Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Lizetta
#3150501
Wat een verhaal.... Ik kan me ook vinden in je idee dat het waarschijnlijk pijn is. misschien is het te behandelen?
Ik ga voor je duimen!
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#3150503
Hope schreef: Nou, pffff. Ik ben een beetje bijgekomen.

Gadrienette. Toen ze klein was, heeft ze op de wei een ongeluk gehad. Waarschijnlijk over de kop gegaan, of achterover gevallen. In elk geval brak ze daarbij haar achterknie.
Inslapen, zei iedereen. Maar ik was eigenwijs. Ik liet haar opereren.

Het was een drama. Uiteindelijk is ze twee keer geopereerd en was vooral het revalideren een ramp. In de kliniek ging ze twee keer in shock, at en dronk ze daardoor tijden niet zelfstandig en was ze meer dood dan levend toen ze mee naar huis mocht.

Daar gingen we van het ene drama naar het andere. Een ontstoken wond, wormen, huidziektes... Weerstand gewoon 3x niks en ze was zo getraumatiseerd (door het wakker worden uit de narcose) dat ze amper at.

Ze is nu vier. Ik ben nu 3 jaar bezig met haar gezondheid, en eindelijk leek ze dan sterk genoeg om ingereden te worden. Fysiek was ze al langer goed, maar mentaal was het een hoopje droevenis.

En nu zijn we 10 weken aan het trainen en gaat alles mis. Ze loopt niet lekker. Niet kreupel, maar ze loopt scheef. En ze staat veel liever stil dan dat ze loopt. Ze loopt "met de handrem erop".
En dus werkten we heel kort met haar. Telkens maar een kwartiertje, en dat zo'n vier keer per week.

Onder het zadel ging het de eerste vijf weken top. Super braaf, geen pas verkeerd gezet. Maar wel scheef. Ach, dat doen wel meer jonge paarden. Maar toen ineens, van de ene op de andere dag, liep ze niet meer. Gewoon geen meter. Zodra je rechtsom ging stond ze alleen nog stil. En als je haar vroeg te gaan lopen begon ze te bokken.
Oké, niet meer rijden dus. Eerst weer even longeren een paar dagen. Maar na drie dagen deed ze daar hetzelfde. Linksom loopt ze als een zonnetje, rechtsom geen meter. Letterlijk geen meter.

Dus ging ik vandaag met haar naar de kliniek. Foto's van de knie lieten zien dat die volledig hersteld is. Foto's van de rug lieten echter zien dat er, waarschijnlijk tijdens het ongeluk, ook een ruggenwervel beschadigd is geraakt.

Ze krijgt nu 10 dagen pijnstillers. Wordt het daardoor een blijer paard, dan heeft ze dus veel pijn. Dan komt het gedrag van haar rug af. En dan moet ook duidelijk zijn of ze op de wei gewoon zo rustig is vanwege karakter of vanwege pijn. Als dat laatste het geval is en ze heeft ook pijn als ze gewoon grasmaaier speelt, tja, dan is dat geen leven natuurlijk.

Het gunstigste zou zijn dat ze gewoon stout is. Maar laat ik daar nu niet in geloven. Waarom zou een paard linksom wel luisteren en rechtsom niet?
Hoe dan ook zullen we de komende twee weken gaan zien wat er gebeurd. Ik heb er een heel naar gevoel bij  :'(
Ik heb genoeg jaren in de paarden gezeten om te weten dat dit heel moeilijk is. Wat een zorgen!  :(  Heel veel sterkte gewenst.  :bigarmhug:
Door Lizzy
#3150551
Nee, dit is geen stoute actie volgens mij. Dit lijkt mij ook pijn. Zou acupunctuur niet wat zijn? Of osteopathie? Ik heb er geen verstand van, maar dit lijkt me geen paard waar je ooit op kunt gaan rijden :-\
Door coby.p
#3150553
uiteraard draaien de duimen volop
wat een triest verhaal, wat hebben jullie al veel meegemaakt met dit paard,
worden wel heel spannende weken voor jullie, knuff.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3150556
Jeetje wat een verhaal. Dat klinkt helemaal niet als een stout paard. Zit geen enkele logica in. Maar dat is wel heel verdrietig  :'(. Ik hoop dat er nog een acceptabel leventje voor haar in het verschiet ligt, na en met alle goede zorgen die jullie bereid zijn aan haar te geven.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3150562
Lizzy schreef: Nee, dit is geen stoute actie volgens mij. Dit lijkt mij ook pijn. Zou acupunctuur niet wat zijn? Of osteopathie? Ik heb er geen verstand van, maar dit lijkt me geen paard waar je ooit op kunt gaan rijden :-\
Dat denk ik ook. Er is echt een stuk van die twee wervels af.
En misschien heeft ze daar geen last van maar ja, ik kan me dat dus gewoon niet voorstellen. Als ze niet gereden kan worden, tja dan is dat zo. Maar dan moet ze wel minstens pijnvrij op de wei kunnen lopen. Ze is nu vier. Stel dat ze 30 jaar met een zere rug op de wei staat... Dat kan gewoon niet. [

quote author=Kaela link=topic=130002.msg3150556#msg3150556 date=1441434772]
Jeetje wat een verhaal. Dat klinkt helemaal niet als een stout paard. Zit geen enkele logica in. Maar dat is wel heel verdrietig  :'(. Ik hoop dat er nog een acceptabel leventje voor haar in het verschiet ligt, na en met alle goede zorgen die jullie bereid zijn aan haar te geven.
[/quote]

