Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3023168
Wat leuk!

Ik geef mijn gerbils af en toe een stukje rauw vlees, maar vooralsnog zijn ze er niet zo gek op. Ook stukjes groenten krijgen ze en dat gaat steeds beter.
Vlees zullen ze ook nog wel leren. ;)
Geeft iemand ook orgaan aan zijn knaagdieren, of is dat niet nodig om de percentage's wat te volgen?

Is er iemand die volledig van de korrels af gaat? Enkel vers voedsel? En in welke verhoudingen dan?
Bij mijn konijnen doe ik dat soms wel, als ik echt voldoende groenvoer heb, maar meestal krijgen ze nog een heel klein beetje korrels op een dag.
Door Shanti en co
#3023242
Mijn ratjes krijgen 's ochtends zo'n 15-20g granen en zaden mix van ratrations en 's avonds 20-30g groente/fruit/vlees/noten/zaden.
Die granen en zaden mix zou ik ook zelf kunnen samenstellen maar omdat ze zo weinig eten zou dat veel gedoe zijn en kleine verpakkingen zijn vaak erg duur. 

Ze krijgen 1 of 2 keer per week een maaltijd aan vis/ei/vlees, 1 keer noten en voor de rest groente en fruit wat we op dat moment in huis hebben.
Ik geef ze ook vaak een noot in dop zodat ze daar lekker mee bezig kunnen (wel allebei een eigen, anders maken ze ruzie). Verder krijgen ze soms wat vogelzaad of een stukje van een koekje wat ik aan het eten ben. En ik heb net bij de bestelling gedroogde insecten gedaan dus dat krijgen ze binnenkort ook.  :)
Soms krijgen ze een beetje orgaanvlees en dat vinden ze, net als al het vlees, erg lekker. Maar ik houd geen percentages bij voor het vlees. Ik let gewoon op dat ik afwissel, net als bij de noten, groente en fruit.
Door Tamara
#3023302
bloemetje schreef: Yep volgens bijv ratten.nl voer je alleen dierlijk eiwit aan rittens en niet aan volwassen ratten. Weet je ik ben er gewoon niet in thuis vind t echt moeilijk voor ratten. Er zijn geen simpele percentages zoals voor honden...


Daarom geef ik 1 kuiken om de dag aan 3 ratten.
In het wild vangen ze misschien de ene dag geen muisje, vogeltje, ect.. De andere dag weer wel.
Ik denk wel dat ze meer nodig hebben dan mensen zeggen. wilde bruine ratten eten ook veel meer vlees. ik hou het op 1/3 vlees (bot, vlees en organen), 1/3 granen en 1/3 groente en fruit.

mij ratjes laten zich hiermee graag als 'proefdiertjes' gebruiken  ;D
Door Tamara
#3023308
BusKay schreef: Niet aan KASSA groen vertellen want ze staan gelijk voor je deur...


Ze komen maar, laat ik ze ook meteen wat barf etende honden en katten zien.
Het is dat mijn cavia een planteneter is, anders had die het ook gekregen  ::) 

En ja ik eet zelf ook 'rauw' vlees (ossenworst, rauwe vis) of is dit niet rauw?  ???

pearlsofpassion schreef: Geeft iemand ook orgaan aan zijn knaagdieren, of is dat niet nodig om de percentage's wat te volgen?
Ik geef eendagskuikens en alles gaat op, inclusief darmen, ogen, longen, nieren, ect..
En ik weet dat de husky (grijs witte rat) die altijd probeerd te bemachtigen, hij is altijd rood na afloop  :2funny:
Laatst gewijzigd door Tamara op di 18 nov 2014, 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Samjo
#3023335
O, wat leuk om hier ratjes tegen te komen.

Ik heb ze zelf tig jaar gehad inclusief een opvang moest in het begin echt aan het rat loze bestaan wennen. En als ik dan die foto's zie kriebelt het toch weer. Rapalje jouw ken ik nog van het ratten forum hihi ging zelf toen alleen schuil onder een andere nicknaam.

gr. Anja
Door bloemetje
#3023555
Tamara schreef:

Daarom geef ik 1 kuiken om de dag aan 3 ratten.
In het wild vangen ze misschien de ene dag geen muisje, vogeltje, ect.. De andere dag weer wel.
Ik denk wel dat ze meer nodig hebben dan mensen zeggen. wilde bruine ratten eten ook veel meer vlees. ik hou het op 1/3 vlees (bot, vlees en organen), 1/3 granen en 1/3 groente en fruit.

