Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Kaela
#3052695
Lil schreef: Negeren wordt het vaak niet beter van, dan gaan we dus stug door.

Ik zo het net zo doen als met overmatig blaffen. Commando luid en stil aanleren (kun je zo noemen als je wilt). Kun je zeggen stil en dat belonen. Denk dat zo iets sneller werkt. Hier geleerd aan een overmatige blafferd en het helpt gelukkig ook tegen het piepen dat heb ik niet meer apart hoeven aanleren.
Negeren is ONWIJS moeilijk. Zo niet volkomen onmogelijk. Als je hond miept en je zucht, je draait je ogen weg, je houd je adem een halve tel in, je hart slaat ietsje sneller of wat voor ieniemini piepklein detailtje ook je (of je lichaam) doet, dan negeer je al niet meer. Ik denk dat negeren prima werkt, als wij mensen dat echt zouden kunnen. Maar we kunnen het niet. En als je het dan per ongeluk eerst wel goed doet, dan wordt het gedrag altijd eerst nog erger en moet je vol blijven houden, nog zoiets wat voor de mensch gewoon onwijs lastig is.

Jou oplossing vind ik ook een hele goede. Op commando zetten en sturen.
Door Lil
#3052757
Kaela schreef: Negeren is ONWIJS moeilijk. Zo niet volkomen onmogelijk. Als je hond miept en je zucht, je draait je ogen weg, je houd je adem een halve tel in, je hart slaat ietsje sneller of wat voor ieniemini piepklein detailtje ook je (of je lichaam) doet, dan negeer je al niet meer. Ik denk dat negeren prima werkt, als wij mensen dat echt zouden kunnen. Maar we kunnen het niet. En als je het dan per ongeluk eerst wel goed doet, dan wordt het gedrag altijd eerst nog erger en moet je vol blijven houden, nog zoiets wat voor de mensch gewoon onwijs lastig is.

Jou oplossing vind ik ook een hele goede. Op commando zetten en sturen.
Ja precies. Negeren is hier 12 jaar geleden al afgeschaft.

Veel wegen naar Rome en dit is voor mij de gemakkelijkste, maar voor een ander misschien niet. Sterker nog op commando zetten kun je combineren met ook duidelijk zeggen nu gaan we zus en zo doen (maar dan niet gaan belonen voor alternatief dat is denk ik verwarrend). Maar zeggen wat je doet is cruciaal ook bij kammen en dierenarts en zo. Achterpootje, oor, tandjes maakt het allemaal voorspelbaar en minder spannend. Ik ben bang voor de tandarts en ben heel blij dat hij alles dat hij doet heel duidelijk benoemt.
Gebruikersavatar
Door Leonie.
#3052774
Kaela schreef: En als je het dan per ongeluk eerst wel goed doet, dan wordt het gedrag altijd eerst nog erger en moet je vol blijven houden, nog zoiets wat voor de mensch gewoon onwijs lastig is.
Het werkt toch vaak wel! Ik heb die extinction burst wel meegemaakt hoor :) Ook blaffen naar bekenden in het park heeft hij afgeleerd doordat ik iedereen vroeg hem te negeren zodra hij begon. Iedereen was verbaasd dat hij zo stil was daarna. Tja, als iemand hem dan weer flink aanmoedigt begint hij inderdaad weer.

Maar ik denk wel dat het per situatie verschilt. Bij het miepen in huis zijn duidelijke regels wellicht effectiever.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3052791
Leonie. schreef: Het werkt toch vaak wel! Ik heb die extinction burst wel meegemaakt hoor :) Ook blaffen naar bekenden in het park heeft hij afgeleerd doordat ik iedereen vroeg hem te negeren zodra hij begon. Iedereen was verbaasd dat hij zo stil was daarna. Tja, als iemand hem dan weer flink aanmoedigt begint hij inderdaad weer.

Maar ik denk wel dat het per situatie verschilt. Bij het miepen in huis zijn duidelijke regels wellicht effectiever.
Ik denk dat je in dit geval onderscheid kan maken tussen niet reageren en negeren. Niet reageren is redelijk makkelijk als je je er bewust van bent. Omdat je bij niet reageren nog wel de vrijheid hebt om dingen te doen die de hond niet als belonend ervaart (zoals gewicht van je ene been op de andere verplaatsen als je staat te wachten, beetje om je heen kijken, dat soort dingen). Bij negeren is álles wat je doet belonend voor de hond en doe maar eens een uur lang helemaal niets.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door