Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3090893
Hope schreef: Oké, ik wil geen nieuwe discussie starten, maar ik moet toch wel even reageren op de naam Pat Parelli.
Ik huiver van die trainingsmethode. Hoe vaak ik paarden tegenkom die volkomen dood zijn getraind. Echt afschuwelijk. Die manier van trainen mogen ze van mij vandaag nog verbieden.
Nee, natuurlijk, er zijn ook mensen die dat prima kunnen en er goed mee omgaan. Maar oh hemel wat zie ik veel beschadigde parelli paarden!
Oh, interessant. Dus je bedoelt dat wat Pat Parelli zelf doet op zich prima is, en mensen die hem zeg maar soort van heel goed na kunnen doen ook prima bezig zijn, maar dat het snel mis gaat als je hem verkeerd nadoet? Of bedoel je dat je wat PP doet sowieso een dood-trainen vindt?
Door K&D
#3090922
Er zijn zoveel Parelli dvd's met zoveel levels inmiddels dat je oeverloos kunt doorgaan met zijn methodes. (het grote geld weer)  En ja, er zijn altijd mensen die daarin doorslaan... ::)
Maar goed, de 'old school' het is een rotbok en sla er maar op methode is helemaal niks.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3090925
Boeffie Blafmans schreef: Oh, interessant. Dus je bedoelt dat wat Pat Parelli zelf doet op zich prima is, en mensen die hem zeg maar soort van heel goed na kunnen doen ook prima bezig zijn, maar dat het snel mis gaat als je hem verkeerd nadoet? Of bedoel je dat je wat PP doet sowieso een dood-trainen vindt?
Ja, dat laatste bedoel ik. Er wordt getraind met mega veel (mentale) druk. Niet normaal.
ik vind het niet horen ionder de categorie Natural Horsemanship.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3091003
Van Pat Parelli ed ben ik ook niet zo'n fan.

Wanneer verzinnen mensen nou eens dat paarden, net als honden, ook het beste leren als ze een echte beloning krijgen? Dus na gewenst gedrag iets krijgen wat ze fijn vinden. Paardentraining is praktisch helemaal gebaseerd op het "belonen" door het weg halen van iets vervelends. Druk opvoeren (fysiek of mentaal) tot het paard er aan toe geeft. En Pat Parelli is er alleen maar heel goed in om dat concept in een "natuurlijk" jasje te gieten, waardoor het zoveel vriendelijker lijkt.

Om het ook positief te houden, want ik vind alle foto's super leuk! een plaatje van gisteren:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Door Hope
#3091099
Kaela schreef: Van Pat Parelli ed ben ik ook niet zo'n fan.

Wanneer verzinnen mensen nou eens dat paarden, net als honden, ook het beste leren als ze een echte beloning krijgen? Dus na gewenst gedrag iets krijgen wat ze fijn vinden. Paardentraining is praktisch helemaal gebaseerd op het "belonen" door het weg halen van iets vervelends. Druk opvoeren (fysiek of mentaal) tot het paard er aan toe geeft. En Pat Parelli is er alleen maar heel goed in om dat concept in een "natuurlijk" jasje te gieten, waardoor het zoveel vriendelijker lijkt.

Om het ook positief te houden, want ik vind alle foto's super leuk! een plaatje van gisteren:

Afbeelding
Die methode is er hoor Kaela! Ik werk er met veel plezier mee!
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3091152
Weet ik, maar ik bedoel de grote groep! Als je over clickeren bij paarden begint dan kijkt iedereen je aan alsof je gek bent. Als je vraagt of iemand zijn paard wel eens beloond dan komen er voorbeelden die niets met belonen te maken hebben. De grote groep gebruikt vrijwel alleen maar negatieve bekrachtigers.

