Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3118574
Tamara schreef:

Esther is anti rauw. Laat er maar iemand uit de wetenschap dit doen die het niet boeit of iemand rauw of brok geeft.
Het hele idee van een wetenschappelijk onderzoek is toch juist objectieve, meetbare gegevens genereren om mee verder te kunnen? Ik weet dat zij geen voorstander van rauw is, maar ik vind het nogal wat dat er dan gedacht wordt dat zijn haar onderzoek zou misbruiken of manipuleren om rauw slecht af te kunnen schilderen.
Fido schreef: Waarom dit onderzoek??????? Dit onderzoek is al laaaaaaang al gedaan. Er zijn bij dierenarts Erwin van Gijtenbeek al twee wetenschappelijke onderzoeken, gepubliceerd en al! bekend.
Dat vind ik tot nog toe het beste argument om niet mee te doen. Ik heb geen idee wat een huidbiopsie precies is, maar als dat onder plaatselijke verdoving een klein wondje geeft, zou ik dat nog acceptabel vinden. Uiteindelijk willen we allemaal graag voortschrijdend inzicht en dan liever een minimale ingreep op mijn gelukkige huiskatten, dan dat er weer een zooi proefdieren nodig zijn. Maar als dit al onderzocht is, dan wil ik wel weten waarom ze dit weer wil onderzoeken. Ik ga maar eens een mail sturen om dat te vragen.
#3118580
Nou wetenschap is niet objectief. Zou men wel willen, maar er is altijd een bias.
En dan nog hoe interpreteer je de gegevens? Ook dat is moeilijk om geheel objectief te doen. Niet persee negatief bedoeld maar men is mens. Het is vrij moelijk om je persoonlijke voorkeuren, vooroordelen en richting 100% uit te sluiten.

Meerdere onderzoeken voor hetzelfde, dat is toch heel normaal? En ook daarin zie je dat er wel eens tegeovergestelde resultaten geboekt worden.
Zo exact is wetenschap nou ook niet.

Nu is dit onderzoek om het verschil van ophoping van eiwitten na te gaan. Is volgens mij niks mis mee. OF ik het zou doen met mijn kat? Dat zou aan zoveel factoren liggen, maar hofdzaak zou ik mijn dier niet hiervoor in stresssituatie zetten, dus ligt eraan hoe goed de kat ermee om kan gaan. En ja natuurlijk reisafstand
#3118585
Kaio schreef: Nou wetenschap is niet objectief. Zou men wel willen, maar er is altijd een bias.
En dan nog hoe interpreteer je de gegevens? Ook dat is moeilijk om geheel objectief te doen. Niet persee negatief bedoeld maar men is mens. Het is vrij moelijk om je persoonlijke voorkeuren, vooroordelen en richting 100% uit te sluiten.
Dat iets nooit voor 100% objectief is, dat snap ik ook wel. Maar dat is nog iets heel anders dan insinueren dat de uitkomsten al vastliggen omdat de onderzoeker een bepaalde opvatting heeft. Ik mag aannemen dat er ook wel enige controle op plaatsvind. Is het niet door de Uni zelf, dan wel door ons (de consument), als we de resultaten lezen.

Ik heb haar gemaild voor tekst en uitleg over waarom opnieuw een dergelijk onderzoek. Als het antwoord mij voldoet, dan ga ik meedoen met Otje en Pluk. Ik ben het namelijk wel met Kakocavi eens, we roepen allemaal dat er dingen onderzocht moeten worden en nu is het alleen maar omdat het onze grote vriendin is, dat niemand wil.
#3118595
Kaela schreef: Dat iets nooit voor 100% objectief is, dat snap ik ook wel. Maar dat is nog iets heel anders dan insinueren dat de uitkomsten al vastliggen omdat de onderzoeker een bepaalde opvatting heeft. Ik mag aannemen dat er ook wel enige controle op plaatsvind. Is het niet door de Uni zelf, dan wel door ons (de consument), als we de resultaten lezen.

Ik heb haar gemaild voor tekst en uitleg over waarom opnieuw een dergelijk onderzoek. Als het antwoord mij voldoet, dan ga ik meedoen met Otje en Pluk. Ik ben het namelijk wel met Kakocavi eens, we roepen allemaal dat er dingen onderzocht moeten worden en nu is het alleen maar omdat het onze grote vriendin is, dat niemand wil.
Ja ben het wel met jullie eens hoor  ;) Alleen is het menselijk om biased te zijn, zonder het te willen.
Maar dat is dan ook meteen de reden waarom dezelfde onderzoeken door meerdere onafhankelijk personen ed gedaan worden
#3118628
Ik woon te ver uit de buurt, anders zou ik er ook geen probleem mee hebben mee te doen.

Het probleem bij veel medisch-wetenschappelijk onderzoek is denk ik dat mensen achterdochtig zijn geworden, door alle berichtgeving de laatste jaren die in het teken stond van resultaten die gekleurd waren door de belangen van de sponsor achter het onderzoek. Of Esther zelf anti- of pro-rauw is maakt in dat scenario niet zoveel uit; het gaat er meer om of ze door de belangen van degene die het onderzoek betaalt in een bepaalde richting wordt geduwd. Ik wil totaal niet suggereren dat dat hier speelt, hoor, maar wetenschap heeft het een beetje over zichzelf afgeroepen, die achterdocht.

