Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#3125134
Anne in Duitsland schreef: Men neme de creditcard, sluite de ogen... ;D
Nou, helemaal geen slecht advies.  :)

De amandelmelk is superlekker! Alleen het zeven met kaasdoek is best lastig. Dat kan dus beter.  ;)
Door Leontine
#3125176
Anne in Duitsland schreef: Amandelmelk is zoooo makkelijk zelf te maken! Ik doe 200 gram hele amandelen op 1 liter water. Verpulveren in de blender, dan in een kaasdoek oid (fijnmazig) laten afdruipen tot je het vocht overhoudt. De pulp kun je drogen en als amandelmeel gebruiken.

Al ben ik natuurlijk zo'n keukengadgetfetisjist die een Vegafino gebruikt ipv kaasdoek. :biggrin2:
Wat een top gadget die vegafino!! Bedankt voor de tip!! Weet jij waar ik hem kopen kan voor redelijke prijs?

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6 met Tapatalk
Door Leontine
#3125184
Oersuiker is trouwens ook een van de betere alternatieven voor gerafineerde suiker. Beetje andere smaak maar vele male beter dan stevia!

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3125191
koekje schreef: Het komt uit het blaadje van de ekoplaza.

- 200 gram gedroogde abrikozen, in water geweekt
- 500 ml volle yoghurt of Griekse yoghurt
- 1 theelepel kardemom
- snufje zout
- 2 theelepels citroensap
- 10 tot 15 druppels vloeibare stevia

1. Pureer de abrikozen met de yoghurt in de blender tot een smeuige, gladde massa. Voeg kardemom, zout, citroensap en stevia toe. Proef of het zoet genoeg is en doe er eventueel nog een paar druppels stevia bij.
2. Draai het ijs in de ijsmachine (circa 1 uur) of bevries het mengsel circa 2 uur in een afgesloten bak in de diepvries. Roer tijdens het bevriezen af en toe goed door met een vork.





Je zou over een tijdje iets met een eidooier kunnen proberen om te binden. Veel roomijs bevat namelijk ook eidooiers.

Bedankt.
Ik ga hem opschrijven voor later eens te proberen.  Met eieren (eiwit, eidooier, of samen) heb ik al geexperimenteerd, en ik heb ook ooit geprobeerd om sorbet te maken met het idee dat de fruitsuikers zouden werken, maar dat werkte toch allemaal niet zoals het zou moeten...  Sorbet zou normaal enkel met eiwit zijn, en dan nog wat extra suiker, en zonder die suiker vroor het dus gewoon niet vast. Het bleef zo'n zachte brij. Als ik het langer in de ijsmachine liet, werd het gewoon steeds maar meer opgeklopt...  ::)  Nog steeds geen sorbet. Smaak was wel goed.  :biggrin2:
Door lianneke
#3125203
Leontine schreef: Oersuiker is trouwens ook een van de betere alternatieven voor gerafineerde suiker. Beetje andere smaak maar vele male beter dan stevia!

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6 met Tapatalk
Ligt er wel aan waar voor je geen suiker wilt gebruiken, oersuiker geeft de bloedsuikerspiegel ook een zwieper net zo goed als gerafineerde suiker, stevia doet dat niet, als je er tenminste wat calorieen naast gebruikt.
Ik vind oersuiker wel lekkerder smaken.
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#3125204
pearlsofpassion schreef: Neem je dan ongesuikerde? Want in de meeste amandelmelken zit suiker toegevoegd en dan kan je die natuurlijk al net zo goed gewoon zelf toevoegen...  ::)
Nee de ongezoete van alpro is prima te doen.
Door Magic
#3125206
lianneke schreef: Ligt er wel aan waar voor je geen suiker wilt gebruiken, oersuiker geeft de bloedsuikerspiegel ook een zwieper net zo goed als gerafineerde suiker, stevia doet dat niet, als je er tenminste wat calorieen naast gebruikt.
Ik vind oersuiker wel lekkerder smaken.
Veel minder als gewone suiker gaat ook langzamer.
En krijg er geen buikpijn van zoetjes stevia etc, vies en last van.
Door lianneke
#3125236
Magic schreef: Veel minder als gewone suiker gaat ook langzamer.
En krijg er geen buikpijn van zoetjes stevia etc, vies en last van.
Misschien kun je dan nog beter biologische palmsuiker gebruiken.
Door Anne in Zweden
#3125242
Leontine schreef: Wat een top gadget die vegafino!! Bedankt voor de tip!! Weet jij waar ik hem kopen kan voor redelijke prijs?
Nou, voor een redelijke prijs is ie nergens te koop ;D, maar voor 49,95 € wel hier bijvoorbeeld: http://www.slowjuice.nl/chufamix.html

Als je goegelt op chufamix of veggiefino, krijg je nog wel meer aanbieders te zien. Maar de prijs is dus altijd rond de 50 euro. Ik vind 'm dat wel waard, want zelfgemaakte notenmelk is lekker en gezond maar dat geouwehoer met zo'n kaasdoek vond ik irritant. Het enige wat bij de Vegafino belangrijk is, is dat je hem meteen na gebruik uitspoelt, zodat de pulp niet kan indrogen. Maar da's geen probleem, even uitspoelen. Dan is hij echt makkelijk schoon te maken.

