Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lil
#3049582
robbiekomvoor schreef: Eh,wat is er mis met een slip ketting?
Schade aan luchtpijp en strottenhoofd en nekwervels. Je fietst met 16 km/h en hond loopt zich helemaal vast dan is hij behoorlijk gelanceerd aan zijn nek waarbij hij met die snelheid letterlijk gewurgd wordt.

Slipkettingen mogen nergens meer waar ik kom. Hele andere discussie maar vroeger in de tijd dat men honden flink hard strafte zei men al dat een prik band voor onervaren mensen beter was, want dat leverde minder letsel op bij verkeerd gebruik. Zal wel ergens vandaan komen. Maar ik gebruik het niet, neemt niet weg dat je het als hulpmiddel zonder problemen kunt gebruiken maar dan niet aan een fiets. Pak dan een half check of brede halsband met stop zodat de hond niet letterlijk gewurgd wordt.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3049596
Lil schreef: Schade aan luchtpijp en strottenhoofd en nekwervels. Je fietst met 16 km/h en hond loopt zich helemaal vast dan is hij behoorlijk gelanceerd aan zijn nek waarbij hij met die snelheid letterlijk gewurgd wordt.

Slipkettingen mogen nergens meer waar ik kom. Hele andere discussie maar vroeger in de tijd dat men honden flink hard strafte zei men al dat een prik band voor onervaren mensen beter was, want dat leverde minder letsel op bij verkeerd gebruik. Zal wel ergens vandaan komen. Maar ik gebruik het niet, neemt niet weg dat je het als hulpmiddel zonder problemen kunt gebruiken maar dan niet aan een fiets. Pak dan een half check of brede halsband met stop zodat de hond niet letterlijk gewurgd wordt.
Dat dus. En met een slipketting kun je (net als een bit) alleen maar straffen. Straffen door middel van een pijnprikkel of niets doen. Dat is toch iets wat je met alle hedendaagse positieve trainingsmethodes niet meer (of misschien bij uitzondering doelgericht ingezet, maar ik kan daar niet echt een goed voorbeeld voor bedenken) moet willen.
#3049620
Lil schreef: Schade aan luchtpijp en strottenhoofd en nekwervels. Je fietst met 16 km/h en hond loopt zich helemaal vast dan is hij behoorlijk gelanceerd aan zijn nek waarbij hij met die snelheid letterlijk gewurgd wordt.

