Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Extreme
#3100927
Aan de hand van het topic kan jouw hond loslopen, en ik daar mijn stukje intikte, dacht ik dan vervuil ik misschien die topic, dus start ik een nieuwe  :biggrin2:.

Waar ik me trouwens altijd over heb verwonderd is, als je een zwerver met zijn hond ziet, dan volgt deze hond zijn baas overal, de baas zegt niets getraind te hebben, en of het nou het drukke centrum/ station of waar dan ook is, zonder riem blijft deze hond dichtbij de baas. Dit niet bij 1 zwerver maar bij meerdere gezien. Het: hij blijft bij de baas omdat hij de roedelleider is en zorgt dat er eten is, lijkt mij niet, natuurlijk word er eten gedeeld met zo'n hond, maar de hond kan ook zelf struinen en zo het eea scoren, en bij 1 zwerver was het meestal een mars die de hond kreeg.
Is het dan dat onze honden geleerd hebben dat wij op ze letten? De zwerver gaat en zou de hond niet mee gaan, jammer ik zie hem wel weer een keer.

Wat is jullie mening/idee hier over?

Hebben onze honden geleerd alleen maar te luisteren/volgen adh commando's? Niet meer zoals in een natuurlijke roedel waarin natuurlijk niet gesproken word, zelf denkend en zo de roedel volgend?
Waarom kan zo'n hond van een zwerver wel overal los, en moet ik eerst mijn hond trainen voordat hij los kan, en dan misschien nog niet overal??

Ben wel nieuwsgierig wat jullie ideeën hier over zijn?
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#3100936
Ik denk dat een hond bij een zwerver veel meer bij hem de hele dag blijft, dus veel meer baas gericht...

Ik ga hier nog wel eens weg en dan blijft de hond thuis, bij iemand die geen huis heeft kan dat niet natuurlijk die blijft constant bij de baas..
Gebruikersavatar
Door Extreme
#3100942
*Marga* schreef: Ik denk dat een hond bij een zwerver veel meer bij hem de hele dag blijft, dus veel meer baas gericht...

Ik ga hier nog wel eens weg en dan blijft de hond thuis, bij iemand die geen huis heeft kan dat niet natuurlijk die blijft constant bij de baas..
Jouw hond moet dus wel bij jouw blijven, kan zelf niet beslissen om de deur ook uit te gaan. De hond van de zwerver heeft geen muren/deuren, ziet hij ergens anders iets leukers kan hij weg, maar beslist uit eindelijk zelf om toch bij deze baas (terug) te zijn.
Kaela schreef: En wat ik me afvraag: hoeveel blijven er niet bij hem en vinden dus elders onderdak/eten/de dood?

Ja dat is ook zeker een vraag, er zullen zeker ook zwervers zijn waar de hond ook bij weggaat of dood word gereden, maar bij een zwerver die ik regelmatig in het verleden heb gezien omdat hij dan opgepakt was, zijn hond naar het asiel werd gebracht en hij zijn hond altijd weer opkwam halen als hij geld had, was dit dus niet het geval. Zag ik andere zwervers met hun hond was het ook vaak dat ze honden losliepen en heel dicht in de buurt van de baas bleven, ondanks dat er aan de andere kant van de weg een hond/kat of een vuilnisbak met etensresten waren.


