Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Cathy
#3145344
Hope schreef: 2 en 3 mis je? Heb je undercover zien lopen in de Grand Prix in Aken? Rustig orenspel, rustig oog, gesloten mond. Hij zwiepte niet 1 keer met zijn staart, zelfs niet in de allerhoogste oefeningen. En zo waren er meer hoor  :)
In de  Grand Prix Special ging het niet goed , arm paard was echt de kluts kwijt .
Door Jantina
#3145345
Tsja, ik kan ook weinig met de beweringen van K&D...  :-\ heb je wel eens bij de Spaanse Rijschool achter de schermen gekeken? Ik in Jerez wel. Nou die klassieke rijkunst gaat ook wel met zeer 'klassieke' (lees ouderwetse) leermethodes hoor  :-X.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3145346
Cathy schreef: In de  Grand Prix Special ging het niet goed , arm paard was echt de kluts kwijt .
Ja heel sneu!
Jantina schreef: Tsja, ik kan ook weinig met de beweringen van K&D...  :-\ heb je wel eens bij de Spaanse Rijschool achter de schermen gekeken? Ik in Jerez wel. Nou die klassieke rijkunst gaat ook wel met zeer 'klassieke' (lees ouderwetse) leermethodes hoor  :-X.
+1
Als ik die palen in de grond zie staan lopen mij de rillingen over de rug...
:-X
Door TessaThomas
#3145357
Idd, weer eens met Hope en Jantina!

Ik vind het ook erg sneu dat er dus een regel is dat een paard niet opgehaald mag worden door de groom als ze de ring verlaten. Het is nogal een lange weg daar.
Door Jantina
#3145359
Plus dat Edward weet dat zijn paard gevoelig is voor ere rondes enz en dat hij daar graag een reserve paard voor mee neemt maar dat mocht niet van de organisatie!!! Maar goed, we wijken af van Totilas  ;)
Door Lizzy
#3145360
Ik vind het eerlijk gezegd nogal jammer dat hier niet gewoon over gediscussieerd mag worden en mensen er een andere mening op na mogen houden (zoals die dat ze de omgang met deze sportpaarden maar 3 keer niks vinden).
Door Jantina
#3145373
O van mij mag dat zeker, maar weet je, er stond een mooi stuk op Facebook van de groom van Edward. Of al deze mensen met hun meningen wel eens de moeite hebben genomen om bij de trainingen en op stal te kijken. Mensen durven dat vaak niet. Wij zien het hier op het bedrijf ook. Slechts een handjevol mensen vraagt of ze bij de hengsten mogen kijken, of hoe de hengsten worden gehouden (krijgen ze weidegang ofzo). Best gek eigenlijk, ze kiezen een vaderdier voor hun veulen uit, maar doen dat vaak blind op papier. Terwijl de koffie klaar staat, zo ook op stal bij Edward volgens de groom. En daarom schreef ik ook, ben je wel eens achter de schermen geweest bij bijvoorbeeld de Spaanse rijschool? Een mening is zo vaak slechts op aannames gebaseerd of het geroddel op social media, en als een ander dan zeker weet - door er wel zelf geweest te zijn - dat die aannames onjuist zijn, kan dat best moeilijk zijn om niks over te schrijven 8).
Door Jantina
#3145374
Dit is het stukje:
De nummer 1 is weer thuis!
Wat een paard en wat een ruiter.
Ik heb jarenlang rondgelopen op de stallen in de Harskamp.
Ik heb gezien wat liefde voor je paard is. Ik heb de angst gezien als er 1 ziek was of de nachten lang op blijven als er 1 koliekerig is. Ik heb gezien hoe er geknuffeld en liefdevol word omgegaan met hun paarden. Sportpaard? ja maar in eerste instantie is er liefde. Geen dwang of rare achterkamer dingen. Alles open en bloot. Ik heb op menig manege vaker een zweep horen knallen dan in al die jaren op de Harskamp. Ik ben er verdrietig om. Dat er mensen zijn die aan het demoniseren zijn geslagen. En waarom? Politiek?
Afgunst? Afschuwelijk. \
Kijk eens om je heen met je grote mond en spreek de mensen op landelijke concoursterreinen aan. De echte paardenbeulen die lopen te trixen en te vernielen.De types die heel hard roepen dat ze zoveel talent hebben ,terwijl hun paard het steeds niet doet. Die steeds een ander paard kopen omdat ze steeds een "verkeerd paard "hebben.Hij luistert niet klinkt het dan. Dat ze met hun "talentvolle" klauwen al die beesten vernielen hebben ze niet door. Want nee het ligt aan het paard!
EN dan hebben we daar Edward.De man die in zijn pink meer gevoel heeft dan een voetbalveld vol ruiters en amazones. De man die een paard in zijn waarde laat. De man die het wel en wee van zijn paard op nummer 1 heeft staan.
Die man heeft het nu gedaan volgens een groepje mensen.
Jammer dat die mensen niet een keer gaan kijken bij Edward op stal.
Dat ze hun vuilspuierij niet gewoon laten voor wat het is en achter de pc vandaan komen om naar Oosterbeek af te reizen. Edward en zijn team kennende zetten ze koffie en ben je welkom om te komen en kijken en vragen te stellen. Helaas durven ze dat niet. De zogenaamde helden zitten liever achter hun pc en hebben geen idee. En zullen dit ook nooit hebben.Simpel omdat ze niet de durf hebben om gewoon langs te gaan. Laf is dat.
Laten we voordat we roepen eerst kijken en voordat we meelopen zelf nadenken.
Is dat een idee?
Gebruikersavatar
Door Hope
#3145380
Lizzy schreef: Ik vind het eerlijk gezegd nogal jammer dat hier niet gewoon over gediscussieerd mag worden en mensen er een andere mening op na mogen houden (zoals die dat ze de omgang met deze sportpaarden maar 3 keer niks vinden).
Er mag van mij best gediscussieerd worden. Maar over Totilas weten we niets. We hebben geen enkel feit boven tafel gekregen van de Duitsers.
Ik word er gewoon enorm moe van dat het er altijd maar over gaat dat een paard kapot is gereden. En dat een trainingsmethode per definitie gewoon drie keer fout is.
Ja, dan krijg je mij pissig. Er word nogal eens gedaan alsof je een dierenbeul bent als je op niveau rijd.