Edit: kijk nou, koopje, 47,50 €! ;D http://www.superfoodmarkt.nl/non-food/1 ... maker.html
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op di 16 jun 2015, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3125243
Dit kan niet met een gewone sapcentrifuge zeker?  :P
Want dat hebben we al staan, dus ik denk niet dat ik dit er hier thuis nog bij krijg dan...  ::) Blenderen en door een zeef drukken werkt ook niet voldoende?
Ik herinner mij dat ik ooit eens zoiets geprobeerd heb ze, ik weet niet meer precies hoe ik het toen gedaan heb. 
Door Anne in Zweden
#3125248
pearlsofpassion schreef: Dit kan niet met een gewone sapcentrifuge zeker?  :P
Want dat hebben we al staan, dus ik denk niet dat ik dit er hier thuis nog bij krijg dan...  ::) Blenderen en door een zeef drukken werkt ook niet voldoende?
Ik herinner mij dat ik ooit eens zoiets geprobeerd heb ze, ik weet niet meer precies hoe ik het toen gedaan heb.
De meeste zeven zijn te grof, dan komt er te veel pulp mee. Blenderen ipv de staafmixer gebruiken doe ik wel meestal. Is meer afwas, maar ik vind het handiger zo. Met de staafmixer (die van mij althans) werkt alleen als je de noten niet van tevoren laat weken, en ik doe dat meestal wel, omdat ik de geweekte noten ook voor andere recepten gebruik.

En met een sapcentrifuge wordt het lastig, omdat er dus geen sap in zit. :P
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op di 16 jun 2015, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Leontine
#3125283
Jij gooi het dus in de blender laat het daar mixen en giet het dan in de chufamix? Zo wilde ik het ook doen... Zag alleen steeds op alle filmpjes de staafmixer.

Ik heb hem hier besteld ;)
http://www.superfood.nl/chufamix-notenmelk

Gebruik wekelijks liters plantaardige melk dus verdien het wel terug heb ik mezelf wijs gemaakt :)

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6 met Tapatalk
Door Anne in Zweden
#3125375
Leontine schreef: Jij gooi het dus in de blender laat het daar mixen en giet het dan in de chufamix? Zo wilde ik het ook doen... Zag alleen steeds op alle filmpjes de staafmixer.

Ik heb hem hier besteld ;)
http://www.superfood.nl/chufamix-notenmelk

Gebruik wekelijks liters plantaardige melk dus verdien het wel terug heb ik mezelf wijs gemaakt :)

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6 met Tapatalk
Yep, zo doe ik dat. Ik laat het dan eerst een halfuurtje staan allemaal, zodat de gemalen noten naar de bodem van de zeef kunnen zakken. Als je de zeef dan langzaam omhoog haalt en het vocht laat afdruipen, hoef je nog maar heel weinig te stampen om het laatste vocht eruit te krijgen. Plus, je zeef loopt zo niet over, wat wel kan gebeuren als je de stamper meteen in de zeef drukt nadat je de boel uit de blender in de zeef hebt gegoten.
Door Mowgli
#3125395
Anne in Duitsland schreef: Blenderen ipv de staafmixer gebruiken doe ik wel meestal. Is meer afwas, maar ik vind het handiger zo. Met de staafmixer (die van mij althans) werkt alleen als je de noten niet van tevoren laat weken, en ik doe dat meestal wel, omdat ik de geweekte noten ook voor andere recepten gebruik.
Ik heb zo'n blender opzetstuk bij mijn Magimix 5200 XL. Maar daarmee kan ik maar maximaal 500 ml. blenderen, anders lekt alles tussen de randen door. Het is ook veel werk alles schoon te maken, dus ik gebruik wel een staafmixer.
Ik had mijn oude per ongeluk kapot gedrukt toen ik bananenpannenkoejes maakte. dat was ook geen echte staafmixer, maar een staaf die ik in mijn Braun handmixer kon draaien. Hij pastte dus ook niet in de Veggiefino / Chufamix (terwijl gezegd wordt "geschikt voor iedere staafmixer"  ::) )
Daarom heb ik vorige week een nieuwe staafmixer besteld: een Bamix M 160 G Gourmet :smitten: Ik heb hem nog niet in de Chufamix gebruikt.
Amandelen mixen met de staafmixer ging trouwens goed, ik heb ze maar 1 uur laten weken.
Laatst gewijzigd door Mowgli op di 16 jun 2015, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door