Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Kaela
#3186593
Boeffie Blafmans schreef:Mja, zo herkenbaar hoe jij denkt. Ik was er ook klaar mee. En nu heb ik het een beetje andersom, grappig hoe dat werkt. Nu willen mensen soms dat ik mij verantwoord omdat ik een hulpmiddel nodig heb om me gewoon normaal lekker te voelen. En is het allemaal onzin volgens sommigen. Overdreven. Of zit het tussen de oren. Of is het niet te vertrouwen. Nou, ik vind het allemaal best hoor, zolang ik (jij en iedereen) maar weet wat ik doe en waarom ik dat doe en me er goed bij voel :D
Mijn bericht was in geen enkel opzicht bedoeld als dat jij je zou moeten verantwoorden hoor. Als jij je goed voelt met wat je doet, is dat hartstikke mooi! Mijn bericht was algemeen bedoeld, iets wat voortkomt uit jaren en jaren te horen krijgen hoe verschrikkelijk abnormaal je bent.
Pauline schreef: Nou ik zou dit zo geschreven kunnen hebben, maar dat vraag ik me wel vaker af.... Wie bepaalt wat we mogen en wat normaal is? Wij zelf toch zeker!
Het lukt me al heel lang om volgens mijn eigen ideeën te leven. Ik heb niet veel moeite met mijn ritme en als ik dat een poosje wel heb, dan kan ik dat meestal wel wat oplossen door avonddiensten of verlof te nemen. Ik pas mij niet meer aan anderen aan, ga naar bed wanneer ik dat wil en slaap overdag als ik dat wil (en thuis ben ;) ).
Maar het blijft gewoon knagen. Als er maar vaak genoeg gezegd wordt dat je niet normaal bent, dan nestelt zich dat toch ergens.
Door hannabelgje
#3186621
Kort slapen wordt gezien als stoer en bewonderingswaardig, terwijl als je veel slaap nodig hebt je lui gevonden wordt. Ik denk dat het veschil tussen zomer en winter ook wel in onze genen zit in deze regio's. Vroeger sliep men in de winter gewoon langer omdat de dagen simpelweg korter waren.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#3186622
Kaela schreef:Het lukt me al heel lang om volgens mijn eigen ideeën te leven. Ik heb niet veel moeite met mijn ritme en als ik dat een poosje wel heb, dan kan ik dat meestal wel wat oplossen door avonddiensten of verlof te nemen. Ik pas mij niet meer aan anderen aan, ga naar bed wanneer ik dat wil en slaap overdag als ik dat wil (en thuis ben ;) ).
Maar het blijft gewoon knagen. Als er maar vaak genoeg gezegd wordt dat je niet normaal bent, dan nestelt zich dat toch ergens.
Ik doe ook wat ik wil hoor en wat een ander denkt moet ik maar denken. Ongevraagde meningen zijn inderdaad soms heel vervelend, maar gelukkig kan ik ook die goed naast me neerleggen. En dat ik niet normaal ben, dat realiseer ik me al heel lang! ;D

Tegenwoordig ben ik bijna de "dorpsgek" met Joep in een buggy!
Door Lil
#3186628
Pauline schreef:Ik doe ook wat ik wil hoor en wat een ander denkt moet ik maar denken. Ongevraagde meningen zijn inderdaad soms heel vervelend, maar gelukkig kan ik ook die goed naast me neerleggen. En dat ik niet normaal ben, dat realiseer ik me al heel lang! ;D

Tegenwoordig ben ik bijna de "dorpsgek" met Joep in een buggy!
Dat is heel herkenbaar dat als je afwijkt je de dorpsgek bent, dat ben ik hier om meerdere redenen. Met name omdat mensen iets zien en vervolgens niet vragen hoe het zit, maar rare dingen verzinnen en vertellen. Niet alleen in het dorp, dat is op het werk of elders evengoed zo.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#3186632
Naar voor je Lil...., bah wat kunnen mensen toch afschuwelijk zijn.

En dat "dorpsgek" staat dus tussen haakjes, omdat het meer is dat ik het zo benoem. Krijg zelden commentaar, waarop Joeps fysiotherapeute zo heel treffend zei: "Pauline..., ze durven je niet eens commentaar te geven. Je houding en je hoofd staat dat niet toe". ;D
Door Lil
#3186634
Pauline schreef:Naar voor je Lil...., bah wat kunnen mensen toch afschuwelijk zijn.

