Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3155631
koekje schreef: Ja, en dan?
Dat deze meneer in de war en alsnog geen hulp krijgt?
Of dat hij wel goed is en de volgende keer het weer doet?

Ik vind het ook sneu, maar ik denk dat deze meneer eerder geholpen is als zijn onderliggende problematiek, van welke aard dan ook, wordt aangepakt. Meegenomen worden naar het politiebureau kan, hoe vervelend ook, wel een aanzet daartoe zijn.
Dat zou ik wel hopen.
Als deze meneer die koekjes meegenomen heeft omdat hij koffie-visite krijgt. Een aardigheidje naast het kopje niet kan betalen dan voorzie ik hem
binnen een paar jaar in de schuldsanering. Vanwege het niet op kunnen hoesten van de boete.
Boete op boete op boete.
't is sneu. Sneu dat je moet pikken.

Waarmee ik het in den jaszak steken der koekjes om met deze, zonder te betalen, de winkel te verlaten niet goedpraat.
Laatst gewijzigd door Neally op wo 23 sep 2015, 09:38, 1 keer totaal gewijzigd.
#3155642
koekje schreef: Ja, en dan?
Dat deze meneer in de war en alsnog geen hulp krijgt?
Of dat hij wel goed is en de volgende keer het weer doet?

Ik vind het ook sneu, maar ik denk dat deze meneer eerder geholpen is als zijn onderliggende problematiek, van welke aard dan ook, wordt aangepakt. Meegenomen worden naar het politiebureau kan, hoe vervelend ook, wel een aanzet daartoe zijn.


Mee eens . zeker op deze leeftijd is het niet verkeert om verder te bekijken hoe meneer er verstandelijk aan toe is
#3155662
Lizzy schreef: Hij werd niet meegenomen naar het bureau maar naar een kamertje achter bij de Ap. Dus dat is gewoon "gejat, hier nu 181 euro tikken en wegwezen".
Denk niet dat je als winkel zijnde iemand even 180 euro in rekening mag brengen.
Ik heb bij de Mediamarkt gewerkt en hier was dit helaas letterlijk aan de orde van de dag. De mensen werden dan in een hokje gezet om te wachten op de politie. Die nam hen dan vervolgens mee naar het bureau.
Daar zaten overiens genoeg oude mensen tussen. Die om de donder wel wisten wat ze deden. Heb zelfs eenmaal een oude mevrouw gewaarschuwd dat ze de spullen niet in haar roltas mocht stoppen... ze liep er alsnog 15 min later zo mee naar buiten.
Ik heb er weinig sympathie voor, jong of oud.
#3155663
Charlie's Angel schreef: Nee, stelen mag niet, er mag zoveel niet. Maar wat moet dat sneu geweest zijn om te zien. Een oordeel vellen is makkelijk, maar zonder verhaal kan dat ook niet vind ik. 
Ik vind het verdrietig dat er niet verder gekeken wordt door die agenten.
Maar je weet niet of er niet door de agenten misschien nog een navolging vind ten aan zien van de persoonlijke situatie van deze oudere meneer ;)  dat hij meegenomen is naar achterkamertje is protocol tav winkel dieven. Kan best dat gegevens zijn genoteerd en dat er maatschappelijk werk of andere instanties op gezet gaan worden. Verder tja boete tav het gestolen goed staan idd niet in verhouding met elkaar maar je kan gewoon niet als winkel steeds maar daarin schipperen. Dat het nu een oude heer betreft is triest maar het is ook triest als het een jonge meid is die misschien  ook geen cent te makken heeft wat kinderen heeft lopen thuis en die ze graag een koekje wil geven als ze uit school komen. Je weet het niet en uiterlijke  zaken/vertoon kunnen soms wat vertellen maar dat hoeft niet een waar verhaal te zijn maar het eerst word altijd gereageerd op het uiterlijke plaatje en dat was nu een oudere heer die er uit zag als zijnde geen cent te makken en dat maakt het even heel  zielig. Als buitenstander die het niet gezien heeft en niet betrokken is geweest bij dit voorval kan ik dus hier niet echt goed of slecht reageren. Ik kan alleen zeggen datr dat ik hoop dat als deze heer echt zo krap zit en er misschien ook andere problemen zijn dat de politie dan ten minste zijn gegevens heeft opgenomen en van daar uit misschien hulp gestuurd gaat worden.  ( En nee ik heb zelf gene hoge pet op van de politie ten minste niet wat betreft de ervaringen die ik met ze gehad heb hier maar ik hoop altijd wel dat er ook genoeg goeie rond lopen met wel het hart op de juiste plaats die handelen waar nodig en waar kan ;) )
#3155707
Dat het een oude man is maakt mij niets uit. Het zijn trouwens verrassend veel oude mensen die stelen en heel goed weten wat ze doen en het zich wel kunnen permitteren om voor hun boodschappen te betalen.