Wel interessante gedachtegang verdr!
Door Esther Q
#3100946
Vind ik eigenlijk vrij logisch. Een zwerver zit niet de hele dag in een kleine ruimte. Veel honden zijn ook nog eens uren alleen thuis. Hartstikke saai voor zo´n hond. Komen ze dan buiten, dit geldt ook voor honden die een prima leven hebben, en elke dag gaan wandelen, het is toch maar een paar uur per dag alles bij elkaar dat ze buiten zijn, dan willen ze van alles. Ze hebben zo´n behoefte om te bewegen, indrukken op te doen, te snuffelen etc. Daarom is het lastig ze bij je te houden. Naar buiten is de broodnodige uitlaatklep. Ik merk het hier heel duidelijk aan mijn jachthond en mijn herders, mijn herders zijn de hele dag buiten, vaak om en om los op het terrein, anders in een kennel bij andere honden. Ga ik wandelen dan kunnen ze meteen loslopen, meteen hun ei kwijt, maar echt veel behoefte daaraan hebben ze niet. Niet zoals mijn jachthond, die bij mij altijd binnen is. Die gaat echt helemaal los als we gaan wandelen. Kan eindelijk rennen, snuffelen. Die ervaart het naar buiten gaan echt als een totale uitlaatklep. Mijn herders niet, wandelen is extra, ze doen wel eventjes gek, maar al heel snel wandelen ze gewoon met me mee, mijn reu loopt vaak hele stukken vlak achter me. Aan de lijn, no problem, er wordt niet getrokken. Zonder training. Komt gewoon omdat ze veel meer bevredigd zijn door het altijd buiten leven en met andere honden samen zijn, waar altijd wel iets gebeurt. Voor een hond van een zwerver geldt hetzelfde, is nooit alleen, altijd buiten, doet altijd indrukken op, en raakt bovendien ontzettend gehecht aan die persoon, die dan idd zijn enige echte 'roedelleider' wordt, of noem het partner in het leven, what ever naampje je wilt geven om het te kunnen plaatsen. Als een hond zichzelf constant kan bevredigen in zijn behoefte om indrukken op te doen, te bewegen, te snuffelen, gaat het allemaal heel spontaan.
Door Borke
#3100949
Als je 1 hond hebt en die krijgt de kans om dag en nacht bij jou te zjn.
's Nachts lig je samen opgekruld om warm te blijven en je beschermt elkaar, de hond de zwerver en de zwerver beschermt weer de hond.
Samen de prullebakken afstruinen voor iets te eten etc.
Waarom zou die hond dan ergens anders naartoe willen gaan?

Daarbij heb ik de indruk dat het vaak kleinere hondjes zijn, wellicht meer type gezelschapshondjes, die sowieso graag bij de baas blijven?

Ik denk dat Borke het wel wat had gevonden, die zat en lag altijd graag dicht tegen mij aan.
Sofi is dan weer een hond met een hele grote persoonlijke zone en contactliggen is niet haar ding.
Ik denk ook dat zij te groot is om de hond van en zwerver te zijn.
Gebruikersavatar
Door Extreme
#3100955
Ja boeffie  blafmans, ik denk dat hier idd veel waarheid inschuilt, weet ook niet of de hond(en) vanaf dag 1 al zo goed los mee hebben gelopen of dat dit het resultaat van vallen en opstaan is geweest voor beide.
Borke de hond die ik kende als zwervers hond was een rottweiler.
En ja het zal zeker ook per dier/karakter verschillen of ze dichtbij je blijven/zijn.

Maar dan liep ik met trainen maar te oefenen met hier en blijf en volg  en dan ging mijn hond weer naar die hond die toch echt leuker was, dan zag ik de hond van die zwerver voor me en dacht hoe krijgt hij het voor elkaar  ::)  :biggrin2:
Door Juul
#3101086
Kaela schreef: En wat ik me afvraag: hoeveel blijven er niet bij hem en vinden dus elders onderdak/eten/de dood?