En dat "dorpsgek" staat dus tussen haakjes, omdat het meer is dat ik het zo benoem. Krijg zelden commentaar, waarop Joeps fysiotherapeute zo heel treffend zei: "Pauline..., ze durven je niet eens commentaar te geven. Je houding en je hoofd staat dat niet toe". ;D
Ach weet je waarom ik allemaal weet wat ze roddelen? Omdat ik het terug te horen krijg van mensen die het niet normaal vinden. Niet omdat men mij recht in mijn gezicht uitlacht. Deed men dat maar; van meestal heb ik een opmerking terug.

Men doet het ook juist omdat ik mij overal ver van houd en niet mee wens te doen met zulk gedrag als over anderen praten zonder te weten hoe of wat.
Door Esther Q
#3186645
Kort of lang slapen is op zichzelf geen probleem. Goed of slecht slapen wel. En energiek opstaan, of niet, ook. En energiek de dag doorkomen, of niet, ook. Voor mij althans. Het is natuurlijk heel normaal dat niet iedereen evenveel uren slaapt. Dat ik nu minder uren slaap nodig heb, boeit me ook helemaal niet. Wel dat ik beter slaap en me beter voel overdag.
Door Esther Q
#3186650
Kaela schreef:Mijn bericht was in geen enkel opzicht bedoeld als dat jij je zou moeten verantwoorden hoor. Als jij je goed voelt met wat je doet, is dat hartstikke mooi! Mijn bericht was algemeen bedoeld, iets wat voortkomt uit jaren en jaren te horen krijgen hoe verschrikkelijk abnormaal je bent.
Nee, zo vatte ik het ook niet op. Ik reageerde op de inhoud. Veel mensen hebben gewoon altijd wel wat over een ander te vinden of melden, ongeacht wat je doet of hoe je leeft, zo bedoelde ik het :)
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3186730
Lizzy schreef:Ik heb een vriendin, die heeft ook al heel wat jaartjes slaapproblemen. Zij volgt deze gratis cursus en heeft daar nu al baat bij:

http://educatie.ntr.nl/beterslapen/

Er staat bij de tips
Je het meest groeit tijdens je slaap
Tijdens de slaap groeien we het meest omdat dan allerlei klieren actief zijn die de groei stimuleren.

hmmm :g: er is toch iets fout gegaan, heb altijd veel geslapen, maar dat groeien.... :biggrin2:


Ik slaap altijd heel goed (tegenwoordig), ga in bed liggen en doei! Ook als ik wakker wordt en er even uitmoet, ga ik weer liggen, doei. Meestal dan, ooit heb ik dat ik niet in slaap kan komen maar is zelden.
Wel was het toen ik burnout had anders, toen kon ik niet slapen 's nachts, en meer stress dus weer slechter slapen etc. Gelukkig is dat allemaal voorbij want dat was eerlijk gezegd ook een ellende.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#3186735
Kaio schreef:Je het meest groeit tijdens je slaap
Tijdens de slaap groeien we het meest omdat dan allerlei klieren actief zijn die de groei stimuleren.

hmmm :g: er is toch iets fout gegaan, heb altijd veel geslapen, maar dat groeien.... :biggrin2:


Ik slaap altijd heel goed (tegenwoordig), ga in bed liggen en doei! Ook als ik wakker wordt en er even uitmoet, ga ik weer liggen, doei. Meestal dan, ooit heb ik dat ik niet in slaap kan komen maar is zelden.
Wel was het toen ik burnout had anders, toen kon ik niet slapen 's nachts, en meer stress dus weer slechter slapen etc. Gelukkig is dat allemaal voorbij want dat was eerlijk gezegd ook een ellende.
Alles +1

Hoewel het inmiddels af en toe wat lastiger is om door te slapen, maar dat schijnt dan weer met de leeftijd ::) te maken te hebben.....
Door Lil
#3186737
Inslapen is het probleem niet. Of eigenlijk wel. Ik moet soms moeite doen om niet op mijn werk gewoon rechtop in slaap te vallen. Uit het slaaponderzoek is niets gekomen. Maar inslapen ja overal en in elke houding.
Door Martine-Tom
#3186753
Kaio schreef:Er staat bij de tips
Je het meest groeit tijdens je slaap
Tijdens de slaap groeien we het meest omdat dan allerlei klieren actief zijn die de groei stimuleren.

hmmm :g: er is toch iets fout gegaan, heb altijd veel geslapen, maar dat groeien.... :biggrin2:


