Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Hope
#3128912
pearlsofpassion schreef: Wel een stuk duurder in onderhoud dan kipjes.
Hooi kost twee keer niets als je het los bij een boer kan halen (wat ook veel beter is!), maar als je het in pakjes in de dierenspeciaalzaak wil kopen, dan kost het wel wat geld. 
Maar ze moeten ook dagelijks groenten krijgen (naast gras en hooi), en dat kost wel wat. Zeker twee reuzen...
Inentingen elk jaar moet je ook wel doen, want het is het risico echt niet waard.

Ik zeg het maar, want vele mensen staan daar niet bij stil, dus ik zeg dat altijd graag op voorhand als mensen zeggen konijntjes te willen gaan houden. 't is beter dat je weet waar je aan begint. ;)

Maar verder, super! Ik vind konijntjes ook nog een stuk leuker dan kipjes en die grote rassen zijn ook heel gemakkelijk fijn tam te krijgen. Dan komen ze nieuwsgierig kijken als je in de tuin bent en met wat geluk een knuffeltje halen.  Ze zullen ook niet snel bang zijn van de katten, honden heb ik geen ervaring mee. ;)
Mwa, ja, natuurlijk kost alles geld. Maar ik geef echt niet zo bijzonder veel uit aan de nijnen. Nu heb ik wel veel ruimte. Ik koop dus een groot pak krullen en hooi krijgen ze van de paarden ( eerder gewoon van de boer). Groenten krijgen ze met mate. Ik voer met name gras, zelf gekweekte kruiden en wat brok.
Door Jantina
#3128954
hannabelgje schreef: Ik vind kipjes juist veel leuker dan nijntjes. En bijkomend voordeel is dat ze je afval verwerken.
Dat dus, je krijgt wat van ze terug in de vorm van een ei! Ik vind de konijnen weinig aan. Wij hebben ze genomen omdat mijn nicht ging emigreren. Ze zijn samen, hebben een enorme ren, weinig onderhoud want ze zijn zindelijk en doen alles op een hoop buiten. Maar toch... Niet weer mochten ze er niet meer zijn.
Door Lizzy
#3128960
Ik vind konijnen ook niet leuk maar ieder z'n meug natuurlijk (in de zin: ik hoef ze zelf niet want ik vind ze schattig hoor maar ik vind er verder niks aan. Saai. Kippen vertonen uitzonderlijk leuk (groeps)gedrag, daar kan ik de hele dag naar kijken). Ik ken mensen die vinden honden/katten niet leuk :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3128965
Ja, dat is allemaal heel persoonlijk he.
Ik vind het gedrag van konijnen ook veel leuker om naar te kijken. En de gezichten die ze trekken.  :D

Bij kipjes ben ik op zoek om dat groepsgebeuren erin te krijgen, vandaar dat er nu een haantje bij zit, maar tot nu toe vind ik er nooit erg veel aan.  De haan is nog jong natuurlijk en de groep zit nog niet helemaal rustig, dus ik moet nog wat geduld hebben.  Veren poetsen is eens leuk om zien en als ze uiterst enthousiast aankomen wanneer je met eten komt is dat natuurlijk wel leuk.  Maar konijnen komen ook heel enthousiast en met flapperende oren soms aangelopen wanneer je wat lekkers geeft.  Cross cross de hele ren door. En dat vind ik dan nog net een iets leuker zicht.
Ik weet ook niet hoe het komt maar ik kan het niet voor elkaar krijgen dat de kippen niet in mijn tenen pikken als ik schoeisel aanheb waar dat kan en vorige keer heeft dat echt weken pijn gedaan...  Minder leuk toch.  Vogels ben ik van nature ook altijd wat bang van geweest...

Ach ja, ik wordt gewoon ontzettend blij en diep gelukkig van flapperende oortjes en lachende konijntjes. Of konijntjes die bij het graven uit hun pijp komen kijken op hun achterpoten met het zand op hun neus.  Das zo koddig, en daar wordt ik gewoon gelukkig van. :)  Als ze elkaar wassen en tegen elkaar aan liggen vind ik het ook leuk om zien, maar dat is niet waar ik zo speciaal gelukkig van wordt. 
Persoonlijk dus.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook heel wat saaie konijnen ken...  :-\  Maar die komen meestal wat tekort dan...  Zitten klein behuisd, of zonder afwisseling in de ruimte, of zelfs alleen... Ja, dan is zo'n konijn saai natuurlijk en verveelt zich ook.  Soms ook gewoon veel te dik, daar worden ze ook lui en dus saai van... 
Ale, dat is niet altijd zo, je hebt ook gewoon uber rustige evt luie karakters, maar ik heb dat in mijn ren toch nog niet meegemaakt.  Nieuwsgierig en vrolijk blijken ze (evt na een tijdje wennen) altijd toch wel.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op ma 29 jun 2015, 08:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3128985
Hier zijn de nijnen ook alles behalve saai. Ze hebben veel ruimte, leven samen en ik biedt best wat afwisseling. Wat wilgentakken af en toe, een hooibal ipv de ruif, speelgoed.