Ik heb diep respect voor Matthias. Ga er maar aan staan. Iedereen noemt je een rijke stinkert, de hele wereld heeft zijn oordeel klaar. Je krijgt een paard, bent daar waarschijnlijk gewoon blij mee en in feite kan je alleen maar verliezen.
Heel de wereld kijkt naar elke stap, elke "kenner" vindt je een eersteklas zielig figuur.
Dan raakt je paard geblesseerd. Om wat voor reden dan ook. De hele wereld roept: zie je wel! Hadden ze dat dier maar niet moeten verkopen!
Je wordt uitgelachen, door het slijk gehaald en compleet belachelijk gemaakt. De druk is enorm. Iedereen verlangt het beste van je. Alles moet je verborgen houden want o wee als er een foto op internet verschijnt waar het paard de mond open heeft en te diep loopt (een foto is een momentopname, maar maakt iemand een foto van een paard dat 1 seconde te diep loopt word je aan de hoogste boom geknoopt).
En toch zet je door. Vier helse jaren lang.

Ik zou het hem niet na doen. Ik zou er totaal geen zin in hebben. Verliezen is alles wat je kan.

Misschien is het gewoon pech, wat Totilas getroffen heeft. Misschien is er een fout gemaakt in het managen van dit paard, heeft hij zich verstapt op stal of is het iets genetisch. Punt is: we weten het niet.
Dus gaan roepen dat het paard op is omdat hij wordt getraind op een manier waar niet iedereen op deze wereld zich in kan vinden is zinloos.

Ik vind het zonde van dit paard. Ik vind het echt oprecht verdrietig voor een jonge vent die zijn droom in duigen ziet vallen. Ik denk dat deze man het moeilijk genoeg heeft gehad en hij het niet verdiend nu nog een dikke vette trap na te krijgen op internet, waar dan ook.

Dan mag ik hier, in dit topic, misschien onaardig gevonden worden. Dan krijg ik zo meteen misschien hier de wind van voren. Prima. Maar het maakt me gewoon echt boos en verdrietig dat "mijn" sport telkens zo in een slecht daglicht word gesteld. En dan 9 van de 10 keer door mensen die, zoals al beschreven wordt in het stuk wat Jantina citeerde, niet achter de schermen kijken maar achter hun computer een oordeel vellen. En dan val ik niemand persoonlijk aan in dit topic. Dan valt me gewoon op hoe makkelijk er door velen veroordeeld wordt over een paard als Totilas. 
Laatst gewijzigd door Hope op wo 19 aug 2015, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3145386
Ja, ik heb het gelezen dat Gal over de hekel werd gehaald. Volgens mij door o.a. de rollkur tijdens het losrijden van Undercover. Ik had zelf het idee dat Edward Gal toch wel een zeer, zeer goede ruiter is en hij zeer, zeer goed is voor de paarden. Maar laat ik dan ook heel eerlijk zijn: ik heb totaal geen verstand van paardrijden en paarden maar ik vond die nieuwe ruiter van Totilas een ongevoelige zak.

