Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Rico
#3184911
Dat klinkt super! En een heel stuk dichterbij huis. Wij wonen in 't Westland, vlakbij Den Haag.

Volgens de site van Monique werkt het prima, maar ik heb geen flauw idee.
Het leek me ideaal. Want ik ken eigenlijk geen mensen in de buurt die gewoon even willen oefenen.
Nou ja, twee stuks die vervolgens niet helemaal doen wat de bedoeling is, dus daar schieten we niet zo veel mee op, al is het heel aardig natuurlijk ;)

Zou je wat meer willen vertellen?
Hoe ervaar je de cursus, heb je het resultaat geboekt wat je wilde?
Hoe vond je hond het? En hoeveel extra tijd ben je zelf bezig.. waar en wat oefen je precies?

Rico heeft meerdere probleempjes, maar de angst voor vooral honden is op dit moment denk ik het meest aanwezig en belemmert hem en mij dagelijks. ;)
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#3184938
Rico schreef:Nee dat weet ik. Ik legde enkel uit waarom we het op deze manier aan het proberen zijn.
Want het is gewoon strontvervelend. Voor hem vooral, maar ook voor mij...

En ja.. overal zijn andere honden.
En dat is een drama. Ook omdat een aantal baasjes vinden dat hun hond niks doet. Maar de mijne wel al helemaal over de kook is.

Veel mensen snappen ook niet dat het geen dominantie is, maar een emotie, een angst.
En probeer zoveel mogelijk te voorkomen dat hij 'wint' en dat doe ik door te ontwijken. Maar ontwijken is niet de oplossing. Echter helpt het wel om rust te hebben.

En het allergrootste nadeel van zo'n mini beest is, hij is zo vreselijk kwetsbaar.
Met onze vorige hond, en die was ook gewoon klein heb ik dat nooit bewust ervaren. Maar dit is zo ieniemieni... maar het is wel een hond, en moet heel eerlijk zeggen dat ik het verdomd moeilijk vindt om hem als hond te laten gaan. Maar dat komt voornamelijk door de probleempjes die er zijn.

En toch.. we maken vooruitgang. En dat geeft hoop!
Ik zit er nu aan te denken om eens een voorlichtingsavond te bezoeken over die BAT training. En dan een nephondje te kopen. De jack russell variant viel mee in prijs, en dan toch zelf daarmee aan de slag proberen te gaan.
ik snap dat helemaal!
Ik heb een vreselijke gevaarlijke hond!
Want jeetje zeg, hij durft zomaar te grommen als honden als honden hem lastig vallen!
Ten eerste, wees blij dat ie gromt en dat ie daarvoor al vele signalen heeft gegeven dat zien ze niet.... hij kan ook gelijk toe slaan...
door dat soort mensen he die verzieken werkelijk waar alles.... en die dooddoener van mijn honden doen niks...
echt wel, niet luisteren bv, een reactie uitlokken, hinderlijk klieren ed...
ik heb nu, helaas, 2 honden...ook toen ik er 3 had mochten ze niet naar kleine hondjes en waarom niet...omdat die van mij niet uitkijken zeker niet als ze gaan rennen oid die kijken niet naar beneden als ze in volle vaart zijn.... kijken mogen ze ook niet....1 poot op zo n kleintje en t kan al mis zijn
en nog laten vele die kleintjes wel op mijn jongens afgaan en als ik dan zeg dat ik t niet wil, is dat onzin...tuurlijk
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3184945
me and my boys schreef:was geen kritiek he... ik heb er zelf eentje die is nu 6 en al die jaren, en zal dat altijd bij hem blijven doen, is opletten, id de omgeving scannen(doe ik ook maar zo onopvallend mogelijk, zeg altijd dat ik ogen in mn achterhoofd heb) en ik geef ook, nu wat minder, lekkers bij t zien van een hond, bij t passeren ed... maar ik moet eerlijk zeggen dat ik hem niet in moeilijke posities breng...zie ik een groep honden dan gaan wij de andere kant op....doodeng vind ie dat
ook het feit dat reactieve honden een reactie uit kunnen lokken bij andere...en dat heb ik gemerkt met t stilstaan... andere honden komen dan veel eerder kijken..en dat is funest voor die van mij... maar kan makkelijk dat die van jou dat niet heeft.... ik kan hem het niet zelf de controle geven omdat hij dat gewoon niet kan......dan gaat ie uitvallen ed... hij is er veels te onzeker voor
en dan heb jij een klein hondje, ik een 'stoere' herder..... maakt t ook niet makkelijk
Grappig, dat zegt bijna iedereen voordat ze BAT hebben gedaan. Ik heb nu 3 groepen meegekregen en echt iedereen zegt dat. Maar vervolgens gaan ze begeleid bezig met BAT en staan helemaal verbaasd van hun eigen hond die dus helemaal niet uitvalt, maar rustig gaat snuffelen en informatie verzamelen, zoals de bedoeling is.