Nee toch? Ik snap niet zo goed dat er mensen zijn die zeggen dat ik haar gewoon eens een pak slaag moet geven. Gaat niet gebeuren. Gisteren bij de da ook. Heb je al eens geprobeerd om er gewoon doorheen te rijden? Te kijken of het geen streken zijn? Ik snap dat niet. Dat is de omgekeerde wereld toch? Waarom niet gewoon eerst pijn uitsluiten voor je gaat dwingen? Als je uberhaupt al wil dwingen, als ik zo moet gaan rijden stop ik er mee.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3150566
Hope schreef: Nee toch? Ik snap niet zo goed dat er mensen zijn die zeggen dat ik haar gewoon eens een pak slaag moet geven. Gaat niet gebeuren. Gisteren bij de da ook. Heb je al eens geprobeerd om er gewoon doorheen te rijden? Te kijken of het geen streken zijn? Ik snap dat niet. Dat is de omgekeerde wereld toch? Waarom niet gewoon eerst pijn uitsluiten voor je gaat dwingen? Als je uberhaupt al wil dwingen, als ik zo moet gaan rijden stop ik er mee.
Oh dat meen je niet  :'(

Oh wat triest. Waar komt dat hele denkbeeld van mensen toch vandaan dat dieren maar slaafs gehoorzaam moeten zijn en dat elke uiting gelijk een teken van ongehoorzaamheid of dominantie is?

Zelfs als ze op beide handen zou staken zou ik nog geen pak slaag overwegen, maar dan snap ik nog een soort van dat mensen dat denken. Paardje is altijd stout. Maar als een paard op de ene hand prima loopt en op de andere nog geen stap, dan is het toch logisch dat dat niets met gehoorzaamheid te maken heeft? Of als een paard aan de hand super lief en braaf is, tot je erop gaat zitten ofzo.

Blij dat jullie beter weten Marloes!
Gebruikersavatar
Door Hope
#3150570
Kaela schreef: Oh dat meen je niet  :'(

Oh wat triest. Waar komt dat hele denkbeeld van mensen toch vandaan dat dieren maar slaafs gehoorzaam moeten zijn en dat elke uiting gelijk een teken van ongehoorzaamheid of dominantie is?

Zelfs als ze op beide handen zou staken zou ik nog geen pak slaag overwegen, maar dan snap ik nog een soort van dat mensen dat denken. Paardje is altijd stout. Maar als een paard op de ene hand prima loopt en op de andere nog geen stap, dan is het toch logisch dat dat niets met gehoorzaamheid te maken heeft? Of als een paard aan de hand super lief en braaf is, tot je erop gaat zitten ofzo.

Blij dat jullie beter weten Marloes!
Juist. Dit paard is echt niet dominant. Gewoon echt niet.
Loswerken, grondwerken, longeren, ze doet alles wat je vraagt. Ze heeft nog nooit iets gedaan waarvan je denkt dat het ook maar in de buurt komt van dominantie. En dan ga je er op zitten, loopt ze linksom gewoon super braaf haar rondjes. Stap, draf, galop, alles op stem. Je voelt je de koning te rijk.
En dan ga je van hand veranderen en gaat ze stilstaan. En ze wil niet meer vooruit. Als je been geeft slaat ze er naar. Als je zegt: 'stap!', dan gooit ze de voorbenen in de lucht. Ze draait, ze gaan achteruit, ze slaat met haar staart, ze gooit met haar hoofd. En dan zegt men: ze probeert je gewoon uit, en vraagt de dierenarts waarom je meteen naar hem toe komt en niet eerst op les gaat. Pfffff. Ik word daar zo moe van.
Onrustige staart, gooien met het hoofd, niet willen lopen. Voor mij zijn het tekenen van pijn.
En als je dan de zadelmaker 2 keer hebt laten komen, het gebit is nagekeken en de osteopaat is geweest is een logische volgende stap toch gewoon de da? Nee joh, dan gaan we op les en geven we ons paard een pak rammel. Dat slaat toch nergens op?!
Gebruikersavatar
Door chery
#3150599
Een paard doet niet iets omdat hij je wil pesten o.i.d. Er kan wel een communicatie probleem zijn, waardoor ze "raar" doen. Maar met deze voorgeschiedenis van dit paard zeg ik ook, er moet iets lichamelijks zijn.....
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door