En daarnaast hoeven we met z'n alle toch ook niet net te doen alsof het alleen maar allemaal koek en ei is in de paarden(top)sport, of wel?
Door Lizzy
#3145392
Hope schreef: Er mag van mij best gediscussieerd worden. Maar over Totilas weten we niets. We hebben geen enkel feit boven tafel gekregen van de Duitsers.
Ik word er gewoon enorm moe van dat het er altijd maar over gaat dat een paard kapot is gereden. En dat een trainingsmethode per definitie gewoon drie keer fout is.
Ja, dan krijg je mij pissig. Er word nogal eens gedaan alsof je een dierenbeul bent als je op niveau rijd.

Ik heb diep respect voor Matthias. Ga er maar aan staan. Iedereen noemt je een rijke stinkert, de hele wereld heeft zijn oordeel klaar. Je krijgt een paard, bent daar waarschijnlijk gewoon blij mee en in feite kan je alleen maar verliezen.
Heel de wereld kijkt naar elke stap, elke "kenner" vindt je een eersteklas zielig figuur.
Dan raakt je paard geblesseerd. Om wat voor reden dan ook. De hele wereld roept: zie je wel! Hadden ze dat dier maar niet moeten verkopen!
Je wordt uitgelachen, door het slijk gehaald en compleet belachelijk gemaakt. De druk is enorm. Iedereen verlangt het beste van je. Alles moet je verborgen houden want o wee als er een foto op internet verschijnt waar het paard de mond open heeft en te diep loopt (een foto is een momentopname, maar maakt iemand een foto van een paard dat 1 seconde te diep loopt word je aan de hoogste boom geknoopt).
En toch zet je door. Vier helse jaren lang.

Ik zou het hem niet na doen. Ik zou er totaal geen zin in hebben. Verliezen is alles wat je kan.

Misschien is het gewoon pech, wat Totilas getroffen heeft. Misschien is er een fout gemaakt in het managen van dit paard, heeft hij zich verstapt op stal of is het iets genetisch. Punt is: we weten het niet.
Dus gaan roepen dat het paard op is omdat hij wordt getraind op een manier waar niet iedereen op deze wereld zich in kan vinden is zinloos.

Ik vind het zonde van dit paard. Ik vind het echt oprecht verdrietig voor een jonge vent die zijn droom in duigen ziet vallen. Ik denk dat deze man het moeilijk genoeg heeft gehad en hij het niet verdiend nu nog een dikke vette trap na te krijgen op internet, waar dan ook.

Dan mag ik hier, in dit topic, misschien onaardig gevonden worden. Dan krijg ik zo meteen misschien hier de wind van voren. Prima. Maar het maakt me gewoon echt boos en verdrietig dat "mijn" sport telkens zo in een slecht daglicht word gesteld. En dan 9 van de 10 keer door mensen die, zoals al beschreven wordt in het stuk wat Jantina citeerde, niet achter de schermen kijken maar achter hun computer een oordeel vellen. En dan val ik niemand persoonlijk aan in dit topic. Dan valt me gewoon op hoe makkelijk er door velen veroordeeld wordt over een paard als Totilas.
Kennelijk moeten we toch allemaal doen alsof het allemaal koek en ei is in de paarden(top)sport.....

Maar misschien moet de paarden(top)sport gewoon eerst eens serieus kijken naar de aanklachten in plaats van alsmaar in de verdediging te schieten. Want nogmaals, met droge ogen beweren dat er niks mis is met de omgang met paarden binnen de paardensport: dat vind ik op z'n zachtst gezegd ontkennend.
Door Lil
#3145393
Eigenlijk lees ik hier de eeuwenoude discussie: gebruik versus misbruik van hulpmiddelen en ieder heeft daarbij zijn eigen mening en grenzen gebaseerd op hetgeen men zelf aan ervaring heeft opgedaan.
Of het om rollkur of om prikbanden of stroombanden bij honden gaat. Iedereen denkt daar nu eenmaal anders over en ik weet dat ik de afgelopen jaren mijn mening over hulpmiddelen een aantal keer heb moeten bijstellen. Gewoon omdat je andere ervaringen opdoet.

Dus hier kan ik niets over zeggen.

Voor Totilas ben ik blij dat hij met pensioen gaat, waardoor of wat het ook is hij was gewoon erg vaak geblesseerd en dat is voor niemand fijn.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3145395
Lizzy schreef: Ja, ik heb het gelezen dat Gal over de hekel werd gehaald. Volgens mij door o.a. de rollkur tijdens het losrijden van Undercover. Ik had zelf het idee dat Edward Gal toch wel een zeer, zeer goede ruiter is en hij zeer, zeer goed is voor de paarden. Maar laat ik dan ook heel eerlijk zijn: ik heb totaal geen verstand van paardrijden en paarden maar ik vond die nieuwe ruiter van Totilas een ongevoelige zak.

