Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3022190
[quote="nova"]
Ik heb al jaren geen tandartsverzekering meer.
Prothese komt voor 75 % uit de basisverzekering, reparatie 100 %,  de rest zonodig uit eigen beurs.
1 x per jaar naar de smoelsmid, en ik betaal die rekening zelf. Scheelt heel wat euro premie per jaar  ;)

Voor de rest moet ik t  nog ff zien.


Wie is hier CZ verzekerd?
[/quote]

ik heb ook CZ
#3022297
[quote="MargaS"]
Tja, waarom kan het in Duitsland wel? Bij Ml met pensioen wordt 69 euro p/m ingehouden.
[/quote]

In Duitsland is het ook niet altijd goedkoper, hoor. Ik betaal - als zelfstandige met écht geen hoog inkomen - 270 euro in de maand. :-X (In NL destijds 100 euro, en daarvan kreeg ik 70 terug in de vorm van zorgtoeslag.) Ik ben dus van 30 euro in de maand (in NL) naar 270 euro per maand gegaan - en dan wordt er voor mij nog een soort werkgeversdeel betaald door de Künstlerkrankenkasse, anders was het nog meer. Mannie is via zijn werk particulier verzekerd, en daar kan ik niet bij op, op die polis (als hij ziekenfonds was wel), dus heb ik geen recht op kortingen, ondanks mijn lage inkomen.
#3022443
[quote="Anne in Duitsland"]
In Duitsland is het ook niet altijd goedkoper, hoor. Ik betaal - als zelfstandige met écht geen hoog inkomen - 270 euro in de maand. :-X (In NL destijds 100 euro, en daarvan kreeg ik 70 terug in de vorm van zorgtoeslag.) Ik ben dus van 30 euro in de maand (in NL) naar 270 euro per maand gegaan - en dan wordt er voor mij nog een soort werkgeversdeel betaald door de Künstlerkrankenkasse, anders was het nog meer. Mannie is via zijn werk particulier verzekerd, en daar kan ik niet bij op, op die polis (als hij ziekenfonds was wel), dus heb ik geen recht op kortingen, ondanks mijn lage inkomen.
[/quote]

Inmiddels is het in Nl normaal om met aanvullende verzekering en tandarts rond de 150 euro uit te komen (en dan doe je nog niet gek) en je moet dus 375 euro per jaar zelf betalen.
Wil ik nog altijd niet ruilen met 270 euro, maar je vergelijking is helaas niet meer geldend, het is beetje (veel) duurder geworden in NL.
#3022445
Ik ben naar aanleiding van deze uitzending van Zembla gaan kijken bij DSW. En ondertussen ook overgestapt per 1 januari. Het aanvullend pakket dat bij hun is gecombineerd met een tandarts pakket is voor mij nu voordeliger én veel uitgebreider dan de verzekering die ik in 2014 via HEMA had.
Daarnaast sluiten DSW niemand uit voor de aanvullende verzekeringen, wat ik wel heel sociaal vind.

http://www.npo.nl/zembla/06-11-2014/VARA_101369805
#3022450
Ik zit bij besured..ik betaal nu incl tand 92,75 per maand..tandarts wordt tot 350 euro per jaar voor 100% vergoed. De basisverzekering is 81,25 per maand, tand kost 11,50 per maand. Ze hebben de premie voor 2015 nog niet bekend gemaakt is dus nog even wachten. Zal deze week wel mail krijgen wat de nieuwe premie wordt.
#3022496
Anne in Duitsland schreef: In Duitsland is het ook niet altijd goedkoper, hoor. Ik betaal - als zelfstandige met écht geen hoog inkomen - 270 euro in de maand. :-X (In NL destijds 100 euro, en daarvan kreeg ik 70 terug in de vorm van zorgtoeslag.) Ik ben dus van 30 euro in de maand (in NL) naar 270 euro per maand gegaan - en dan wordt er voor mij nog een soort werkgeversdeel betaald door de Künstlerkrankenkasse, anders was het nog meer. Mannie is via zijn werk particulier verzekerd, en daar kan ik niet bij op, op die polis (als hij ziekenfonds was wel), dus heb ik geen recht op kortingen, ondanks mijn lage inkomen.
Dan moet je maar snel permanent in Zweden gaan wonen. Ik begreep in het ziekenhuis vorig jaar dat je alleen een 300SEK betaald voor ze je helpen en that's it.
#3022519
kiara schreef: :o hoe kan dat zo weinig,
Geen idee.
Normaal betaal je in België een klein deel van de zorg zelf.
Je kunt je aanvullend laten verzekeren voor ziekenhuisopname en ambulancevervoer. Dat zou in mijn geval (gaat per leeftijd) 142 euro per jaar zijn of voor het uitgebreidere pakket 193 euro per jaar.

Ook moet je je vanaf je 25ste inschrijven bij een zorgkas en daar betaal je dan 25euro per jaar aan. Dit is voor als je zorgbehoevend word, dan krijg je een financiele tegemoedkoming.

Met een kleine 300euro per jaar ben je dus klaar (tenzij je iets krijgt want dan moet je een deel zelf betalen en in mijn geval moet ik me in NL aanvullend verzekeren en betaal ik dus gewoon net zo veel als ieder ander voor de aanvullende verzekering)

(info aanvullende verzekering in B:
http://www.nzvl.be/jouw-diensten/hospiplan-hospiplus)

Per jaar betaal ik aan het ziekenfonds 83,40 en daar krijg ik (even globaal) voor terug:
- Geboortevoordelen tot € 1000: geboortepremie tot € 350, luiers tot € 200, kraamhulp tot € 300,gratis gebruik van babyweegschaal en afkolftoestel,…
- Sport tot € 30
- Optiek (brillen en lenzen) tot € 100
- Tandzorgen (implantaten, stifttanden,…) tot € 500

Mijn dochters krijgen ieder:
- Orthodontie tot € 750 extra
- Kampen, schoolreizen, speelpleinwerking, jeugdbeweging en sport terugbetaald tot € 170
- Logopedie tot € 350
- Optiek (brillen en lenzen) tot € 100
- Kortingen kindervakanties met Jeugdtip
- Vaccinaties tot € 75
- Gratis thuisoppas zieke kinderen (max. 8 dagen)

Oh en het ziekenfonds betaald ook je ziekengeld als je ziek word. De eerste 4 weken word door de werkgever betaald en wat daarna komt betalen zij.
Laatst gewijzigd door **Jolanda** op ma 17 nov 2014, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
#3022529
In belgië betaal je inderdaad een gedeelte zelf. Op mijn factuurtjes staat voor een consult bij de prof 46,- aan kosten, waarvan ik nog 25,- zelf moet betalen. De rest word bij de zorgverzekering gedeclareerd. Ik declareer die 25,- ook wel weer, want in Nederland wordt het wel geheel vergoed. Best ingewikkeld daar nog zo.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door