Waarbij ik niet wil zeggen dat jij dat met Gentle moet gaan doen hoor, je bent er al zelf zo mee bezig. Maar het viel me zo op in je verhaal.

@Rico, voor mij als herder eigenaar is het onwijs lastig om te zien hoe goed het nou gaat met Rico, de lichaamstaal is zo anders bij zo'n kleintje. Maar je mag enorm trots zijn dat je al zover bent gekomen, chapeau! Weinig mensen ook die zoveel moeite willen doen voor een chi, die zijn tenslotte "toch niet te trainen". Geweldig dat jij het tegendeel laat zien!

Een nep hond kan prima, Monique gebruikt die altijd op de workshops. In het begin is het allemaal zo lastig voor de eigenaar, dat de zorgen van een echte hond niet helpen. En de honden reageren precies zo op een neppe hond als op een echte. Als er wat meer routine is komen er pas echte honden bij kijken, Dan weet je zeker dat het veilig blijft. Oscar is wel eens daarvoor ingezet en deed het prima en ik zou je graag helpen, maar dat gaat helaas niet. Ik weet wel dat er hier wel vaker oproepjes zijn geweest en dat er vaak wel mensen kunnen, dus ik zou niet schromen! Maar ik heb zelf mogen ervaren dat de lijnvoering écht heel lastig is, dus dat het wel heel erg de moeite is om in ieder geval een keer een workshop te volgen voordat je zelf gaat beginnen. Monique is niet de enige die lessen en workshops geeft, misschien krijg je toch een keer de gelegenheid.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#3184948
ik heb t een paar gedaan...zn andere baas ook en t gaat gewoon niet....hij is zo onzeker en nee hij doet dan id niks!
Helaas de andere wel, veel honden zouden hem wel willen opvreten...op een 1 of andere manier lokt ie t uit...door zn onzekere gedrag?
Iig..ik zou heel graag eens zo n lezing/cursus bij willen wonen maar helaas is de afstand iedere x te ver
Laatst gewijzigd door me and my boys op ma 04 jan 2016, 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Rico
#3184951
Kaela schreef:
@Rico, voor mij als herder eigenaar is het onwijs lastig om te zien hoe goed het nou gaat met Rico, de lichaamstaal is zo anders bij zo'n kleintje. Maar je mag enorm trots zijn dat je al zover bent gekomen, chapeau! Weinig mensen ook die zoveel moeite willen doen voor een chi, die zijn tenslotte "toch niet te trainen". Geweldig dat jij het tegendeel laat zien!
Elke hond is te trainen, maar niet elke baas :D
Nee ik vind serieus dat ik het hem verplicht ben. Hij kan er niks aan doen dat hij op de wereld is, en al helemaal niet dat hij de pech had dat hij niet op de juiste manier begeleid is.
En het is gewoon niet leuk.. of je hond nu klein is of dat je met een kalf loopt. Voor hem is het vreselijk, maar voor mij ook. Althans ik had een iets ander beeld bij leuk we hebben weer een hond ;)

Enkel zie ik wel resultaat maar denk dat het net niet goed genoeg is wat ik nu aanrommel.
Rico heeft meer probleempjes, niet enkel andere honden en katten.
* maar hij kan nu een half uurtje alleen zijn
* Buiten is gewoon leuk, als ik vraag ga je mee een plasje doen, kom ie aangerend!
* In huis is hij veel meer ontspannen, sinds we vers vlees geven is het stressgehalte met 50% afgenomen, en inmiddels wel 75% denk ik.
* ik mag aan zijn ogen komen, en de zijkant van zijn bekkie is ook oke.
* voeten mag ik aanraken. Knippen gaat nog steeds niet
* zit en lig gaat goed. Binnen, buiten gaat hij dus echt niet op de koude straat zitten.