Vorig jaar was ik bijvoorbeeld op de friese paarden keuring. Iedereen in vervoering van die prachtige paarden. Ik zag alleen maar geruk, gepluk, geduw en getrek. Er was er geen een die zijn paard gewoon aangeleerd had om even stil te staan. En dat is bijna hilarisch als je dan al die mannen aan die paarden ziet bungelen met het idee dat als ze maar hard genoeg duwen en trekken dat het paard dan wel stil blijft staan. En als je dan eens wat luistert dan is het toptrainer hier, super voorbrenger daar. Dan realiseer ik mij dat ik er dus heel anders over denk als de meeste anderen.
#3091153
Spikkelneus schreef: Ja precies! En ook daar is een geweldige website (met ook leuk en interessant forum) voor: http://www.paardnatuurlijk.nl
Da's een soort barfplaats voor paarden - paard altijd naar buiten, alleen hooi/gras en absoluut geen granen eten, geen hoefijzers, nooit alleen zijn want groepsdieren etc. - dat dus.
Dit vind ik vaak dan weer het andere uiterste  :-[
Al zo vaak paarden gezien die "natuurlijk bekapt" worden en zoooo slecht op hun voeten staan!
Alleen hooi en gras.. Ja leuk maar ook niet altijd haalbaar ;) teveel brok vind ik niet goed hoor maar helemaal geen is ook weer overdreven
Mijn paarden staan heel de dag buiten en savonds gewoon binnen (buiten bij elkaar, op stal naast elkaar met open tralies en half open deur)

Of de manege zielig is.. Tsja wat is zielig, een paard die een rustig stalletje heeft waar hij veel buiten komt is waarschijnlijk blijer maar menig sportpaard heeft het slechter als sommige manege paarden
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3091158
chipjolie schreef: Dit vind ik vaak dan weer het andere uiterste  :-[
Al zo vaak paarden gezien die "natuurlijk bekapt" worden en zoooo slecht op hun voeten staan!
Alleen hooi en gras.. Ja leuk maar ook niet altijd haalbaar ;) teveel brok vind ik niet goed hoor maar helemaal geen is ook weer overdreven
Mijn paarden staan heel de dag buiten en savonds gewoon binnen (buiten bij elkaar, op stal naast elkaar met open tralies en half open deur)

Of de manege zielig is.. Tsja wat is zielig, een paard die een rustig stalletje heeft waar hij veel buiten komt is waarschijnlijk blijer maar menig sportpaard heeft het slechter als sommige manege paarden
Tja en andersom worden vele paarden door professionele hoefsmeden gedaan en staan er ook sommigen zooooo slecht op de voeten. Waarmee ik wil zeggen: een slechte uitvoering door enkelen maakt een methode nog niet slecht! Ik ken zat professionele hoefsmeden die paarden keurig op hun voeten zetten, ik ken ook zat natuurlijk bekappers die hun paarden keurig op hun voeten zetten. En bij beide zitten er slechte voorbeelden tussen. Ik vind het zo'n dooddoener om met slechte voorbeelden een hele methode af te keuren.
#3091163
Ik zeg niet dat ik heel de methode afkeur, ik zeg alleen dat ik onder verschillende smeden heel slechte voeten heb gezien. Zeker weten dat er bij andere smeden heeel slechte rond lopen! Er komt dan ook maar 1 specifieke smid aan mijn paard en thats it ;) heb ook niks tegen blote voeten hoor, prima als een paard zich daar op houd
Alleen ben ik niet overtuigt dat het perse beter is om natuurlijk te bekappen
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3091167
chipjolie schreef: Ik zeg niet dat ik heel de methode afkeur, ik zeg alleen dat ik onder verschillende smeden heel slechte voeten heb gezien. Zeker weten dat er bij andere smeden heeel slechte rond lopen! Er komt dan ook maar 1 specifieke smid aan mijn paard en thats it ;) heb ook niks tegen blote voeten hoor, prima als een paard zich daar op houd
Alleen ben ik niet overtuigt dat het perse beter is om natuurlijk te bekappen
Maar je roept hier beneden: Al zo vaak paarden gezien die "natuurlijk bekapt" worden en zoooo slecht op hun voeten staan!

