Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Esther Q
#3094914
signmodel schreef: ligt eraan welke kant je uit wilt en wat de verdere bedoeling is. is het om de genenpoel te verbreden? is het voor een eenmalig nestje? wat wil je versterken of juist niet en met hoeveel generaties wil je bepaalde kenmerken die je er ongewild toch bijkrijgt weer weghebben?
en nee ik zou juist de andere doorsnee herders niet zo snel kruisen juist vanwege de erfelijke afwijkingen, en dan zijn er ook nog genoeg van dit soort; de werklijn / politiehond. 
ik houd van out of the box denken maar moet wel weten welke kant je op wilt gaan.
Ja, op die en nog meer vragen zoek ik antwoorden voor mezelf :) En de erfelijke afwijkingen bij de herders is exact de reden waarom ik iets anders zoek.
Door signmodel
#3094957
Boeffie Blafmans schreef: Ja, op die en nog meer vragen zoek ik antwoorden voor mezelf :) En de erfelijke afwijkingen bij de herders is exact de reden waarom ik iets anders zoek.
als je die kan beantwoorden zal je zoektocht een stuk makkelijker worden. heb je al eens naar de windhonden (met name de podenco gekeken?  kwa uiterlijk zal je snel terug kunnen gaan naar hollandse herder.  want wat krijg je met een langharige hond? hoeveel generaties zou die nog erfelijk zijn? (weet niet of je dat met dna kan bekijken) en over het algemeen vrij gezond.
de puli? waterhonden? zit je wel met hangoren die erg over erfelijk schijnen te zijn.
Door Esther Q
#3095023
signmodel schreef: als je die kan beantwoorden zal je zoektocht een stuk makkelijker worden. heb je al eens naar de windhonden (met name de podenco gekeken?  kwa uiterlijk zal je snel terug kunnen gaan naar hollandse herder.  want wat krijg je met een langharige hond? hoeveel generaties zou die nog erfelijk zijn? (weet niet of je dat met dna kan bekijken) en over het algemeen vrij gezond.
de puli? waterhonden? zit je wel met hangoren die erg over erfelijk schijnen te zijn.
Uit langhaar keer korthaar, ten minste bij de hollandse herder variëteitskruisingen komt korthaar, dus dat is geen probleem. Podenco heb ik nog niet naar gekeken, zal ik eens doen.
Door hannabelgje
#3095130
Corgi's drijven ook dmv blaffen en die zijn goed als huisdier te houden hoor. Ze blaffen meer dan de gemiddelde hond maar dat is best goed om te buigen. Als je echt een hekel hebt aan het blaffen zou ik er niet aan beginnen.
Door miik
#3095276
Boeffie Blafmans schreef: Podenco heb ik nog niet naar gekeken, zal ik eens doen.
Poeh... Podenco ??? Dat zou ik echt niet doen....
Degene die ik ken zijn super eigenwijs en luisteren "slecht" of meer op hun manier, dus alleen als het uitkomt (typisch windhond) ! En het zijn echte jagers.... Ik denk dat daarmee een heleboel van de werkeigenschappen die je zo graag in de herder ziet verloren gaan....
Maar ja, het is wel een gezond ras :) En ze zijn prachtig om te zien !
Door signmodel
#3095278
miik schreef: Poeh... Podenco ??? Dat zou ik echt niet doen....
Degene die ik ken zijn super eigenwijs en luisteren "slecht" of meer op hun manier, dus alleen als het uitkomt (typisch windhond) ! En het zijn echte jagers.... Ik denk dat daarmee een heleboel van de werkeigenschappen die je zo graag in de herder ziet verloren gaan....
Maar ja, het is wel een gezond ras :) En ze zijn prachtig om te zien !
ik doelde ook echt kwa uiterlijke kenmerken en de gezondheid, karakter blijft bij elk ander ras uit een andere groep / richting toch een gok.
Door signmodel
#3095289
Boeffie Blafmans schreef: Ik ga eens kijken naar de alaskaan. Daar zitten hondjes tussen met een herderachtig karakter.
alaskan husky?
Door signmodel
#3095439
Boeffie Blafmans schreef: Ja.
leuk, ooit wil ik er ook 1. ik weet er eigenlijk maar 2 in nederland, en die zijn met de vut. als je heel graag wilt kan ik wel voor je om me heen vragen, ken veel mensen in uit de sledesport
Door Esther Q
#3095483
signmodel schreef: leuk, ooit wil ik er ook 1. ik weet er eigenlijk maar 2 in nederland, en die zijn met de vut. als je heel graag wilt kan ik wel voor je om me heen vragen, ken veel mensen in uit de sledesport
Voor een specifieke hond te zoeken weet ik zelf mijn weg, maar ik ben wel benieuwd of er ziekten voorkomen bij de alaskan husky. Ik ben daar nog niet achter. Het mooie aan het 'ras' vind ik dat er niet op uiterlijk is geselecteerd. En ik ben benieuwd hoe anders dat heeft uitgepakt dan bij andere rassen die puur op uiterlijk bestaan. Want ook bij de alaskaan wordt aan inteelt/lijnteelt gedaan natuurlijk.
Door signmodel
#3095555
Boeffie Blafmans schreef: Voor een specifieke hond te zoeken weet ik zelf mijn weg, maar ik ben wel benieuwd of er ziekten voorkomen bij de alaskan husky. Ik ben daar nog niet achter. Het mooie aan het 'ras' vind ik dat er niet op uiterlijk is geselecteerd. En ik ben benieuwd hoe anders dat heeft uitgepakt dan bij andere rassen die puur op uiterlijk bestaan. Want ook bij de alaskaan wordt aan inteelt/lijnteelt gedaan natuurlijk.
er zullen vast wel erfelijke afwijkingen in voorkomen maar het is nog een vrij "nieuw ras".  als ik zo ff snel bedenk welke rassen erin zitten kom ik alleen op hd en ogen uit.
als je ook verder kijkt naar niet erkende rassen ; nothern  inuit, tamaskan (ik heb er nu eentje van 11 weken) ,  utonagan, maxdorfer, america indian dog etc
Door Esther Q
#3095597
signmodel schreef: er zullen vast wel erfelijke afwijkingen in voorkomen maar het is nog een vrij "nieuw ras".  als ik zo ff snel bedenk welke rassen erin zitten kom ik alleen op hd en ogen uit.
als je ook verder kijkt naar niet erkende rassen ; nothern  inuit, tamaskan (ik heb er nu eentje van 11 weken) ,  utonagan, maxdorfer, america indian dog etc
Ja, zo'n brede mix vind ik wel erg interessant!
Door Lil
#3095599
wat ik interessant zou vinden buiten gezonder is een herder met een veel stabieler karakter.
Door Esther Q
#3095605
Lil schreef: wat ik interessant zou vinden buiten gezonder is een herder met een veel stabieler karakter.
Over wat voor herder heb je het dan? Ik heb een HH reu met een behoorlijk stabiel karakter. Ik kan hem niet vergelijken met een breed scala aan herders, maar ik denk dat hij qua stabiel zijn erg goed scoort. Ik ga een karaktertest met hem doen in Zweden.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door