EliScooby schreef:
Je hebt niet altijd de mogelijkheid om te remmen. Met mijn extra lange vrachtwagen ben ik 25,25m en rond de 50 ton. Dan kan ik met de cabine door groen/oranje, maar voor ik er helemaal onderdoor ben is het rood. De flitskast signaleert dat ik nog rijd terwijl het rood is en flitst. Het verkeerslicht geeft aan dat je met groen door mag rijden, oranje moet stoppen als dat kan en anders doorrijden, bij rood moet je altijd stoppen. Dat zegt niets over het passeren van de detectielussen ten tijde van een rood stoplicht, waarop wel de automatische signalering gebaseerd is. Daarom ben ik van mening dat de signalering pertinent verkeerd is, maar ik ben geen jurist of advocaat.
Dit vind ik interessant, even rekenen. Je bent 25m lang en rijdt stapvoets door groen op een weg waar je 50km/u zou mogen. Je wilt rechts- of linksaf en hebt dus niet veel snelheid. Op zo'n weg geldt dat het oranje verkeerslicht slechts 3 seconden brandt. Dus op het moment dat je cabine door groen is en hij springt naar oranje moet er nog zo'n 20m wagen passeren. Bij stapvoets, reken ik even met 6km/u, heb je dus nog minimaal 12 seconden nodig om het verkeerslicht te passeren en rijdt je dus 9 seconden lang door rood.
Hier zou toch zo onderhand wel jurisprudentie over moeten zijn. Het is praktisch godsonmogelijk om in zo'n geval boetevrij verkeerslichten te passeren.
Overigens, OT, het bedrag van 181,- is de civiele claim van de winkel, met een beetje pech krijgt het mannetje ook een boete opgelegd bij het procesverbaal.
Lullig gezegd, als je voor iedere overtreding eerst moet gaan uitzoeken of er 'verzachtende omstandigheden' bij de dader aan te wijzen zijn, dan is het eind natuurlijk snel zoek.
Ik vind dan ook dat het voor iedereen gelijk moet zijn. Ongeacht inkomen, afkomst, smoes of wat dan ook.
Mezelf als voorbeeld stellende, ik rijd niet vaak te hard, maar wanneer ik dit doe gebeurt het bewust en dus ook bewust van het feit dat ik het risico loop bekeurd te worden.