Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door kakocavi
#3030323
Kaela schreef: Maar waarom moet een hond, om veilig en sociaal los te kunnen lopen, kunnen blijven liggen met de baas uit zicht?

Ik ben wel voor een losloopgebieden-examen. Maar dan met wat simpele etiquette en eenvoudigweg de test of de hond komt als je roept. En dan niet super-mega-streng, maar wel zo dat een hond met enig fatsoen komt als je roept. Geef mensen op die manier een zet in de juiste richting van rekening met elkaar houden en haal de vervelende dwarsliggers eruit door ze de toegang te ontzeggen na asociaal gedrag.

Ik zou met Oscar natuurlijk zakken als een baksteen, maar ik heb er voor hem toch weinig belang bij  ;D
Ik denk dat de strengheid vooral is omdat honden op zo'n test vaak veel beter luisteren dan in het bos met veel afleidingen. Ik heb weinig ervaring met honden, maar ik heb wel het idee dat honden niet onder alle omstandigheden even goed luisteren. Een hond die op een test redelijk goed luistert kan als hij een konijntje tegenkomt in het bos opeens weg zijn en alles verder negeren. Een hond die extreem goed luistert doet dat misschien wat minder snel.

Nogmaals, ik ben geen kenner hè, het is maar een idee :)
Door Lil
#3030436
kakocavi schreef: Ik denk dat de strengheid vooral is omdat honden op zo'n test vaak veel beter luisteren dan in het bos met veel afleidingen. Ik heb weinig ervaring met honden, maar ik heb wel het idee dat honden niet onder alle omstandigheden even goed luisteren. Een hond die op een test redelijk goed luistert kan als hij een konijntje tegenkomt in het bos opeens weg zijn en alles verder negeren. Een hond die extreem goed luistert doet dat misschien wat minder snel.

Nogmaals, ik ben geen kenner hè, het is maar een idee :)
Je hebt helemaal gelijk in wat je schrijft, zo werkt dat idd bij  honden  ;)

Maar die test is voor heel wat anders bedoeld: toelatingsexamen om wedstrijden te mogen lopen  ;)
Ik ga het ook maar als voorbeeld want je krijgt hele discussies wat moet wel en niet mogen/kunnen etc. Alleen jammer dat men nog altijd niets hoeft te kunnen en naar eigen goeddunken zonder enige hulp of begeleiding, kennis of ervaring maar met een hond aan de slag gaat. Dat is iets wat helaas nog heel erg veel gebeurd.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3030462
Lil schreef: Je hebt helemaal gelijk in wat je schrijft, zo werkt dat idd bij  honden  ;)

Maar die test is voor heel wat anders bedoeld: toelatingsexamen om wedstrijden te mogen lopen  ;)
Ik ga het ook maar als voorbeeld want je krijgt hele discussies wat moet wel en niet mogen/kunnen etc. Alleen jammer dat men nog altijd niets hoeft te kunnen en naar eigen goeddunken zonder enige hulp of begeleiding, kennis of ervaring maar met een hond aan de slag gaat. Dat is iets wat helaas nog heel erg veel gebeurd.
Precies en waar het mij om zou gaan bij zo'n examen is niet een perfect luisterende Fikkie, maar om het begrijpen van een stukje etiquette. Als Fikkie namelijk nog niet super de super goed luistert, maar de baasjes snappen wel waarom het niet netjes is als Fikkie naar een aangelijnde hond rent, dan komt een goede oplossing wel. Dan gaan de baasjes wel nadenken over hoe ze Fikkie bij zich kunnen roepen, of dat ze beter even een zijpad in kunnen slaan om de aangelijnde hond te vermijden, of...
Gebruikersavatar
Door zhiva
#3030470
TMG1961 schreef: Pixie loopt hier op de heide altijd los. Maar als ik iemand tegenkom die de hond aangelijnd heeft gaat Pixie ook aan de lijn. Het maakt me niet uit waarom de andere hond aangelijnd is. Als we de schapen zien wordt ze ook aangelijnd, als we ruiters, fietsers of joggers tegenkomen moet ze naast me gaan zitten, ze doet het vanzelf en ik hoef het ook niet te zeggen.
Theo, ik word zo blij van jou  :-*

