Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3080720
Lizzy schreef: Maar wat nou als die andere honden helemaal geen zin hebben in contact met Lodi? Dus laat staan spelen?

Als jij in een lift staat, vind jij het dan fijn dat iemand (al is er plek zat, sta jij daar bij wijze van als enige in die lift) tegen jou aan komt staan?
Dás een goede vergelijking, die ga ik ook eens gebruiken in dit soort discussies op straat  :biggrin2:
#3080723
Lizzy schreef: Maar wat nou als die andere honden helemaal geen zin hebben in contact met Lodi? Dus laat staan spelen?

Als jij in een lift staat, vind jij het dan fijn dat iemand (al is er plek zat, sta jij daar bij wijze van als enige in die lift) tegen jou aan komt staan?
Volgens mij gaat die vergelijking niet helemaal op. Als er iemand staat en je stapt in dan zeg je toch ook goedendag. Je hoeft inderdaad niet tegen die ander aan te plakken of tegen hem aan blijven te praten als ze daar geen zin in hebben (alhoewel sommige dat wel doen). Dat pik je dan toch wel op uit de non-verbale communicatie. Maar over het algemeen zeg ik wel iets als ik binnen kom. Naar mijn gevoel doet een hond dat ook. Even een keer snuffelen is toch zoiets als hallo?? Daarbij ga ik uit van los lopende honden. Aangelijnde honden hoeven wat mij betreft elkaar zo niet te begroeten omdat ze niet de natuurlijke bewegingsvrijheid hebben die ze zonder lijn wel hebben.
#3080728
odradaatje schreef: Volgens mij gaat die vergelijking niet helemaal op. Als er iemand staat en je stapt in dan zeg je toch ook goedendag. Je hoeft inderdaad niet tegen die ander aan te plakken of tegen hem aan blijven te praten als ze daar geen zin in hebben (alhoewel sommige dat wel doen). Dat pik je dan toch wel op uit de non-verbale communicatie. Maar over het algemeen zeg ik wel iets als ik binnen kom. Naar mijn gevoel doet een hond dat ook. Even een keer snuffelen is toch zoiets als hallo?? Daarbij ga ik uit van los lopende honden. Aangelijnde honden hoeven wat mij betreft elkaar zo niet te begroeten omdat ze niet de natuurlijke bewegingsvrijheid hebben die ze zonder lijn wel hebben.
Nee, je begrijpt mijn voorbeeld niet. Jij staat in de lift. In je eentje. De lift stopt. Er stapt een man in van 2 meter hoog en 1 meter breed. En hij komt tegen jou aan staan en zegt 2 cm van jouw gezicht "HALLO". Vind jij dat fijn?

En nu weer terug naar de hond:

Mijn hond loopt in het bos. Mijn hond wil niet dat andere honden aan haar komen snuffelen. Haar persoonlijke zone is groot. Dus als ik jou aan zie komen lopen, draai ik om, sla een ander pad in of ga op een parallel voetpad lopen. Dat parallel pad is 11 meter - ik heb het vandaag uitgemeten - van het voetpad verwijderd waar jij loopt. De modder loopt dan mijn laarzen in, maar dat geeft niet. Zij is mijn hond en ik houd van haar en ik wil haar die stress van een ontmoeting met andere honden besparen.

Weet je dat dit voor honden uiterst vervelend en bedreigend is, als je recht op elkaar afloopt, op een wandelpad? Ik kom echt zelden of nooit mensen tegen die dat begrijpen, helaas.

Goed. Als jij jouw hond dan op mijn hond af laat stuiteren omdat jij vindt dat jij in een losloopbos loopt en jouw hond lekker moet kunnen doen waar ie zin in heeft: dan heeft mijn hond dus een probleem. Zij geeft dat 1 of 2 keer duidelijk maar redelijk vriendelijk aan. De 3de keer (zou jouw hond nog niet pleite wezen) duikt ze bovenop jouw hond.

Mag ik nou niet meer in het losloopgebied met mijn hond?
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 02 mar 2015, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
#3080730
Lizzy schreef: Maar wat nou als die andere honden helemaal geen zin hebben in contact met Lodi? Dus laat staan spelen?

