Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Kaela
#3121622
Boeffie Blafmans schreef: Net zo goed lopen er Oscars rond met stamboom die ook gezellig voor de fok worden ingezet. Ik ken Oscar trouwens niet, maar ik maak uit je woorden op dat je hem niet geschikt vindt voor de fok, dus daar ga ik dan even vanuit. Het doet er allemaal weinig toe, of een hond aangekeurd wordt, of al een stamboom heeft. Enige interessante is, vind ik, dat je weet wat de afstamming is. Wie wat waar je wilt combineren en waarom, moet iedereen verder zelf uitmaken. Er worden 'elke dag' nesten gefokt waarvan ik denk 'moet dat nou'. Maar dat zullen sommige mensen bij mijn nesten ook hebben. Tis maar net wat je criteria zijn en die zijn voor iedereen anders.

Ik vind het outcross beleid in finland echt geweldig! Zo kun je twee rassen combineren en zie je toch op papier wat de afstamming is. Voor mij is afstamming puur een praktisch nut. Ik ga verhuizen naar Finland! :biggrin2:
Ik weet nul van Oscar zijn voorouders en Oscar is aan HD geopereerd en heeft LSI. Nu kun je wat hij zelf heeft nog ondervangen met een medische keuring, maar je weet dan nog steeds niet wat er achter zit in de familie. En zelfs als je 4 generaties verder moet zijn om tot een officieel erkende "rashond" te komen, dan is dat nog niet veel als het om dergelijke aandoeningen gaat.

Waar ik niet mee wil zeggen dat het een slecht idee is hoor, helemaal niet! Het ligt er maar net aan wat je van de aan te keuren dieren en hun voorouders weet. Als ik denk aan werk-mechelaars, dan wordt er vaak ook een stamboom bijgehouden en is er ook wel een en ander bekend over de gezondheid van voorouders. Tenslotte is voor een goede werkhond een goede gezondheid heel belangrijk, dus een beetje serieuze fokker houdt zich daar dan ook wel mee bezig.
Alleen op het moment dat het puur om het plaatje gaat op de show-keuring en weinig regels daaromheen, dan kun je behoorlijk de mist in gaan met zoiets. Zoals inmiddels wel duidelijk weet ik verder niets van dit hele systeem, dus mogelijk zijn er regels en ook gezondheidstesten die dit ondervangen?
Door Esther Q
#3121636
Kaela schreef: Ik weet nul van Oscar zijn voorouders en Oscar is aan HD geopereerd en heeft LSI. Nu kun je wat hij zelf heeft nog ondervangen met een medische keuring, maar je weet dan nog steeds niet wat er achter zit in de familie. En zelfs als je 4 generaties verder moet zijn om tot een officieel erkende "rashond" te komen, dan is dat nog niet veel als het om dergelijke aandoeningen gaat.

