Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lil
#3056891
joel schreef: [/b]

Ow dat wist ik niet.....
Toevallig is Lizz ook haar chip 'kwijt'' geraakt....met haar tweede titering/vaccinatie deed ie het nog  (niet onze eigen DA want die titert niet, dus daarom wel een chip controle, toevallig) , bij de titering met 13 weken kon ik hem niet meer voelen met borstelen en verzorging en vroeg ik aan de DA of ze wilde checken en was ie weg, ze heeft nog nieuwe baterijen in het apparaat gestopt maar ook toen niets kunnen vinden.
DUs nu heeft Lizz een nieuwe en weer kan ik hem niet voelen, maar misschien omdat ze nu net een beetje meer puppyvetjes/bespiering heeft...? Advies na het zetten was om niet extra te gaan checken/voelen waar hij zat, ben nogal een peuteraar  ::)  Maar hoorde niets over niet sporten end, en Lizz is natuurlijk wel van het hollen, rennen en ravotten.

Na mijn werkweek maar eens checken bij onze eigen DA.
Ik wist dat ook niet! Mij nooit verteld! Maar paarden moeten een dag blijven staan...

Mijn hond hing 1 uur later in de mouw.... hij heeft hem nog en hij deed het 1 jaar geleden nog... maar met wat ik nu weet als dat niet zo was geweest was dat ook niet zo gek geweest vrees ik.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3056931
Mijn katten zijn allemaal gechipt, maar eerlijkheid gebied mij te zeggen dat Luis' gegevens niet up to date in de database zitten.
In belgie zijn chips namelijk een stuk duurder omdat je verplicht bent een europees paspoort te nemen en dat is duurder dan gewoon inschrijven (administratie).  Voor een kat waar je niet mee wil gaan reizen vind ik dat de grootste onzin, maar ja, niets aan te doen.
Alleszinds Luis was gechipt via het asiel waar hij vandaan komt en dat was in NL en hij zit daar nog in de databank op ons oude adres.  Mijn toenmalige DA zei dat hem gewoon overschrijven naar de belgische databank bijna net zoveel kostte als helemaal chippen en dat als hij kwijt zou raken de buurlanden-database's ook gecheckt worden.  Dus vonden we dat wel weggesmeten geld, ook omdat hij gewoon niet buiten komt en het dus pas nodig zou zijn in the unlikely event hij zou ontsnappen.
Nu heeft een andere DA mij wel gezegd dat het voor 13 euro kan, dus ga ik hem wel eens laten overzetten op de belgische databank en ons nieuw adres.  We gaan onze tuin afzetten, wat nooit 100% veilig is uiteraard en als er eentje kan ontsnappen is het Luis...  ::)  Dus je weet maar nooit.

Ik weet niet of ik zou laten chippen als ik een kattenren zou hebben die echt dicht is.  Hoe groot is de kans dat ze daaruit ontsnappen? Zit er een deur in de ren? Zijn er zwakke plekken of is ze compleet dicht?
Als er een kans is, hoe klein ook, zou ik wel laten chippen. Maar als ze echt dicht is, en je geen ramen met risico's hebt, dan denk ik dat ik het ook niet meer zou doen.
Aangezien wij de tuin gaan afzetten met een schrikdraad en niet compleet helemaal afgesloten kooi, zullen ze hier in de toekomst allemaal wel gechipt worden.  Al denk ik dat ze dat meestal al zullen zijn... uit het asiel of bij een fokker vandaan, meestal zijn ze toch al gechipt...
Los van het feit dat het dus in belgie verplicht is, maar ik denk dat ze daar enkel een punt van maken (als ze dat al doen) bij katten die los buiten komen.  Wie houdt zijn katten nu ook binnen...  ::)

Tijdens de castratie lijkt me een goed plan. Los van het feit dat hij dan onder narcose is en dergelijk, geven ze ook bijna altijd een preventieve AB-spuit en das ook een goed moment voor zoiets lichaamsvreemds als een chip. Als hij dan toch zo'n spuit krijgt (ik weet eigelijk niet of je daar niet onderuit kan, of dat noodzakelijk is  :(), kan je daarop meeliften voor de chip.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op ma 12 jan 2015, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3056945
Wat ik heb begrepen bij de DA (DierenAmbulance), is dat katten laten chippen nog niet verplicht is, alleen honden.... Kan het verkeerd hebben :-\...... Tot nu toe, zijn de katten die binnen zijn gekomen, niet gechipt :'(..... Of niet geregistreerd.....
Door hannabelgje
#3056959
De ren is helemaal dicht gemaakt met kippengaas. Er zit wel een deur in. Chippen van katten is in Be verplicht dacht ik. In Nederland weet ik niet. Castreren/steriliseren is hier ook verplicht bij katten. Op dit moment is volgens mij alleen Zoë de hond gechipt en de katten niet. Ik kan me tenminste niet herinneren dat ik Wasabi hier heb laten registreren. Koste hier 5 jaar geleden iets van 17 euro inderdaad vanwege dat paspoort.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3056971
Ik heb bij mijn katten 49 euro betaald voor chippen en registreren.
Ik weet het nog heel goed, want ik vond het dus ook erg veel geld...  :-\
Door Anne in Zweden
#3057002
Nadat er twee (gechipte) katten van mij waren verdwenen in drie jaar tijd, die nooit meer zijn teruggevonden, heb ik zelf een mini-chiplezer gekocht. Daarmee check ik regelmatig of de chips bij mijn beestjes nog leesbaar zijn. Is ook handig als we ooit aan de grens met Zweden worden aangehouden en moeten bewijzen dat onze dieren de dieren zijn die bij de paspoorten horen die we laten zien. En het is handig als je in de kattenopvang werkt als vrijwilliger en er weer eens een vondelingetje wordt binnengebracht. Al moet ik de eerste gechipte gevonden kat nog tegenkomen. :(
Door Anne in Zweden
#3057007
pearlsofpassion schreef: Waar heb je dat gehaald? En hoeveel kostte het?
Bij Amazon.de besteld, deze:



Is heel handig en klein, ik heb hem altijd bij me, voor het geval ik een loslopend dier tegenkom.
Door Ruisje
#3057013
Anne in Duitsland schreef: Bij Amazon.de besteld, deze:



Is heel handig en klein, ik heb hem altijd bij me, voor het geval ik een loslopend dier tegenkom.
Anne to the rescue! :biggrin2:
Door Khari
#3057021
Bij mij zijn ook alle dieren gechipt en de nestjes kittens worden gelijk met de eerste enting op 9 weken ook gechipt.
Ik weet eigenlijk niet zeker of ik vanuit de fokvereniging moet, maar zo kan het ook ieder geval niet worden vergeten en wil ze echt gechipt hebben voor het geval dat.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3057049
Khari schreef: Bij mij zijn ook alle dieren gechipt en de nestjes kittens worden gelijk met de eerste enting op 9 weken ook gechipt.
Ik weet eigenlijk niet zeker of ik vanuit de fokvereniging moet, maar zo kan het ook ieder geval niet worden vergeten en wil ze echt gechipt hebben voor het geval dat.
Dat is op zich iets heel goeds natuurlijk, maar je hebt er uiteindelijk geen bal aan als de chip niet geregistreerd wordt.
Wij deden dat bij de fokker thuis, voor de pup mee naar huis mocht. Want die wilde dus ook echt zeker weten dat als er iets zou gebeuren de pup ook zo snel mogelijk weer thuis was.

Wij hebben alle dieren die gechipt zijn een dag rust gegeven. Zelfs de veulens bleven op stal.
Bijvoorbeeld dinsdagmiddag chippen en op stal blijven, woensdag op stal blijven en donderdag weer naar buiten. Een chip heeft echt tijd nodig om in te kapselen, daarmee wordt de kans op wandelen sterk verminderd.
Door Khari
#3057102
Hope schreef: Dat is op zich iets heel goeds natuurlijk, maar je hebt er uiteindelijk geen bal aan als de chip niet geregistreerd wordt.
Wij deden dat bij de fokker thuis, voor de pup mee naar huis mocht. Want die wilde dus ook echt zeker weten dat als er iets zou gebeuren de pup ook zo snel mogelijk weer thuis was.

Wij hebben alle dieren die gechipt zijn een dag rust gegeven. Zelfs de veulens bleven op stal.
Bijvoorbeeld dinsdagmiddag chippen en op stal blijven, woensdag op stal blijven en donderdag weer naar buiten. Een chip heeft echt tijd nodig om in te kapselen, daarmee wordt de kans op wandelen sterk verminderd.
Ik neem van de kittens de formulieren ook mee, vul zelf de nieuwe eigenaar in en verzend deze als het kitten verhuist is.

De dag rust gaat hier met de kittens echt niet lukken, ze zullen hooguit bij thuiskomst nog 2 tellen beduust zijn van het hele gebeuren en dan wordt er al weer in sneltrein vaart gesprint, gesprongen en geklommen. Rust komt echt niet in hun woordenboek voor
Gebruikersavatar
Door Hope
#3057133
Khari schreef: Ik neem van de kittens de formulieren ook mee, vul zelf de nieuwe eigenaar in en verzend deze als het kitten verhuist is.

De dag rust gaat hier met de kittens echt niet lukken, ze zullen hooguit bij thuiskomst nog 2 tellen beduust zijn van het hele gebeuren en dan wordt er al weer in sneltrein vaart gesprint, gesprongen en geklommen. Rust komt echt niet in hun woordenboek voor
Met kittens lijkt me dat lastig inderdaad. Met pups zou je nog kunnen overwegen ze een dagje in de ren te laten. Dat deed de fokster van Nelson, daar gingen de hondjes allemaal de tuin in overdag en dat mochten ze niet op de dag van het chippen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door