Dit dus. Er zal hoe dan ook een reden zijn waarom die andere hond vast zit (in mijn geval bijna altijd de mijne) Dan roep je jou hond bij je, zo moeilijk kan dat niet zijn. Dat is gewoon fatsoenlijk. En of je hem nu laat zitten, liggen, wegloopt van mij of gewoon even wacht tot wij voorbij zijn maakt mij niet uit. Zolang je ons onze persoonlijke even gunt, maak je van mij een heel blij mens en zal ik je ook gewoon even bedanken voor je gebaar  ;)
Door Martine-Tom
#3030490
Kaela schreef: Precies en waar het mij om zou gaan bij zo'n examen is niet een perfect luisterende Fikkie, maar om het begrijpen van een stukje etiquette. Als Fikkie namelijk nog niet super de super goed luistert, maar de baasjes snappen wel waarom het niet netjes is als Fikkie naar een aangelijnde hond rent, dan komt een goede oplossing wel. Dan gaan de baasjes wel nadenken over hoe ze Fikkie bij zich kunnen roepen, of dat ze beter even een zijpad in kunnen slaan om de aangelijnde hond te vermijden, of...
Dat dus, honden zijn geen machines, ze kunnen allemal de fout in gaan, waar voor mij het probleem zit is hoe de baas erin zit.
En als ik hier las iets als "dat de hond aangelijnd is en niet sociaal is niet mijn probleem, ik lijn niet aan"  gaan mijn haren overeind staan...lekker sociaal gedacht...
Door Juul
#3030609
Kaela schreef: Precies en waar het mij om zou gaan bij zo'n examen is niet een perfect luisterende Fikkie, maar om het begrijpen van een stukje etiquette. Als Fikkie namelijk nog niet super de super goed luistert, maar de baasjes snappen wel waarom het niet netjes is als Fikkie naar een aangelijnde hond rent, dan komt een goede oplossing wel. Dan gaan de baasjes wel nadenken over hoe ze Fikkie bij zich kunnen roepen, of dat ze beter even een zijpad in kunnen slaan om de aangelijnde hond te vermijden, of...
Precies. Als het merendeel van de mensen zich er eens van bewust was dat er überhaupt een bepaalde etiquette is, en het merendeel daarvan zich daar ook nog eens aan hield....., dan waren de grootste problemen gewoon opgelost.  Ik pleit voor het zwitserse beleid; een examentje voor je een hond aan mag schaffen.
Gebruikersavatar
Door Rapalje
#3031612
Lizzy schreef: En loopt jouw hond dan wel op mijn aangelijnde hond af?
Misschien. Maar als ie jouw kant op gaat dan fluit ik en verandert ie van richting.
Of jouw hond laat voor die tijd al merken dat ie er niet op zit te wachten en daar reageert ie ook beleefd op.

Mijn punt is: niet iedereen heeft dezelfde normen. Aanlijnen is soms handig, maar soms ook niet. Waar het om gaat is dat je elkaar niet lastig valt.
Ik zal mijn hond niet snel aanlijnen, maar hij doet -echt- niks. Ook niet etteren of kennismaken of spelen. Gewoon een keurig boogje er omheen.

Het is verspilde energie om je druk te gaan maken over wat andere baasjes voor keuzes maken. Je hebt er toch geen controle over.
Ik heb er geen boodschap aan als mensen zich boos gaan maken over wat er misschien-wel-zou-kunnen-gaan-gebeuren. Als je daar altijd rekening mee moet houden dan heb je geen leven meer.

Ik vind het op mijn plaats echt aso als iemand in een druk hondenlosloopgebied zichzelf laat voorttrekken door een te grote, te sterke hond waar ze niks mee kan, en van een afstandje al loopt te panieken 'hou je hond bij je'. Dan zorgt zij toch echt dat ik niet relaxed kan wandelen, en niet andersom.

Mijn ervaring is gelukkig dat de meeste mensen en honden die zomaar doordeweeks in natuurgebieden lopen, wel vrij relaxed en sociaal zijn.
Ik vermijd zelf ook de zondagmiddag-met-mooi weer drukte, met van die honden die nooit beweging krijgen en een keer in de maand eens de kofferbak uit gegooid worden. Het park is ook niet mijn favoriete plek in de 'spitsuren'. 
Gebruikersavatar
Door Hope
#3031619
Hope betrapte ooit een naakt (en vooral heel druk) stelletje in de bosjes van het losloopgebied  :biggrin2:
Hij luistert normaal echt goed maar dit vond hij toch wel heul gezellig  :biggrin2:
Mensen waren not amuses. Over etiquette gesproken  ::)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door