Je hebt ook wel regelmatig mensen die eigenlijk geen keuze hebben, maar moeten stelen om te overleven. Wij belden daar niet de politie voor als ze duidelijk spijt hadden en we merkten dat ze niet anders konden. Zo hebben we een aantal keer mensen gehad die we omwille van diefstal niet meer binnen lieten maar die met sluiten wel overgebleven broodjes en soep mochten komen halen. Tieners haalden we altijd de politie bij, beter dat ze nu goed schrikken en het niet meer doen dan dat ze als ze plus 18 zijn tegen de lamp lopen.

Bij ons werd het dus van geval tot geval bekeken. Je kan iemand die meerderjarig is en ooit nog een nieuwe job moet vinden hun verdere loopbaan volledig verpesten door de politie er bij te halen, maar je moet tegelijk wel hard optreden, anders gaat het de ronde en wordt je winkel helemaal leeggepikt.
#3155720
Ja het is sneu voor die oude man maar aan de andere kant....
Bij ons in de winkel word ook heel veel gestolen. Vaak kleine bedragen van onder de 2,00 maar loopt wel op tot 100,00/200,00 per maand aan winkeldiefstal!

Mijn baas moet net zo goed betalen voor de spullen, het pand, electra, water en personeel.
Dus ja aan de ene kant zielig maar aan de andere kant eigen schuld.

Het zijn bij ons ook vaak oudere mensen en vaste klanten die stelen helaas.
Wij zijn iets soepeler en geven de mensen per direct een winkelverbod ( dus geen boete of politie ) tenzij de gestolen goederen een hoge waarde hebben dan word de politie erbij gehaald.
#3155736
Ja is sneu, zeker zoals je het verteld. En als het om oudere mensen gaat ben je wat sneller geneigd het sneu te vinden en worden er al snel dingen bijgehaald die helemaal niet van toepassing hoeven te zijn. Maarja, stelen mag nu eenmaal niet en als iedereen met een "goede reden" ging stelen, was het hek van de dam. Misschien vind  meneer het wel een leuke sport en gokte die vandaag een keer mis. die mensen heb je ook. Een pak pennywafels. Ik neem aan als je honger hebt dat je dan wel wat anders pakt. De boete is niet mis, maar dit staat in de meeste winkels wel aangekondigd en dus doe je het willens en wetens, net als door rood rijden, of bellen tijdens het rijden. Winkeldiefstal is een hele grote schadepost voor de middenstand, dus wie het ook doet, je moet het niet goed vinden, want de meesten barsten subiet in huilen uit als ze gesnaaid worden, maar hebben de keren dat het wel lukt er ook de lol van.
#3155766
Mjah, daar zit natuurlijk ook wel wat in.... En als je een keer 230 euro hebt neer moeten tikken voor bellen in de auto, stop je er daarna natuurlijk ook wel mee :-X. Ik vind de boete van 181 euro voor een pakje pennywafels nog steeds wel dat ik zeg "kweet niet". Ik las net dat een rood stoplichtje pakken ook 230 euro kost. Oeps! Leo is met de ambu laatst door rood gereden :-X
#3155768
Lizzy schreef: Mjah, daar zit natuurlijk ook wel wat in.... En als je een keer 230 euro hebt neer moeten tikken voor bellen in de auto, stop je er daarna natuurlijk ook wel mee :-X. Ik vind de boete van 181 euro voor een pakje pennywafels nog steeds wel dat ik zeg "kweet niet". Ik las net dat een rood stoplichtje pakken ook 230 euro kost. Oeps! Leo is met de ambu laatst door rood gereden :-X
De boetes zijn echt belachelijk hoog. Voor alles. Een boete, oké, maar laat het desnoods inkomensafhankelijk zijn. Door rood licht rijden hoef je niet expres te doen en kan je toch zo'n joekel van een boete opleveren die je met een schamel inkomen gewoon alleen maar doffe ellende oplevert.
#3155786
Lizzy schreef: Mjah, daar zit natuurlijk ook wel wat in.... En als je een keer 230 euro hebt neer moeten tikken voor bellen in de auto, stop je er daarna natuurlijk ook wel mee :-X. Ik vind de boete van 181 euro voor een pakje pennywafels nog steeds wel dat ik zeg "kweet niet". Ik las net dat een rood stoplichtje pakken ook 230 euro kost. Oeps! Leo is met de ambu laatst door rood gereden :-X
Maar producten in de supermarkt zijn allemaal goedkoop ten opzichte van de in het vooruitzicht gestelde boete. De boete is hoog, maar het is ook voor iets wat je bewust doet, wat heel veel mensen bewust doen en wat een hele hoge schadepost veroorzaakt en daarom willen ze dat zo indammen/ontmoedigen. Door rood rijden kan in principe nog echt per ongeluk gaan, een pak pennywafels in je jaszak stoppen niet. Ja tuurlijk kunnen we op voorhand iedereen boven de 65 zielig vinden of suggereren dat die in de war is of honger heeft, maar dat kan bij een 30-jarige net zo het geval zijn. Mocht meneer echt in de war zijn, dan zal er zoals altijd het geval is ook nog wel een beroepmogelijkheid zijn.
#3155787
Hope schreef: De boetes zijn echt belachelijk hoog. Voor alles. Een boete, oké, maar laat het desnoods inkomensafhankelijk zijn. Door rood licht rijden hoef je niet expres te doen en kan je toch zo'n joekel van een boete opleveren die je met een schamel inkomen gewoon alleen maar doffe ellende oplevert.
Boetes zijn pittig, maar als ze te laag zijn calculeert men het in als "beroepsrisico" en dat is ook weer niet de bedoeling. Inkomensafhankelijk zou helemaal mooi worden, ik heb niks, kan gaan jatten als de raven en als het mis gaat is de schade ook maar erg beperkt.
#3155788
Hope schreef: De boetes zijn echt belachelijk hoog. Voor alles. Een boete, oké, maar laat het desnoods inkomensafhankelijk zijn. Door rood licht rijden hoef je niet expres te doen en kan je toch zo'n joekel van een boete opleveren die je met een schamel inkomen gewoon alleen maar doffe ellende oplevert.
Euh, als ik iets link vind is het door rood rijden wel. En ja dat doe je toch altijd expres...want je hebt ook gewoon de keuze om te remmen. Ik vind elke verkeersboete eigenlijk wel terecht... het mag gewoon niet.