Als jij in een lift staat, vind jij het dan fijn dat iemand (al is er plek zat, sta jij daar bij wijze van als enige in die lift) tegen jou aan komt staan?
ligt eraan hoe knap die is  :naughty:


Al met al he, vind ik dat er af en toe ook te spastisch wordt gedaan met hond-hond contact, iedereen loopt bijna op zijn tenen als ik het hier zo lees, en dan krijg je ook van die honden die op hun teentjes lopen. En dus veel gespannenner zijn, omdat alles en iedereen om hun heen gespannen is. Ik weet niet het komt me vaak gepsnannen over en alsof de hele wereld niet weet met honden om te gaan? Ik kom zelf nl niet vaak van die situaties tegen waarover jullie het hebben nl. Of ik maak me er niet zo druk om? Ja goed ik ken er eentje die heb ik gezegd dat het maar 2 hapjes zijn.  :biggrin2:

Ik heb in een losloopgebied ook wel mijn honden aan de lijn. (gewoon omdat ik mijn 3 reuen los geen goed  idee vind) Dan hoeft de hele wereld ze niet aan te lijnen. Dan moet ik er maar niet komen als mijn hond er niet tegen kan. Aan de andere kant moet die hond dan ook ertegen kunnen dat de mijne aan de lijn is en voor mijn schouder is het ook prettig als baasje met hond verder loopt of terugroept uiteraard, maar dat gebeurt eigenlijk ook wel meestal. Overigens vinden mijn honden contact met anderen wel meestal leuk. Ik let wel op of die ander dat ook leuk vind. En natuurlijk dat de mijne het leuk vinden want ja niet alles gaat samen! Maar eigenlijk gaat het meestal goed ook met wederzijds respect als ik mijn honden aangelijnd heb en andersom.