Ik wil graag met hem gaan speuren en eigenlijk ook een basiscursus gehoorzaamheid doen. Maar dat gaat niet met andere honden. Privelessen.. die zijn gewoon te duur op dit moment.

Kaela schreef:Een nep hond kan prima, Monique gebruikt die altijd op de workshops. In het begin is het allemaal zo lastig voor de eigenaar, dat de zorgen van een echte hond niet helpen. En de honden reageren precies zo op een neppe hond als op een echte. Als er wat meer routine is komen er pas echte honden bij kijken, Dan weet je zeker dat het veilig blijft. Oscar is wel eens daarvoor ingezet en deed het prima en ik zou je graag helpen, maar dat gaat helaas niet. Ik weet wel dat er hier wel vaker oproepjes zijn geweest en dat er vaak wel mensen kunnen, dus ik zou niet schromen! Maar ik heb zelf mogen ervaren dat de lijnvoering écht heel lastig is, dus dat het wel heel erg de moeite is om in ieder geval een keer een workshop te volgen voordat je zelf gaat beginnen. Monique is niet de enige die lessen en workshops geeft, misschien krijg je toch een keer de gelegenheid.
Ik heb contact opgenomen met Sonja Verhoef net.
Zij vond dat we al enorm op weg zijn. Ik heb het filmpje net gemaild. En ze stuurt me een mailtje met wat er mogelijk is.
Dit is nog steeds wat uit de buurt maar wel haalbaar denk ik.

De Jack leek me wel een leuk maatje, en is de goedkoopste.
Op marktplaats kan ik geen 2e hands nepper vinden ;)
http://www.eko4petz.nl/c-3259748/pluche-honden/

Maar goed, met nephond moet ik ook beter weten wat ik moet doen.
Dus ik denk dat ik echt voor een cursus moet gaan.
Echter zijn er momenten dat je met andere honden mee kijkt, leerzaam natuurlijk. Maar Rico kan nog niet alleen in een auto wachten en ook niet in een bench omdat hij daar hele slechte ervaringen mee heeft.
Dus is dat weer gepuzzel om een oplossing in te vinden.

Maar waar een wil is een weg, en ik denk echt dat de oplossing hierin zit.

Die 5 meter lijn heb ik geprobeerd met een touw van de action. Was geen succes.
Een lange hondenlijn ook niet gevonden. De musketonhaken zijn zo immens dat hij meteen voor anker zou liggen ;) Dus die vaardigheid zou ik echt moeten gaan leren denk ik.
Al gaat het met de flexlijn ook best redelijk, maar die is maar 3,5 meter.
Gebruikersavatar
Door Rico
#3184954
me and my boys schreef:ik heb t een paar gedaan...zn andere baas ook en t gaat gewoon niet....hij is zo onzeker en nee hij doet dan id niks!
Helaas de andere wel, veel honden zouden hem wel willen opvreten...op een 1 of andere manier lokt ie t uit...door zn onzekere gedrag?
Iig..ik zou heel graag eens zo n lezing/cursus bij willen wonen maar helaas is de afstand iedere x te ver
Waar heb je wat gedaan?

Want in principe doet een nep hond niks... en is het juist de bedoeling dat je hond zelfvertrouwen krijgt en daarom geen uitvallend gedrag mee vertoond.