Slipkettingen mogen nergens meer waar ik kom. Hele andere discussie maar vroeger in de tijd dat men honden flink hard strafte zei men al dat een prik band voor onervaren mensen beter was, want dat leverde minder letsel op bij verkeerd gebruik. Zal wel ergens vandaan komen. Maar ik gebruik het niet, neemt niet weg dat je het als hulpmiddel zonder problemen kunt gebruiken maar dan niet aan een fiets. Pak dan een half check of brede halsband met stop zodat de hond niet letterlijk gewurgd wordt.
16km is behoorlijk hard fietsen hoor,mijn scootmobiel gaat maximaal 15km,met mijn 2 herders rij ik 12/13km per uur,dan draven ze in een behoorlijk tempo,het is nl niet de bedoeling om ze keihard te laten galopperen,wat wel gebeurd als je een tempo aanhoud van 16km.
Janice draagt al jaren een slip ketting,dit omdat ik niet wil dat ze los komt als de zoveelste keffer aan een flex achter ons aan gaat,slip wordt trouwens enkel gebruikt voor correctie.
Persoonlijk denk ik dat het wel mee zal vallen met letsel aan strottenhoofd en nekwervels,tenzij je 10km gaat fietsen met een hond die er constant inhangt...
#3049629
Kaela schreef: Dat dus. En met een slipketting kun je (net als een bit) alleen maar straffen. Straffen door middel van een pijnprikkel of niets doen. Dat is toch iets wat je met alle hedendaagse positieve trainingsmethodes niet meer (of misschien bij uitzondering doelgericht ingezet, maar ik kan daar niet echt een goed voorbeeld voor bedenken) moet willen.
Ik doe niet aan hedendaagse positieve trainingsmethodes,ik handel naar gevoel en als ik vind dat een slipketting goed werkt bij mijn hond,dan doe ik dat ;)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3049643
robbiekomvoor schreef: Ik doe niet aan hedendaagse positieve trainingsmethodes,ik handel naar gevoel en als ik vind dat een slipketting goed werkt bij mijn hond,dan doe ik dat ;)
Van mij mag je. Maar dat maakt de werking van de slipketting niet anders. Jij vraagt ons wat er mis is met de slipketting, dus wij geven antwoord, sorry als je dat vervelend vindt.
#3049658
Kaela schreef: Van mij mag je. Maar dat maakt de werking van de slipketting niet anders. Jij vraagt ons wat er mis is met de slipketting, dus wij geven antwoord, sorry als je dat vervelend vindt.
Ik vind het niet vervelend en waardeer jullie bezorgdheid,ik kijk er alleen anders naar :)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3049707
robbiekomvoor schreef: Ik vind het niet vervelend en waardeer jullie bezorgdheid,ik kijk er alleen anders naar :)
Ik begrijp oprecht niet  waar je dan anders naar kijkt. Lil en ik dragen toch vooral feiten aan (op het stukje van mij over of je dat moet willen na). Ik begrijp niet zo goed wat daar anders naar te kijken is.
Door Lil
#3049712
robbiekomvoor schreef: 16km is behoorlijk hard fietsen hoor,mijn scootmobiel gaat maximaal 15km,met mijn 2 herders rij ik 12/13km per uur,dan draven ze in een behoorlijk tempo,het is nl niet de bedoeling om ze keihard te laten galopperen,wat wel gebeurd als je een tempo aanhoud van 16km.
Janice draagt al jaren een slip ketting,dit omdat ik niet wil dat ze los komt als de zoveelste keffer aan een flex achter ons aan gaat,slip wordt trouwens enkel gebruikt voor correctie.
Persoonlijk denk ik dat het wel mee zal vallen met letsel aan strottenhoofd en nekwervels,tenzij je 10km gaat fietsen met een hond die er constant inhangt...
Praat geen onzin die hond draafde gewoon in dat tempo. Mijn huidige (zeer) grote hond draaft nog bij 25 km/h. 16 km/h mag tijdens de UV waar ze absoluut moeten draven. Zo hard is dat niet. Mijn herders zaten ook rond de 15-16 in draf. De grote probeer ik dat te leren 20 vind ik te hard voor een hond er langs stel dat die reageert op iets(zonder hond is 25 wel fijn tempo).

Wat er gebeurd bij goed gebruik zal meevallen hoop ik, maar jij raad het mij aan bij een hond die zich lanceert door zich vast te lopen. Maar goed die hond is al 16 jaar over de regenboog brug. Stamt dus uit de tijd dat slipketting normaal was voor de hele wereld maar je er niet mee mocht fietsen, toen al niet. Maar ik vind het niet erg dat je het gebruikt maar het advies in deze situatie vind ik gevaarlijk. En voor los trekken heb je half check trekt dicht maar niet 100% Daar heb ik met 1 herder ook mee gefietst in de aanleer fase, zij meende vanuit draf even te kunnen gaan plassen en ik was ook bang dat ze dan uit tuig stapte. Later deed ze het niet meer en ging ze aan tuig.
Laatst gewijzigd door Lil op wo 31 dec 2014, 07:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3049734
Ik begrijp het wel. Ik heb ook echt serieus overwogen om Nelson aan een slip te doen omdat wandelen gewoon niet leuk meer was. Nelson liet mij uit in plaats van ik hem.
Als ik een slipketting in huis had gehad dan had ik hem eraan gedaan.
Maar goed, er was ook die andere stem die zei dat het toch ook anders moest kunnen, en dus ben ik eerst opnieuw gaan trainen met u-lead en clicker.

Voor ons was dat voldoende. Maar ik begrijp echt dat je het soms gewoon niet meer weet.
Ik heb mijn u-lead met een extra riempje vastgemaakt aan een halsband voor als hij er uit zou komen, dat is me ooit 1 x gebeurd. Uitbreken kan nu niet meer. Als hij het tuig uittrekt hangt de hele mikmak inclusief riem aan de halsband.
Door Lil
#3049781
Hope schreef: Ik begrijp het wel. Ik heb ook echt serieus overwogen om Nelson aan een slip te doen omdat wandelen gewoon niet leuk meer was. Nelson liet mij uit in plaats van ik hem.
Als ik een slipketting in huis had gehad dan had ik hem eraan gedaan.
Maar goed, er was ook die andere stem die zei dat het toch ook anders moest kunnen, en dus ben ik eerst opnieuw gaan trainen met u-lead en clicker.