OT: tja een loopse teef heet niet voor niets loops  ::) En zeker leuk om die bij de reu los te laten :-X tjonge leuk.
#3080735
Kaio schreef: ligt eraan hoe knap die is  :naughty:
;D ;D ;D ;D
Al met al he, vind ik dat er af en toe ook te spastisch wordt gedaan met hond-hond contact, iedereen loopt bijna op zijn tenen als ik het hier zo lees, en dan krijg je ook van die honden die op hun teentjes lopen. En dus veel gespannenner zijn, omdat alles en iedereen om hun heen gespannen is. Ik weet niet het komt me vaak gepsnannen over en alsof de hele wereld niet weet met honden om te gaan? Ik kom zelf nl niet vaak van die situaties tegen waarover jullie het hebben nl. Of ik maak me er niet zo druk om? Ja goed ik ken er eentje die heb ik gezegd dat het maar 2 hapjes zijn.  :biggrin2:
Nou, ik hoop dat je het niet erg vindt maar ik ben het hier zo ontzettend niet met je eens! Mijn hond liep als een gespannen kanonskogel door het bos. Omdat zij gewoon geen contact wil met andere honden maar we er -tig op zo'n wandelpad passeren. Ze begon uit te vallen. Uiterst vervelend voor haar, uiterst vervelend voor die andere hond, uiterst vervelend voor die eigenaar van die hond en uiterst vervelend voor mij. Door lezingen van Monique Bladder ben ik mijn hond de ruimte gaan geven die zij nodig heeft om ontspannen door het leven te kunnen gaan. Zij is nu ontspannen, ik ben ontspannen. We baggeren (letterlijk) gezellig door het bos.
Ik heb in een losloopgebied ook wel mijn honden aan de lijn. (gewoon omdat ik mijn 3 reuen los geen goed  idee vind) Dan hoeft de hele wereld ze niet aan te lijnen. Dan moet ik er maar niet komen als mijn hond er niet tegen kan. Aan de andere kant moet die hond dan ook ertegen kunnen dat de mijne aan de lijn is en voor mijn schouder is het ook prettig als baasje met hond verder loopt of terugroept uiteraard, maar dat gebeurt eigenlijk ook wel meestal. Overigens vinden mijn honden contact met anderen wel meestal leuk. Ik let wel op of die ander dat ook leuk vind. En natuurlijk dat de mijne het leuk vinden want ja niet alles gaat samen! Maar eigenlijk gaat het meestal goed ook met wederzijds respect als ik mijn honden aangelijnd heb en andersom.
Kijk, hier ga je dus de mist in. Omdat ik niemand lastig wil vallen, verlang ik helemaal niet dat jij je honden aanlijnt. Ik maak mij uit de voeten. En meestal draai ik me om of sla een ander pad in. Maar dat kan niet overal, dus waar dat in een specifiek stuk bos bij ons niet kan: ga ik parallel lopen (en loop ik dus door 40 cm blubber). Maar ik verwacht dan wel van jou dat jij jouw honden niet op die van mij laat afstormen. En doe je dat wel, dan roep ik nog even "zou je je hond even bij je willen roepen?". Doe je dat niet? Krijgt jouw hond dus op z'n flikker van die van mij. Dus als je je hond dan niet voor mij terug roept of niet voor mijn hond: doe het dan voor die van jezelf.
OT: tja een loopse teef heet niet voor niets loops  ::) En zeker leuk om die bij de reu los te laten :-X tjonge leuk.
En omdat ik niemand tot last wil zijn met mijn honden: loop ik met al mijn loopse teven 3 weken NIET in een losloopgebied. Niet eens in de buurt van.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 02 mar 2015, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
#3080736
nou nee dus... dat ligt niet aan mij dat ik zo n hond heb.... heb dik 25 jaar belgen en dit is de eerste en zn nestgenootjes zijn ook zo, helaas...... en nee niemand hoeft voor mij opzij want ik ga met hem opzij en nee niemand hoeft zijn hond aan te lijnen voor mij als ze maar heel heel even de moeite nemen om die te laten volgen of gewoon heel gewoon even bij zich te roepen(en dat zijn er maar heel weinig hoor, honden die luisteren naar t 'hier'commando)
hij is mijn 'probleem' daar ben ik me heel goed van bewust...
maar ik heb er nog eentje.... een ouwetje met artrose, flinke staar en zn gehoor is niet al te best....door 2 jr geleden een flinke heupontsteking heeft ligt ie zo om...... is ook mijn probleem en daardoor roep ik hem met honden die ik niet kan of waarvan ik weet dat het aankomende tanks zijn bij me........ ze zien dat ie oud is, ze zien dat ie niet meer heel stevig op zn pootjes staat is t dan zo zo ontzettend moeilijk om heel even de hond bij zich te houden, nee toch..... ik doe nm hetzelfde bij andere met t grootste gemak
maar dat ik mijn honden zo heb gemaakt door spastisch te doen...nee dus
#3080737
Lizzy schreef: Nee, je begrijpt mijn voorbeeld niet. Jij staat in de lift. In je eentje. De lift stopt. Er stapt een man in van 2 meter hoog en 1 meter breed. En hij komt tegen jou aan staan en zegt 2 cm van jouw gezicht "HALLO". Vind jij dat fijn?

En nu weer terug naar de hond:

Mijn hond loopt in het bos. Mijn hond wil niet dat andere honden aan haar komen snuffelen. Haar persoonlijke zone is groot. Dus als ik jou aan zie komen lopen, draai ik om, sla een ander pad in of ga op een parallel voetpad lopen (11 meter - ik heb het vandaag uitgemeten) van het voetpad verwijderd waar jij loopt. De modder loopt dan mijn laarzen in, maar dat geeft niet. Zij is mijn hond en ik houd van haar en ik wil haar die stress van een ontmoeting met andere honden besparen.

Weet je dat dit voor honden uiterst vervelend en bedreigend is, als je recht op elkaar afloopt, op een wandelpad? Ik kom echt zelden of nooit mensen tegen die dat begrijpen, helaas.