De enige die ik nu wel lullig vind is de automatisch boete voor verlopen apk/geen afgesloten verzekering. (die eigenlijk ook niet geldig is want die wordt niet uitgeschreven door een ambtenaar maar voor een computer...) zo veel mensen al door in de problemen zien komen... 1 dag apk te laat kan al een boete ijn (130,-) en je brommertje onverzekerd in je schuurtje hebben staan, terwijl je hem echt niet gebruikt, is een boete van 330,-! Vooral bij die laatste zie ik mensen de mist in gaan, want waarom verzekeren als je hem niet gebruikt? (ja dan moet je hem dus schorsen). Meestal zijn de volwassen mensen met brommertjes nou net de mensen die niet de financien hebben om een auto te hebben of een rijbewijs te halen...


Maar goed, oude man - pennywafels. Lastig. Ik denk dat er gewoon geen reden is om pennywafels te stelen. Zoals Angelique ook zegt, steel dan een brood, als je honger hebt. Voor bij de koffie voor de visite? Kom op. Je gaat de supermarkt eigenaar dat toch niet laten betalen...

Ik hoop inderdaad wel dat er iets gedaan wordt met het verhaal achter het stelen... maar ik ben bang dat het daar aan schort. (en daar gaat het echt vaak fout hoor, de signalerende rol in zorgland/de maatschappij, maar ja, daar is geen tijd en geen geld voor...terwijl het dus geld kost).
#3155798
Angelique schreef: Boetes zijn pittig, maar als ze te laag zijn calculeert men het in als "beroepsrisico" en dat is ook weer niet de bedoeling. Inkomensafhankelijk zou helemaal mooi worden, ik heb niks, kan gaan jatten als de raven en als het mis gaat is de schade ook maar erg beperkt.
Toch heeft een inkomensafhankelijke boete ook z'n charmes. Een Finse ijshockeyspeler die als beroeps bij een eredivisieteam in de USA speelde, moest na een snelheidsovertreding iets van 35.000 euro boete ophoesten. In Finland kan dat ter plekke, de politie heeft een pinapparaat bij zich. :biggrin2:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door