Voor ons was dat voldoende. Maar ik begrijp echt dat je het soms gewoon niet meer weet.
Ik heb mijn u-lead met een extra riempje vastgemaakt aan een halsband voor als hij er uit zou komen, dat is me ooit 1 x gebeurd. Uitbreken kan nu niet meer. Als hij het tuig uittrekt hangt de hele mikmak inclusief riem aan de halsband.
Ja, ik snap dat helemaal! Maar niet in de situatie die ik schetste. Kom ik in de situatie dan kies ik liever prikker dan slipketting. Weet dat het raar klinkt, maar gelet op wat ik van de hulpmiddelen weet zou dat mijn keuze zijn en dat is heel persoonlijk.
#3049885
Kaela schreef: Ik begrijp oprecht niet  waar je dan anders naar kijkt. Lil en ik dragen toch vooral feiten aan (op het stukje van mij over of je dat moet willen na). Ik begrijp niet zo goed wat daar anders naar te kijken is.
Ieder kijkt simpelweg naar zijn eigen omstandigheden en hond.
Ik zou er ook nooit zo snel voor kiezen, maar heb nu toch bij Charlie een semi-slip om met fietsen.

Charlie loopt supernetjes naast de fiets, maar ziet hij een (bekende) hond dan trekt hij behoorlijk en wordt erg enthousiast. Charlie is echt een superbrave hond, maar op welke manieren ik ook trainde met hem, honden blijven het summum en tja, mijn lichaam kan dat niet meer handelen, met als gevolg een schouder of pols die luxeert. Nu is tijdens het fietsen een korte waarschuwing (niet hard) genoeg om hem er weer bij te krijgen.

Simpel, het is dit of hem niet meer genoeg beweging kunnen geven. Dus ja, ik kies voor dit want Charlie is mijn lust en leven.
Alert ben ik op alles, ook paaltjes, kijk goed ver vooruit.
In jouw ogen dus misschien onvoorstelbaar, maar voor mij en Charlie is dit de keus.

Overigens heb ik ook zo'n ding aan de fiets gehad, maar hier liep Charlie totaal niet ontspannen aan.
Door Lil
#3049899
Ja daar begon de discussie mee. Toen ik zei dat ding heeft een losbreek optie en die heb je nodig, maar soms worden hondjes na 1 keer los heel slim. Alle honden hingen als een idioot in die veer trouwens. Ik heb nog een vaste stang gehad, maar die beviel ook niet. Dus alles hier gewoon lijn in de hand. kan ik vasthouden of loslaten zoals ik wil.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3049950
Maxi's 3-tal schreef: Simpel, het is dit of hem niet meer genoeg beweging kunnen geven. Dus ja, ik kies voor dit want Charlie is mijn lust en leven.
Alert ben ik op alles, ook paaltjes, kijk goed ver vooruit.
In jouw ogen dus misschien onvoorstelbaar, maar voor mij en Charlie is dit de keus.

Overigens heb ik ook zo'n ding aan de fiets gehad, maar hier liep Charlie totaal niet ontspannen aan.
Dan heb ik mij niet duidelijk uitgedrukt. Ik begrijp best dat mensen in specifieke omstandigheden specifieke oplossingen zoeken. En dat we met zijn allen tegen beperkingen aanlopen, zoals voor jou je fysiek bijvoorbeeld. Ik weet niet wat je bedoeld met een semi-slip, maar dat klinkt voor mij niet als een slipketting. Ik gebruik zelf jachtlijnen met stop of halfchecks, omdat Oscar geen tuig wil en een halsband veel te strak moet (anders kan hij er uit komen omdat zijn nek dikker is dan zijn kop en los komen is bij Oscar echt een risico wat we niet kunnen lopen). Maar dat vind ik heel iets anders dat een slipketting.

Wat ik onvoorstelbaar vind, is dat mensen, ondanks de kennis dat beloningsgericht met je hond (en paard, kat, papegaai enz) omgaan véél effectiever en veel minder stessvol is, permanent met een slipketting lopen. Dat snap ik niet. Ik weet dat het heel erg als een waardeoordeel over komt en deels is het dat wel, maar deels is het ook gewoon echt simpelweg niet snappen zonder verder waardeoordeel. En vanuit dat laatste deel is mijn opmerking naar Robbiekomvoor ontstaan, dus ondanks dat dit met tekst heel moeilijk is, dus zonder verder waardeoordeel bedoeld.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door