Goed. Als jij jouw hond dan op mijn hond af laat stuiteren omdat jij vindt dat jij in een losloopbos loopt en jouw hond lekker moet kunnen doen waar ie zin in heeft: dan heeft Linga dus een probleem. Zij geeft dat 1 of 2 keer duidelijk maar redelijk vriendelijk aan. De 3de keer duikt ze bovenop jouw hond, zou jouw hond nog steeds vinden dat ie in contact moet blijven komen met haar.

Mag ik nou niet meer in het losloopgebied met mijn hond?
Ik volg je wel hoor  ;) alleen is het zo dat het voor de mens niet normaal is om elkaar zo te begroeten maar voor een hond vaak wel. Mits ze de ruimte hebben om elkaar te benaderen zoals ze willen en dat is niet 1 aan de lijn en de ander los of beide aan de lijn.

Wij proberen er zelf altijd op te letten dat we niet recht op een andere hond aflopen, zelfs zonder hond probeer ik daar rekening mee te houden. Onze Tammo is aan de lijn absoluut niet goed met andere honden. Hij is niet agressief ook al ziet dat er met een blaffende herder van 10 maanden wel zo uit. Hij is gewoon erg onbeholpen, vindt het spannend, leuk, eigenlijk weet hij niet zo goed wat hij er van moet vinden en hij snapt nog niet dat je niet naar elke hond toe hoeft. We zijn druk bezig om hem dat aan zijn verstand te brengen. Dus ja ook wij proberen tijdens het wandelen andere honden uit de weg te gaan of in ieder geval rekening te houden met zijn hele grote persoonlijke bubbel. Lukt helaas niet altijd en dan hangt hij in de riem. Sorry zeggen is op dat moment het enige wat ik kan doen en hem in bedwang houden en als de hond gepasseerd is de andere kant uit gaan.

Heel soms (en dan ook maar heel soms) laten we hem los zodat hij lekker kan rennen. Op tijden dat de kans op andere wandelaars nihil is of daar waar we nooit mensen/honden zien. Daarmee nemen we een risico want het appel is nog niet zo goed dat hij komt als we hem roepen als hij iets ziet wat hij heel leuk vindt (andere honden, eendjes bijvoorbeeld). Hij is niet agressief alleen wat onbeholpen omdat zijn ervaring met andere honden minimaal is. Ook daar trainen we hard op en heel soms oefenen we dit dus op een openbaar terrein maar nooit met een instelling van 'schijt aan de rest'.
#3080738
Is een losloopgebied niet zoiets als een speeltuin voor honden?
Neem nu en speeltuin voor kinderen, klimtuig, glijbaan, zandbak en schommel. Om maar iets te zeggen.
Daar laat je je kinderen ook spelen, maar onder toezicht. Als je kind een ander kind zijn zandspeeltjes afneemt, of zijn zandkasteel stukmaakt grijp je toch in? 
Je hebt toch elementaire regels die je je kind aanleert waarbinnen het mag gaan spelen met andere kinderen, of niet.  Regels dat je je kind leert waar het zich altijd aan moet houden.  Niet afpakken, niet duwen voor de glijbaan, niet pijn doen of met zand in het rond gooien.  Dat geldt altijd. Maar ze weten het niet vanzelf, ze moeten dat leren. 
Zo kan je je hond toch leren op een normale manier kennis te maken en met andere honden om te gaan ipv super opdringerig te gaan opspringen en op andere honden afrennen. 

En als nu zo'n kind in de zandbak graag alleen wil spelen, of zijn zandspeeltjes niet wil delen.  Hij heeft vb een mooie kasteelvorm en wil zijn eigen kasteel bouwen.  Sommige kinderen bouwen graag zandkastelen samen met anderen, of vinden het leuk als een tweede kind mee komt helpen om een diepe put te graven. Anderen doen dat liever alleen, want willen hun zin kunnen doen en willen dat helemaal zelf gedaan hebben. Dat is een situatie dat je kind misschien niet kan inschatten, zelf. Maar als je dat als ouder merkt dat jouw kind mee wil gaan doen terwijl het andere kind dat niet wil, dan leidt je je kind toch ook even af en geeft het iets anders om mee te spelen? Of laat je kind op een andere plaats een put graven?  Dan zeg je toch ook niet: het is hier een speeltuin, ze moeten maar hun speelgoed en speelruimte willen delen en samen spelen?
Of vind je dat een niet sociaal kind, dan maar niet op de speeltuin thuishoort? Mag die dan niet op de glijbaan of in de zandbak spelen?

