Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door doranto
#3053443
Nadia schreef: Ik heb Harrie 1x gezien. Ik vond hem helemaaaaaaaal niet dominant. Ik vond het een hele fijne hond.
Wanneer was dat dan? ???
Door Nadia
#3053449
Uhmm de datum weet ik niet meer. Maar toen er 'ooit' een levering bij jou was en ik bij jou een vriezer kwam over hevelen.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3053542
pffff. Ik zou het niet meer weten  :-[
Maar inderdaad, wij vinden Harrie ook helemaal niet dominant. Wél is hij vrij druk en een kletskous. Hij 'praat' nogal veel en heeft overal commentaar op  ;D, maar het is een hele lieve grote knuffelbeer!

Ik ga me trouwens definitief aanmelden bij Monique Bladder. Ik heb van alles opgezocht over lat en bat enzo en volgens mij is het allemaal om het even. Naar mijn idee ontloopt het mekaar allemaal niet zoveel. De resultaten zijn als het goed is hetzelfde. Monique zit van hieruit dichterbij. Was Yvette dichterbij geweest, waren we daar waarschijnlijk heen gegaan. 22 februari is de eerste van een serie van 5 sessies. Daarna nog 2 x een 'na' sessie of zoiets.
We hebben al veel leesvoer gekregen van Monique, dat gaan we nu eerst maar eens even grondig doorspitten.
Heb er zin in! :D Hoop zó dat het gaat helpen!!
Door Lil
#3053600
Wat onwijs goed!

Heel veel plezier en succes!!!  :-* :-* :-*

(ja, ik heb ontdekt dat gedragstherapie leuk kan zijn na ook een aantal nare ervaringen  ;))
Gebruikersavatar
Door doranto
#3082222
Even een update.
De eerste 2 cursusdagen bij Monique en Erika zitten er inmiddels op. De eerste was theorie en tijdens de 2de les, namen 2 cursisten hun hond mee waar afzonderlijk een BAT-sessie mee werd gedaan. Was leerzaam om te zien.
Zojuist ben ik met Harrie hier tegenover op een parkeerterrein en grasveldje wezen BAT-en. Zakje snackjes in mijn jaszak en gaan met die banaan.
Het eerste stuk liep hij alleen maar stevig door aan het uiteinde van de lange lijn. Ik heb toen, toen hij niet keek wat snackjes gestrooid en een "slow-stop"  ::) gemaakt en ben gewoon stil blijven staan. Toen hij naar mij terug liep ontdekte hij de snackjes  :D en zijn neus is naderhand nauwelijks nog van de grond geweest. Hij heeft het hele grasveldje en de parkeerplaats minimaal 2 keer helemaal onderzocht. Je weet maar nooit hè wat daar allemaal voor lekkers ligt en héél toevallig lagen er inderdaad hier en daar steeds weer snackjes  :biggrin2:
We zijn nog niet echt een 'trigger' (hond) tegen gekomen, behalve een man die met een klein kindje op een driewieler aan het wandelen was. Het kindje wilde Harrie graag aaien (maar vond zo'n heeele grote hond eigenlijk best wel eng). Ik heb hem Harrie wat snackjes laten geven wat beiden heel leuk vonden.
Ik merkte wel dat Harrie door al dat gesnuffel heel erg rustig werd. Toen we naderhand weer thuis waren stond hij met zijn kop op de vensterbank in de keuken te kijken hoe er een wandelaar met hondje vlak langs het hek liep  :o. ZONDER TE REAGEREN!!!
Ik denk dat als het ons lukt zijn stressemmertje wat leger te houden we best wel eens leuke resultaten zouden kunnen behalen.
Zijn constante jeuk helpt natuurlijk ook niet mee. Door jeuk krijg je stress en door stress krijg je jeuk, een visuele cirkel  :-\
Misschien dat zijn jeuk straks ook afneemt als hij minder gestrest is. Dat zou natuurlijk geweldig zijn!
Aankomende zondag is Harrie aan de beurt voor een BAT-sessie bij Monique.
Wordt vervolgt  :)
Laatst gewijzigd door doranto op do 05 mar 2015, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3108434
Even, zoals beloofd, een update.
Het gaat langzaamaan steeds beter! De reden daarvoor is volgens ons vooral gelegen in ónze bewustwording van het vullen van zijn stressemmertje. Wij zijn, doordat Monique ons daar op attent maakte, oplettender geworden naar dingen die ervoor zorgen dat hij zich opwindt.
Door zijn hyper gedrag, deden we bijvoorbeeld vaak een deur of hek dicht bij de stallen als we met de verzorging van de beesten bezig waren, zodat hij niet mee naar binnen kon.
Dat was voor ons gemakkelijker omdat je hem dan niet constant in de gaten hoefde te houden.
Voor hém gaf het echter helemaal geen rust, integendeel. Hij werd dan juist steeds opgewondener. Een vicieuze cirkel dus.  :P
Nu nemen we hem overal zoveel mogelijk mee, de stallen in, de weides op, en dat werkt! In het begin was hij wat té enthousiast tussen de geiten en lammeren, maar dat gaat nu steeds beter. Hij wordt steeds relaxter, zodat we hem nu ook steeds minder in de gaten hoeven te houden en tot de orde hoeven te roepen omdat hij te wild gaat doen. Nog ff en dan kan hij de lammeren die bijgevoerd moeten worden de fles gaan geven.  ;D
Dit overal bij betrekken, begint inmiddels ook zijn weerslag te krijgen in zijn algemene gedrag, inclusief zijn lopen aan de riem :D. Hij laat zich steeds gemakkelijker door ons afleiden als we een andere hond passeren, wat eerder op geen enkele manier lukte! Het afleiden is echter volgens Monique meer de 'survival modus' en leert hij daar niet zoveel van. Het leren moet volgens haar gebeuren van de BAT-sessies.

Voor wat betreft het BAT-ten, hadden wij het idee dat het voor Harrie niet zo goed werkte.
De bedoeling van BAT is namelijk dat je hond zélf de beslissing gaat nemen om niet op andere honden af te stormen. Wij hadden het idee dat Harrie die beslissing nooit uit zichzelf zou gaan nemen, omdat hij het volgens ons véél te leuk en spannend vindt om op andere honden af te stormen.
Wij hebben hierover met Monique overlegd en volgens haar vindt hij het weliswaar spannend maar niet persé leuk! Dat las zij af uit zijn lichaamshouding…. ???
Dat bracht ons aan het twijfelen en daarom gaan we nu dus ijverig door op de ingeslagen weg, inclusief het BAT-ten!  :)
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3108438
Wat gaaf dat je ook op andere dingen traint!!  :D

Hier alleen de BAT gedaan, maar het helpt echt!! Natuurlijk houdt Jacy nog steeds niet van op hem afstormende onbekende honden, maar bekende honden en onopgevoede pups mogen ALLES bij hem (van mij weer niet natuurlijk ::) :P ).

Ik hoop dat het voor Harrie net zo gaat worden als bij ons.  ;) O0  Vraag me trouwens wel af hoe het met zijn zij is?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door