Ik slaap altijd heel goed (tegenwoordig), ga in bed liggen en doei! Ook als ik wakker wordt en er even uitmoet, ga ik weer liggen, doei. Meestal dan, ooit heb ik dat ik niet in slaap kan komen maar is zelden.
Wel was het toen ik burnout had anders, toen kon ik niet slapen 's nachts, en meer stress dus weer slechter slapen etc. Gelukkig is dat allemaal voorbij want dat was eerlijk gezegd ook een ellende.
Pfff slapen en burnout...horror! Mijn burnout begon toen ik midden in de nacht verlamd wakker werd en de eerste tijd durfde ik dus ook niet te slapen, laater had ik door de spanning overdag rond 8 uur spierpijn tussen mn schouderbladen en kon ikweer niet slapen voor 3 uur. En toen dat eenmaal over was (en dan hebben we het over maaaaaaaaanden) zat ik zo vast in een fout ritme dat slapen helemaal niet meer lukte...
Inmiddels is het 7 jaar geleden maar zijn de gevolgen nog merkbaar, voor mn bo was ik een goede slaper, sliep zodra ik een kussen zag en werd 8 tot 10 uur later weer wakker. Inmiddels ook reuma en artrose erbij met vaak pijn dus dat helpt ook niet echt.
Ik slaap dus ook vaak smiddags en na een of twee slechte nachten trap ik echt op de rem,, mn slaap is ook heilig tegenwoordig.
Ik sta er nu zo in dat mn lijf reden heeft om sneller dan gemiddeld moe te zijn, mijn vitamines zijn getjekt, tekorten zijn aangevuld dus dat is het punt niet.
Pijn vreet gewoon energie, en elke dag, de hele dag pijn dus ook...
Door jasmijn
#3186782
Ik slaap rond de 8 a 9 uur, sinds kort volg ik mijn eigen ritme en als ik er rond 1 a 2 uur in lig ben ik om klokslag 10 uur uit me zelf waker.
Slaap ik eerder dan word ik ook eerder waker, maar meestal kan ik niet eerder slapen dat 12 uur.

Soms heb ik meer slaap nodig als ik veel indrukken te verwerken heb of ik heb een dag erg veel pijn gehad maar dan plak ik er meestal maar 1 uurtje aan vast uit me zelf.

Ik ben meer een nacht mens dan een ochtend mens, eerder naar bed gaan en eeder opstaan lukt niet.
Ik kom niet in slaap en blijf de helen dag moe, ook al houd ik het ritme meerderen weken aan.
Ik zet geen wekker en word wakker uit me zelf.
Ik heb wel erg gemerkt dat sinds ik gestopt ben met cafeïne, roken en bijna geen alcohol meer drink merk ik echt dat mijn slaap ritme beter is geworden en dat ik minder moeilijk in slaap kom.
Ik slaap veel beter, hoewel ik de lasten tijd wel opeens midden in de nacht wakker word en naar de wc moet.
Dat had ik vroeger nooit, maar als ik terug in bed lig ben ik zo weer weg.

Ik vind het altijd zo grappig als mensen persee vinden dat omdat de wetenschap iets zegt het waar moet zijn voor iedreen en altijd, dat is zo'n onzin omdat de wetenschap met regelmat dingen terug roept of ziet dat er dingen verranderen.
deze maatschappij vind slapen een vies woord lijkt wel, hoe minder hoe beter :-\
Slaap is geen verspilde tijd zo als heel vaak word gezecht, het is de tijd die je de mogelijkheid geeft om de anderen deel van je leven te genieten van leuken dingen en zord dat je dingen kan onthouden en verwerkt.

Heel eerlijk denk ik dat we een veel beter maatschappij zouden hebben als we die zouden aan passen aan ons natuurlijke slaap ritme inplaats van ons slaap ritme aan te passen aan de maatschappij.
Bijvoorbeeld veel pubers kunnen slecht opstaan en verplaatsen hun ritme meer naar de avond en nacht, waarom laten we de scholen niet later beginnen en later eindigen zo dat we onze daar op af stemmen?
Waarom moet iedreen toch altijd gedwongen worden tegen hun natuur in te gaan terwel je elke keer ziet dat als je de natuur volgd het zo veel beter en makkelijke gaat.
Kijk maar naar wat we onzen honden voeren of wat er ook al weer mis ging met vlees aan koeien geven ::)
Waarom betekend mens zijn toch altijd moeten vechten tegen de natuur, er meer samen werken en naar luisteren werkt zo veel beter.

Dus voor iedreen volg je eigen natuur, slaap lekker en geniet er van :-*
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door