Dan keur je naar mijn bescheiden mening wel de methode af. En als ik het nog beter lees, dan keur je het af via voorbeelden van smeden. Natuurlijk bekappen wordt in de regel niet door smeden gedaan, maar door de mensen zelf en er zijn in NL enkele mensen die er hun broodwinning van hebben gemaakt. Hoefsmeden roepen vaak dat ze natuurlijk bekappen, maar 1 keer in de 12 weken de hoefjes komen bekappen en roepen dat het volgens natuurlijk bekappen gaat heeft niets met het hele idee van natuurlijk bekappen te maken. Dat is hetzelfde als 2 keer per week pens bij de brokken voeren en zeggen dat je barft.
Door Lizzy
#3091171
Ik zit Hoef Natuurlijk te lezen. Nou reed ik als jonge dame natuurlijk ook pony/paard maar heb verder geen verstand van zaken maar geen van de pony's en paarden waar ik op reed hadden ooit hoefijzers. Nul. Nooit. Waarom hebben veel paarden vandaag de dag eigenlijk hoefijzers?
#3091180
Kaela schreef: Maar je roept hier beneden: Al zo vaak paarden gezien die "natuurlijk bekapt" worden en zoooo slecht op hun voeten staan!

Dan keur je naar mijn bescheiden mening wel de methode af. En als ik het nog beter lees, dan keur je het af via voorbeelden van smeden. Natuurlijk bekappen wordt in de regel niet door smeden gedaan, maar door de mensen zelf en er zijn in NL enkele mensen die er hun broodwinning van hebben gemaakt. Hoefsmeden roepen vaak dat ze natuurlijk bekappen, maar 1 keer in de 12 weken de hoefjes komen bekappen en roepen dat het volgens natuurlijk bekappen gaat heeft niets met het hele idee van natuurlijk bekappen te maken. Dat is hetzelfde als 2 keer per week pens bij de brokken voeren en zeggen dat je barft.
Dat is jou mening dan blijkbaar.. Ik heb idd heel veel verpeste voeten gezien omdat men (smeden die er hun brood mee verdienen dan wel de mensen zelf) maar wat aan prutst. Zo ook! Bij gewoon bekappen beslaan, het is een vrij beroep en elke halve zool kan dus paarden gaan bekappen/beslaan
En ja daar ben ik dus wel "tegen" dat aanmodderen
Ik zeg alleen dat ik er véél gezien heb die slecht op hun voeten staan. Een enkeling zal het zeker goed doen..
Gebruikersavatar
Door Hope
#3091184
chipjolie schreef: Dat is jou mening dan blijkbaar.. Ik heb idd heel veel verpeste voeten gezien omdat men (smeden die er hun brood mee verdienen dan wel de mensen zelf) maar wat aan prutst. Zo ook! Bij gewoon bekappen beslaan, het is een vrij beroep en elke halve zool kan dus paarden gaan bekappen/beslaan
En ja daar ben ik dus wel "tegen" dat aanmodderen
Ik zeg alleen dat ik er véél gezien heb die slecht op hun voeten staan. Een enkeling zal het zeker goed doen..
Eens.
Van mij mogen ze, zoals met meer beroepen in de paardensport, verplichten dat iemand een diploma op zak heeft. En dan niet een certificaat van een cursus van drie dagen, maar een echt vakdiploma.
Lizzy schreef: Ik zit Hoef Natuurlijk te lezen. Nou reed ik als jonge dame natuurlijk ook pony/paard maar heb verder geen verstand van zaken maar geen van de pony's en paarden waar ik op reed hadden ooit hoefijzers. Nul. Nooit. Waarom hebben veel paarden vandaag de dag eigenlijk hoefijzers?
Veel paarden zijn niet goed te houden op blote voeten.
Dat kan veel redenen hebben. Stalling is er één van. Paarden die veel op stal staan hebben minder beweging en dus minder doorbloeding in hun voeten. Minder doorbloeding = minder kwaliteit van de voet. Als die voet begint te brokkelen en dat de stand van het been gaat beïnvloeden dan kom je niet onder een ijzer uit.
Stand is een tweede. Het fokken van een paard dat keurig op alle vier zijn voeten staat is best moeilijk. Als een paard een ietwat afwijkende beenstand heeft, is het soms voor het welzijn van het paard beter om het wat te kunnen corrigeren met een ijzer. Dat zie je bijvoorbeeld vaak bij pathella-luxatie. Leg er een ijzer onder wat het been wat corrigeert en je voorkomt een operatie.