Wel interessante gedachtegang verdr!
Dat denk ik dus. Die niet dicht bij hem blijven zijn er gewoon niet meer bij.
Door Juul
#3101087
Boeffie Blafmans schreef: Vind ik eigenlijk vrij logisch. Een zwerver zit niet de hele dag in een kleine ruimte. Veel honden zijn ook nog eens uren alleen thuis. Hartstikke saai voor zo´n hond. Komen ze dan buiten, dit geldt ook voor honden die een prima leven hebben, en elke dag gaan wandelen, het is toch maar een paar uur per dag alles bij elkaar dat ze buiten zijn, dan willen ze van alles. Ze hebben zo´n behoefte om te bewegen, indrukken op te doen, te snuffelen etc. Daarom is het lastig ze bij je te houden. Naar buiten is de broodnodige uitlaatklep. Ik merk het hier heel duidelijk aan mijn jachthond en mijn herders, mijn herders zijn de hele dag buiten, vaak om en om los op het terrein, anders in een kennel bij andere honden. Ga ik wandelen dan kunnen ze meteen loslopen, meteen hun ei kwijt, maar echt veel behoefte daaraan hebben ze niet. Niet zoals mijn jachthond, die bij mij altijd binnen is. Die gaat echt helemaal los als we gaan wandelen. Kan eindelijk rennen, snuffelen. Die ervaart het naar buiten gaan echt als een totale uitlaatklep. Mijn herders niet, wandelen is extra, ze doen wel eventjes gek, maar al heel snel wandelen ze gewoon met me mee, mijn reu loopt vaak hele stukken vlak achter me. Aan de lijn, no problem, er wordt niet getrokken. Zonder training. Komt gewoon omdat ze veel meer bevredigd zijn door het altijd buiten leven en met andere honden samen zijn, waar altijd wel iets gebeurt. Voor een hond van een zwerver geldt hetzelfde, is nooit alleen, altijd buiten, doet altijd indrukken op, en raakt bovendien ontzettend gehecht aan die persoon, die dan idd zijn enige echte 'roedelleider' wordt, of noem het partner in het leven, what ever naampje je wilt geven om het te kunnen plaatsen. Als een hond zichzelf constant kan bevredigen in zijn behoefte om indrukken op te doen, te bewegen, te snuffelen, gaat het allemaal heel spontaan.
Ik denk dat dat niet alleen maar het verschil binnen en erfhond is. Herders hoeden en jachthonden nemen gewoon sowieso meer ruimte.
Gebruikersavatar
Door zhiva
#3101088
Ik heb een aantal jaren in het buitenland gewoond. Daar was een zwerver met een flinke middenslagkruising die 's middags altijd bij ons restaurant een maaltijd kreeg omdat hij dan 's nachts op de zaak paste. Dit was een 'open' bar en op die manier voorkwamen wij veel inbraken. Hij sliep dan samen met de hond op het terras. "s middags was de zwerver veel in de stad en de hond bleef dan altijd op zijn kleedje achter het gebouwtje van de bar liggen, samen met de spulletjes van de zwerver. Niemand (andere zwervers) die het in zijn hoofd haalde om aan die spulletjes te komen want dan vrat die hond je op! Hij bleef net zo lang liggen tot de baas weer terug kwam.
Ik heb ooit aan Charlie (de zwerver) gevraagd hoe hij dat de hond had geleerd? Ik kreeg een hele verbaasde blik terug met als antwoord : "geen idee, dat doet ie gewoon." Tjsa, leg het mij maar uit dan.....
Door kaszi
#3101091
Vandaag ook meegemaakt met een pup van me (nu 6 maanden)  baasje is overigens geen zwerver, maar hond is wel de hele dag bij haar en ook bijna heel de dag buiten samen met de baas!  Was echt zo super om te zien, nauwelijks aandacht voor al de rest, maar enkel voor de baas.
Heel lief naar andere honden en mensen. 
Baasje is nooit naar hondenschool of zo met hem geweest, ze hebben een ontzettend goed band.  Stiekem was ik wel jaloers. 
Door smulpaap
#3101108
Kaela schreef: En wat ik me afvraag: hoeveel blijven er niet bij hem en vinden dus elders onderdak/eten/de dood?

Wel interessante gedachtegang verdr!


Dat klopt hoor .
Het beeld van de zwerver en zijn onafscheidelijke hond is in werkelijkheid toch een wat minder mooi beeld .
Deze honden kunnen het ook erg koud hebben , en willen dus wel in beweging blijven .
Ze zijn slecht gevoed /doorvoed en als ze even rust hebben liggen ze als ze geluk hebben op een deken
Maar ook vaak op straat . De d.a zien ze nooit of nauwelijks .
Gaat het baasje naar de nachtopvang dan moet de hond buiten blijven , binnen is de hond niet toegestaan .
Soms krijgt de hond bij de opvang een hap eten , maar de mensen gaan voor .
De hond blijft soms in de omgeving van de opvang , of gaat zelf aan de loop .
Is de baas verslaafd dan kan de hond ook geld opleveren , en heeft de baas weer zijn drank of drugs
Als de hond ziek is is het ook niet ongewoon als hij verdovende middelen krijgt van zijn baasje
Vlooien worden bv behandeld d.m.v wat spiritus (wat de baas drinkt , dat is goedkoop)
Ik heb in al die jaren toen ik in de daklozenzorg werkte 1 man meegemaakt die altijd bij zijn hond bleef
Die man kreeg een matras en mocht in de fietsenstalling slapen , bij zijn hond . Hij weigerde om zelf naar binnen te gaan en zijn hond alleen achter te laten
Gebruikersavatar
Door Extreme
#3101218
zhiva schreef: Ik heb een aantal jaren in het buitenland gewoond. Daar was een zwerver met een flinke middenslagkruising die 's middags altijd bij ons restaurant een maaltijd kreeg omdat hij dan 's nachts op de zaak paste. Dit was een 'open' bar en op die manier voorkwamen wij veel inbraken. Hij sliep dan samen met de hond op het terras. "s middags was de zwerver veel in de stad en de hond bleef dan altijd op zijn kleedje achter het gebouwtje van de bar liggen, samen met de spulletjes van de zwerver. Niemand (andere zwervers) die het in zijn hoofd haalde om aan die spulletjes te komen want dan vrat die hond je op! Hij bleef net zo lang liggen tot de baas weer terug kwam.
Ik heb ooit aan Charlie (de zwerver) gevraagd hoe hij dat de hond had geleerd? Ik kreeg een hele verbaasde blik terug met als antwoord : "geen idee, dat doet ie gewoon." Tjsa, leg het mij maar uit dan.....
Nou dat bedoel ik, hoe werkt dat dan????
kaszi schreef:
Is het dan een natuurlijke leiderschap???
Ik weet het ook niet, hoe ontstaat dit???