Overigens wat je zegt, dat is ook mijn angst. Ik ben erg bang dat Rico door zijn angst juist een aanval uitlokt. En het is nooit leuk. Maar denk dat hij meteen dood is.
Dat betreft is zo'n heel klein beestje echt een regelrechte ramp.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3184985
Rico schreef: Maar goed, met nephond moet ik ook beter weten wat ik moet doen.
Dus ik denk dat ik echt voor een cursus moet gaan.
Echter zijn er momenten dat je met andere honden mee kijkt, leerzaam natuurlijk. Maar Rico kan nog niet alleen in een auto wachten en ook niet in een bench omdat hij daar hele slechte ervaringen mee heeft.
Dus is dat weer gepuzzel om een oplossing in te vinden.

Maar waar een wil is een weg, en ik denk echt dat de oplossing hierin zit.

Die 5 meter lijn heb ik geprobeerd met een touw van de action. Was geen succes.
Een lange hondenlijn ook niet gevonden. De musketonhaken zijn zo immens dat hij meteen voor anker zou liggen ;) Dus die vaardigheid zou ik echt moeten gaan leren denk ik.
Al gaat het met de flexlijn ook best redelijk, maar die is maar 3,5 meter.


Bij Monique zijn daar altijd oplossingen voor te vinden, als je het goed overlegd. En bij anderen misschien ook wel, uiteindelijk is zo'n cursus of workshop bedoeld om mensen en hun honden te helpen. Ik heb Oscar bij de workshop (en de teamclinic vorig jaar en de workshop een paar jaar terug) ook steeds bij me gehouden, want Oscar kan ook niet alleen zijn.

Ik heb overigens op de teamclinic gedaan omdat Oscar niet meer te behandelen was. Ik proef dat uit jou verhaal ook wel. Misschien heb je wat aan ons verhaal: https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-x ... e=56FC12C2

Bij de meeste bouwmarkten kun je touw en haakjes kopen. Ze hebben vaak heel veel diktes en heel veel verschillende haakjes. Ik heb voor mijn papegaai van 140 gram op die manier een lijn gemaakt, dus dan moet er voor kleine Rico ook geschikt spul tussen zitten. En duur is dat ook niet.
Gebruikersavatar
Door Rico
#3185095
Monique is niet te doen vanuit hier, maar heb dus iemand dichter bij huis gevonden. Is nog 100 km heen en terug per keer, maar je moet wat over hebben voor kleine prins ;)

Ik ben benieuw welke dikte ik precies moet nemen zodat het voor mij fijn is om te werken. Had nu vrij dun koord en dat ging alle kanten op, in de knoop, ging over de grond. Was dus niet helemaal zoals ik het me voorgesteld had :D Waarschijnlijk omdat ik het heul erg fout doe ;)

Rico is gewoon Rico. En ik denk dat er nog zat te doen is met hem.
Maar minder simpel als ze in het asiel zeiden, over 2 maandjes heb je een totaal andere hond.

Ik zou graag je verhaal lezen, maar ik kreeg enkel een foto in de sneeuw te zien...
Dus denk een verkeerde link?

Enne, flinke BB van 140 gram :) Vlieg je met hem aan een tuig? ;)
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#3185132
Rico schreef:Waar heb je wat gedaan?

Want in principe doet een nep hond niks... en is het juist de bedoeling dat je hond zelfvertrouwen krijgt en daarom geen uitvallend gedrag mee vertoond.