mij ratjes laten zich hiermee graag als 'proefdiertjes' gebruiken  ;D
Zouden ze hier ook vast niet mee zitten ;D
Door Eranthe
#3023583
Ah, leuk zeg... hier twee jonge rittens die om de dag vers krijgen. Kuiken, lamshart, echt van alles vinden ze lekker en ook hier supermooie, glimmende rittens. Ze zijn er dol op. Straks bouw ik af naar twee keer per week. Daarnaast krijgen ze RatRations. Samenstellen lijkt me superleuk, maar ook een erg dure aangelegenheid. De RatRations wordt net als rauw helemaal opgegeten. Verder veel verse groenten en fruit. Het zijn erg dankbare etertjes en knuffeltjes.  :smitten:
Laatst gewijzigd door Eranthe op di 18 nov 2014, 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door miik
#3023641
Ik voerde zelden brok/korrel erbij.
Ze barfden hier gewoon mee met de honden, dus ook orgaan enzo. En dan daarnaast gedroogd brood, fruit, groente, ei, kuikens, meelwormen, en af en toe noten.
Mijn konijnen en cavia's kregen heel veel groente en fruit (ik kon toen onbeperkt witlof, peen en paprika halen bij de kassen, en bladgroen). En daarnaast gedroogde kruiden zoals brandnetel en een klein deel gedroogd brood, en natuurlijk heel veel hooi,
Gebruikersavatar
Door Rapalje
#3023684

Afbeelding
Tsss, das geen rat he!  :D
nawww, barfmuisje is ook lief!

Ik was ook bang voor salmonella hoor, ratten kunnen daar ook echt wel serieus ziek van worden. Maargoed, ik dacht op een gegeven moment toch: ratten vangen in het wild ook vogeltjes enzo. Hier dus ook maar gewoon voorzichtig begonnen en toen bleek dat ze niet dood neervielen steeds meer gaan durven. De ratjes zijn me dankbaar!

Ik ben echt niet bang van 'de rattenwereld'. Ik doe altijd al mijn eigen ding. Tot nu toe was het gevolg meestal dat mensen het gingen overnemen. En dan zijn er die mensen die toch altijd wel wat te zeiken hebben... Daar kan ik ook geen seconde van wakker liggen.

Anja... Was jij Big Mamma?

RatRations raad ik ook altijd aan aan mensen die weinig ratjes hebben! In kleine hoeveelheden loont het echt niet om zelf te gaan mengen. Ideaal dat er nu zo'n alternatief is.

Op zich zit er wel iets in het vegetarisch voeren als ze niet meer hard groeien, maar dat geldt voor het droogvoer. En dan gaat het er vooral om, dat de ervaring is dat ratten sneller tumoren krijgen van droogvoer met diermeel e.d. Ik was ook heel lang voor vegetarisch droogvoer en mijn volwassen dieren krijgen dat nog steeds. Maar ik heb er sowieso altijd al wel 'verse' eiwitbronnen als ei, vis, kip e.d. bij gegeven. Ik denk dat de problemen vooral te maken hebben met toevoegingen in het voer, bijvoorbeeld de conseveringsmiddelen om die dierlijke bestanddelen goed te houden.... En misschien ook te hoge energiewaarde in droogvoer; rauw en vers zet toch minder aan ivm het vochtgehalte.

Mijn ratten krijgen ook wel orgaan, want dat is nou echt iets wat de hond laat staan. Kippenhartjes, levertjes, rundernier...
Zo'n eendagskuiken vind ik trouwens niet echt als volledig prooidier gelden hoor, de botjes nog zo zacht en de binnenkant is net eidooier!
Ik let niet veel op percentages, ik ga gewoon voor zo veel mogelijk variatie met een scheutje gezond verstand, net zoals bij mijn eigen voeding.

Echt leuk dat hier nog zoveel rattenliefhebbers zitten, had ik niet gedacht!
Laatst gewijzigd door Rapalje op wo 19 nov 2014, 00:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door miik
#3023692
Rapalje schreef: Tsss, das geen rat he!  :D
nawww, barfmuisje is ook lief!
Jup, Ik heb niet zo veel mooie foto's van etende ratjes... ;)
Gebruikersavatar
Door renate1982
#3023706
Samjo schreef: O, wat leuk om hier ratjes tegen te komen.

Ik heb ze zelf tig jaar gehad inclusief een opvang moest in het begin echt aan het rat loze bestaan wennen. En als ik dan die foto's zie kriebelt het toch weer. Rapalje jouw ken ik nog van het ratten forum hihi ging zelf toen alleen schuil onder een andere nicknaam.

gr. Anja
Dat herken ik zo erg. Ik ben expres van alle rattenforums gegaan alleen daarom, het ging weer zo kriebelen.

Als jij Big Mamma bent herken ik je naam ook nog :biggrin2:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door