En daarnaast hoeven we met z'n alle toch ook niet net te doen alsof het alleen maar allemaal koek en ei is in de paarden(top)sport, of wel?
Nee, dat hoeven we niet.
Ik vind het ook gewoon naar om te zien dat de stang (dat onderste bit, wat een hefboomwerking heeft) horizontaal in de mond lag als Matthias aan het rijden was. Ik zie ook dingen op wedstrijden waarvan je echt alleen maar boos kan worden. De jonge paarden wedstrijden mogen ze van mij morgen nog verbieden.
Maar over Totilas weten we niets. Gewoon echt niets.
Door Lizzy
#3145414
Hope schreef: Nee, dat hoeven we niet.
Ik vind het ook gewoon naar om te zien dat de stang (dat onderste bit, wat een hefboomwerking heeft) horizontaal in de mond lag als Matthias aan het rijden was. Ik zie ook dingen op wedstrijden waarvan je echt alleen maar boos kan worden. De jonge paarden wedstrijden mogen ze van mij morgen nog verbieden.
Maar over Totilas weten we niets. Gewoon echt niets.
OK, dus het is toch niet allemaal koek en ei. Nou, en dat zien "wij" (de niet ruiters-op-niveau) dus ook. En dan vragen we ons wel eens af of dat nou allemaal wel eerlijk is ten opzichte van de paarden. Er gaat zoveel geld mee gemoeid dat ook ik toch af en toe wel het gevoel krijg dat geld belangrijker is dan het dier achter de sport. 

En nee, over Totilas weten we niks. Behalve dan dat er 1 dierenarts was die hem in Aken niet goed genoeg vond lopen. En we hebben ook de reactie van Matthias Rath kunnen horen, die zei:

"Rath zelf kon zich niet vinden in de lagere beoordelingen. ‘Ik ben zelf tevreden en begrijp dit niet. Daarbij heb ik in mijn team toch geen amateurs zitten en ook die vonden het goed gaan. Natuurlijk ging niet alles vlekkeloos, zoals de twee eners die hij achter niet fijn doorsprong, maar over het algemeen was ik te spreken over deze proef.’".

En dit bedoel ik dus o.a. met ongevoelig. Nou heb ik dus geen verstand van paarden maar zelfs ik zag dat het paard niet goed liep.... En nou ja, als ik die Rath op Totilas zie rijden, kan ik steeds maar 1 ding denken, zien en voelen. En dat is dat zij in mijn ogen totaal geen klik hebben die twee. Daar kan Rath niks aan doen. Daar kan Totilas niks aan doen maar van meet af aan was er nul chemie tussen die twee. Waarmee ik niet wil zeggen dat Rath hem kapot gereden heeft, want daar geloof ik nou echt helemaaaaal niks van.

Neemt niet weg dat ik het zonde vind dat het met zo'n paard zo moet eindigen.... En ik kan alleen maar hopen dat hij levend meer waard blijft dan dood, zodat hij lekker lang van zijn pensioen kan genieten. Want ik vraag me in alle eerlijkheid wel af in hoeverre hij nog veel geld op zal leveren als dekhengst. De mensen zullen zich misschien wel afvragen in hoeverre dit erfelijk is...?
Door Jantina
#3145418
Vroegen ze zich dat maar af Lizzy. Duurzaamheid is een kengetal waar heel weinig mee gedaan wordt vind ik.  Dat schreef ik al, de mensen die hier met eigen ogen naar een dekhengst komen kijken zijn zo minimaal. Bij de Friezen zijn ze nu bezig om als een veulen naar de keuring komt, de moeder op duurzaamheid te scoren. Ik vind dat een heel goed initiatief. Dus stel moeder is als 3 jarige gekeurd voor stamboekopname, heeft daarbij een cijferlijst gekregen, hoe scoort ze dan als ze 12 is?
Anderzijds is het voor de sportpaardenfokkerij natuurlijk belangrijker hoe hij vererft dan hoe hij zelf is. We hebben dat zelf ook wel gezien met een merrie, had zelf hier en daar wat schoonheidsfoutjes maar gaf bloedjes van kinderen. Op basis van haar nakomelingen heeft ze toen toch nog een predikaat gekregen. Er zijn voor de fokkers diverse rankings met welke hengst topvererver is enz (dus hoeveel procent van de nakomelingen haalt dit niveau, hoeveel dat niveau enz). Daar baseert men zich veel meer op dan op het dier zelf.
Dus ja, ik denk dat hij nog wel wat zal dekken. Of dat nog steeds voor de astronomische bedragen zal zijn, dat vraag ik me af. Zal ook afhankelijk zijn van wat zijn nakomeling zullen laten zien!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door