Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Ivm een seminar met oa Hond&Veiligheid als thema heb ik de volgende vraag: wie heeft één of meer rookmelder(s) in huis?

Ja ik heb rookmelder(s)
61
87%
Nee ik heb geen rookmelder(s)
9
13%
Door keetje
#3068684
Helaas heb ik in het verleden een brand meegemaakt. We lagen al in bed, 1 hond beneden in de keuken, 2 boven bij ons in de slaapkamer. Brand begon bij de tv beneden en ging via de gordijnen razendsnel door het huis. Ik rook rook (Gekke zin) ontdekte de brand en rende weer naar boven. Mijn toenmalige man had de tegenwoordigheid van geest rond het huis te rennen en de hond uit de keuken te halen. De andere 2 waren bij mij boven maar ik kon ondertussen niet meer naar beneden. Ik ben toen met de hond die ik te pakken kreeg, grote blinde kruising dog/herder, uit het raam geklommen op het dak van onze aangebouwde keuken. De andere hond kon ik niet meer vinden. Ik heb toen de hond naar beneden gewerkt, ben daarna zelf naar beneden geklommen met hulp en realiseerde toen dat ik dus de witte miste. De brandweer is toen weer naar binnen gegaan en heeft haar uit onze slaapkamer gehaald. Ze had rook in haar longen gekregen en was er slecht aan toe. De brandweer heeft haar toen naar een dierenarts gebracht die haar er weer boven op gekregen heeft al hield ze wel de rest van haar leven last van haar longen. Ik had toen 4 papegaaien die het helaas niet overleefd hebben, ze waren gestikt. Alles had brand of roet of waterschade. We hadden alleen de honden nog en dat wat we aan hadden. de volgende morgen ben ik ondergoed en tandenborstels gaan kopen bij de HEMA, we hadden echt niets meer. Behalve elkaar en de honden. Ik weet wat brand is en weet ook dat je in zo'n geval verdwaald in je eigen huis. Lang verhaal geworden maar ik kan er nog steeds van overstuur raken.
Daarom hangt mijn huis vol met rookmelders, brandblussers, blusdekens etc. Ik raak in paniek als ik rook ruik. Toen vorig jaar naast ons een auto in de fik vloog 's nachts en er geblust moest worden ben ik weken overstuur geweest. Die angst zal ik wel nooit meer kwijt raken.
Door eelke
#3068687
Oh keetje dat kan ik me helemaal voorstellen! Ik krijg dat al na je verhaal joh, alleen al bij het lezen (ook bij dat van Marije, brrr een brandweerman die zegt dat je kat op de plek met de minste rook zit, maar wel nog binnen!)

Tijdje terug zag ik rook op de snelweg, dacht, toch niet mijn huis he, nee, aansteller, draaide paar minuten later mijn straat in, hele straat vol brandweer. Sodeknetters.  :o ergens anders brand, maar mocht er mooi niet langs van de politie want er zou asbest vrij komen. (raar want alle omstanders mochten gewoon blijven kijken dus smoesje ofzo?) maar ben er wel zo van geschrokken dat ik mijn auto op de eerste de beste plek geknald heb en via de gangetjes naar mijn huis gerend ben  :-[
Ik denk dat er bij een echte brand een hele grote brandweerman moet komen om me in bedwang te houden. Hoewel ik nu zou zeggen dat ik mijn leven niet geef voor mijn honden, weet ik niet wat ik zou doen bij echte paniek...
Door eelke
#3068699
jara schreef: huisnummer goed zichtbaar maken is relatief eenvoudig...zorg dat er geen bomen/struiken voor groeien..gebruik gewoon de standaard witte bordjes met zwarte cijfers, of reflecterende cijfers. Al die moderne aluminium kleuren en siercijfers maken het in het donker echt niet goed zichtbaar. Ook handig om je huisnummer eventueel achter op de schuttingdeur te plaatsen..altijd lastig voor ons om door steegjes etc. nog te weten bij welk huisnummer we zitten en of we voor de goede schuttingdeur staan.
Wanneer we naar binnen moeten komen wij echt wel binnen ..ALTIJD..daar hebben we de middelen wel voor bij ons op de brandweerwagen.
Wanneer je van huis gaat zorg dan dat je binnendeuren gesloten zijn..mocht er brand uitbreken in een kamer dan verspreidt het hierdoor minder snel door je huis dan wanneer alle deuren openstaan. Het kan zelfs zo zijn doordat je de deur dicht hebt gedaan de brand uit zichzelf smoort doordat de zuurstof opraakt (wat voor ons wel weer een gevaar is wanneer er ineens weer zuurstof bijkomt wanneer de deur open gedaan wordt -backdraft- ) maar daar zijn we op getrained om dat te herkennen.
Mocht je een sticker ophangen dat er dieren in huis zijn plak deze dan op ooghoogte, of op hoogte van de deurklink/knop van de deur waar je dat doet, en plak ze ook bij elke deur die toegang geeft van binnen naar buiten.
Briefje in de meterkast is geen algemene afspraak binnen de brandweer dus dat zal niet standaard bekeken worden, maar baadt het niet, dan schaadt het ook niet. wel wordt bij een brandt standaard de hoofdschakelaar uitgezet door ons, dus we kijken wel in de meterkast, maar dan allen naar de stoppenkast zelf/hoofdschakelaar, en niet naar de binnenkant van de deur dus daar heeft ie niet zoveel zin. En meestal wordt de meterkast als een halve voorraadkast/opslagplaats gebruikt (wat wel wordt afgeraden), dus een briefje meer of minder valt vaak niet echt op..
Goede tips, ga ik wat mee doen!!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door