Waar ik niet mee wil zeggen dat het een slecht idee is hoor, helemaal niet! Het ligt er maar net aan wat je van de aan te keuren dieren en hun voorouders weet. Als ik denk aan werk-mechelaars, dan wordt er vaak ook een stamboom bijgehouden en is er ook wel een en ander bekend over de gezondheid van voorouders. Tenslotte is voor een goede werkhond een goede gezondheid heel belangrijk, dus een beetje serieuze fokker houdt zich daar dan ook wel mee bezig.
Alleen op het moment dat het puur om het plaatje gaat op de show-keuring en weinig regels daaromheen, dan kun je behoorlijk de mist in gaan met zoiets. Zoals inmiddels wel duidelijk weet ik verder niets van dit hele systeem, dus mogelijk zijn er regels en ook gezondheidstesten die dit ondervangen?
In mijn ervaring gebruikt een showkennel niet snel een aangekeurde hond. Maar de fokregels voor een aangekeurde hond zijn niet anders dan die voor een hond met volledige stamboom. Dus geldt er bij de kennelclub, of rasvereniging als je via die weg fokt, een verplichte test, dan moet je die test ook voor een aangekeurde hond uitvoeren. Je kunt net zo goed de mist ingaan op welk vlak dan ook met een hond met volledige stamboom, als met een aangekeurde hond.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3121639
Boeffie Blafmans schreef: In mijn ervaring gebruikt een showkennel niet snel een aangekeurde hond. Maar de fokregels voor een aangekeurde hond zijn niet anders dan die voor een hond met volledige stamboom. Dus geldt er bij de kennelclub, of rasvereniging als je via die weg fokt, een verplichte test, dan moet je die test ook voor een aangekeurde hond uitvoeren. Je kunt net zo goed de mist ingaan op welk vlak dan ook met een hond met volledige stamboom, als met een aangekeurde hond.
Begrijp ik. Maar als je een hond met volledige stamboom en daarmee gezondheidsgegevens van voorgaande generaties hebt, dan kun je je huiswerk doen als je dat wilt. Met een aangekeurde hond waarvan geen gegevens over voorgaande generaties bekend zijn, valt er geen huiswerk te maken. Dat is toch wel een verschil.
Door Lizzy
#3121640
Kaela schreef: Begrijp ik. Maar als je een hond met volledige stamboom en daarmee gezondheidsgegevens van voorgaande generaties hebt, dan kun je je huiswerk doen als je dat wilt. Met een aangekeurde hond waarvan geen gegevens over voorgaande generaties bekend zijn, valt er geen huiswerk te maken. Dat is toch wel een verschil.
Eens.
En als zo'n hond gewoon van het ras is die jij ook fokt, gebruik je misschien wel juist een verwante hond. Alleen weet je het niet. Dan steek je je kop als fokker je kop toch in het zand?
Door Esther Q
#3121641
In de praktijk zijn er volgens mij maar heel weinig aangekeurde honden waarvan de afstamming niet bekend is. En in de praktijk zijn er heel veel honden met stamboom waarvan niet veel bekend is, geen testen gedaan, geen informatie te krijgen. Ik heb het niet over een hond waar je niks van weet natuurlijk.
Door Esther Q
#3121642
Ik denk dat er een onterechte angst is voor aangekeurde honden. Ga eens vragen achter zo´n hond en ontdek zelf hoeveel mensen die een hond aankeuren weten van de afstamming. Joki bv, is door ons zelf gefokt, we hebben tot 4 generaties erachter zelf in huis gehad. Maar op de stamboom van de fci, de RISH dus, is dat niet te zien. Kwestie van vragen stellen.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3121654
Boeffie Blafmans schreef: Ik denk dat er een onterechte angst is voor aangekeurde honden. Ga eens vragen achter zo´n hond en ontdek zelf hoeveel mensen die een hond aankeuren weten van de afstamming. Joki bv, is door ons zelf gefokt, we hebben tot 4 generaties erachter zelf in huis gehad. Maar op de stamboom van de fci, de RISH dus, is dat niet te zien. Kwestie van vragen stellen.
Ik bedoel het niet als angst. Ik bedoel het als kanttekening, niet meer niet minder.
#3121733
Mijn ras heeft twee variaties. Die lijken op elkaar. Ik heb variatie A en toevallig heeft mijn buurman variatie b.  Ik doe een nestje en houd er eentje aan. Ik laat em aankeuren en ineens heb ik ipv een kruising een hond met papieren.
Ik weet het niet hoor.....
Door Esther Q
#3121734
hannabelgje schreef: Mijn ras heeft twee variaties. Die lijken op elkaar. Ik heb variatie A en toevallig heeft mijn buurman variatie b.  Ik doe een nestje en houd er eentje aan. Ik laat em aankeuren en ineens heb ik ipv een kruising een hond met papieren.
Ik weet het niet hoor.....
Het jammere is dat die variëteitskruising niet direct met papieren komt. Dan was het aankeuren niet nodig en kon je op de papieren zien wat de afstamming is. Vervolgens kan iedereen zelf kiezen of ze met honden uit dat nest willen fokken of niet. Probleem opgelost!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door