Overigens vind ik het niet vreemd dat onderzoeken die al gedaan zijn, nóg een keer gedaan worden. Dat is toch waar de wetenschap om draait; verifiëren en falsifiëren van andermans onderzoeksresultaten.
#3118644
Wat is eigenlijk de vraagstelling? Het kan best een verschil maken of je vraagt: Zijn brokjes slechter voor je kat dan vlees of is vlees beter dan brokjes?

Liza zou het mooist in aanmerking komen hier in huis, want 1x% wild en al 6 jaar volledig op barf, prooi en kvv, daarnaast lust ze best een brokje als beloning, maar ze gaat er niet teveel moeite voor doen. Toch ga ik Liza niet opgeven, ik voorzie dat ze volledig onder narcose zou moeten, stilzitten is niet haar ding.

Daarnaast rees bij mij de vraag, tijgers in dierentuinen krijgen toch ook vlees, waarom daar niet een huidbiopt afnemen? Die zullen van 6mm biopt minder last hebben dan een katje van 3-6 kilo.
#3118672
Ik heb ook gemaild. Ik heb een kater van 11 op rauw sinds een lezing van erwin geloof zes jaar geleden ofzo. Ze mogen hem gebruiken mits het biopt bij onze eigen kliniek kan. Op zich is hij best okey bij de dierenarts. Alleen de reis vind hij minder dus die stress wil ik beperken.

In het kader van meer onderzoek naar gevolgen van verhitte voeding ben ik wel benieuwd. Als hij nu mega angstig was geweest dan was t niet aan de orde geweest maar in zijn geval.  En biopten zijn er al genoeg afgenomen door de buurtkatten tijdens knokpartijen


Sent from my iPhone using Tapatalk
#3118689
Even gekopieerd van Esther's FB (ga er maar vanuit dat dit mag, het is een deel van de informatiebrief die bij het onderzoek hoort en staat openbaar op FB)
Eén van de voedingsfactoren die bij de mens momenteel in de belangstelling staat, is de invloed van het verhitten van de voeding op de ontwikkeling van ouderdomsziekten. Tijdens het verhitten van voeding kunnen (afhankelijk van de samenstelling van de voeding en de verhittingsgraad en -duur) verbindingen worden gevormd tussen de suikers en de eiwitten, die we “advanced glycation endproducts” noemen, of kortweg AGE’s. Deze AGE’s worden ook continu in ons eigen lichaam gevormd en worden als natuurlijk onderdeel van onze stofwisseling gezien. De vraag is echter, of het opnemen van extra van deze stoffen via de voeding  een extra belasting geeft van het lichaam. Op dit moment is nog niet duidelijk hoe deze AGE’s vanuit de voeding ons lichaam precies beïnvloeden. Wel is bij de mens waargenomen dat bij sommige chronische ziekten, zoals hart- en vaataandoeningen en suikerziekte, de hoeveelheid van deze stoffen in de huid is toegenomen. De vraag is nu of de toegenomen hoeveelheid van deze stoffen in de huid een gevolg is van de ziekte zelf of van hoge opname via de voeding. Vandaar dat wij willen gaan onderzoeken wat de invloed is van deze AGE’s in de voeding op de ophoping van deze stoffen in de huid van de kat. 
Het gaat dus niet primair om rauw versus verhit voer, maar om een enkele mogelijke invloed van voer op eiwitopslag en dan met de nadruk op de betekenis hiervan voor de mens.
#3118962
Wij hebben onze Frummel aangemeld voor het onderzoek. Af en toe wat brokjes is geen probleem en hij heeft niet heel lang brok gekregen voordat we ruim 2 jaar geleden overgingen op barf. Mara wel en omdat het niet zeker is of een biopt van haar iets toevoegt gaan wij haar er niet mee pesten. 
Ze gaan biopten afnemen bij katten die sowieso al onder narcose gaan (voor castratie bijvoorbeeld) maar omdat ze waarschijnlijk niet genoeg biopten van katten op vers krijgen via die manier is deze oproep geplaatst.
#3118989
Hmm ik heb 5 katten op vers (waarvan 1 ook lang brok heeft gegeten, zij is nu 13) en 1 zou wel geschikt zijn om een biopt af te nemen maar daarvoor ga ik hem niet een hele reis naar Utrecht aandoen.

Dus mocht er een antwoord komen dat het ook bij een kliniek in de buurt kan dan ga ik er nog eens goed over nadenken.......
#3119019
Het is nog niet duidelijk of ze het in Utrecht, bij eigen da of eventueel bij de mensen thuis gaan afnemen. Dat ligt eraan hoe alles loopt, hoelang de reistijden zijn en wat de voorkeur van de baasjes heeft. Als ze weet hoe ze het precies aan gaan pakken krijgen we dat te horen en dan zal ik het hier ook melden.  :)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door