Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lil
#3163038
BusKay schreef: Je hebt dan denk ik de kosten van salarissen en inrichting keuken etc. niet meegeteld. Verder scheelt het of je met 1. het in dienst nemen van een kok de kosten kan uitsmeren over 800 man of 27 man.
Dat is helemaal waar, maar waarom niet 1 grote kok en dat met moderne middelen vervoeren naar kleinere inrichtingen? Dat gebeurd toch al bij bejaardenhuizen/zorgcomplexen etc? Ok, dan moet je vers eten warm houden tot de plaats van bestemming, maar dat lijkt mij nog altijd heel veel beter dan pling menu's.
Door BusKay
#3163039
Ik keek eens bij een voormalig werkgever van mij St. Anna te Venray tegenwoordig Vincent van Gogh (psychiatrie).

Het was destijds een geweldig grote en mooie keuken waar het ook leuk werken was. Ontbijten voor je begon te werken met z'n allen ook leidinggevenden etc. Maaltijden gingen direct warm naar de patiënt.

Van Gogh sloot dit voorjaar haar keuken waar men toch kookte voor 1300 mensen.
http://www.wijlimburg.nl/nieuws-overzicht/geleens-daily-fresh-food-levert-maaltijden-vincent-van-gogh-venray/
Eén voordeel is dat men kan kiezen tussen een vers kookprogramma en convienience (daar waar uiteraard mogelijk want niet iedere patiënt kan dit).
Door fransbulletje
#3163040
Het bewijst maar weer dat het kan!
Heb het zelf ook gezien als er op de unit gekookt werd aten de bewoners veel meer.
Ze werden betrokken bij het koken en de geur maakt dat ze trek krijgen in eten.
Besparingen op supplementen daar kunnen ze heel veel goed eten voor neer zetten.
Na het opwarmen in een magnetron bevat voeding bijna niets meer aan vitaminen etc
Door BusKay
#3163042
Nadia schreef: Het gaat ook goed met kleine groepen hoor! Wij koken voor 12-18 personen.
In de gehandicaptenzorg.
Al eens de NVWA op bezoek gehad?? Bij mijn vrouw komt men ondanks Cello controleren...
Lil schreef: Dat is helemaal waar, maar waarom niet 1 grote kok en dat met moderne middelen vervoeren naar kleinere inrichtingen? Dat gebeurd toch al bij bejaardenhuizen/zorgcomplexen etc? Ok, dan moet je vers eten warm houden tot de plaats van bestemming, maar dat lijkt mij nog altijd heel veel beter dan pling menu's.
Met 1 kok ben je er niet en die kost al gauw € 3000,-- bruto per maand.
#3163044
BusKay schreef: Al eens de NVWA op bezoek gehad?? Bij mijn vrouw komt men ondanks Cello controleren...

Met 1 kok ben je er niet en die kost al gauw € 3000,-- bruto per maand.
Ja met regelmaat krijgen wij controles.
#3163049
Het zal er uiteindelijk wel op uitlopen dat men zo'n regelgeving en protocollentoestand in elkaar weet te draaien dat het voor kleinere keukens niet meer mogelijk is om daaraan te voldoen. Zo werkt dat bij meerdere branches al. Dit alles in het kader van de voedselveiligheid.
Door BusKay
#3163054
Angelique schreef: Maar regels zijn er om uit te breiden, daarom zeg ik ook...op den duur..
Ze koken waarschijnlijk ook Natrium-, Cholestrol-, Eiwit- en Vetbeperkt, meten de voedseltemperaturen etc. etc.
#3163064
Afgezien van de kosten komt het denk ik ook omdat we in Nederland niet echt een eetcultuur hebben.
Ik heb in Italie gewoond en daar leven ze om te eten, de hele dag gaat het over eten. Loop je op straat, vang je flarden van een gesprek op....over eten (of het weer, maar goed het gaat hier over eten).
Op scholen krijgen ze tussen de middag een gezonde maaltijd, hoewel de gemiddelde Italiaan de afgelopen jaren toch ook wel dikker geworden is door fast food, ook in het land van de slow food is dat een probleem aan het worden.

Ik vind het vreselijk dat je als je niet voor jezelf kunt zorgen je het moet doen met wat ze je voorzetten en dat dan van die gore meuk is.
Door Martine-Tom
#3163067
BusKay schreef: Ze koken waarschijnlijk ook Natrium-, Cholestrol-, Eiwit- en Vetbeperkt, meten de voedseltemperaturen etc. etc.
net als met barf...alsof je daar fabrieksmeuk voor nodig hebt (wat doorgaans barst van de zout dus die is al heel makkelijk om zelf te koken)
Door BusKay
#3163068
Nadia schreef: Heb je het nou over mij?
Inderdaad want het gaat er bij mij niet in als je denkt gelijkwaardig te zijn aan een beroepsgroep die jarenlang studeren om hun professie uit te kunnen oefenen.
Je mag van geluk spreken dat je zoals Lique opmerkt en ik al eerder je nog kunt koken voor zolang het duurt.
Het algemeen van de groepen zijn te klein om dit neer te zetten, waar het dus niet kan.
Het zal hier en daar mogelijk zijn maar zeker niet met professionele mensen en professioneel materiaal.
Daar waar het mogelijk is en de soort van patiënten het toestaat en men zonder al te grote investeringen in een keuken kan koken zal het voor de tijd dat de overheid het nog toestaat mogelijk zijn. Er hoeft straks maar weer iets te gebeuren en dan krijgen we weer parlementaire enquettes etc. etc.

Nogmaals juich ik het verse voedsel toe maar probeer hier te verduidelijken waarom het voor de meeste instellingen niet mogelijk is en ik heb ook laten zien dat zelfs de grote instellingen hun keuken sluiten. Hoe jammer dat dit ook is. Niet alleen voor de bewoners maar ook voor de beroepsgroep.
Door BusKay
#3163069
KarenH schreef: Afgezien van de kosten komt het denk ik ook omdat we in Nederland niet echt een eetcultuur hebben.
Ik heb in Italië gewoond en daar leven ze om te eten, de hele dag gaat het over eten. Loop je op straat, vang je flarden van een gesprek op....over eten (of het weer, maar goed het gaat hier over eten).
Op scholen krijgen ze tussen de middag een gezonde maaltijd, hoewel de gemiddelde Italiaan de afgelopen jaren toch ook wel dikker geworden is door fast food, ook in het land van de slow food is dat een probleem aan het worden.
Ik vind het vreselijk dat je als je niet voor jezelf kunt zorgen je het moet doen met wat ze je voorzetten en dat dan van die gore meuk is.
Ben het met je eens als je stelt dat Italië op een hoger plat zit, maar vlak de zorgbehoevende of gehandicapte niet uit die het eetmoment als een hoogtepunt van de dag ziet.
Inderdaad is het jammer dat het hier qua eetcultuur niet zoals daar is. Maar we verschillen daarin niet alleen qua cultuur teveel.
En we zakken hier alleen maar meer af.. en dat gebeurd helaas in Italië ook zoals ik laatst hoorde.
Laatst gewijzigd door BusKay op zo 18 okt 2015, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door