Overigens wat je zegt, dat is ook mijn angst. Ik ben erg bang dat Rico door zijn angst juist een aanval uitlokt. En het is nooit leuk. Maar denk dat hij meteen dood is.
Dat betreft is zo'n heel klein beestje echt een regelrechte ramp.
ik heb niks gedaan met een nephond..
ik heb hem een paar x laten gaan ...... dus niet laten volgen, aangelijnd, ander pad in geslagen enz... maar gewoon los met hem doorgelopen, niet naar hem en niet naar de andere hond gekeken...
begon met een zenuwachtig piepje van hem...hond loopt naar hem toe en hij neemt een hoge houding aan, staart hoog en staat stokstijf...en hoppa de andere hond dook bovenop hem....lag ie weer ....
dat is 3 x gebeurd en ik doe t niet meer... ik kan dan weer helemaal opnieuw beginnen met hem
alle honden zijn dan weer eng.....en dat snap ik best want als ie gegrepen word is het niet zo n klein beetje ook
Door Lil
#3185140
Ik vind het een goede methode maar hier werkt het ook niet. Ik moest 10m lijn aan tuig bij hond van 55 kg.... En wat ik zei en men niet geloofde gebeurde. Mijn hond wil knetterhard op andere hond afrennen en ja ik schaats achter hem aan met 10m lijn aan tuig... Toen hij zag dat het nephond was ging hij ermee spelen. Dat vond men geen ok gedrag. Ik wel. Hij zag dat het een knuffelbeest was en thuis speelt hij met al zijn knuffels.Kleine hondjes apporteert hij heus niet. Die kleine van 6 kg thuis is de baas hoor.

Wij zijn op andere methode overgestapt.

Maar ik vind bat wel een super methode hoor! Heb daar goede dingen mee gezien. Zou wat voor mijn Tervuren zijn geweest.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3185150
me and my boys schreef:ik heb niks gedaan met een nephond..
ik heb hem een paar x laten gaan ...... dus niet laten volgen, aangelijnd, ander pad in geslagen enz... maar gewoon los met hem doorgelopen, niet naar hem en niet naar de andere hond gekeken...
begon met een zenuwachtig piepje van hem...hond loopt naar hem toe en hij neemt een hoge houding aan, staart hoog en staat stokstijf...en hoppa de andere hond dook bovenop hem....lag ie weer ....
dat is 3 x gebeurd en ik doe t niet meer... ik kan dan weer helemaal opnieuw beginnen met hem
alle honden zijn dan weer eng.....en dat snap ik best want als ie gegrepen word is het niet zo n klein beetje ook
Maar laten gaan is nou juist níet BAT. Bij BAT leer je je hond op een veilige afstand informatie te verzamelen. En als ze informatie verzamelen worden ze zekerder, zijn die andere honden minder eng enz.
Nogmaals, je hoeft van mij echt niet te BATTEN, maar ik vind het zo raar dat je op basis van "ik heb hem een paar keer laten gaan" vind dat BAT niet kan werken.
Lil schreef:Ik vind het een goede methode maar hier werkt het ook niet. Ik moest 10m lijn aan tuig bij hond van 55 kg.... En wat ik zei en men niet geloofde gebeurde. Mijn hond wil knetterhard op andere hond afrennen en ja ik schaats achter hem aan met 10m lijn aan tuig... Toen hij zag dat het nephond was ging hij ermee spelen. Dat vond men geen ok gedrag. Ik wel. Hij zag dat het een knuffelbeest was en thuis speelt hij met al zijn knuffels.Kleine hondjes apporteert hij heus niet. Die kleine van 6 kg thuis is de baas hoor.

Wij zijn op andere methode overgestapt.

Maar ik vind bat wel een super methode hoor! Heb daar goede dingen mee gezien. Zou wat voor mijn Tervuren zijn geweest.
Je hond aan een 10 meter lijn laten gaan is ook geen BAT. Althans, niet zoals ik het op 1 lezing en drie workshops heb gezien. Ik heb een speciale BAT lijn van 5 meter gekocht, waar je in principe 2 meter van gebruikt en als je hond ook maar iets vlotter gaat dan rustig rondlopen, gebruik je 1 meter voor een slowstop. Dus de laatste 2 meter heb je niet eens nodig en je hond mag nooit harder gaan dan wat jij rustig lopend bij kan houden.