Dat kan je met honden toch ook? Ze mogen op een normale, beleefde manier interageren met andere honden in een loosloopgebied, maar als je merkt dat er een welbepaalde hond gerustgelaten wil worden, dan roep je jouw hond daar toch even van weg?  Dat is toch maar elementaire beleefdheid?
En dan zijn mensen eigenlijk van nature een nog veel socialere diersoort dan honden.  Het is maar omdat de mens dat wil, dat een hond leert zich sociaal op te stellen naar vreemde honden.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op ma 02 mar 2015, 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
#3080743
pearlsofpassion schreef: Is een losloopgebied niet zoiets als een speeltuin voor honden?
Neem nu en speeltuin voor kinderen, klimtuig, glijbaan, zandbak en schommel. Om maar iets te zeggen.
Daar laat je je kinderen ook spelen, maar onder toezicht. Als je kind een ander kind zijn zandspeeltjes afneemt, of zijn zandkasteel stukmaakt grijp je toch in? 
Je hebt toch elementaire regels die je je kind aanleert waarbinnen het mag gaan spelen met andere kinderen, of niet.  Regels dat je je kind leert waar het zich altijd aan moet houden.  Niet afpakken, niet duwen voor de glijbaan, niet pijn doen of met zand in het rond gooien.  Dat geldt altijd. Maar ze weten het niet vanzelf, ze moeten dat leren. 
Zo kan je je hond toch leren op een normale manier kennis te maken en met andere honden om te gaan ipv super opdringerig te gaan opspringen en op andere honden afrennen. 

En als nu zo'n kind in de zandbak graag alleen wil spelen, of zijn zandspeeltjes niet wil delen.  Hij heeft vb een mooie kasteelvorm en wil zijn eigen kasteel bouwen.  Sommige kinderen bouwen graag zandkastelen samen met anderen, of vinden het leuk als een tweede kind mee komt helpen om een diepe put te graven. Anderen doen dat liever alleen, want willen hun zin kunnen doen en willen dat helemaal zelf gedaan hebben. Dat is een situatie dat je kind misschien niet kan inschatten, zelf. Maar als je dat als ouder merkt dat jouw kind mee wil gaan doen terwijl het andere kind dat niet wil, dan leidt je je kind toch ook even af en geeft het iets anders om mee te spelen? Of laat je kind op een andere plaats een put graven?  Dan zeg je toch ook niet: het is hier een speeltuin, ze moeten maar hun speelgoed en speelruimte willen delen en samen spelen?
Of vind je dat een niet sociaal kind, dan maar niet op de speeltuin thuishoort? Mag die dan niet op de glijbaan of in de zandbak spelen?

Dat kan je met honden toch ook? Ze mogen op een normale, beleefde manier interageren met andere honden in een loosloopgebied, maar als je merkt dat er een welbepaalde hond gerustgelaten wil worden, dan roep je jouw hond daar toch even van weg?  Dat is toch maar elementaire beleefdheid?
En dan zijn mensen eigenlijk van nature een nog veel socialere diersoort dan honden.  Het is maar omdat de mens dat wil, dat een hond leert zich sociaal op te stellen naar vreemde honden.
Mooi voorbeeld. Ben het er ook mee eens hoor.
Voel me soms alleen nog wat onbeholpen omdat die van ons (en wij dus ook) nog veel moet leren en het dus ook niet altijd gaat zoals we willen....  :-[  Zowel los als aan de lijn.
#3080746
Kaio schreef: ligt eraan hoe knap die is  :naughty:


Al met al he, vind ik dat er af en toe ook te spastisch wordt gedaan met hond-hond contact, iedereen loopt bijna op zijn tenen als ik het hier zo lees, en dan krijg je ook van die honden die op hun teentjes lopen. En dus veel gespannenner zijn, omdat alles en iedereen om hun heen gespannen is. Ik weet niet het komt me vaak gepsnannen over en alsof de hele wereld niet weet met honden om te gaan? Ik kom zelf nl niet vaak van die situaties tegen waarover jullie het hebben nl. Of ik maak me er niet zo druk om? Ja goed ik ken er eentje die heb ik gezegd dat het maar 2 hapjes zijn.  :biggrin2:

Ik heb in een losloopgebied ook wel mijn honden aan de lijn. (gewoon omdat ik mijn 3 reuen los geen goed  idee vind) Dan hoeft de hele wereld ze niet aan te lijnen. Dan moet ik er maar niet komen als mijn hond er niet tegen kan. Aan de andere kant moet die hond dan ook ertegen kunnen dat de mijne aan de lijn is en voor mijn schouder is het ook prettig als baasje met hond verder loopt of terugroept uiteraard, maar dat gebeurt eigenlijk ook wel meestal. Overigens vinden mijn honden contact met anderen wel meestal leuk. Ik let wel op of die ander dat ook leuk vind. En natuurlijk dat de mijne het leuk vinden want ja niet alles gaat samen! Maar eigenlijk gaat het meestal goed ook met wederzijds respect als ik mijn honden aangelijnd heb en andersom.

OT: tja een loopse teef heet niet voor niets loops  ::) En zeker leuk om die bij de reu los te laten :-X tjonge leuk.
Ik ben het er ook niet helemaal mee eens, maar ik denk ook dat het misschien ligt aan hoe de hond zelf is.

Sammy van mij had een hele grote persoonlijke zone en een slechte rug en die was niet gediend van andere honden.
Mijn ervaring was toen net zo als de berichten hier in dit topic, mensen lieten hun hond maar gaan, keken niet en deden maar wat.

Nu heb ik alleen Jillz, een hond die dol graag met andere honden is (er komt hopelijk een 2de bij binnen nu en een jaar, maar ze is dus nu nog alleen).
Ze vind contact leuk en speelt dan graag, maar wel met een grote kant tekening van mij, ik kijk ALTIJD of het mag van de baas, ze mag van mij niet naar aangelijnde honden of als ik zie dat iemand express afstand houdt. Ik houdt haar daar misschien vrij kort in maar als er dan wel contact is is het van 2 kanten goed  :)
#3080749
odradaatje schreef: Mooi voorbeeld. Ben het er ook mee eens hoor.
Voel me soms alleen nog wat onbeholpen omdat die van ons (en wij dus ook) nog veel moet leren en het dus ook niet altijd gaat zoals we willen....  :-[  Zowel los als aan de lijn.
Maar die is toch ook nog geen jaar toch??
As ik jou tegen kom en ik zie dat je je best doet, maar het nog niet helemaal gaat zoals het hoort, tja ze worden niet geprogrammeerd afgeleverd  :biggrin2:
#3080750
Ik begrijp gewoon deze ' discussie ' niet...t Is toch niet zo moeilijk om heel even een beetje rekening met elkaar te houden? Mensen onder elkaar houden toch ook rekening met elkaar( zo hoort het wel...) waarom dan niet met honden die wat 'mankeren'?
Laatst gewijzigd door me and my boys op ma 02 mar 2015, 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
#3080751
odradaatje schreef: Ik volg je wel hoor  ;) alleen is het zo dat het voor de mens niet normaal is om elkaar zo te begroeten maar voor een hond vaak wel. Mits ze de ruimte hebben om elkaar te benaderen zoals ze willen en dat is niet 1 aan de lijn en de ander los of beide aan de lijn.

