Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3451735
Het was hier de afgelopen periode nog prachtig weer en omdat ik volgend jaar met een iets groter moestuintje wil experimenteren heb ik nu een deel van de tuin in de buurt van het terras afgedekt met karton en hooi en wil ik volgend jaar een permacultuur tuintje opstarten.

Het composteren onder de afdak is eigenlijk heel goed gegaan. Door bij het opzetten van de composthopen steeds goed te mengen en te zorgen voor een voldoende -maar niet te- vochtige hoop heb ik redelijke resultaten bereikt.

Begin deze maand heb ik knoflook geplant in het verhoogde bed: Spaanse en Hongaarse. Het eerste groen daarvan steekt door het warme weer al de kop op.

En tot mijn verrassing heeft de citroengras het heel goed gedaan! Gember en kentjoer helaas niet.

Ik heb allerlei zaden besteld en ga een leuk beplantingsplan opstellen komende winter. En veel lezen over composteren, companion planting, de Bokashi methode en wormenhotels. ;D
Bijlagen
EFF345B1-F7A5-4C63-BFDA-E01B735F37E1.jpeg
De knoflook steekt de kop op
EFF345B1-F7A5-4C63-BFDA-E01B735F37E1.jpeg (5.03 MiB) 561 keer bekeken
06DF751D-AB51-49F0-98B3-3F64C80C2CCD.jpeg
Permacultuur in wording
06DF751D-AB51-49F0-98B3-3F64C80C2CCD.jpeg (8.26 MiB) 561 keer bekeken
#3451741
Wat geinig! Wij willen ook wat met permaculture gaan doen! Alleen is het hier juist al koud.

We hebben wel wat oogst uit de moestuin maar niet veel dit jaar omdat de grond zo arm is. Mijn bakken hebben wel wat opgeleverd maar de tomaten waren weer niet rijp. En veel bloemen in de courgettes maar niet uitgegroeid tot vruchten /opgegeten door slakken. Toen in onze vakantie mevrouw ree met haar twee kleintjes een bezoekje pleegde aan de moestuin was echt alles weg. Mijn banenplanten totaal kaal gevreten, zat geen blaadje meer aan. Dus voor volgend jaar staat er ook een hek in de planning. Althans in die van mij. Nu nog in die van meneer krijgen
#3451755
@ Siberiënne: zo dicht bij de natuur leven heeft voor- en nadelen. Hier heeft een vos huisgehouden onder de kippen van de buurvrouw. In een kleine twee weken heeft hij er 11 verschalkt. En ik zorgde voor die kippen omdat zij in Zwitserland aan het werk was gedurende twee weken om in haar levensonderhoud te kunnen voorzien. :P

Haar hond, die normaal het terrein bewaakt, had ze ondergebracht bij haar zoon en ik loop er ook niet de hele dag rond, dus het was een kippenwalhalla voor Reynaert. Elke avond wanneer ik ze opsloot voor de nacht telde ik er minder.

Nu zijn er alleen nog drie ganzen over…
Bijlagen
9681019E-C8E9-49D7-BAEA-DF97CECFEEC6.jpeg
De vos kijkt toe vanachter het hek…
9681019E-C8E9-49D7-BAEA-DF97CECFEEC6.jpeg (2.63 MiB) 511 keer bekeken
#3451756
MillyMol schreef: do 27 okt 2022, 14:21 @ Siberiënne: zo dicht bij de natuur leven heeft voor- en nadelen. Hier heeft een vos huisgehouden onder de kippen van de buurvrouw. In een kleine twee weken heeft hij er 11 verschalkt. En ik zorgde voor die kippen omdat zij in Zwitserland aan het werk was gedurende twee weken om in haar levensonderhoud te kunnen voorzien. :P

Haar hond, die normaal het terrein bewaakt, had ze ondergebracht bij haar zoon en ik loop er ook niet de hele dag rond, dus het was een kippenwalhalla voor Reynaert. Elke avond wanneer ik ze opsloot voor de nacht telde ik er minder.

Nu zijn er alleen nog drie ganzen over…
Toen bij ons de kippen los op de wei liepen waar ik geen zicht op had, hadden wij net buiten de afrastering een paar stroomdraden geplaatst. Dat hielp erg goed. Toen de geiten er niet meer liepen, verloren we ze echter aan roofvogels :-\
#3451757
@Doranto: Ik leer er wel veel van. Ik wil heel graag kippen, maar dan wel eerst een heel goede omheining, ook bovenop. Er loopt en vliegt hier gewoon teveel roofwild rond (ook jakhalzen) om geen maatregelen te nemen.
#3451758
Wij hebben onze kippenren van zo'n 130 m2 ook helemaal overdekt met kattengaas (die groene soort van Zooplus met ijzerdraad erdoorheen), want inderdaad, de vos is nog wel buiten te houden met een hoog hek, maar roofvogels lusten ook kip. :-X

Siberienne: laat je de tomaten narijpen in huis? Bij ons duurde het dit jaar ook heel lang voordat ze rood kleurden, en het merendeel hebben we groen naar binnen gehaald en daar laten rijpen. Dat werkt prima.
Courgette was ook heel laat dit jaar, maar we hebben toch wel een flinke oogst nog gekregen.

Wat doen jullie als je een grote courgetteoogst hebt? Invriezen is lastig (1 x gedaan, werd hardstikke bitter), en wekenlang courgette eten wordt ook wat saai.
#3451759
Anne in Zweden schreef: do 27 okt 2022, 14:59 Wij hebben onze kippenren van zo'n 130 m2 ook helemaal overdekt met kattengaas (die groene soort van Zooplus met ijzerdraad erdoorheen), want inderdaad, de vos is nog wel buiten te houden met een hoog hek, maar roofvogels lusten ook kip. :-X

Siberienne: laat je de tomaten narijpen in huis? Bij ons duurde het dit jaar ook heel lang voordat ze rood kleurden, en het merendeel hebben we groen naar binnen gehaald en daar laten rijpen. Dat werkt prima.
Courgette was ook heel laat dit jaar, maar we hebben toch wel een flinke oogst nog gekregen.

Wat doen jullie als je een grote courgetteoogst hebt? Invriezen is lastig (1 x gedaan, werd hardstikke bitter), en wekenlang courgette eten wordt ook wat saai.
Soep maken, dat laat zich uitstekend invriezen!
#3451762
Kaela schreef: do 27 okt 2022, 15:00 Soep maken, dat laat zich uitstekend invriezen!
Klopt, heb ik ook gedaan. Maar misschien zijn er nog spannender dingen om met een courgette te doen om hem in de loop van de winter te kunnen gebruiken?*


*Oh dear, dat is heeel anders bedoeld dan het er staat! ;D
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door