Vandaag ook meegemaakt met een pup van me (nu 6 maanden)  baasje is overigens geen zwerver, maar hond is wel de hele dag bij haar en ook bijna heel de dag buiten samen met de baas!  Was echt zo super om te zien, nauwelijks aandacht voor al de rest, maar enkel voor de baas.
Heel lief naar andere honden en mensen. 
Baasje is nooit naar hondenschool of zo met hem geweest, ze hebben een ontzettend goed band.  Stiekem was ik wel jaloers. 
Ik begrijp wat je bedoelt, maar mij gaat het er meer om dat je ziet dat er honden zijn die zonder training, "gewoon" de baas volgen, andere dieren negeren, en in de buurt van de baas blijven.

Later nog zitten denken aan wat boeffie blafmans geschreven had, op het moment dat ik veel train met mijn hond of vele uren bezig ben geweest, dan zal mijn hond idd minder behoefte hebben om te lopen klieren in huis, zal meer slapen, maar.. ik loop waar ik ga, en mijn hond is in mijn buurt zonder commando's, blijf het fascinerend vinden  ::)
Door Esther Q
#3101223
zhiva schreef: Ik heb een aantal jaren in het buitenland gewoond. Daar was een zwerver met een flinke middenslagkruising die 's middags altijd bij ons restaurant een maaltijd kreeg omdat hij dan 's nachts op de zaak paste. Dit was een 'open' bar en op die manier voorkwamen wij veel inbraken. Hij sliep dan samen met de hond op het terras. "s middags was de zwerver veel in de stad en de hond bleef dan altijd op zijn kleedje achter het gebouwtje van de bar liggen, samen met de spulletjes van de zwerver. Niemand (andere zwervers) die het in zijn hoofd haalde om aan die spulletjes te komen want dan vrat die hond je op! Hij bleef net zo lang liggen tot de baas weer terug kwam.
Ik heb ooit aan Charlie (de zwerver) gevraagd hoe hij dat de hond had geleerd? Ik kreeg een hele verbaasde blik terug met als antwoord : "geen idee, dat doet ie gewoon." Tjsa, leg het mij maar uit dan.....
Het moet natuurlijk ook in de aard van de hond zitten om iets te willen beschermen. Maar als een hond met die aard de vrijheid krijgt dan kan hij zoiets als je beschrijft heel makkelijk en spontaan ontwikkelen. Wij hoeven onze honden ook niet te leren trekken bv, is gewoon de aard van het beestje. En mijn herder reu is heel waaks en beschermend, hoef ik hem niet te leren. Als ik elke dag mijn spulletjes op eenzelfde plek neerzet en daar weer terug kom, kan ik me helemaal voorstellen dat hij spontaan daar gaat liggen waken voor mij. Is gewoon de hond die in zijn vrijheid naar zijn aard gedrag ontwikkelt.

@Juul, ja dat is natuurlijk zo, dat een jachthond daarin heel anders is dan een herder. Maar los van dat verschil is er ook een gretigheid in mijn jachthond, die gewoon komt omdat hij minder bevredigd raakt door veel binnen te zijn. Die gretigheid heeft hij in de zomer als hij ook veel meer buiten is een stuk minder.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door