Ik heb geen aandelen en ik wil ook niet dat iedereen per see gaat BATTEN, er zijn meerdere wegen die naar Rome lijden en dat is natuurlijk helemaal prima. Maar ik verwonder me wel enorm over hoe de methode kennelijk verkeerd bekend is en uitgevoerd wordt, waardoor het waardeloos lijkt/wordt.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3185153
Rico schreef:Monique is niet te doen vanuit hier, maar heb dus iemand dichter bij huis gevonden. Is nog 100 km heen en terug per keer, maar je moet wat over hebben voor kleine prins ;)

Ik ben benieuw welke dikte ik precies moet nemen zodat het voor mij fijn is om te werken. Had nu vrij dun koord en dat ging alle kanten op, in de knoop, ging over de grond. Was dus niet helemaal zoals ik het me voorgesteld had :D Waarschijnlijk omdat ik het heul erg fout doe ;)

Rico is gewoon Rico. En ik denk dat er nog zat te doen is met hem.
Maar minder simpel als ze in het asiel zeiden, over 2 maandjes heb je een totaal andere hond.

Ik zou graag je verhaal lezen, maar ik kreeg enkel een foto in de sneeuw te zien...
Dus denk een verkeerde link?

Enne, flinke BB van 140 gram :) Vlieg je met hem aan een tuig? ;)
De lijn moet je op een vrij aparte manier vasthouden en steeds verlengen en weer inkorten. Is echt even oefenen. Ik had de lijn die aangeraden word gekocht, maar ik kan me voorstellen dat die voor Rico wat heftig is. Al liep een teckel er ook mee zonder problemen.

Ja, veel honden knappen zomaar op in een goed thuis. Maar het idee dat een beetje liefde en geduld genoeg is om elke bange hond weer op orde te krijgen is niet helemaal juist. Ik weet er alles van, ik herken veel problemen die je met Rico hebt. Bij Oscar is het simpelweg niet goed gekomen. We zijn ver gekomen, heel ver. Maar niet alles is te repareren. Neemt niet weg dat elke verbetering er 1 is en ik denk ook dat we het aan onze angsthaasjes verplicht zijn om te proberen hun angst te verminderen.

Ik heb de link nog eens opgezocht, hopelijk doet ie het nu wel:

http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopi ... lag+clinic

Nee ik vlieg niet aan het tuig met de papegaai. Ze haat het tuigje, dus dat was uiteindelijk geen succes. Ze heeft nu een binnen en buitenvoliere en vliegt door ons huis. Ook leuk.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#3185266
[quote="Kaela"]Maar laten gaan is nou juist níet BAT. Bij BAT leer je je hond op een veilige afstand informatie te verzamelen. En als ze informatie verzamelen worden ze zekerder, zijn die andere honden minder eng enz.
Nogmaals, je hoeft van mij echt niet te BATTEN, maar ik vind het zo raar dat je op basis van "ik heb hem een paar keer laten gaan" vind dat BAT niet kan werken.

ik heb volgens mij niet gezegd dat de BAT niet zou werken....ik heb wel gezegd dat een x te willen doen..
ik heb verschillende gt's gehad...ze zeggen allemaal verschillende dingen en dat kan ook, want inmiddels weet ik dat er geen/weinig honden op dezelfde manier reageert op bepaalde lesstoffen..
en ik heb hem niet 'laten gaan' op een manier van zoek t maar uit.. als ik gedacht had dat die van mij wat zou doen had ik het zowiezo niet gedaan, hij deed ook niets.....de anderen wel...
aangezien een BATcursus er waarschijnlijk niet in zit, doe ik het op de manier van 1 GT waarin ik en vooral mn hond zich in kan vinden...
buiten het feit dat ie reactief is is hij ook nog eens mega onzeker, heeft veel stress wat dan zeker 2/3 dagen van spugen en diarree veroorzaakt bij hem..... ik ga hem niet meer in 'moeilijke' posities brengen, zoals het gaat zoals het nu gaat is het prima.... zeer zeker voor hem.... en ik pas me gewoon aan hem aan, als het hem maar goed gaat en hij relaxt is
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3185277
Ellen het was op geen enkele wijze kritiek op hoe jij met Gentle bezig bent. Echt niet! Het enige waar ik op reageerde was jou stukje waarin je zei dat je hem geen controle kon geven omdat hij dat niet aan zou kunnen. Dat viel me op, meer niet. Je bent al jaren heel hard met hem aan het werk en hele goede resultaten gehaald, daar zou ik op geen enkele wijze commentaar op willen hebben.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door