 ruimte en ik wist precies wie wie aan de telefoon had en later welke deadlines er speelden....... rete irritant, heeft me dan ook mijn kop gekost........ Toen ik later de diagnose PDD-NOS kreeg, vielen wat dit betreft ook een aantal puzzelstukken op hun plek.........

En Kaio, dat teruggaan naar de plek waar je bijvoorbeeld een boodschap nog wist heb, heb ik ook......... in dat en dat schap wist ik het nog, liep daarheen en dan schoot het weer te binnen :D
Gebruikersavatar
Door Lizetta
#3188159
Echt fotografisch is het niet, maar ik ben wel goed in praktisch herinneren. Dus inderdaad waar staat iets of ergens heen rijden waar ik 10 jaar geleden een keer geweest ben. Met tekst ben ik minder goed (dyslect) maar ik weet vaak wel waar het op een pagina staat. Dus vooral plaatjes.
In mijn werk is dat heel erg bruikbaar, omdat ik dus heel veel praktische kennis heb over het assortiment van 10 jaar geleden.

En ik onthoud 90% van wat er in gesprekken gezegd wordt. En ik kan je zeggen, dat is frustrerend. Veel mensen hebben echt geen idee meer waar ze het gister over hadden en ik ga dan door op een gesprek, zie je alleen maar vraagtekens. Of als ze beweren: dat heb ik wel/niet gezegd...
Door petralita
#3188180
Alleen selectief.
Ik onthoud geen teksten, maar weet wel waar het exact staat in een boek. Helaas moet ik ook echt leren.
Situatie herinner ik mij goed, hoef ook maar 1x ergens heen te rijden om te weten hoe ik de volgende keer moet rijden of hoe ik terug moet rijden. Ik kijk ook vaak op bv streetview naar de belangrijkste kruisingen en ik rij zo ergens heen.
Zelfde geldt voor een plattegrond of indeling van gebouwen. Als ik 1x in een fabriek ben geweest teken ik zo een plattegrond en indeling.

Ik kan heel veel goed onthouden en ook na 1x, behalve teksten... (door dyslectie?)
Door cj
#3188233
Heb een fotografisch geheugen. Leren hoefde ik nooit.
Was woedend op het eindcommentaar van mijn rapport zesde klas van mijn meester. " Saskia steunt teveel op haar geheugen".
Nu snap ik het, qua leren werd ik erg lui. Deed het niet, want met 1 keer lezen haalde ik toch minimaal een voldoende.
Die luiheid heb ik helaas gehouden.
Saskia
Door - pien -
#3189150
Kaio schreef:Maar als ik iets vergeet wat ik ook alweer bedacht had wat ik wou doen en dan moet teruglopen naar de plek waar ik dat bedacht had, en het dan weer weet, hoe heet dat?
Dat hebben toch ook meerdere mensen he?
In ieder geval éen :biggrin2:
Laatst gewijzigd door - pien - op wo 20 jan 2016, 08:54, 1 keer totaal gewijzigd.
#3189198
cj schreef:Heb een fotografisch geheugen. Leren hoefde ik nooit.
Was woedend op het eindcommentaar van mijn rapport zesde klas van mijn meester. " Saskia steunt teveel op haar geheugen".
Nu snap ik het, qua leren werd ik erg lui. Deed het niet, want met 1 keer lezen haalde ik toch minimaal een voldoende.
Die luiheid heb ik helaas gehouden.
Saskia
Wat ik me afvroeg: 1 keer lezen en dan onthouden is één ding, maar begrijp je dan ook wat je gelezen hebt? Of houdt 'fotografisch geheugen' alleen in dat je de tekst letterlijk kunt reproduceren?

Ik moest daaraan denken door de opmerking van Martine dat ze geen vreemde talen kan leren, en aan een verhaal van de Belgische auteur Tom Lanoye, 'Het boek' (uit: Een slagerszoon met een brilletje). Dat gaat over iemand genaamd Achille van den Branden, die zichzelf aanleert boeken heel snel te lezen. Op een gegeven moment wordt hij uitgedaagd door een professor om voor een publiek zijn kunstje te tonen, en de professor zet hem dan de Encyclopaedia Britannica voor de neus. Zegt Achille: 'Sorry, gaat niet lukken, want ik kan geen Engels.' Terwijl het publiek hem al wil uitjouwen, gaat hij verder: '...maar als u mij een Engels-Nederlands woordenboek, een lesboek Engelse grammatica en een verklarend woordenboek Engels te lezen geeft, geloof ik dat het wel zal lukken.' Dat zou natuurlijk ideaal zijn, dat je niet alleen de tekst letterlijk kunt herhalen, maar de inhoud ook echt begrijpt. Maar ik weet niet of het zo werkt?
Door TomsBorders
#3189199
dat licht aan je vorm van geheugen, kan je de verbanden zien of onthoud je slechts de data en niet de inhoud.
daarnaast is het discutabel of we hier over fotografische geheugens aan het praten zijn maar dat ter zijde.
het houd je in ieder geval goed wakker altijd als je heel de nacht nog alle plaatjes moet verwerken en alle data moet verbinden
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3189206
Ik lees het wel begrijpend....anders heeft het ook geen zin om een boek of artikel te scannen.


Dit is ook wel een reden waarom "lekker ontspannen een boek lezen" niet in mijn leven voorkomt. Ik schiet er letterlijk als een razende doorheen. Langzaam lezen, dus zogenaamd lekker ontspannen lezen is er niet bij. Ik kan het gerust denken hoor...nu ga ik rustig een boekje lezen, glaasje wijn erbij en scannen maar :biggrin2:
Door Martine-Tom
#3189223
Anne in Duitsland schreef:Wat ik me afvroeg: 1 keer lezen en dan onthouden is één ding, maar begrijp je dan ook wat je gelezen hebt? Of houdt 'fotografisch geheugen' alleen in dat je de tekst letterlijk kunt reproduceren?

Ik moest daaraan denken door de opmerking van Martine dat ze geen vreemde talen kan leren, en aan een verhaal van de Belgische auteur Tom Lanoye, 'Het boek' (uit: Een slagerszoon met een brilletje). Dat gaat over iemand genaamd Achille van den Branden, die zichzelf aanleert boeken heel snel te lezen. Op een gegeven moment wordt hij uitgedaagd door een professor om voor een publiek zijn kunstje te tonen, en de professor zet hem dan de Encyclopaedia Britannica voor de neus. Zegt Achille: 'Sorry, gaat niet lukken, want ik kan geen Engels.' Terwijl het publiek hem al wil uitjouwen, gaat hij verder: '...maar als u mij een Engels-Nederlands woordenboek, een lesboek Engelse grammatica en een verklarend woordenboek Engels te lezen geeft, geloof ik dat het wel zal lukken.' Dat zou natuurlijk ideaal zijn, dat je niet alleen de tekst letterlijk kunt herhalen, maar de inhoud ook echt begrijpt. Maar ik weet niet of het zo werkt?
yep ik begrijp wat ik lees, alleen moet het me intresseren en dat doet taal me nagenoeg niet.
#3189312
Martine-Tom schreef:yep ik begrijp wat ik lees, alleen moet het me intresseren en dat doet taal me nagenoeg niet.
Jammer. Zou toch geweldig zijn om zo even tussen neus en lippen door een paar talen te leren! :D
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door