Wij proberen er zelf altijd op te letten dat we niet recht op een andere hond aflopen, zelfs zonder hond probeer ik daar rekening mee te houden. Onze Tammo is aan de lijn absoluut niet goed met andere honden. Hij is niet agressief ook al ziet dat er met een blaffende herder van 10 maanden wel zo uit. Hij is gewoon erg onbeholpen, vindt het spannend, leuk, eigenlijk weet hij niet zo goed wat hij er van moet vinden en hij snapt nog niet dat je niet naar elke hond toe hoeft. We zijn druk bezig om hem dat aan zijn verstand te brengen. Dus ja ook wij proberen tijdens het wandelen andere honden uit de weg te gaan of in ieder geval rekening te houden met zijn hele grote persoonlijke bubbel. Lukt helaas niet altijd en dan hangt hij in de riem. Sorry zeggen is op dat moment het enige wat ik kan doen en hem in bedwang houden en als de hond gepasseerd is de andere kant uit gaan.

Heel soms (en dan ook maar heel soms) laten we hem los zodat hij lekker kan rennen. Op tijden dat de kans op andere wandelaars nihil is of daar waar we nooit mensen/honden zien. Daarmee nemen we een risico want het appel is nog niet zo goed dat hij komt als we hem roepen als hij iets ziet wat hij heel leuk vindt (andere honden, eendjes bijvoorbeeld). Hij is niet agressief alleen wat onbeholpen omdat zijn ervaring met andere honden minimaal is. Ook daar trainen we hard op en heel soms oefenen we dit dus op een openbaar terrein maar nooit met een instelling van 'schijt aan de rest'.
Ik snap je wel. Ik loop ook niet met robots!

Ik heb twee jonge kuttekopjes die het dolle pret vonden om met z'n tweetjes heel hard op andere honden af te rennen. En dat alleen bij honden die een beetje bang zijn. Want zelf zijn het niet van die super helden, dus is het kennelijk reuze leuk om samen heel hard op andere honden af te rennen die wat bang zijn (dat ruiken die etters van een 10 meter afstand!). En het leukste is het dan als die andere hond het rit neemt. Bang weg rent. Dan gingen ze er als een kanonskogel achteraan. En dat vind dit baasje dus ECHT NIET goed. 

Dus ben ik keihard met hen gaan trainen. En heb ik ze geleerd dat hard op andere honden afhollen NIET mag. Als ze een andere hond zien, moeten ze bij mij komen. En dan blijven ze netjes volgen tot we gepasseerd zijn. Eerst lijnde ik ze dus aan, voor de 100% score. Nu doen ze dat los. En dat gaat nu 999 van de 1000 keer goed. Maar het zijn geen robots, dus heeeeel soms gaat het wel eens fout. En die ene keer dat dat fout gaat en ik ze niet gestopt krijg (de really reliable recall zit er nog niet voor 100% in): roep ik "ZACHTJES" en dan gaan ze in de remmen. Dus andere hondjes achterna jagen is er gelukkig niet meer bij.

Want, regel 1 in een losloopgebied = je valt andere mensen/dieren niet met jouw hond(en) lastig.

En natuurlijk is een hond een hond. En natuurlijk gaat er wel eens wat mis. En natuurlijk is jouw Tammo geen robot. Dat zijn mijn honden ook niet. Dus vanzelfsprekend heb ik er alle begrip voor als jij jouw hond roept en jouw hond zegt "jaaahaaa, zo meteeeeeheeen". Ze zijn jong, ze moeten nog veel leren. Maar als jouw hond dan een snauw krijgt van die van mij: is het dan terecht dat jij weer pissig wordt op mij of mijn hond?