Daarnaast lopen paarden soms veel op de harde bodem en slijten voeten te snel. Dat zie je bij recreatie paarden die een eind over het asfalt moeten lopen voor ze in het bos zijn, en dat zie je bij sportpaarden die in stapmolens staan met een harde bodem. Allebei niet goed voor blote voeten.
Teveel slijtage van de voet = verminderde kwaliteit van de beenstand.

Dan heb je nog de sportpaarden die wedstrijden lopen op grasbodems. In de lichtere dressuurklassen kom je nog wel weg met blote voeten, maar als je een pirouette moet rijden op nat gras dan is dat gewoon levensgevaarlijk. Om maar niet te bedenken wat er gebeurd als je voor een hindernis van 1.60 komt en je paard schuift uit tijdens de afzet.
Ijzers bevatten schroefgaten. In die schroefgaten kan je speciale schroeven zetten waarmee je de paarden 'op scherp zet'. Het ijzer krijgt dan het idee van een voetbalschoen met noppen.

En dan heb je nog, ik ben van mening dat dit in de dressuursport en op keuringen teveel gebeurd, het mooie plaatje. Een ijzer eronder ziet er verzorgd uit. En ik vind het echt te gek voor woorden dat dit gewoon blijft gebeuren. Ons paard loopt in de internationale topsport. Als wij op wedstrijd zijn, dan is die van ons de enige met blote voeten en worden wij echt aangekeken alsof we van mars komen.
Door jasmijn
#3091190
Veel te veel, althans op de maneges waar ik op heb gereden voor ik die fijne manege vond.

Bij 3 van die maneges weden de paarden zelf beslagen door de eigenaar om koste te sparen, 1 daar van kon het nog redelijk maar de anderen 2  :-X

En dat liefde voor paarden is ook een beetje ver gaand, ik heb op 2 maneges gereden waar men echt om de paarden gaf.

De rest was of van vader op zoon of agrariërs die geen brood meer zagen in wat ze eerst deden en nu maar over waren gegaan op een manege.
Die van vader op zoon hadden vaak nog wel een beetje respect voor de paarden, maar die vroeger boeren  :-X

1 manege waar ik heel even heb gereden was echt verschrikkelijk, de eigenaar was een voormalige varkens boer.
Samen met zijn zoon was hij over gegaan op een manege omdat in de varkens geen droog brood meer zat.
Ze hadden Harlingers en grote paarden en fokte met alles wat los en vast zat.
Bijna alle paarden werden gereden met trens en je jonger paarden werden na 2 keer "inrijden" in de "gevorderd"  les gepleurd.
Alles stond op ijzers omdat ze als ze buiten gingen rijden 5 min over een verharde weg moesten, en de pony's stonden of in stands of met zijn 2e in 3 bij 3 boxen.
1 keer per week werd er gemest, de rest van de week werd er niks gedaan.
Als voer kregen ze hooi, oud brood en heel soms wat brokken.
Moeder met veulens liepen gewoon mee in de les, zelf hoog drachtige merries moesten mee doen  :-X
Paarden met druk plekken of open wonden moesten ook gewoon lopen, dat is de reden waar om ik er weg ben gegaan na 4 keer rijden daar.
Ik moest op een pony met een open wond ter grote van een tennis bal op de plek waar de singel zat rijden, ja dus echt niet  >:(
Toen ik dat aan gaf werd er tegen me gezegd dat ik echt op die pony moest en als ik dat niet wou ik maar moest ruilen met iemand anders, de pony zou gewoon in de les mee lopen :'(
Ik heb mijn geld terug gevraagd en ben weg gegaan.
De veulens die daar geboren werden werden na een paar maanden met zijn allen in een wei gezet, fijn zou je zeggen waren het niet dat ze hengsten en merrie niet zo goed van elkaar konden onder scheiden  ::)
Regelmatig had je daar jaarling merries die al drachtig waren met de gevolgen dat het heel vaak mis ging, echt verschrikkelijk  :'(

Er was nog wel meer maar geloof dat jullie wel een beeld hebben.
Deze manege lag 5 minuten van mijn huis dus ik ben er nog heel lang regelmatig geweest om de paarden te poetsen, stiekem op te strooien en op elk mogelijke manier hun leve beter te maken.

