Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Jantina
#3166573
Kallista schreef: O leuk topic  :biggrin2:
Hier wordt wel eens brood gebakken, gebak...zelf appelmoes maken (appels hebben we meer als genoeg hier), appelsap, vlierbessensap.
Jam, van o.a. rabarber, kruisbessen, appel en bramen, frambozen....dat soort dingen.
Als ik tijd genoeg heb groenten uit eigen tuin, maar dat lukt niet elk jaar.

Zuurkoolrecept klinkt interessant!

Pastasaus uit een potje verdraagt mijn man meestal niet, dus dat maken we meestal ook zelf, maar dat vind ik niet echt iets zelf maken, dat hoort voor mij gewoon bij het koken.
Helemaal met je laatste zin eens!
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3166583
-Annemarie- schreef:

Ohja, ik maak om de dag kefir.
Dat doe ik ook Afbeelding

Tja en hier niet heel bijzonder natuurlijk maar ik droog zelf de snackies en snoepjes/beloning voor de hondjes, maar ook dat vinden veel mensen al heel watAfbeelding
Door monster
#3166596
monster schreef: Ik maak vegetarische schijven in een hamburgerpers. Met allerlei bonen en zo.
De yellowlemontreeblog.en Rens kroes hebben leuke. Soms mik ik zelf wat bij elkaar. Ik doeze 1 minuut in de airfryer, bakpapier ertussen en invriezen.Wil je ze paneren dan gaat dat bevroren heel goed.
Door coby.p
#3166745
coby.p schreef: staat ook op mijn planning, vegaburgers maken
wil je wat recepten delen?, ik heb het een hele poos terug es geprobeerd, maar ze waren veel te vochtig om er iets mee te kunnen.
Door coby.p
#3166746
- pien - schreef: Het is Surinaams he Co, niet Indonesisch...en meneer pien heeft vrijdag een potje meegenomen dus voorlópig hoef ik het niet zelf te maken.
Zoek eens op Surinaamseten.blogspot.nl, daar staan heerlijke recepten!
thanks, plien
Gebruikersavatar
Door Laika
#3166768
Dreetje schreef: Heb jij een beschrijving van hoe je zuurdesem maakt?
Ik heb het al zo vaak geprobeerd maar steeds mislukt het.
ik vond de methode om een startdesem te maken zo ingewikkeld dat ik hier http://www.weekendbakery.com/webshop/nl/rijzen/46-zuurdesem-cultuur-op-basis-van-rogge.htmleen startdesem gekocht heb. Van deze starter bak ik al jaren brood. Ik heb hier ook mijn rijsmandjes (van houtvezel) gekocht.
Voor het zuurdesembrood hebben we een basisrecept uitdekeukenvanarden gebruikt en in de loop der tijd aangepast naar eigen wens.
Gebruikersavatar
Door Laika
#3166770
jasmijn schreef: Heb je misschien het recept voor de boekweitpasta?


Voor 2 personen:
150 gr boekweit
50 gr speltbloem
2 eieren
eetlepel olijfolie
snufje keltisch zeezout

Met de hand kneden tot een bal en deze afgedekt een paar uur in de koelkast leggen

Dan de bal in tweeen delen en op een met bloem bestoven ondergrond uitrollen met een deegroller tot 2 dunne flappen.
De flappen op elkaar leggen (beetje bloem ertussen stuiven) en samen oprollen.
Daarna de rol in smalle reepjes snijden en die reepjes met de hand afrollen.
Door jasmijn
#3166834
Laika schreef:

Voor 2 personen:
150 gr boekweit
50 gr speltbloem
2 eieren
eetlepel olijfolie
snufje keltisch zeezout

Met de hand kneden tot een bal en deze afgedekt een paar uur in de koelkast leggen

Dan de bal in tweeen delen en op een met bloem bestoven ondergrond uitrollen met een deegroller tot 2 dunne flappen.
De flappen op elkaar leggen (beetje bloem ertussen stuiven) en samen oprollen.
Daarna de rol in smalle reepjes snijden en die reepjes met de hand afrollen.
Kan het ook zonder de speltbloem?
Ik kan geen granen verdragen alleen boekweit.
Door Shanti en co
#3166848
Ik maak regelmatig taarten en cakes. Gister hebben we een chocolade taart met heerlijk chocolademous en een noten, chocolade, koekjes kruimellaag opgegeten.  :D

En wij maken ook zelf tia maria.
Bij ons gaat er door de jonge jenever een pond kandijsuiker, 8 zakjes vanille suiker, 20g koffiebonen en dat laten we dan 3 maanden in een grote fles staan die we elke dag schudden.
We hebben het ook een keer maar 2 maanden laten staan en maar toen was de smaak minder. Laatst zagen we ook dat we een fles al 10 maanden hadden staan, toen hebben we tot de 12 gewacht voor het idee maar dat maakte qua smaak weinig uit met de 3 maanden. (heb ik dan gehoord, als brave minderjarige  :biggrin2: )
De koffiebonen maalt mijn vader daarna weer om koffie van te zetten.

Ook maken we van onze eigen appeltjes appelmoes of compote, soms brood met de broodmachine en met kerst maakt mijn moeder heerlijke stol. Dat recept weet ik zo niet, het boekje kan ik wel vinden maar het recept moet nog ontcijfert worden.  ;D
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3166860
net een soort van ontbijtkoek gemaakt in de oven, maar dan ook met noten en dadels naast rogge en rijstmeel.
Door BusKay
#3166864
- pien - schreef: Mmmm, ben fan van zult  :D
Waar haal je een varkenskop vandaan?
Als ik zou willen zou ik die kunnen bestellen via mijn slager...

Ik doe het nu met varkenspootjes en halscreb. Verder doe ik wat gekookte peen, sugarsnaps en champignons erdoor.
De zult is vrij grof, ik maal hem niet.

Moet meer vlees voor erwtensoep (20l) laten trekken dus pak ik dit voor zult meteen mee...
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door