De meeste mensen doen echter niet eens moeite om hun hond terug te roepen. Die zie je denken "rot op, het is hier een losloopgebied". En dat stoort me.
#3080753
Lizzy schreef:
Nou, ik hoop dat je het niet erg vindt maar ik ben het hier zo ontzettend niet met je eens! Mijn hond liep als een gespannen kanonskogel door het bos. Omdat zij gewoon geen contact wil met andere honden maar we er -tig op zo'n wandelpad passeren. Ze begon uit te vallen. Uiterst vervelend voor haar, uiterst vervelend voor die andere hond, uiterst vervelend voor die eigenaar van die hond en uiterst vervelend voor mij. Door lezingen van Monique Bladder ben ik mijn hond de ruimte gaan geven die zij nodig heeft om ontspannen door het leven te kunnen gaan. Zij is nu ontspannen, ik ben ontspannen. We baggeren (letterlijk) gezellig door het bos.
Dat mag en dat kan natuurlijk. Ik mag gelukkig zijn dat ik dit niet ken in deze zin dan. Maar op een of andere manier krijg ik van dit soort topics het gevoel dat iedereen gespannen is en wordt daar zelf ook gespannen van  ;) ;D
Lizzy schreef: Kijk, hier ga je dus de mist in. Omdat ik niemand lastig wil vallen, verlang ik helemaal niet dat jij je honden aanlijnt. Ik maak mij uit de voeten. En meestal draai ik me om of sla een ander pad in. Maar dat kan niet overal, dus waar dat in een specifiek stuk bos bij ons niet kan: ga ik parallel lopen (en loop ik dus door 40 cm blubber). Maar ik verwacht dan wel van jou dat jij jouw honden niet op die van mij laat afstormen. En doe je dat wel, dan roep ik nog even "zou je je hond even bij je willen roepen?". Doe je dat niet? Krijgt jouw hond dus op z'n flikker van die van mij. Dus als je je hond dan niet voor mij terug roept of niet voor mijn hond: doe het dan voor die van jezelf.
Als ik zoiets zie dan roep ik zo ook bij me en lijn ze desnoods aan tot we ver genoeg weg zijn  ;) En mochten ze onverhoopt wel eerder naar jou honden toegelopen zijn kom ik ze halen en lijn ik ze aan en loop de andere kant op. Kijk als er geen contact gewenst is is die niet gewenst, om wat voor reden dan ook.  ;) Ik kan me zeker indenken dat andere honden zeker bang zijn van die van mij, en daar houd ik dus ook rekening mee.
Lizzy schreef: En omdat ik niemand tot last wil zijn met mijn honden: loop ik met al mijn loopse teven 3 weken NIET in een losloopgebied. Niet eens in de buurt van.
:thumbsupup: Ook al kun je niet alles mijden dan uiteraard, losloopgebied is wel fijn dan. Aan de andere kant moet ik als reu-eigenaar ook met loopse lola's leren leven. Dat is iets wat nou eenmaal aanwezig is.
#3080756
Ik snap overigens heel goed dat mensen met een makkelijke hond niet opletten. En gezellig een dotje doen. En door zo'n bos wandelen en denken "ohw leuk, gezellig".

Als ik twee om twee loop (met Bisq en Fritzi of Bisq en Frou) dan hoef ik ook nergens op te letten. Alles gaat vanzelf. Het is gewoon wennen dat ze op Berners, Herders, New Foundlanders aflopen om te spelen. Die twee kleintjes hebben zelfs een voorliefde voor dat type hond (types waar Linga zoiets van heeft "jij moet echt niet te dichtbij komen"). Dus ja, als je dag in dag uit zo makkelijk kunt wandelen, dan ga je daar ook van krijgen "it's a beautiful day, the sun is shining". Je weet pas wat het is als je zelf een hond hebt gehad met een issue....

Alleen tja, voor mensen met een hond met een issue is het dus wel vervelend dat de rest van de wandelaars niet zien dat jij door de modder kluunt om hun hond te ontwijken.....

Of (dat had ik van de week) met vier aangelijnde honden sta te wachten op mensen die met hun hond van de auto naar het bos lopen. Ik speciaal een ander voetpadje in geslagen, daar stil staan om te wachten zodat zij kunnen passeren. Uitgerekend komt mevrouw met haar aangelijnde hond mijn groep in lopen omdat ze wat weg wilde gooien en ik bij de afvalbak stond. En niet even zeggen "gut mevrouw, ik moet wat weggooien", nee, gewoon haaks de bocht om slaan en met haar aangelijnde hond zo mijn groep in denderen. Ik struikel nog over mijn eigen honden om weg te komen. Ja, ik kan het dan niet laten hoor, om te denken "twee hersencellen, twee niet in gebruik".
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door