Uit eindelijk is de manege gesloten door de gemeente, niet van wegen al het dieren leed en de ongelukken die er gebeurde door slecht onderhoud tuig.
Nee het was omdat de zoon zijn gore handen niet van al die lieve kleinen meisjes kon houden  :puke:
Was echt de schok van het dorp, bijna iedereen had daar zijn dochters rijden  :-X

Ik was wel heel blij voor de paarden want die werden eindelijk uit die ellenden verlost, veel zijn verkocht als eigen paarden en kwamen gezellig met 2 of meer in een weitje te staan.
Ben er toen regelmatige verschillende tegen gekomen in mijn zwerftochten met de honden, zo veel fijner dan waar ze vandaan kwamen ook al zaten ze een beetje onder de modder :) 

Kwa beslaan kan ik me echt herinneren dat op bijna alle maneges waar ik reed er beslagen werd, en ik heb op heel veel verschillende maneges gereden.
Veel verhuist in mijn jeugd dus dan wil het wel  ;)

Hope vergeet niet de 6de rede niet, gewoon omdat het hoort.
In bijna allee paarden boekjes kan je lezen dat een paard elke 4 tot 6 weken beslagen moet worden, ik heb genoeg mensen dat klakkeloos over zien nemen :-\
Door Lizzy
#3091198
Hope schreef: Eens.
Van mij mogen ze, zoals met meer beroepen in de paardensport, verplichten dat iemand een diploma op zak heeft. En dan niet een certificaat van een cursus van drie dagen, maar een echt vakdiploma.

Veel paarden zijn niet goed te houden op blote voeten.
Dat kan veel redenen hebben. Stalling is er één van. Paarden die veel op stal staan hebben minder beweging en dus minder doorbloeding in hun voeten. Minder doorbloeding = minder kwaliteit van de voet. Als die voet begint te brokkelen en dat de stand van het been gaat beïnvloeden dan kom je niet onder een ijzer uit.
Stand is een tweede. Het fokken van een paard dat keurig op alle vier zijn voeten staat is best moeilijk. Als een paard een ietwat afwijkende beenstand heeft, is het soms voor het welzijn van het paard beter om het wat te kunnen corrigeren met een ijzer. Dat zie je bijvoorbeeld vaak bij pathella-luxatie. Leg er een ijzer onder wat het been wat corrigeert en je voorkomt een operatie.

Daarnaast lopen paarden soms veel op de harde bodem en slijten voeten te snel. Dat zie je bij recreatie paarden die een eind over het asfalt moeten lopen voor ze in het bos zijn, en dat zie je bij sportpaarden die in stapmolens staan met een harde bodem. Allebei niet goed voor blote voeten.
Teveel slijtage van de voet = verminderde kwaliteit van de beenstand.

Dan heb je nog de sportpaarden die wedstrijden lopen op grasbodems. In de lichtere dressuurklassen kom je nog wel weg met blote voeten, maar als je een pirouette moet rijden op nat gras dan is dat gewoon levensgevaarlijk. Om maar niet te bedenken wat er gebeurd als je voor een hindernis van 1.60 komt en je paard schuift uit tijdens de afzet.
Ijzers bevatten schroefgaten. In die schroefgaten kan je speciale schroeven zetten waarmee je de paarden 'op scherp zet'. Het ijzer krijgt dan het idee van een voetbalschoen met noppen.

En dan heb je nog, ik ben van mening dat dit in de dressuursport en op keuringen teveel gebeurd, het mooie plaatje. Een ijzer eronder ziet er verzorgd uit. En ik vind het echt te gek voor woorden dat dit gewoon blijft gebeuren. Ons paard loopt in de internationale topsport. Als wij op wedstrijd zijn, dan is die van ons de enige met blote voeten en worden wij echt aangekeken alsof we van mars komen.
Aha, zo. Dank je wel voor je uitleg :-*. Echt interessant om te weten allemaal! Ik ben dol op paarden! Ik zou graag twee van die mini's hebben maar mag niet van Leo :'(

Ik vind een paard zonder hoefijzers mooier............. :-\. Dus wie komt er nou van Mars? :biggrin2:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door