Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lil
#3045451
bloemetje schreef: Hier spreekt men een mengeling van Zaans en Amsterdams (west fries noemen ze het geloof ik). Ik praat zo terug als ik zo word aangesproken :biggrin2:. Alleen het echte zaanse eut en theus doen we hier niet. Mijn taaltje is trouwens aan het uitsterven  :'(. Dat vind ik wel jammer. 

In het dagelijks leven heb ik wel een wat rauwe manier van spreken en kun je best horen waar ik vandaan kom. Ik vind dat dat ook mag. Op mijn werk is het trendy om keurig te spreken nee hoojj en ja hoojj bleh  :-X. Ik mag daar graag met rollende rrrrrr tegenin gaan :biggrin2:
hoojj is net zo goed een accent! Afbeelding
Door Lil
#3045459
bloemetje schreef: Niet als je t express doet of t jezelf aan meet  ::)

Tegen mij zeggen ze oooo wat ben jij toch een boejjj  :o

Bent ik trots op dan  :biggrin2:
boerrrrrr zou ik ook trots op wezen in jou geval Afbeelding Afbeelding
#3045465
Ruisje schreef: Ik ben in die buurt geboren en getogen, dus ja ik kom er nog met enige regelmaat. In 2006 heb ik de randstad voor het Limburgse land verruild en als ik nu naar Holland ga, merk ik hoe zeer ik die randstad NIET mis! ;)
Dat bedoel ik. :)
Als wij weer wegrijden en de Randstad weer achter ons laten is dat altijd weer een opluchting.
#3045466
Mieke L. schreef: En een boejj is? Een boer? En wordt dat echt gezegd? Ik zou zeggen sloan pa!
Lil schreef: boerrrrrr zou ik ook trots op wezen in jou geval Afbeelding Afbeelding
Boerrrrr ja  ;D even voor de beeldvorming: ik werk in Amsterdam :o. Als ze boos worden komt dat naar boven. Dan is de j ineens weer een r...

Ja hoorrr ben ik. Vroeger waren de mensen hier trouwens eenden en kippenboeren. Mijn vader en opa waren kippenboer.  :biggrin2:
Door Lil
#3045468
bloemetje schreef: Boerrrrr ja  ;D even voor de beeldvorming: ik werk in Amsterdam :o. Als ze boos worden komt dat naar boven. Dan is de j ineens weer een r...

Ja hoorrr ben ik. Vroeger waren de mensen hier trouwens eenden en kippenboeren. Mijn vader en opa waren kippenboer.  :biggrin2:
Ach toen ik in Maastricht studeerde was ik ook boer, want ik kwam van buiten Maastricht (woonde toen in Heerlen, heel dorps ahum). Zegt meer over degene die dat zegt!
#3045473
Grappig trouwens dat zo een accent kan wegvallen en bovenkomen afhankelijk met wie je spreekt. Vl is ook geboren Amsterdam daarna tientallen jaren Almere net als jij Mieke  :biggrin2:. Hij spreekt niet zo Amsterdams meer. Tot hij een echte Amsterdammer spreekt  ;D.
Lil schreef: Ach toen ik in Maastricht studeerde was ik ook boer, want ik kwam van buiten Maastricht (woonde toen in Heerlen, heel dorps ahum). Zegt meer over degene die dat zegt!
O ik maak me er ook niet zo druk om. Ik vind t wel grappig om ze te terug te plagen zo nu en dan.  :biggrin2:
#3045483
Is het Zaans een taal , een dialect , of gewoon een spraakgebrek  :biggrin2:

Wie skraift blaift ( Wie schrijft die blijft )

De are kant ( De andere kant )

Bangeskaitterd je skeet temet in de broek

Me kenne et niet begaffele ( Als men het werk niet meer aankan )

Beskete ( Je ziet er pips uit )

Buussie komt nog welles een bakkie doen ( Buurvrouw komt koffie drinken )

Temet ( Bijna )

Apteek ( Apotheek )

As je eut ben geweest moet je niet skeef over de spoboomen gaan ( Als je uit bent geweest moet je niet scheef over de spoorbomen gaan )

Theus ( Thuis )

En dit alles ook nog behoorlijk zangerig . Ik heb mezelf een keer gehoord , op toen nog een cassetterecorder . Ik schrok er van , snel uit dat ding  :biggrin2:
Ik kan wel heel netjes uit en thuis zeggen , school en spoorbomen . Maar er moet wel aan gedacht worden
#3045485
Bij mij is het wat ingewikkeld. Ik ben geboren en getogen in West-Friesland, maar ben eigenlijk import, want mijn ouders komen uit de Gooi- en Vechtstreek. Daarom deden mijn ouders er vroeger alles aan, dat wij (mijn zus en ik) geen West-Fries dialect spraken. Bijna mijn hele familie woont in de Gooi-en Vechtstreek, ik probeerde altijd ABN te praten, maar als ik iets vertelde moest ik het op verzoek nog een keer vertellen, omdat ik "zo leuk zing tijdens het praten" en omdat er soms toch wat West-Friese woorden of uitdrukkingen gebruikt werden. En in West-Friesland vonden mijn vrienden altijd dat ik als een "kakker" sprak.

Inmiddels woon ik al 9 jaar in Berlijn, ik probeer "zuiver" ABN te spreken, maar dat schijnt met een zwaar Duits accent te zijn  ??? , en Duits spreek ik met een voor de meeste Duitsers niet thuis te brengen accent (in ieder geval horen de meesten niet meer dat het een Nederlands accent is  :biggrin2: ).
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door