Joep gooit graag met een kattenbal. Zit een belletje in en kan hij uren zoet mee zijn. Een voerbal is ook leuk. Gooit hij weg, vliegt hij mee door de ren. Heerlijk.
De vrolijke bokkensprongen die ze allemaal maken, het uitgebreid liggen zonnen, elkaar wassen. De hele ren op zijn kop zetten samen... Ze zitten hier niet veel stil eigenlijk.

En regelmatig komen ze echt los. In een box van de paarden, of de stalgang. Dan komen ze het die oren zo hilarisch op je af gestormd... Aaah heerlijk is dat!
Gebruikersavatar
Door doranto
#3129275
Ik weet niet of ik dit hier neer kan zetten maar eigenlijk hè, eigenlijk vind ik kippen maar zo zo.
Het zijn helemaal geen lievertjes als het er op aan komt. Het zijn kannibalen!
Maar ze zijn lekker en de eieren ook.  ::)
Door Lizzy
#3129282
Doranto schreef: Ik weet niet of ik dit hier neer kan zetten maar eigenlijk hè, eigenlijk vind ik kippen maar zo zo.
Het zijn helemaal geen lievertjes als het er op aan komt. Het zijn kannibalen!
Maar ze zijn lekker en de eieren ook.  ::)
;D ;D ;D ;D

Maar ligt dat ook niet aan je ras? Mijn ras is zeer zoet. Ze zijn altijd vriendelijk tegen elkaar (hoewel onze haan Willem wel een eikel is, hij pikt op de kopjes van de hennetjes, die lopen allemaal met een kaal plekje rond. Maar goed, dat is volgens mij meer stoer en hormoon gerelateerd... Ik heb net tegen hem gezegd "nog 1 keer en je gaat op wintersport").
Gebruikersavatar
Door doranto
#3129288
hannabelgje schreef: Mijn kippen zijn heel braaf. Ze hebben wel veel ruimte zodat ze elkaar kunnen mijden als ze dat willen. Ze zijn gezellig en leggen lekkere eitjes.
Oh die van ons zijn ook best wel braaf hoor. Ze hebben met z'n tienen een stuk weiland van ca. 200 M2 ter beschikking, en het binnenhok is ca. 8 M2, dus over ruimte hebben ze hier ook niet te klagen  ;)
Maar al is een kip nóg zo lief en rustig, als ze bloed zien veranderen ze in kannibalen.  :( Ik houd ze dan ook altijd heel scherp in de gaten, zodat ik ze meteen apart kan zetten als er eentje wat heeft.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3129292
Doranto schreef: Oh die van ons zijn ook best wel braaf hoor. Ze hebben met z'n tienen een stuk weiland van ca. 200 M2 ter beschikking, en het binnenhok is ca. 8 M2, dus over ruimte hebben ze hier ook niet te klagen  ;)
Maar al is een kip nóg zo lief en rustig, als ze bloed zien veranderen ze in kannibalen.  :( Ik houd ze dan ook altijd heel scherp in de gaten, zodat ik ze meteen apart kan zetten als er eentje wat heeft.
Tja, dat doen zoveel dieren. Nog niet zo lang terug stond nog in de krant dat iemand een hele tijd dood in huis had gelegen en hondlief was begonnen met baasje opeten. Toch vinden we onze hondjes ook lief.
Door Jantina
#3129297
Onze nijnen zijn so far agressiever dan de kippen hoor! Als ze eten moeten krijgen en de klep van het hok staat open mag mijn zoontje ze niet aaien, want dan vreten ze eerst zijn vingers op  :biggrin2:. En als de rooie weer eens last van zijn hormonen heeft dan gaat 'ie op de ander rijen zonder genade (en nee ik laat ze niet castreren, het gedrag is altijd met een week weer over).
Gebruikersavatar
Door doranto
#3129306
Yep, konijnen is niet mijn ding.
Heb ooit 2 Vlaamse reuzen gehad. Die hadden als binnenverblijf en paardenbox ter beschikking. Als ik naar binnen wou, keek ik eerst altijd goed in welke hoek ze zaten. Maar dat hielp niet echt. Eentje ging nog wel, die kon je ook aaien, maar de andere viel je gewoon aan en heeft eens dwars door mijn schoen in mijn voet gebeten. (Dat was trouwens zijn laatste streek  ::))
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door